نوشیدنی سردنوشیدنی

طرز تهیه شربت سکنجبین مخصوص دوران گرم سال

شربت سکنجبین از قدیم در خانه ما ایرانی‌ها جایگاه خاصی داشته است،‌ بنابراین همه ما با طعم شیرین شربت سکنجبین آشنا هستیم. انواع مختلفی از طرز تهیه شربت سکنجبین وجود دارد؛ اما با درست کردن آن در خانه به خصوص در نزدیکی فصول گرم سال، ضمن اطمینان از سالم بودن شربت، فقط یک راه برای رفع عطش باقی خواهد ماند. در ادامه همراه با مجله آشپزی مامی کوکینگ باشید.

فواید شربت سکنجبین

شربت سکنجبین، یکی از نوشیدنی‌های محبوب در فرهنگ ایرانی‌ها بوده و در طب سنتی خواص زیادی برای آن ذکر شده است. از جمله مهم‌ترین آنها می‌توان به رفع تشنگی و گرمازدگی در دوران گرم سال اشاره کرد. همچنین در تهیه شربت سکنجبین از نعنا استفاده می‌شود که به درمان نفخ معده کمک می‌کند. شربت سکنجبین جهت کاهش تب، کم شدن درد گلو و افزایش انرژی بدن در دوران سرما خوردگی و به دلیل ادرار آور بودن در پاکسازی مجاری ادراری و مثانه مفید است. کسانی که دچار چربی کبد هستند برای پاکسازی کبد و صفرای خود می‌توانند شربت سکنجبین نوش جان کنند. شما از شربت سکنجبین برای حفظ آب بدن و رفع عطش در دوران مبارک ماه رمضان نیز می‌توانید استفاده کنید. قابل ذکر است که شربت سکنجبین هیچ بیماری‌ای را درمان نمی‌کند و تنها به روند بهبود آن سرعت می‌بخشد.

طرز تهیه شربت سکنجبین

مضرات شربت سکنجبین

قبل از آشنایی با طرز تهیه شربت سکنجبین بهتر است با مضرات آن آشنا شوید. شربت سکنجبین پر از قند بوده و مصرف زیاد از حد آن به خصوص برای افرادی که اضافه وزن دارند مضر است. این افراد بهتر است سکنجبین را در خانه تهیه کنند زیرا معمولا در بازار سکنجبین از قند و کالری بیشتری برخوردار است. به همین دلیل افرادی که دیابت یا قند خون دارند بهتر است در مصرف شربت سکنجبین احتیاط کنند. استفاده از عسل طبیعی در طرز تهیه سکنجبین باعث سالم‌تر شدن نوشیدنی شما می‌گردد.

 با وجود تصور غلطی که در بین مردم در خصوص مصرف شربت سکنجبین برای لاغری رواج پیدا کرده است، این شربت برای کسانی که کمبود وزن دارند پیشنهاد می‌شود؛ اما شربت سکنجبین ملین بوده و مصرف زیاد آن توسط افراد لاغر،‌ به دلیل از دست دادن مقدار زیادی از آب بدن، ممکن است ایجاد اسهال کند. طبق طب سنتی مصرف شربت سکنجبین برای افرادی که سرد مزاج هستند ممکن است سردرد و دل درد به همراه داشته باشد. شربت سکنجبین،‌ شربتی خوش طعم و شیرین است که در دوران گرم سال طرفداران زیادی دارد، اما باید در مصرف آن تعادل را رعایت کرد. بعد از شمردن تعدادی از فواید سکنجبین و مضرات آن در ادامه به طرز تهیه شربت سکنجبین می‌پردازیم.

طرز تهیه شربت سکنجبین با نعناع تازه

طرز تهیه شربت سکنجبین در خانه

برای تهیه شربت سکنجبین بهتر است مراحل زیر را دنبال کنید.

گام اول

ابتدا قابلمه‌ای را پر از آب کرده و روی شعله زیاد قرار می‌دهیم تا آب جوش بیاید. در قدم بعدی شکر را به مقدار لازم به آب افزوده و شعله را کم می‌کنیم. برگ‌های نعنا را شسته و کنار می‌گذاریم تا آب آن کامل  خارج شود و منتظر می‌مانیم تا ذرات شکر در آب خوب حل شود.

گام دوم

برگ‌های نعنا را با ساقه به قابلمه اضافه کرده و ۲۰ دقیقه اجازه می‌دهیم تا عطر و طعم نعنا جذب شربت گردد. سپس کم کم درون شربت، سرکه اضافه کرده و آن را هم می‌زنیم. میزان استفاده از سرکه سلیقه‌ای است.

طرز تهیه شربت سکنجبین با نعناع تازه

گام سوم

یک قاشق از شربت را در لیوانی ریخته و می‌گذاریم سرد شود. برای تسریع در کار می‌توانید آن را در فریز قرار دهید. اگر پس از سرد شدن از غلظت مناسب برخوردار بود یعنی شربت ما آماده است و زمان آن رسیده که کل شربت را درون ظرف در دار ریخته و در یخچال قرار دهیم تا دمای خود را از دست بدهد.

گام چهارم

با ترکیب آب و سکنجبین، شربت شما آماده‌ی نوشیدن است. اگر برای مجالس مهمانی خود قصد سرو شربت سکنجبین را دارید می‌توانید از خاکشیر یا تخم شربتی در آن استفاده کنید. همچنین امکان استفاده از خیار رنده شده در شربت سکنجبین وجود دارد.

طرز تهیه شربت سکنجبین با پیمانه

طرز تهیه شربت سکنجبین با عسل

همان طور که در ابتدا بیان شد طرز تهیه شربت سکنجبین انواع مختلفی دارد. شما می‌توانید به جای شکر از عسل طبیعی استفاده کنید. قابل ذکر است که در قدیم به دلیل عدم وجود شکر از عسل برای تهیه سکنجبین استفاده می‌کردند. البته باید توجه داشته باشید هنگام هم زدن عسل، کفی که بر روی آب جمع می‌شود را حتما جمع کرده و دور بریزید.

مقالات بیشتری بخوانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا