دانستنی هامربا

بهترین روش نگهداری مربا در فریزر و یخچال بدون یخ زدن

مربا یکی از خوراکی‌های پای ثابت در وعده صبحانه ما ایرانی‌ها بوده که انواع مختلفی دارد. شما می‌توانید متناسب با ذائقه خود نسبت به تهیه مربا خانگی یا خرید مرباهای کارخانه‌ای اقدام کنید؛ اما در کنار تمام این موارد بحث ماندگاری مربا بسیار مهم بوده و در این زمینه باید اطلاعات کافی داشته باشید. با اطلاع از بهترین روش نگهداری مربا به راحتی می‌توانید مربا خانگی یا کارخانه‌ای خود را در فریزر و یخچال بدون یخ زدن یا فاسد شدن قرار دهید و مدت زمان زیادی از آن استفاده کنید. اگر شما نیز به‌دنبال بهترین روش نگهداری مربا هستید تا انتها این مقاله از مجله مامی کوکینگ با ما همراه باشید تا بتوانید مرباهای خوشمزه خانه را به مدت بیشتری استفاده کنید.

بهترین روش نگهداری مربا چیست؟

نگهداری مربا به مدت طولانی مستلزم اطلاع از مجموعه نکات ساده‌ای بوده که به‌راحتی قابل‌ اجرا هستند. برای نگهداری مربا در یخچال و فریزر بدون یخ زدن باید به نکات نگهداری که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم نمود، توجه ویژه داشته باشید.

بهترین روش نگهداری مربا

پس‌ از باز کردن درب مربا آن را در یخچال نگهداری کنید

نگهداری مرباها در یخچال پس‌ از باز کردن درب آن‌ها، هم برای مرباهای کارخانه‌ای و هم درمورد مرباهای خانگی صدق می‌کند. بنابراین توصیه می‌کنیم پس‌ از بازکردن پلمپ و درب شیشه مرباها، آن‌ها را مجددا درون کابینت قرار ندهید؛ بلکه آن را پس‌ از مصرف در یخچال بگذارید.

مربا را به‌ دور از نور و گرما نگهداری کنید

درصورتی‌که پلمپ شیشه مربا باز نشده بود، از آن در مکانی تاریک، خشک و خنک نگهداری کنید. به‌ بیان‌ دیگر باید از قرار دادن آن‌ها در نور مستقیم خورشید و دیگر منابع گرمایشی اجتناب نمایید؛ چراکه قرار گرفتن در معرض نور و گرما می‌تواند مربا را با سرعت بالایی فاسد کند. همچنین قرار دادن مربا در شرایط نامناسب بر طعم، رنگ، ظاهر و قوام مربا نیز تاثیر منفی می‌گذارد. کابینت‌های آشپزخانه بهترین مکان برای مرباهای خریداری‌شده از فروشگاه یا مرباهای خانگی که به‌درستی کنسرو شده‌اند، هستند.

پس از هر بار استفاده از مربا درب شیشه را محکم ببندید

یکی دیگر از نکات در بهترین روش نگهداری مربا این است که پس‌ از هربار استفاده، درب شیشه را کاملا فیکس کنید. انجام این کار تضمین‌کننده این است که مربا شما کیفیت خود را برای مدتی طولانی حفظ خواهد کرد. همچنین احتمال آلودگی میکروبی که ممکن است باعث فساد و خراب شدن مربا شود، به حداقل می‌رسد. رعایت همین کار ساده باعث می‌شود که مربا شما تا مدت طولانی کاملا سالم باقی بماند و رنگ و مزه خود را حفظ کند.

به جای بیکینگ پودر چی تو کیک بریزیم؟ بهترین جایگزین بکینگ پودر برای انواع پنکیک، کیک و شیرینی پزی

بهترین روش نگهداری مربا

از قاشق تمیز و عاری از رطوبت آب و آلودگی برای برداشتن مربا استفاده کنید

فرقی نمی‌کند که مربا را از فروشگاه خرید باشید یا مربای موردنظر خانگی باشد، هنگامی‌که قاشق شما خیس بوده یا به دیگر مواد غذایی آغشته باشد و از آن برای برداشتن مربا استفاده کنید، احتمال خراب شدن و کپک زدن مربا افزایش می‌یابد. بنابراین برای برداشتن هر مربایی از قاشق تمیز استفاده کنید.

مربا را از نظر وجود آلودگی و کپک مرتبا چک کنید

یکی از مهم‌ترین نکات در نگهداری مربا در فریزر این است که هرچند وقت یک‌بار در مواردی که شیشه بازشده مربا را ازنظر وجود علائم فساد همچون کپک، بوی نامطبوع، مخمر و… بررسی کنید. همچنین در صورت مشاهده هرگونه علائم فساد توصیه می‌کنیم فورا مربا را دور بیندازید و از مصرف آن خودداری نمایید.

ماندگاری انواع مرباها چقدر است؟

به‌طورکلی مدت زمان نگهداری مربا در فریزر یا یخچال محدود است و مرباها ازنظر ماندگاری به 4 دسته تقسیم‌بندی می‌شوند. در ادامه به بررسی ماندگاری انواع مرباها خواهیم پرداخت.

با این مربا یه صبحانه لذیذ تدارک ببین: طرز تهیه مربای گل محمدی با گل خشک و تازه به 2 روش

بهترین روش نگهداری مربا

مربا کارخانه ای و پلمپ

اگر مربا خریداری‌شده توسط شما از برند مرغوب و معتبری تولید شده باشد، معمولا بهترین مدت زمان و تاریخ مصرف آن به مشتریان اعلام می‌شود؛ اما توجه داشته باشید که تاریخ ذکر شده در پشت شیشه مربا یک عدد تقریبی بوده و اگر مربا را با رعایت اصول بهداشتی در یخچال یا فریزر نگهداری کنید، می‌تواند برای مدت طولانی‌تری نیز دوام بیاورد. به‌طورکلی مدت زمان ماندگاری این مرباها حدود 12 الی 24 ماه پس‌ از تاریخ تولید است؛ اما شما می‌توانید با رعایت روش‌ها و نکات نگهداری مربای هویج در فریزر یا دیگر مرباهای دلخواه خود تا سال‌ها مصرف آن‌ها را ادامه دهید.

مربا باز شده کارخانه ای

بسیاری از تولیدکنندگان پیشنهاد می‌کنند که مربا بازشده کارخانه‌ای را ظرف مدت 2 هفته الی 1 ماه مصرف کنید؛ چراکه مربا در این مدت از بهترین مزه و کیفیت خود برخوردار خواهد بود. البته این توصیه به این دلیل است که بتوانید از بهترین کیفیت و طعم مربا استفاده کنید؛ اما اگر به نکات نگهداری مربای آلبالو در فریزر دقت کافی داشته باشید، می‌توانید از طعم دلپذیر آن حداقل تا چند ماه بهره‌مند شوید.

مربا خانگی با درب باز نشده

با کمک روش نگهداری مربای به در فریزر یا دیگر مرباهای خانگی تهیه شده می‌توانید ماندگاری مربا خود را که درب شیشه‌ای آن باز نشده است، حداقل تا یک‌سال افزایش دهید؛ اما توجه داشته باشید که شیشه‌های مربا خانگی باید در مکانی تاریک، خشک و خنک باشد. البته با این‌ حال نمی‌توان از تغییر در طعم، رنگ و محتوا مرباهای خانگی در مدت زمان طولانی دوری نمود. معمولا در مرباهای خانگی که دستورالعمل‌های ایمنی مانند جوشاندن شیشه‌های مربا رعایت شده است، کیفیت خود را تا مدت یک‌سال حفظ خواهند نمود.

مربا باز شده خانگی

مربای بازشده خانگی طی مدت زمان 1 ماه پس‌ از تهیه، بهترین طعم و مزه را دارد. البته در این دسته مرباها لازم است به بهترین روش نگهداری مربا خانگی، یعنی قرار دادن آن در یخچال توجه ویژه داشته باشید. این مرباها قادر هستند برای مدت زمان بیشتری نیز سالم بمانند. تنها کافی است شرایط استانداردی را برای نگهداری آن‌ها در منزل فراهم کنید.

اسرار پخت مربای توت فرنگی رو از اینجا یاد بگیر: طرز تهیه مربای توت فرنگی و ترفندهای پخت آسان و سریع آن

بهترین روش نگهداری مربا

نکات مهم در نگهداری مربا

مرباها مانند بسیاری دیگر از خوراکی‌ها و مواد غذایی در معرض کپک زدن یا مخمری شدن هستند. بنابراین شما باید از آن‌ها به‌درستی و با شیوه‌ای صحیح نگهداری کنید. رعایت برخی نکات در نگهداری مربا علاوه‌بر ماندگاری بیشتر، باعث حفظ طعم و مزه آن‌ها نیز خواهد شد. برخی از مهم‌ترین نکات در نگهداری مربا شامل موارد زیر است.

  • بهترین ظروف برای نگهداری از مربا، ظروف شیشه‌ای است. بنابراین توصیه می‌کنیم از نگهداری مربا در ظرف پلاستیکی جدا خودداری کنید.
  • بهتر است هنگام شیشه کردن مربا در ظرف نهایی، مقداری از شهد آن را روی سطح مربا بریزید. با انجام این کار خطر احتمالی کپک زدن مربا کاهش می‌یابد و روی سطح مربا شما خشک نمی‌شود.
  • بهترین روش نگهداری مربا، قرار دادن آن در یخچال و فریزر است؛ چراکه نگهداری مربا در بیرون از یخچال باعث تیره شدن رنگ و تغییر طعم مربا می‌شود.
  • اگر به تهیه مربا خانگی اقدام کرده‌اید، هرگز مربای داغ را درون شیشه نریزید. توصیه می‌کنیم 24 ساعت مربا را در دما محیط قرار دهید تا کاملا خنک شود. سپس آن را درون ظرف شیشه‌ای بریزید و در یخچال قرار دهید.
  • حتما از ظروف خشک و تمیز برای نگهداری مرباها استفاده کنید. به این منظور ظروف شیشه‌ای را درون آب جوش قرار داده تا ضدعفونی و استریل شوند.
  • توجه کنید که بهترین روش نگهداری مربا این است که آن را پس‌ از اینکه مدتی در دمای اتاق قرار دادید، به فریزر انتقال دهید. به یاد داشته باشید که از زمان قراردادن مربا در فریزر، تنها 3 الی 4 هفته دیگر مربا کیفیت خود را حفظ می‌کند.
  • یکی از مهم‌ترین نکات در بهترین روش نگهداری مربا این است که برای هر بار استفاده مقدار مربا مورد نیاز خود را در یک پیاله بریزید و شیشه را مجددا در یخچال قرار دهید. با انجام این کار مربا در معرض منابع آلودگی میکروبی درطول استفاده قرار نخواهد گرفت.

سوالات متداول

چه ظرفی برای نگهداری مربا مناسب است؟

ظروف مناسب برای نگهداری از مربا باید از قبل شسته و تمیز باشند. همچنین استفاده از ظروف پلاستیکی برای نگهداری مربا مناسب نخواهند بود. ظرف شیشه مربا را طوری پر کنید که شهد مربا روی مواد تا نزدیک دهانه ظرف قرار گرفته باشد تا از فساد و خشک شدن مربا جلوگیری شود.

خراب شدن مربا چه علائمی دارد؟

اولین نشانه خراب شدن مربا، دیدن کپک زدگی روی آن است. همچنین می‌توانید از طریق تغییر در طعم و مزه نیز متوجه فاسد شدن مربا شوید.

چیکار کنیم مربا کپک نزند؟

پس‌ از تهیه مربا و ریختن آن‌ها در شیشه، درب شیشه را کاملا ببندید تا کیپ شود. چند ساعت شیشه‌های مربا را به‌صورت وارونه قرار دهید و سپس آن‌ها را در یک قابلمه آب جوش بگذارید تا 5 الی 10 دقیقه بجوشند.

چرا مربا در یخچال و فریزر شکرک می‌زند؟

اگر در پخت مربا از چاشنی‌های ترش مانند سرکه، جوهرلیمو و… استفاده نشود یا شکر مربا بیش‌ از اندازه باشد، مربا مستعد شکرک زدن خواهد بود.

جمع بندی

در این مطلب به معرفی بهترین روش نگهداری مربا در فریزر و یخچال پرداختیم. حال شما می‌توانید با استفاده از تکنیک‌های معرفی شده انواع مرباهای فروشگاهی یا مرباهای خانگی را برای مدت زمان بیشتری سالم نگهداری کنید. درنهایت توصیه می‌کنیم با بهره‌گیری از انواع روش‌های نگهداری مربا این خوراکی‌های خوشمزه را برای مدت طولانی‌تری مصرف و از طعم و مزه آن‌ها لذت ببرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا