شیرینیکیک و شیرینی

آموزش قدم به قدم طرز تهیه تارت سیب

شیرینی تارت یکی از شیرینی ­های خوشمزه و معروف خانگی است و ما در این مطلب قصد داریم در خصوص طرز تهیه تارت سیب صحبت کنیم. حتماً این مسئله برای شما هم پیش‌آمده که بخواهید برای پذیرایی از مهمان یا برای صرف یک عصرانه دلپذیر اقدام به پخت یک شیرینی خوشمزه و در عین ‌حال سالم کنید. در چنین شرایطی با ایده‌های بسیار زیادی از شیرینی‌های مختلف خانگی روبرو می­شوید اما همیشه پخت انواع شیرینی­های مختلف آسان نیست و گاهی به دنبال ساده­ترین یا سریع­ترین راه برای آماده کردن یک شیرینی خوب هستیم. در ادامه این مطلب همراه با مجله آشپزی مامی کوکینگ باشید تا با شیرینی تارت و نحوه پخت بهترین شیرینی تارت سیب آشنا شوید و همین امروز، این میان­وعده ویژه را آماده و میل کنید.

انواع شیرینی های تارت

شیرینی تارت در اصل متشکل از خمیر تارت است که توسط مواد غذایی مختلف که عموماً شامل طعم‌دهنده‌ها نیز می‌شود، پر شده و پخته می‌شود. به همین دلیل می‌توان از انواع شیرینی‌های تارت به تارت‌های میوه‌ای و یا طعم‌دهنده‌های دیگری مانند دارچین، انواع دسرها و خشکبارهای مناطق مختلف اشاره کرد. این طعم‌دهنده‌ها باعث می‌شوند که خمیر تارت در عین سادگی در آماده‌سازی، با طعم‌های مختلف و متنوع پخته شود.

در حقیقت طرز تهیه تارت سیب از پر طرف‌دارترین دستورالعمل‌ها محسوب می‌شود؛ اما انواع مختلفی که با طعم‌دهنده‌های بومی آماده می‌شوند هم در مناطق مختلف طرف‌داران خود را دارند. برای مثال در مناطق گرمسیری تارت‌های خرما به همراه خشکبار مختلف آماده می‌شود و یا در برخی مناطق دیگر ممکن است از میوه‌های پر طرف‌دار همان منطقه استفاده شود.

خوبی شیرینی تارت این است که در روی خمیر آن می‌توانید طعم‌دهنده‌های مختلف را باهم ترکیب کنید. برای مثال در تهیه برخی تارت‌ها در کنار اینکه از میوه برای طعم اصلی استفاده می‌کنند، از مواد طعم‌دهنده دیگری مانند دارچین یا برخی خشکبارها برای مقوی‌تر شدن نیز استفاده می‌کنند.

جالب است بدانید که این شیرینی در اصل ریشه در اروپا دارد و از آن جا، به­ سر­تا­سر جهان سفرکرده و امروزه در هر کشور با یک نوع طعم‌دهنده که معمولاً مناسب با ذائقه مردم همان منطقه است، آماده و مصرف می‌شود. چیزی که در خصوص شیرینی‌های تارت جذاب‌تر است این است که طرز تهیه تارت سیب نیز مانند شیرینی «پای» بسیار آسان است و به‌راحتی در خانه نیز می‌توانید با حداقل امکانات آن را در انواع مختلف آماده کنید.

طرز تهیه تارت سیب

مراحل مختلف طرز تهیه تارت سیب

باتوجه ‌به اینکه طرز تهیه شیرینی تارت اصلی‌ترین موضوع در این مطلب است، یک‌راست به سراغ اصل موضوع می‌رویم. مراحل مختلف تهیه شیرینی تارت می‌تواند از آماده‌سازی خمیر تارت آغاز شده و به پخت آن ختم شود. البته شما باید تمام تلاش خود را داشته باشید که این مراحل را به‌صورت دقیق و درست انجام بدهید و همه چیز مطابق دستورالعمل و توضیحاتی که به شما داده می‌شود انجام شود تا به‌راحتی طرز تهیه تارت سیب را یاد بگیرید.

اولین مرحله برای تهیه شیرینی تارت از هر نوعی، آماده‌سازی خمیر تارت است. این خمیر در اصل پایه‌ای‌ترین مرحله محسوب می‌شود و باید سعی کنید ترکیبات را در تهیه خمیر تارت رعایت کنید و بعد از آن به سراغ خمیر میانه یا طعم‌دهنده بروید. در مرحله اول ما به شما یاد می‌دهیم که چگونه بهترین و خوشمزه‌ترین خمیر تارت را آماده کنید.

طرز تهیه تارت سیب خانگی

تهیه بهترین خمیر تارت

ترکیباتی که در تهیه خمیر تارت بکار می‌رود شامل ترکیبات زیر می‌شود:

  • آرد به میزان ۲ پیمانه
  • شکر به میزان ۲/۱ پیمانه
  • کره یا مارگارین بسته انتخاب خودتان، 100 گرم
  • تخم‌مرغ ۱ عدد
  • وانیل به میزان نصف قاشق‌چای‌خوری

توجه داشته باشید که مواد بالا بسته به میزان مدنظر خودتان یا به‌اندازه ظرفی که انتخاب می‌کنید، می‌تواند کم یا زیاد شود و موارد بیان شده برای تهیه تارت به‌اندازه یک ظرف گود معمولی است.

طرز تهیه خمیر تارت سیب

در مرحله اول باید سعی کنید تا موادی که جمع‌آوری کرده‌اید با دمای اتاق یکی شوند. پس از آن، به‌وسیله یک همزن ترجیحاً برقی به ‌اندازه ۵ الی ۷ دقیقه، کره باز شده را با وانیل و شکر مخلوط کنید. توجه داشته باشید که حتماً باید تمام میزان کره با مواد ترکیب شده و کاملاً حجیم شود. همچنین می‌توانید برای بهترشدن خمیر تارت از شیر نیز استفاده کنید که در این صورت، باید شیر را بلافاصله بعد از بیرون آوردن از یخچال به میزان یک ‌چهارم لیوان به ترکیب اضافه کنید.

در مرحله دوم طرز تهیه تارت سیب، به سراغ اضافه‌کردن آرد و تخم ‌مرغ می‌رویم. در این مرحله تخم‌ مرغ به ترکیب قبلی اضافه شده و به مدت ۲ الی ۴ دقیقه به‌خوبی مخلوط می‌شود و بعد از آن سر وقت آرد و بیکینگ‌ پودر می‌رویم.

آرد و بیکینگ پودر لازم است که به‌خوبی با هم الک شده و سپس مخلوط شوند. بعد از آن به‌وسیله الک روی مواد مخلوط شده ریخته می‌شود و مخلوط موردنظر کم‌کم شروع به جمع شدن می‌کند. معمولاً ممکن است خمیر شما در ابتدای کار از اطراف ظرف حالت وارفتگی داشته باشد که لازم است حتماً بدون دخالت دست و با کمک قاشق و یا لوازم مشابه آن را جمع کرده و درنهایت خمیر آماده شده را در فریزر قرار بدهید.

معمولاً لازم است که خمیر حدود ۱ ساعت درون فریزر باشد تا با کمک سرمای فریزر خمیر محکم‌تری داشته باشیم؛ اما در این فاصله می‌توانیم به سراغ تهیه میوه و طعم دهنده مدنظر خود برویم.

طرز تهیه تارت سیب خوشمزه

تهیه قسمت میانی تارت سیب

در این بخش از طرز تهیه تارت سیب به سراغ بخش میانی می‌رویم که نقش طعم دهنده تارت را ایفا می‌کند. شما می‌توانید با کمک موادی که در میانه شیرینی تارت خود قرار می‌دهید، هر طعمی که می‌خواهید به شیرینی خود بدهید و سپس آن را با خمیر از پیش آماده شده مخلوط کرده و در نهایت در فر خانگی بپزید.

در این مرحله ما به مواد زیر نیاز داریم:

  1. سیب به میزان ۵ عدد در سایز نه چندان بزرگ
  2. شکر به میزان به اندازه یک سوم یا نصف لیوان
  3. دارچین به میزان یک قاشق چای خوری
  4. کره به میزان یک قاشق غذا خوری

طرز تهیه مواد میانی تارت سیب

معمولاً در تارت سیب یا کلیه تارت‌های میوه‌ای گفته می‌شود که میوه‌ها به اندازه درشت قاچ شود. البته این موضوع به سایز ظرف شما نیز بستگی دارد. پس از رنده کردن سیب‌ها، آن‌ها را به همراه شکر، وانیل و دارچین حرارت می‌دهیم تا سیب‌ها به شکل خشک شده درآمده و رنگی طلایی به خود بگیرد. پس از آن مخلوط ما تقریباً آماده است و لازم است که حرارت زیر ظرف را خاموش کرده تا ترکیب  سیب خنک‌تر شود.

آموزش گام به گام طرز تهیه تارت سیب

آماده سازی نهایی و پخت تارت سیب

به آخرین مرحله از طرز تهیه تارت سیب رسیدیم. در این قسمت وقتی خمیر به اندازه کافی در فریزر سرد شد، آن را بیرون آورده و میزان یک سوم از آن را برش می‌دهیم.

قسمت باقی مانده باید به اندازه حدود ۴ الی ۶ میلی‌متر ضخامت داشته و به خوبی به‌وسیله وردنه یا ابزار مشابه پهن شود. معمولاً میزان باقی مانده باید مناسب با سایز ظرف بوده و به خوبی در قالب پهن شده و بخش‌های اضافه خمیر نیز بریده می‌شود.

توجه داشته باشید که معمولاً خمیرها در زمانی که حرارت می‌بینند  کمی از کف ماهیتابه فاصله می‌گیرند که این موضوع به دلیل جمع شدن هوا زیر خمیر است. برای جلوگیری از این مسئله می‌توانید خمیر را به وسیله چنگال کمی سوراخ کنید.

پس از آن نوبت اضافه کردن مواد سیب به تارت است که بسته به تزیینات دلخواه، سیب‌ها را روی خمیر تارت قرار می‌دهیم. همچنین می‌توانیم بعد از پهن شدن سیب‌ها روی خمیر، قسمت‌های اضافی خمیر را به اندازه‌های مختلف یا به‌صورت نواری برش داده و به شکل چهارخانه یا شکل‌های دلخواه روی سیب‌ها پهن کنیم تا هم طعم دهنده به خوبی در شیرینی پخش شود، هم ظاهر بهتری به شیرینی داده باشیم.

آخرین مرحله

بعد از آن لازم است که از تخم مرغ برای رومال استفاده کنیم. در مرحله رومال شما می‌توانید تخم مرغ را با زعفران هم مخلوط کرده و شیرینی تارت سیب را رومال کنید. حال شیرینی ما آماده قرار گرفتن در فر است. در این مرحله، فر باید در دمای حدودی 180 درجه سانتی‌گراد تنظیم شده و بعد از آن، شیرینی به میزان ۳۰ الی ۴۰ دقیقه در فر قرار داده شود. همچنین می‌توانید از شعله بالای فر هم برای پخت بهتر خمیر بالای تارت سیب و رومال انجام شده استفاده کنید تا شیرینی برشته‌تر و خوش رنگ­تر شود.

این مرحله آخرین مرحله از طرز تهیه تارت سیب بود و شما حالا به‌صورت آسان و سریع با حداقل مواد لازم، یک میان وعده خوشمزه آماده کرده‌اید.

تارت سیب

حرف آخر

در نگاه اول شاید پخت یک شیرینی خانگی پیچیده باشد اما این مطلب نشان داد که شما می­توانید بهترین تارت سیب را به راحتی در آشپزخانه خود تهیه کنید. شیرینی تارت سیب می‌تواند یک میان وعده عالی باشد اگر همه نکات گفته شده به‌صورت دقیق رعایت شود. شما می‌توانید بدون نیاز به مواد اولیه زیاد، امکانات مختلف و همچنین صرف زمان زیاد، یک شیرینی خوشمزه برای میان وعده خود آماده کنید. توجه داشته باشید که تارت‌ها دسته بندی و تنوع زیادی دارند و از طرفی پخت آن به­قدری آسان است که ارزش امتحان کردن طعم ­های مختلف آن ­را خواهد داشت. ما توصیه می‌کنیم تهیه این شیرینی دلچسب با طعم‌های مختلف را نیز حتماً امتحان کنید.

مقالات بیشتری بخوانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا