دانستنی ها

گرفتن تلخی آبلیمو به 5 روش ساده و فوری

بسیاری از خانواده‌های ایرانی به کیفیت مواد اولیه خود اهمیت زیادی می‌دهند. این دسته افراد ترجیح می‌دهند که از چاشنی‌های فصلی و تازه‌ای برای پخت غذا و خوراکی‌های خود استفاده کنند. آبلیمو یکی از چاشنی‌های فصلی بوده که می‌تواند عطر و طعم ویژه‌ای به غذاهای شما ببخشد؛ اما یک مشکل اساسی در آبگیری لیموترش به روش دستی یا ماشینی، تلخی آبلیمو است. جدا نشدن هسته لیمو و له شدن آن، باعث تلخ شدن این چاشنی می‌شود. اگر برای شما نیز سوال است که چگونه تلخی آبلیمو را بگیریم؟ در این مقاله از مجله مامی کوکینگ با ما همراه باشید تا به معرفی بهترین روش‌های گرفتن تلخی آبلیمو بپردازیم.

گرفتن تلخی آبلیمو

گرفتن تلخی آبلیمو با استفاده از سیب زمینی

سیب‌زمینی یکی از کاربردی‌ترین مواد غذایی در گرفتن تلخی آبلیمو محسوب می‌شود. برای گرفتن تلخی آبلیمو با سیب‌ زمینی ابتدا پوست سیب‌زمینی را بگیرید و آن را به چند تکه برش دهید.

سپس تکه‌های سیب‌زمینی خام را درون ظرف آبلیمو بیندازید. پس‌ از گذشت یک روز آبلیمو را از صافی عبور دهید تا اثری از سیب‌زمینی درون این چاشنی باقی نماند. سیب‌زمینی یکی از بهترین مواد غذایی جاذب تلخی است که در رفع موانعی نظیر تلخی آبلیمو بسیار مناسب عمل می‌کند.

اگه به دنبال بهترین سالاد برای چاق شدن می‎گردی، این رسپی‌ها می‎تونه کمکت کنه: طرز تهیه انواع سالاد رژیمی برای چاقی

گرفتن تلخی آبلیمو

گرفتن تلخی آبلیمو با استفاده از نمک

یکی از متداول‌ترین روش‌های رفع تلخی آبلیمو، استفاده از نمک است. برای رفع تلخی آبلیمو می‌توانید 1 قاشق غذا خوری نمک را در آبلیمو حل کرده و آن را درون شیشه‌های تمیز بریزید.

البته در این روش توجه کنید که مقدار نمک بیش‌ از حد نباشد؛ چراکه درنهایت ممکن است آبلیمو شما بیش‌ از اندازه شور شود. گرفتن تلخی آبلیمو با نمک یکی از آسان‌ترین روش‌های رفع این مشکل محسوب می‌شود که می‌توانید بدون دردسر از آن استفاده نمایید.

گرفتن تلخی آبلیمو

گرفتن تلخی آبلیمو با استفاده از هویج

محبوب‌ترین روش خانگی رفع تلخی آبلیمو، استفاده از هویج محسوب می‌شود. هویج به‌راحتی می‌تواند مشکل تلخی آبلیمو را برطرف کند. تنها کافی است آبلیمو را درون یک قابلمه تمیز و خشک بریزید و هویج‌ها را پوست بکنید. سپس آن‌ها را درون قابلمه حاوی آبلیمو بریزید. پیشنهاد می‌کنیم یک شبانه‌روز اجازه دهید که هویج‌ها درون آبلیمو باقی بمانند. تعداد هویج‌های مورد استفاده به وزن آبلیموها بستگی دارد.

شما می‌توانید به ازای هر 15 کیلو لیموترش، از 4 عدد هویج با اندازه متوسط استفاده نمایید. پس‌ از گذشت مدت زمان تعیین‌شده آبلیمو را از صافی عبور دهید و درون شیشه‌های تمیز بریزید. در کنار گرفتن تلخی آبلیمو با هویج می‌توانید از مقداری نمک نیز کمک بگیرید. درنهایت توصیه می‌کنیم پالپ‌های لیمو را دور نریزید؛ بلکه آن‌ها را در فریزر منجمد کنید و برای انواع غذاها و خورشت‌ها به‌عنوان یک طعم‌دهنده و چاشنی خوشمزه استفاده نمایید.

برای گرفتن تلخی لیمو عمانی چیکار کنم؟ خشک کردن لیمو عمانی و گرفتن تلخی لیمو قبل خشک کردن و در غذا

گرفتن تلخی آبلیمو

گرفتن تلخی آبلیمو با استفاده از نخود

یکی دیگر از روش‌های گرفتن تلخی آبلیمو، استفاده از نخود است. شما می‌توانید تنها با افزودن چند دانه نخود درون شیشه آبلیمو، به کاهش تلخی آبلیمو کمک کنید. توجه داشته باشید در گرفتن تلخی آبلیمو با نخود می‌توانید نخودها را برای مدت طولانی‌تری در آبلیمو باقی بگذارید؛ زیرا برخلاف هویج و سیب‌زمینی، بافت نخود سفت بوده و امکان له شدن آن در آبلیمو وجود نخواهد داشت.

همچنین یکی از مزایا استفاده از نخود برای رفع تلخی آبلیمو این است که بر طعم این چاشنی هیچ تاثیر منفی نخواهد داشت. بنابراین شما می‌توانید با اطمینان خاطر از نخود برای گرفتن تلخی آبلیمو به روشی ساده و کاربردی استفاده نمایید.

گرفتن تلخی آبلیمو

روش ‌های جلوگیری از تلخی آبلیمو

همواره توصیه می‌کنیم پیش‌ از تلخ و بدطعم شدن آبلیمو، از بروز این مشکل جلوگیری کنید. برخی از مهم‌ترین نکات برای جلوگیری از تلخ شدن آبلیمو شامل موارد زیر است.

  • در خرید لیمو تازه دقت و ظاهر آن را کاملا بررسی نمایید. لیموهای باکیفیت، پوست نازک و بدون لکه‌ای خواهند داشت. همچنین لیمو مناسب برای آبگیری باید از وزن بیشتری برخوردار باشد. بنابراین بهترین راه برای جلوگیری از تلخ شدن آبلیمو استفاده از آب‌لیموهای باکیفیت و تازه محسوب می‌شود.
  • هنگام آبگیری لیموها، آن‌ها را به‌خوبی بشویید و اجازه دهید که پوست آن‌ها کاملا خشک شود؛ چراکه انجام این کار از ورود آب اضافی به آبلیمو و کپک زدن و بدطعم شدن آن جلوگیری می‌کند.
  • درصورتی‌که لیموها را برش زده‌اید؛ هرچه سریع‌تر برای آبگیری آن‌ها اقدام کنید تا تلخ نشوند.
  • برای جلوگیری از تلخ شدن آبلیمو، آن را باید در شرایط مناسبی نگهداری کنید. قرار دادن آبلیمو در یخچال می‌تواند از بدطعم شدن آبلیمو و دیگر مشکلات ناشی از نگهداری نامناسب جلوگیری کند.

رب انار رو با این روش بپز و از نتیجه کار نهایت لذت رو ببر: طرز تهیه رب انار خانگی ملس به روش سنتی + نکات طلایی

گرفتن تلخی آبلیمو

جمع بندی

امروزه از آبلیمو به‌دلیل طعم ترش و مطلوب و خواص بی‌شماری که دارد، در انواع غذاهای ایرانی و بین‌المللی استفاده می‌شود. با توجه به اینکه این چاشنی در انواع سالادها و غذاها مورد استفاده قرار می‌گیرد، پیشنهاد می‌کنیم با رعایت اصول نگهداری، از طعم و رنگ آن حفاظت کنید تا بتوانید در تمام روزهای سال از آن بهره بگیرید. لیموترش سرشار از ویتامین‌ها و مواد مغذی بوده و از بدن شما دربرابر بیماری‌های مختلف محافظت می‌کند.

بنابراین همواره توصیه می‌کنیم از این چاشنی بی‌نظیر و ویژه در غذاهای خود استفاده کنید. البته توجه داشته باشید که گرفتن تلخی آبلیمو الزامی نداشته؛ اما اگر به مزاج شما خوش نمی‌آید، می‌توانید با استفاده از روش‌های گفته‌شده در این مقاله، تلخی آبلیمو را بگیرید. همچنین پیشنهاد می‌کنیم با استفاده از نکات گفته‌ شده، پس‌ از تهیه این چاشنی جذاب، از تلخی آن نیز جلوگیری کنید.

سوالات متداول

  • چرا آبلیمو تلخ می‌شه؟

در بسیاری از مواقع فشار به پوست لیمو باعث ترکیب روغن‌های اسانسی موجود در آن با آبلیمو می‌شود. همچنین وجود هسته‌های له‌ شده در آبلیمو نیز یکی دیگر از مهم‌ترین دلایل تلخ شدن آبلیمو محسوب می‌شود.

  • راز تلخ نشدن آبلیمو چیست؟

اگر در ظرف حاوی آبلیمو متناسب با میزان این چاشنی، 1 الی 2 عدد هویج درسته بیندازید، از تلخ شدن آبلیمو تا حد زیادی جلوگیری می‌شود.

  • برای گرفتن تلخی آبلیمو از کدام مواد غذایی استفاده کنیم؟

نخود، نمک، سیب‌زمینی و هویج از جمله مواد غذایی مناسب برای گرفتن تلخی آب لیمو محسوب می‌شوند.

  • بهترین روش جلوگیری از تلخ شدن آبلیمو چیست؟

هنگام پر کردن بطری‌های آبلیمو به ازای هر لیتر آن، 1 قاشق مرباخوری نمک به آبلیمو اضافه کنید تا علاوه‌بر رفع تلخی آن، باعث ماندگاری بیشتر این چاشنی شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا