گراتنغذای بین الملل

طرز تهیه گراتن سالامی

گراتن یک نوع روش درست کردن غذا است به این معنی که سطح خارجی غذا را با آرد سوخاری و پنیر پیتزا رنده شده برشته می شود. این روش از کشور فرانسه الهام گرفته شده است و در زبان فرانسوی به معنی رنده شده است. غذاهای گراتنی عموماً در ظرف­‌های مخصوص فر طبخ می­شوند. این نوع پخت غذا در کشور ما زیاد جا نیفتاده است و مردم اکثرا از روش‌های ساده برای پختن یا سرخ کردن استفاده می‌کنند؛ بنابراین تنوع و جلوه‌ی جدیدی به مهمانی‌هایتان می‌دهد. گراتن انواع مختلفی دارد مانند گوشت، مرغ، بادمجان، ژامبون. ما در این مقاله از مجله آشپزی مامی کوکینگ تصمیم داریم طرز تهیه گراتن سالامی را به شما آموزش دهیم.

 گراتن سالامی برخلاف نام سختی که دارد یکی از آسان‌ترین و خوشمزه­‌ترین انواع گراتن است. این گراتن همراه با طعم لذیذی که دارد بسیار مقوی است. کودکان و حتی بزرگسالان به‌خاطر ظاهر زیبا و طعم بی‌نظیری که گراتن سالامی دارد اصولاً از این غذا استقبال می‌کنند. می‌توانید سفره‌های خود را با درست کردن این غذا زیبا کنید.

مواد لازم برای تهیه گراتن سالامی

  • سیب زمینی 600 گرم
  • روغن مایع به مقدار لازم
  • قارچ ۱۰۰ گرم
  • پیاز قرمز 10 عدد
  • سالامی سولیکو ۶۰ گرم
  • تخم مرغ 4 عدد
  • ادویه (نمک، فلفل سیاه) به مقدار لازم
  • سس مایونز مقداری برای سرو
  • سس کچاپ مقداری برای سرو
  • پیازچه مقداری برای تزئین
  • شیر ۱۰۰ میلی لیتر
طرز تهیه گراتن سالامی

طرز تهیه گراتن سالامی

در این مرحله ما یکی از ساده‌ترین روش‌های پخت گراتن سالامی را به شما آموزش می‌دهیم که می‌توانید آن را در زمان کم و با مواد اولیه در دسترستان درست کنید و از خوردن آن لذت ببرید:

مرحله اول:

سیب زمینی‌ها را پوست کنده و به‌صورت حلقه­ای خورد کنید. مقداری روغن در تابه بریزید، کمی صبر کنید تا روغن گرم شود اینکار باعث می‌شود درآخر سیب‌ زمینی‌ها به راحتی جدا شوند. سیب زمینی را روی حرارت ملایم به مدت 8 الی 10 دقیقه تفت می‌دهیم تا به رنگ طلایی درآید.

مرحله دوم:

پیاز قرمز را به صورت حلقه­ای و ریز کاملا خورد می‌کنیم از پیاز سفید هم می‌توانید استفاده کنید ولی پیاز قرمز ‌خاصیت و تردشدگی بیشتری دارد و طعم بهتری به گراتن سالامی شما می‌بخشد. برای این مرحله تابه­ یا ظرف نسوزی را انتخاب کنید و با مقداری روغن کف آن را چرب کنید. سیب ­زمینی‌های تفت داده شده را کف تابه بچینید.

مرحله سوم:

سالامی سولیکو و قارچ را به‌صورت حلقه­ای خورد کنید. سپس قارچ، سالامی سولیکو و پیاز قرمز را به‌صورت منظم و به ترتیب روی سیب زمینی‌ها بچینید.

مرحله چهارم:

در کاسه‌ای جدا تخم مرغ‌ها را شکسته و به همراه شیر، نمک و فلفل هم بزنید تا کاملاً باهم مخلوط شوند. سپس مخلوط به دست آمده را روی تابه یا ظرف نسوز حاوی سالامی و سیب زمینی بریزید.

مرحله پنجم:

سعی کنید مخلوط به دست آمده از تخم مرغ کاملا سطح تابه یا ظرف را بپوشاند. در این قسمت در صورت تمایل می‌توانید از پنیر پیتزا رنده شده برای سطح گراتن استفاده کنید.

مرحله ششم:

روی ظرف را با فویل آلومینیومی می‌پوشانیم و آن را به مدت تقریبا 45 دقیقه یا تا زمانی که تخم مرغ خودش را بگیرد در حرارت 160 الی 170 درجه سانتی گراد در فر قرار می‌دهیم.

مرحله هفتم:

در مرحله آخر فویل آلومینیومی را به مدت 5 الی 10 دقیقه برمیداریم تا سطح گراتن طلایی شود.

گراتن را از فر خارج کنید و اگر قصد دارید در ظرف دیگری آن را سرو کنید باید کمی صبر کنید تا حرارت خود را از دست بدهد و راحت‌تر از تابه یا ظرف شما جدا شود.

قبل از میل کردن این گراتن سالامی خوشمزه کمی پیازچه خورد کنید. گراتن را به همراه پیازچه، سس مایونز و سس کچاپ میل کنید.

طرز تهیه گراتن سالامی

نکاتی در تهیه گراتن سالامی

  • در پخت این گراتن توجه داشته باشید که می‌توانید از مواد جایگزین استفاده کنید ولی اصالت گراتن سالامی به موادی است که در بالا ذکر شد.
  • این گراتن را می‌توانید بدون فر و روی حرارت مستقیم ولی بسیار کم درست کنید اما توجه داشته باشید که روی گراتن طلایی نمی‌شود و زمان بیشتری برای پخت آن لازم است.
  • توجه داشته باشید که اگر گراتن را در تابه درست می‌کنید، کف تابه نچسب باشد چون ممکن است در هنگام سرو کردن گراتن شما ممکن است ظاهر اولیه خود را از دست دهد.
  • این گراتن به علت حجم موادی که دارد بهتر است به عنوان یک وعده اصلی سرو شود تا سلامت شما را مختل نکند.
  • اگر مایل هستید به گراتن خود پنیر پیتزا اضافه کنید بهتر است اینکار را در لحظات پایانی انجام دهید.
  • گراتن سالامی به دلیل پروتئین و مواد سالمی که در خود جای داده است بالخصوص برای کودکان و نوجوانان کاملا مفید است و معمولا از آن استقبال گرمی می‌شود.

گراتن سالامی؛ غذایی ساده و لاکچری

ترکیبات گراتن سالامی به گونه‌ای است که اغلب کودکان و نوجوانان از این غذا لذت می‌برند. این غذا به علت سادگی و خوشمزگی یک انتخاب مناسب برای وعده‌های غذایی، دورهمی‌های دوستانه و جشن تولدها است. در این مقاله طرز تهیه گراتن سالامی را به شما آموزش دادیم. امیدواریم از درست کردن و میل کردن این گراتن در جمع خانواده و دوستانتان نهایت لذت را ببرید.

مقالات بیشتری بخوانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا