غذای اصلیخورش

طرز تهیه قیمه‌ لاپلو (قیمه شاه‌ عباسی)، خوشمزه و مجلسی

یکی از رقبای اصلی قیمه، قیمه‌ لاپلو یا قیمه درهم یا قیمه شاه‌عباسی است. این غذای خوشمزه و مجلسی، همان قیمه است که لای برنج قرار می‌دهند و می‌پزند. اگر می‌خواهید خوشمزگی این غذا دوچندان شود باید داخل آن هل و دارچین بریزید؛ این ادویه‌ها باعث طعم و عطر خوش قیمه‌ لاپلو می‌شود. از دلایل دیگر رنگ و عطر زیبای این غذا زعفران است که از آن برای خوش‌رنگ کردن این غذا استفاده می‌کنند. قیمه شاه‌ عباسی، یک غذای مجلسی و خوشمزه است که می‌توانید آن را به‌جای قیمه برای مهمانان خود درست کنید. توجه به این نکته ضروری است که برای لذیذتر شدن این غذا باید از برنج ایرانی استفاده کنید؛ زیرا عطر برنج ایرانی باعث چندبرابر کردن خوشمزگی این غذا می‌شود. افراد زیادی قیمه شاه‌ عباسی را با قیمه نثار قزوینی اشتباه می‌گیرند؛ اما با آن متفاوت است.

علت نامگذاری این غذا این است که در واقع دهخدا به تمام غذاهایی که در پخت آن افراد از گوشت خرد شده استفاده می‌کنند؛ قیمه می‌گوید. شاید یکی از دلایلی که قدیم‌ها از این نام برای غذاهای خود استفاده می‌کردند همین نکته باشد. شاردن، یکی از شرق‌شناسان مشهور اروپایی، هنگامی که در زمان صفویان به ایران سفرکرده بود درباره تاریخچه این غذا می‌گوید که: قیمه نوعی غذا است که آن را با بهترین و خوشمزه‌ترین ادویه‌ها طعم‌دار می‌کنند و در آن از گوشت استفاده می‌کنند. قیمه شاه‌عباسی را می‌توانید با گوشت قرمز یا گوشت مرغ طبخ کنید؛ اما شکل قدیمی و سنتی آن با گوشت قرمز است. ما در این مقاله از مجله آشپزی مامی کوکینگ سعی داریم طرز تهیه قیمه‌ لاپلو (قیمه شاه‌ عباسی)، خوشمزه و مجلسی را برای شما شرح دهیم. امیدواریم باتوجه‌به نکات این مقاله، این غذای خوشمزه و مجلسی را طبخ کنید.

طرز تهیه قیمه‌ لاپلو

مواد لازم

  • برنج 4 پیمانه
  • لپه دو پیمانه
  • گوشت قیمه‌ای 400 گرم
  • پیاز دو عدد
  • رب گوجه‌فرنگی دو قاشق غذاخوری
  • روغن جهت تفت مواد و کمی روغن کرمانشاهی به میزان لازم
  • فلفل سیاه, لیموعمانی، پودر هل، زردچوبه، دارچین، زعفران، نمک و پودر گل محمدی به میزان لازم
  • زرشک و خلال پسته و بادام به میزان لازم
  • پودر پوست شیرین شده پرتقال به میزان لازم

طرز تهیه قیمه‌ لاپلو

مرحله اول

در این مرحله به آماده‌سازی قیمه‌ لاپلو می‌پردازیم. شما باید لپه و برنج را برای اینکه نرم شوند و ری بدهند از چند ساعت قبل خیس کنید و برای اینکه بوی بد لپه از آن خارج شود و لپه‌های نرمی داشته باشیم باید آنها را از قبل جداگانه نیم‌پز کنید. همچنین زمان پخت لپه با گوشت متفاوت است و اگر این دو را باهم بپزید ممکن است گوشت خام و یا لپه‌های شما له شود.

مرحله دوم

در این مرحله ما به طبخ گوشت می‌پردازیم. ابتدا پیاز را به‌صورت نگینی خورد کنید و داخل قابلمه‌ای که با مقداری روغن داغ کرده‌اید بریزید. سپس پیازهای نگینی را با مقداری زردچوبه تفت دهید تا خوب طلایی شود. هنگامی که پیازها سبک شدند؛ گوشت‌های قیمه‌ای را به پیاز اضافه کنید و مقداری تفت دهید تا رنگ گوشت‌ها تغییر کند و نیم‌پز شوند. سپس مقداری پودر دارچین و فلفل سیاه اضافه کنید. مواد را خوب تفت دهید سپس چهار لیوان آب جوش به مواد داخل قابلمه اضافه کنید و درب قابلمه را بگذارید؛ سپس شعله را کم کنید تا گوشت آرام پخته و نرم شود.

مرحله سوم

داخل یک تابه مقداری روغن مایع بریزید تا داغ شود. سپس رب گوجه‌فرنگی را اضافه کنید و تفت دهید تا رنگ آن باز شود. در این مرحله لپه‌های نیم‌پز را به رب گوجه‌فرنگی که سرخ کرده‌اید اضافه کنید و آن را تفت دهید. سپس همه مواد داخل تابه را به گوشت اضافه کنید. در این مرحله باید به خورشت زمان دهید تا گوشت و لپه‌ها خوب بپزند.

طرز تهیه قیمه‌ لاپلو

مرحله چهارم

در این مرحله ما قیمه‌ لاپلو را دم می‌کنیم. هنگامی که مطمئن شدید گوشت پخته شده است؛ نمک و ادویه‌ها و لیموعمانی را به خورشت اضافه کنید. سپس برای اینکه آب قیمه خشک شود و قیمه غلظت لازم را پیدا کند؛ درب قابلمه را بردارید. سپس پودر شیرین شده پوست پرتقال را به قیمه اضافه کنید. فراموش نکنید که باید برنج را از چند ساعت قبل خیس کنید. برنج را روی حرارت قرار دهید و شعله آن را زیاد کنید تا جوش بیاید البته مراقب باشید که سر نرود وقتی که جوش آمد حرارت را کم کنید و کف‌های روی برنج را بگیرید و اجازه دهید تا برنج مقداری نرم شود. بعد از اینکه برنج مقداری نرم شد، آن را آبکش کنید.

کف قابلمه را مقداری روغن بریزید و ته‌دیگ نان یا سیب‌زمینی را کف قابلمه بچینید. دقت کنید که روی سیب‌زمینی مقداری زعفران و نمک بریزید تا ته‌دیگ قیمه شما خوشمزه شود. سپس یک‌لایه از برنج را روی ته‌دیگ قرار دهید. قیمه را وسط برنج بریزید. سپس بقیه برنج  را به آن اضافه کنید و قیمه و برنج را با یکدیگر مخلوط کنید. در این مرحله زعفران را که از قبل روی بخار سماور یا کتری دم کرده‌اید همراه کره یا روغن کرمانشاهی روی برنج بریزید و برای 30 دقیقه اجازه دهید تا قیمه‌ لاپلو شما دم بکشد. بعد از نیم ساعت قیمه‌ لاپلو خوشمزه و مجلسی شما آماده سرو است آن را داخل دیس سرو بگذارید و روی آن را با خلال پسته یا خلال بادام و زرشکی که از قبل تفت داده‌اید تزئین کنید.

این غذای خوشمزه را می‌توانید همراه ماست، زیتون، سبزی، شور و ترشی و سالاد میل کنید. اگر مایل باشید می‌توانید هنگامی که می‌خواهید برنج را دم کنید لابه‌لای برنج مقداری زعفران دم‌کرده بریزید.

طرز تهیه قیمه‌ لاپلو | قیمه شاه عباسی

نکات مهم در تهیه قیمه شاه‌عباسی

  • می‌توانید از پودر لیموعمانی هم استفاده کنید.
  • می‌توانید از دانه‌های هل به‌جای پودر هل در طبخ این غذا استفاده کنید.
  • درصورتی‌که لپه‌ها نیم‌پز هستند آن‌ها را زیاد تفت ندهید.
  • غلظت مواد قیمه‌ لاپلو باید همانند غلظت مواد لوبیا‌پلو باشد.
  • هنگامی که برنج را آبکش می‌کنید باید به‌صورت نیم‌پز باشد و خیلی نرم نباشد.
  • لپه را از قبل نیم‌پز کنید تا هنگامی که به گوشت اضافه می‌کنید در طی طبخ گوشت له نشود.
  • اگر مایل باشید می‌توانید لای برنج قیمه‌ لاپلو خود از کمی ادویه پلویی یا دارچین و یا زیره استفاده کنید.

در آخر

ما در این مقاله، برای شما طرز تهیه قیمه‌ لاپلو مجلسی و خوشمزه را شرح دادیم. امیدواریم هرچه سریع‌تر این غذای خوشمزه را برای دوستان و مهمانان خود طبخ کنید و از خوردن آن لذت ببرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا