دانستنی ها

گرفتن تلخی قورمه سبزی فوری، ساده و کم هزینه

یکی از اصیل‌ترین غذاهای ایرانی خورشت قورمه سبزی است که بدون شک یکی از محبوب ترین‌ها محسوب می‌شود وطرفداران پرو پا قرص خود را دارد. در زمان‌های قدیم قورمه سبزی ابتدا در بین عشایر متداول بود اما به مرور زمان به برنامه غذایی تمامی مردم راه پیدا کرد. تلخی قورمه سبزی یکی از مشکلات رایجی است که بسیاری از آشپزهای تازه کار با آن مواجه می ­شوند. ما در این قسمت از سری مقالات مامی کوکینگ قصد داریم راه‌هایی را برای شما بیان کنیم که تلخی قورمه سبزی را بگیرید.

علت تلخ شدن قورمه سبزی چیست؟

به طور کل سبزی مورد استفاده در قورمه سبزی شامل تره، جعفری، نعناع، شنبلیله و گشنیز است. اگر مقدار شنبلیله نسبت به سایر سبزی‌ها بیشتر باشد، خورشت شما تلخ خواهد شد. همچنین اگر بیش از حد سبزی را سرخ کنید، سبزی شما ته می‌گیرد و حالت سوختگی به خود می‌گیرد و طعم خورشت شما رو به تلخی می‌رود. در نتیجه سرخ کردن سبزی قورمه به صورت زیاد، می‌تواند باعث تلخی و ته گرفتن قورمه سبزی شما بشود.

یکی دیگر از دلایل رایجی که باعث تلخی قورمه سبزی می‌شود، استفاده نامناسب از لیمو عمانی است. بهتر است قبل از استفاده از لیمو عمانی، آن را به مدت چند ساعت بخیسانید یا آن را بشکنید و هسته‌ها را جدا کنید. سپس لیموها را بکوبید و یک تا دو قاشق غذاخوری از آن را در مراحل پایانی پخت به خورشت خود اضافه نمایید.

گرفتن تلخی قورمه سبزی فوری، ساده و کم هزینه

سریع‌ترین روش برای رفع تلخی قورمه سبزی

روش‌های مختلفی برای رفع تلخی قورمه سبزی وجود دارد که در ادامه آن‌ها را به شما معرفی می‌کنیم:

اضافه کردن سیب زمینی

استفاده از سیب زمینی بهترین گزینه برای گرفتن تلخی قورمه سبزی است اما شاید این سوال برای شما پیش بیاید که چگونه؟ اگر قورمه سبزی شما تلخ شد، کافی است یک عدد سیب زمینی را داخل خورشت بیندازید و قبل از پختن آن را خارج کنید.

برای مدرسه چی بپزم؟ بهترین غذا برای جشنواره غذا در مدرسه

اضافه کردن رب انار و یا رب گوجه فرنگی

استفاده از رب انار یا رب گوجه فرنگی می‌تواند پیشنهاد خوبی برای گرفتن تلخی قورمه سبزی باشد. شما می‌توانید یک قاشق رب را به خورشت خود اضافه کنید، فقط به این نکته توجه کنید که زیاد بودن آن باعث ترشی خورشت شما خواهد شد.

استفاده از قند

شما می‌توانید برای گرفتن تلخی قورمه سبزی خود از قند استفاده کنید. بسته به حجم خورشت، اضافه کردن یک یا دو حبه به خورشت می‌تواند پیشنهاد خوبی باشد. بعد از اضافه کردن حبه‌های قند، اجازه دهید زمان بگذرد تا تلخی خورشت شما گرفته شود.

گذاشتن نان خشک در خورشت

نان خشک این قابلیت را دارد که طعم تلخی خورشت را جذب کند. کافی است یک تکه نان خشک را داخل قورمه سبزی بگذارید و بعد از گذشت ۱۵ دقیقه آن را خارج کنید تا در خورشت له نشود. با اینکار تلخی قورمه سبزی گرفته می‌شود.

اضافه کردن آب

شما می‌توانید با اضافه کردن آب، خورشت خود را رقیق‌تر کرده و تلخی آن را از بین ببرید. میزان مناسبی آب جوش را به خورشت خود اضافه کنید تا تلخی آن کمتر شود.

استفاده از زعفران و شکر

برای رفع تلخی قورمه سبزی، می‌توانید از زعفران استفاده کنید. کافی است مقداری زعفران را بسابید، با کمی آب جوش دم کنید و سپس کمی شکر به آن اضافه نمایید. خوب که آن‌ها را ترکیب کردید، آن را به خورشت خود اضافه کنید. این روش در گرفتن تلخی قورمه سبزی بسیار موثر است و باعث می‌شود خورشت شما عطر زعفران خوبی به خود بگیرد.

با این آش لذیذ، مناسبت رویش دندان فرزندت رو جشن بگیر: طرز تهیه آش دندونی برای جشن رویش دندان نوزاد

گرفتن تلخی قورمه سبزی فوری، ساده و کم هزینه

اضافه کردن پیاز تفت داده شده

پیاز داغ شیرین است و باعث می‌شود غذا کمی مزه شیرینی به خود بگیرید. همین قابلیت پیاز باعث گرفتن تلخی غذا می‌شود. کافی است یک پیاز درشت را رنده کنید و آب آن را بگیرید و با مقداری روغن در تابه تفت دهید و سپس به خورشت خود اضافه نمایید. با اضافه کردن پیاز داغ، علاوه بر گرفتن تلخی قورمه سبزی، غذای شما بسیار خوش طعم خواهد شد.

اضافه کردن سبزی قورمه سبزی

این امکان وجود دارد که مقداری سبزی قورمه را با کیفیت مطلوب آماده کنید و به خورشت اضافه نمایید. چنانچه دسترسی به سبزی قورمه نداشتید، می‌توانید به جای آن از اسفناج و گشنیز استفاده کنید. گشنیز شیرین است و با اضافه کردن آن، تلخی خورشتتان کمتر می‌شود.

چگونه تلخی لیمو عمانی را در قورمه سبزی از بین ببریم؟

استفاده از آبغوره

ممکن است دلیل تلخی خورشت شما لیمو عمانی باشد؛ به همین دلیل برای گرفتن تلخی قورمه سبزی کافی است مقداری آبغوره را به آن اضافه کنید. ترشی آبغوره تلخی را از بین می‌برد.

استفاده از آبلیمو

اگر دلیل تلخی خورشت شما لیمو عمانی است، آن را خارج کنید و مقدار کمی آبلیمو تازه را داخل خورشت بریزید. دقت کنید که آبلیمو مورد استفاده شما تازه باشد.

چگونه تلخی خورشت قیمه را بگیریم؟

یکی دیگر از محبوب‌ترین خورشت‌های ایرانی، خورشت قیمه است. بیشترین مشکلی که تازه کار‌ها با آن مواجه اند، تلخی خورشت است که عمدتاً به دلیل وجود لیمو عمانی در آن است. روش‌های مختلفی برای گرفتن تلخی خورشت قیمه وجود دارد که سه مورد را به شما معرفی می‌کنیم:

استفاده از پودر لیمو عمانی

استفاده از مقدار کمی لیمو عمانی پودر شده می‌تواند باعث شود خورشت شما به جای تلخی بیش از حد، کمی طعم ترشی به خود بگیرد. متاسفانه این روش معایبی دارد و ممکن است باعث تیره شدن رنگ خورشت شود. همچنین طعم لیمو عمانی طبیعی بهتر از این پودر است.

استفاده از لیمو عمانی خیسانده شده

برای این کار لیمو عمانی‌ها را با چنگال سوراخ کرده و در آب ولرم قرار دهید تا تلخی آن‌ها گرفته شود. سپس آن‌ها را داخل خورش بیندازید. این راهکار نیز یک مشکل دارد و این است که آب علاوه بر تلخی، طعم ترشی لیمو عمانی‌ها را نیز از بین می‌برد.

این رسپی یه عصرونه عالیه: طرز تهیه پیده ترابزون | صبحانه ترکیه ای مخصوص

گرفتن تلخی قورمه سبزی فوری، ساده و کم هزینه

استفاده از لیمو عمانی نصف شده

پیشنهاد ما این است که از لیمو عمانی نصف شده استفاده نمایید. لیمو عمانی‌ها را از وسط نصف کنید، تخم‌های آن را خارج کرده و در ۲۰ دقیقه پایانی پخت به خورشت اضافه نمایید. با این کار لیمو عمانی طعم بی‌نظیری را به خورشت شما می‌بخشد.

جمع‌بندی

ما در این مقاله روش های گرفتن تلخی قورمه سبزی و همچنین گرفتن تلخی خورشت قیمه را برای شما بیان کردیم. آیا شما راهکارهای دیگری برای گرفتن تلخی غذا پیشنهاد می­کنید یا تجربه استفاده از روش‌های نامبرده را دارید؟ پس در قسمت کامنت‌ها با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید. از اینکه تا پایان با ما همراه بودید متشکریم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا