دانستنی ها

روش نگهداری طولانی مدت قارچ در یخچال و فریزر

قارچ یک ماده غذایی بسیار مغذی و خوشمزه است که می‌توان از آن در تهیه انواع غذاها و سالادها استفاده کرد. با این حال، این ماده غذایی به‌سرعت فاسد می‌شود؛ بنابراین، نگهداری طولانی مدت قارچ یک چالش اساسی است و بسیاری از افراد به دنبال آموزش روش نگهداری طولانی مدت قارچ هستند. به همین دلیل در این مطلب می‌خواهیم به بررسی موضوع روش نگهداری طولانی مدت قارچ در یخچال و فریزر بپردازیم و اطلاعات مفیدی را در این زمینه مطرح کنیم. پیشنهاد می‌کنیم که ادامه این مطلب را از دست ندهید.

روش نگهداری طولانی مدت قارچ در یخچال بدون سیاه شدن

یخچال بهترین مکان برای نگهداری قارچ است. قارچ‌های تازه را می‌توان به مدت یک هفته در یخچال نگهداری کرد. برای نگهداری قارچ در یخچال، آن‌ها را در یک کیسه کاغذی یا پارچه‌ای قرار دهید و در قفسه خنک یخچال قرار دهید. توجه کنید که از قراردادن قارچ در کشوی یخچال خودداری کنید، زیرا این بخش از یخچال رطوبت زیادی دارد و باعث می‌شود تا قارچ‌ها خیلی سریع خراب شوند.

روش نگهداری طولانی مدت قارچ در یخچال و فریزر

نگهداری قارچ در فریزر

اگر قصد دارید که قارچ را برای مدت طولانی‌تری نگهداری کنید، می‌توانید آن را منجمد کنید. جالب است بدانید که قارچ‌های خرد شده را می‌توان به مدت یک سال در فریزر نگهداری کرد. برای نگهداری قارچ در فریزر بدون سیاه‌ شدن، آن‌ها را به‌صورت ورقه‌ای برش دهید یا خرد کنید و درون یک کیسه یا ظرف فریزر قرار دهید. قبل از استفاده از قارچ‌های منجمد، آن‌ها را به مدت 30 دقیقه در دمای اتاق بگذارید تا یخ زدایی شوند.

نگهداری قارچ در شیشه

نگهداری قارچ در شیشه یک روش سنتی و کاربردی برای حفظ طولانی مدت قارچ است. این روش مزایای زیادی نسبت به سایر روش های نگهداری قارچ مانند نگهداری در یخچال یا فریزر دارد.  برای نگهداری قارچ در شیشه، به مواد زیر نیاز دارید:

  • قارچ‌های تازه و سالم
  • آب‌نمک
  • سرکه
  • ادویه‌جات دلخواه

در ادامه مراحل این روش نگهداری قارچ را بیان کرده‌ایم:

قارچ‌ها را با آب سرد بشویید و آنها را خشک کنید؛ سپس آن‌ها را به‌صورت ورقه‌ای برش دهید. در یک قابلمه، آب‌نمک و سرکه را با یکدیگر مخلوط کنید و قارچ‌های خرد شده را به قابلمه بیفزایید و آنها را به مدت 15 دقیقه بجوشانید. قارچ های پخته شده را از قابلمه خارج کرده و آب آن ها را خالی کنید. بعد قارچ های پخته شده را در یک شیشه تمیز و خشک بریزید و ادویه جات دلخواه خود را نیز به قارچ ها اضافه کنید. درب شیشه را محکم ببندید. قارچ های نگهداری شده در شیشه را می توانید به مدت یک سال در دمای اتاق نگهداری کنید. البته، بهتر است شیشه حاوی قارچ ها را در یخچال نگهداری کنید تا مدت زمان بیشتری سالم بمانند.

بهترین سوپ مجلسی کدومه؟ طرز تهیه سوپ مرغ مجلسی برای مهمانی

روش نگهداری طولانی مدت قارچ در یخچال و فریزر

 نگهداری قارچ به صورت کنسرو شده

قارچ‌های کنسرو شده نیز یک گزینه مناسب برای روش نگهداری طولانی مدت قارچ هستند. قارچ‌های کنسرو شده را می‌توان به مدت یک تا دو سال در قفسه خنک نگهداری کرد. روش نگهداری قارچ به‌صورت کنسرو شده تا حد زیادی مشابه روش نگهداری در شیشه است که در بخش قبلی آن را آموزش دادیم.

نگهداری قارچ به صورت خشک شده

خشک کردن قارچ‌ نیز یک روش خوب برای نگهداری طولانی مدت این ماده غذایی است. برای خشک کردن قارچ‌ها تنها کافیست آنها را بشویید و به‌صورت ورقه‌ای برش بزنید. بعد مقداری نمک رویشان بپاشید و چند روز آنها را در زیر نور آفتاب پهن کنید. بعد از اینکه رطوبت قارچ‌ها خارج شد، آنها را در شیشه بریزید. در نظر بگیرید که قارچ‌های خشک شده را می‌توانید به مدت یک سال در دمای اتاق و در یک ظرف دربسته  نگهداری کنید.

به جای بیکینگ پودر چی استفاده کنیم؟ بهترین جایگزین بکینگ پودر برای انواع پنکیک، کیک و شیرینی پزی

روش نگهداری طولانی مدت قارچ در یخچال و فریزر

نکات کلی برای نگهداری قارچ

  • قارچ‌ها را به‌محض خرید در یخچال قرار دهید.
  • حفظ تمامیت و تازگی قارچ‌ها، مهم‌ترین نکته در نگهداری طولانی مدت آنهاست. در هر روشی که برای نگهداری قارچ انتخاب میکنید، قبل از نگهداری، قارچ‌ها را کاملاً تمیز کرده و همیشه قبل از مصرف به بررسی وضعیت ظاهری و بوی قارچ‌ها بپردازید.
  • از قراردادن قارچ در معرض هوا و نور مستقیم خورشید خودداری کنید.
  • قارچ‌های خراب یا آسیب‌دیده را دور بریزید.
  • نگهداری قارچ در فریزر با آبلیمو ممکن است به دلیل وجود اسید موجود در آبلیمو، نتایج مورد انتظار را نداشته باشد. اسید موجود در آبلیمو احتمالاً ساختار قارچ‌ها را تغییر داده و طعم و کیفیت آنها را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. در صورتی که می‌خواهید قارچ‌ها را در فریزر نگهداری کنید، بهتر است از آبلیمو استفاده نکنید و روش های دیگری که در بخش‌های قبلی ذکر شد را انجام دهید.

چیکار کنم مربا کپک نزنه؟ بهترین روش نگهداری مربا در فریزر و یخچال بدون یخ زدن

روش نگهداری طولانی مدت قارچ در یخچال و فریزر

علائم خراب شدن قارچ

در صورتی که قارچ‌ها علائم فساد داشتند، آن‌ها را دور بریزید. قارچ‌های خراب شده معمولاً دارای علائم زیر هستند:

  • سیاه شدن
  • لکه‌های قهوه‌ای
  • نرم‌شدن
  • بوی نامطبوع

جمع‌بندی

در این مقاله مطالب مهمی درباره طرز شستن و نگهداری قارچ در فریزر و دمای اتاق را بیان کردیم. با رعایت نکات مربوط به طرز نگهداری قارچ خام در فریزر، می‌توانید قارچ‌ها را برای مدت طولانی‌تری نگهداری کنید و از خواص و طعم آن‌ها لذت ببرید. امیدواریم که مطالعه این مقاله برایتان مفید واقع شود. در صورت بروز هرگونه پرسش و یا ابهامی درباره مطلب فوق، کارشناسان مجموعه ما آمادگی پاسخگویی به پرسش‌های شما عزیزان را دارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا