غذای محلیغذای اصلی

طرز تهیه قلیه ماهی خوشمزه به سبک جنوبی ها

اسم جنوب که می ­آید به یاد ماهی­ های متنوع آن­جا می­ افتیم که خانم­ های با سلیقه و مهمان نواز جنوبی با آن­ها غذاهای مختلف و لذیذ درست می­ کنند. یکی از این غذا های پرطرفدار قلیه ماهی است. قلیه ماهی به دلیل محبوبیت فراوان در لیست غذاهای جهانی ثبت شده و در رستوران­ های بین‌المللی نیز سرو می ­شود. این غذا مختص شهر بوشهر است و برای پخت آن می ­توان از ماهی­ های مختلفی استفاده کرد ولی بهترین ماهی برای پخت این غذا، ماهی­ های جنوبی که گوشت منسجم ­تری دارند هستند.در ادامه همراه با مجله آشپزی مامی کوکینگ باشید تا با طرز تهیه قلیه ماهی آشنا شوید.

طرز تهیه قلیه ماهی

مواد لازم (برای 6 نفر):

  • فیله ماهی 6 تکه
  • پیاز 3 عدد متوسط
  • سیر 9 حبه
  • تمبر هندی 300 گرم
  • گیشنیز 500 گرم
  • شنبلیله 70 گرم
  • نمک و فلفل و زردچوبه و کاری  به میزان لازم
  • آرد و روغن برای سرخ کردن ماهی به میزان لازم
  • رب گوجه فرنگی 1 قاشق غذاخوری
طرز تهیه قلیه ماهی

بهترین دستور برای طرز تهیه قلیه ماهی

در روش طبخ سنتی این غذا، ماهی را سرخ نمی­ کنند اما با وجود طعم‌دار بودن ماهی و معطر بودن سبزی‌ها، مطمئناً طعم ماهی بسیار لذیذ خواهد بود. نکته دیگر این است که سبزی­ ها به همراه سیر و پیاز در هاون کوبیده می‌شوند و شما از نتیجه این کار بسیار شگفت‌زده خواهید شد. برای خوش رنگ­تر شدن خورشت، شما می­ توانید از رب گوجه فرنگی نیز استفاده کنید. طرز تهیه قلیه ماهی شامل مراحل زیر است:

مرحله اول از طرز تهیه قلیه ماهی

ابتدا سبزی ­ها را که شامل گیشنیز و شنبلیله هستند را شسته و به صورت ساطوری خرد می­ نماییم. هرچه سبزی شما ریزتر باشد خورشت شما بهتر پخته و طعم اصلی سبزی حس می‌شود. سپس آن­ها را تفت می­ دهیم تا آب آن­ها کشیده شود. این سبزی‌ها باید به طور کامل یک دست خرد شده باشند. سپس مقداری روغن به آن اضافه می­کنیم و سبزی­ ها را سرخ می­ کنیم تا جایی که به رنگ سبز تیره درآیند.

هر چه سبزی ­ها بیشتر سرخ شوند به جا افتادن و لذیذتر شدن قلیه ماهی کمک می­ کند و این یکی از راز­های خوشمزه ­تر شدن قلیه ماهی است. اما توجه باید داشت که در اواخر زمان سرخ شدن، مراقب باشیم تا سبزی نسوزد.

مرحله دوم از طرز تهیه قلیه ماهی

در این مرحله، سبزی­ های سرخ شده را کنار می­ گذاریم و در یک قابلمه تمبر هندی را به همراه مقداری آب جوش خیس می­کنیم و روی حرارت شعله قرار می ­دهیم تا به صورت سس غلیظ درآید. سپس آن را درون یک صافی می ­ریزیم و با قاشق هسته‌های آن را جدا می­ کنیم تا یکدست شود و آن را کنار می ­گذاریم تا سرد شود. حتما از تمبر هندی استفاده کنید که طعم آن ملس باشد. این نیز یکی دیگر از رازهای لذیذ شدن قلیه ماهی است.

مرحله سوم از طرز تهیه قلیه ماهی

حالا نوبت به ما­هی‌ها رسیده، ماهی‌های تکه و شسته شده را که آب آن­ها کاملاً کشیده شده است را در یک دیس می­چینیم. روی آن مقداری آرد، نمک، فلفل و زردچوبه می­پاچیم و با دست روی سطح ماهی می­مالیم تا تمام ماهی­ها به این مواد آغشته و طعم­دار شوند. ماهی­ها را درون یخچال قرار می­دهیم و یک تا دو ساعت به آن زمان می­دهیم تا کاملاً مواد به خورد ماهی­ها برود و بو بد ماهی گرفته شود. این هم یکی دیگر از راز های طرز تهیه قلیه ماهی است.

مرحله چهارم از طرز تهیه قلیه ماهی

در این مرحله، ظرف مناسب طبخ این غذا را انتخاب می­کنیم که ماهی­ها در هنگام پخته شدن روی هم قرار نگیرند. پیشنهاد ما برای شما انتخاب ماهی تابه­ای است که دیواره‌های آن بلند باشد. سپس پیازها را نگینی خرد می­کنیم. اگر چشم­هایتان به پیاز حساس است می­توانید برای حل این مشکل، قبل از خرد کردن، پیاز را چند دقیقه درون فریزر قرار دهید اما از یخ زدن پیازها جلوگیری کنید.

پیازها را با کمی روغن تفت دهید تا سبک و رنگ آن طلایی شود، سپس حبه های سیر را درون آن رنده کنید و کمی زردچوبه و نمک و فلفل و کاری به مواد اضافه کنید. توجه داشته باشید که سیرها زیاد سرخ نشود زیرا باعث خشک شدن انها می‌شود و طعم و عطر خود را از دست می­دهد. حالا دو لیوان آب به مواد موردنظراضافه کرده و اجازه می­دهیم تا به جوش بیاید.

مرحله پنجم از طرز تهیه قلیه ماهی

در این مرحله سبزی­ هایی که از قبل تفت دادیم به مواد داخل ماهی تابه اضافه می ­کنیم  و تمبر هندی­ های صاف و رقیق شده را نیز درون ماهی تابه می­ریزیم. پس از جوش آمدن مواد داخل ماهی تابه، شعله گاز را بسیار ملایم  می ­کنیم و یک ساعت زمان می دهیم تا کاملاً جا بیفتد و طعم سبزی، سیر و پیاز درآید.

مرحله ششم از طرز تهیه قلیه ماهی

حالا زمان آن رسیده تا ماهی­ های طعم‌دار شده را درون کمی آرد بغلتانیم و در روغن داغ با حرارت زیاد سرخ کنیم و بعد از جا افتادن خورشت به آن اضافه کنیم. بعد از آن 45 دقیقه دیگر زمان می­دهیم تا خورشت به صورت کامل جا بیفتند و آماده سرو شود. توجه داشته باشید که ماهی­ ها را هم زیاد سرخ نکنید تا خشک نشوند و آب میان بافتی آن از بین نرود. اگرشعله زیر خورشت را به حالت بسیار ملایم قرار ندهید، روغن تیره روی غذا نمی­بندد و این جذابیت را از دست می­دهید.

اگر از طعم ماهی خوشتان نمی­ آید و با ذائقه شما سازگار نیست می ­توانید تن ماهی را جایگزین ماهی کنید. همچنین اگر تمبر هندی در دسترس نداشتید از رب انار ملس استفاده نمایید. این غذا را به همراه برنج سرو کرده و برای زیباتر شدن آن از برنج زعفرانی استفاده می­ کنند. به این صورت که مقداری زعفران درون یخ بریزید تا رنگ آن باز شود و با کمی برنج دم کشیده مخلوط کرده و برای تزئین روی برنج، از آن استفاده نمایید.

طرز تهیه قلیه ماهی بندری

سخن پایانی

اکنون که رازهای خوشمزه ­تر شدن قلیه ماهی را برایتان شرح دادیم اگر به این نکته‌ها در هنگام پخت این غذا توجه کنید حتما قلیه ماهی بی­نظیری برای عزیزانتان درست خواهید کرد. با استفاده از این نکات می­توانید خودتان یکی از ماهرترین آشپزها در طبخ قلیه ماهی شوید و دیگران نیز برای طرز تهیه قلیه ماهی از شما مشاوره بگیرند و شما را به عنوان یک کدبانوی حرفه­ای شناخته و به دیگران معرفی کنند.

مقالات بیشتری بخوانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا