سالادپیش غذا

طرز تهیه سالاد روسی خوشمزه

طرز تهیه سالاد روسی، یکی از اصیل‌ترین و آسان پخت‌ترین غذاهای روسیه، کار زمان‌بری نیست. این سالاد معمولاً با نام الویه نزد ما ایرانیان شهرت دارد؛ هرچند طرز تهیه و مواد مورد استفاده آن در بلاروس کمی با آنچه ما از کودکی می‌شناسیم، تفاوت دارد و ایرانیان به روش خاص خود آن را آماده می‌کنند.ادامه این آموزش را از مجله آشپزی مامی کوکینگ از دست ندهید.

سالاد روسی یا سالاد لاغری؟

این سالاد به دلیل عدم استفاده از روغن، وجود فیبر بالا و کالری کم، در روسیه محبوب است؛ چراکه کالری حدود 261 گرم و چربی حدود 12 گرم دارد، از روغن در تهیه آن هیچ استفاده‌ای نمی‌شود و تنها بخش پرچرب، سس مایونز استفاده شده در آن است می‌توانید با توجه به رژیم خود مقدار آن را کمتر کنید.

فیبر بالای آن و استفاده از مواد تماماً پخته شده، به هضم بهتر آن کمک می‌کند و موجب می‌شود انتخاب خوبی برای افرادی باشد که علاقمند به یک وعدۀ خوشمزه و با ارزش غذایی بالا هستند و همزمان می‌خواهند رژیم لاغری داشته باشند. باید این نکته را نیز مد‌نظر گرفت افرادی از روغن زیتون برای طعم بهتر استفاده می‌کنند و حتی آن را جایگزین سس مایونز قرار می‌دهند؛ اما در کل بخش مطرح این سالاد وجود پروتئین 8 گرمی و فیبر 5 گرمی در آن است که تیر آخری بر رژیمی بودن آن به شمار می‌آید.

لازم به ذکر است موارد گفته شده برای روش پخت روسی این سالاد صدق می‌کند و اگر با روش‌ها و سلیقه آشپز ایرانی تهیه شود، دیگر نمی‌توان گفت برای لاغری مناسب است و باید به عنوان یک وعده غذایی کامل، حتی با چربی بالا، به آن نگاه کرد.

طرز تهیه سالاد روسی

مواد لازم برای 10 نفر در طرز تهیه سالاد روسی

هر یک از مواد را می‌توان با توجه به سلیقه خود، بیشتر استفاده کنید:

  • هویج: 1 عدد
  • سیب زمینی: 6 عدد (پوست کنده شده)
  • خیارشور: 6 عدد (خورد شده به صورت مکعبی)
  • تخم مرغ: 4 عدد
  • گوشت ران (ژامبون): نصف ران (کاملاً پخته شده)
  • نخود فرنگی: 1 کنسرو 380 گرمی (آبکشی شده)
  • جعفری: 1 قاشق سوپ‌خوری (خورد‌شده)
  • سس مایونز: نصف پیمانه

زمان پخت سالاد روسی

زمان پخت برای 10 نفر به صورت میانگین حدود 1 ساعت است. آماده سازی مواد، 30 دقیقه و پخت آن‌ها 20 دقیقه زمان می‌برد که می‌تواند با توجه به تعداد میهمان ها، مقدار مواد مورد استفاده و سرعت شما تغییر کند.

طرز تهیه سالاد روسی

 ابتدا مقداری آب را در قابلمه‌ای بزرگ روی گاز بگذارید تا آب درون آن به طور کامل به جوش بیاید. سیب زمینی ها و هویج و تخم مرغ ها‌را داخل قابلمه اضافه کرده و اجازه دهید تا به صورت کامل در آب جوش بپزند، با استفاده از یک سیخ چوبی می‌توانید خام بودن درون سیب زمینی را چک کنید.

گوشت مورد استفاده خود را در ظرفی جداگانه بپزید تا به طور کامل نرم شود. در روش پخت ایرانی از سینه مرغ یا ژامبون می‌توان استفاده کرد.

تا زمان مغز پخت شدن سیب زمینی ها، گاز را خاموش نکنید. بعد از حدود 20 الی 30 دقیقه مواد داخل قابلمه را آبکشی کرده و اجازه دهید در دمای اتاق، خنک شوند سپس سیب زمینی ها، هویج و تخم مرغ را به سایز دلخواه و به صورت مکعبی خورد کنید، می‌توانید سیب زمینی را به شکل له شده به سالاد اضافه کنید.

بعد از مخلوط کردن مواد، سس مایونز را به آن اضافه کنید و برهم بزنید تا سس روی غذایتان را بپوشاند. بسته به سلیقه خود می‌توانید مقدار سس را تغییر دهید. در نهایت برای خوش طعم تر شدن آن می‌توانید از سبزی شوید، نمک و ادویه در سرو سالاد استفاده کنید.

طرز تهیه سالاد روسی

تفاوت الویه با سالاد روسی

در روسیه عموماً این سالاد با گوشت ران خوک سرو می‌شود، اما در ایران، مادر و مادربزرگ‌ها از سینه‌ی مرغ، کالباس، تن ماهی و… در آن استفاده می‌کنند و نوع این فرآورده تنها به طبع و سلیقه خانواده‌ها باز‌می‌گردد؛ همچنین در روسیه سس مایونز کمتری استفاده می‌شود؛ در حالی که ما الویه را با سس بیشتری می‌پسندیم.

طرز تهیه سالاد روسی و نحوه پخت آن نیز در اردو فرهنگ یکی نیست و تفاوت‌هایی در سایز مواد خرد‌ شده و مقدار مورد استفاده در سالاد نیز دارد که به طبع مردمان هر کشور باز‌می‌گردد، همانطور که پختن برنج در جای جای ایران با یکدیگر تفاوت دارد.

تفاوت الویه با سالاد روسی

الویه یکی از انتخاب‌های گیاهخواران

 در بلاد روس، الویه یکی از محبوب‌ترین غذا‌ها برای هر دو گروه گیاهخواران و گوشت‌خواران است؛ اما در ایران نمی‌توان گفت گیاهخواران علاقه خاصی به آن نشان دهند، چرا که در روسیه گاهاً امکان دارد از گوشت در سرو غذا استفاده نشود. همچنین حدود 1 درصد مردم در روسیه، گیاهخوار هستند؛ اما در ایران به این دلیل که هنوز این رژیم غذایی طرفداران آنچنانی ندارد، اغلب سرو الویه، بدون گوشت نیست. با افزایش آگاهی این امکان وجود دارد که گیاهخواران در ایران نیز از این خوراک استفاده کنند.

یکی دیگر از راه حل های گروه گیاهخواران این است که احیاناً اگر میهمانی در بلادروس برگزار شود و افرادی با این رژیم نیز در آن شرکت کنند، همچنین الویه یکی از گزینه های انتخابی برگزار‌کنندگان برای پخت باشد؛ با توجه به طرز تهیه آن، گیاهخواران می‌توانند بخش گوشتی آن را به راحتی جدا کنند.

در نهایت می‌توان گفت اگر به دنبال یک غذای سبک، سریع و آسان هستید می‌توانید روی طرز تهیه سالاد روسی تأمل کنید، چرا که اضافه و کم کردن هر یک از مواد آن در خود روسیه نیز مرسوم است و حتی مزۀ آن در دست‌پخت هر خانواده با دیگری ممکن است، متفاوت باشد.

مقالات بیشتری بخوانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا