سالادپیش غذا

طرز تهیه سالاد اندونزی مجلسی و خوشمزه

سالاد، یکی از غذاهایی است که به‌عنوان میان‌وعده یا غذای سبک، سرو می‌شود. سالادها از سبزیجات مختلفی تهیه می‌شوند و در برخی موارد، با کالباس، مرغ آب پز و… نیز، ترکیب می‌شوند. یکی از بهترین سالادهای بین‌المللی، سالاد اندونزی است. این سالاد، یکی از معروف‌ترین و خوشمزه‌ترین سالادهای اندونزی است که به دلیل طعم خوبش در سراسر جهان، تهیه می‌شود. این سالاد خوشمزه، در بین مردم کشور عزیزمان ایران، طرف‌داران زیادی دارد و در اکثر رستوران‌ها و فست‌فودها سرو می‌شود.سالاد اندونزی شباهت زیادی به سالاد کلم دارد و حتی می‌تواند، جایگزین یک وعده غذایی شود. کلم و هویج در این سالاد، حاوی مقدار زیادی فیبر هستند؛ بنابراین، می‌تواند یک وعده غذایی رژیمی در عصر نیز باشد.این سالاد با ترکیبات مختلف و متنوعی تهیه می‌شود که در این مقاله از مجله آشپزی مامی کوکینگ، با طرز تهیه سالاد اندونزی مجلسی، آشنا می‌شویم.

مواد لازم سالاد اندونزی برای 4 نفر

  • برگ کلم قرمز 1 پیمانه
  • برگ کلم سفید 2 پیمانه
  • هویج 2 عدد
  • ذرت 1/2 پیمانه
  • نخود فرنگی 1/2 پیمانه
  • خیار شور 5 عدد
  • ژامبون 1/2 پیمانه
  • کشمش پلویی به میزان لازم
  • سس مایونز 1/2 پیمانه
  • آبلیمو تازه به میزان لازم
  • ماست 2 قاشق غذاخوری
  • روغن زیتون 1 قاشق غذاخوری
  • نمک و فلفل به میزان لازم
طرز تهیه سالاد اندونزی

طرز تهیه سالاد اندونزی

مرحله اول

ابتدا کلم سفید و قرمز را به‌صورت نوارهای نازک و یکدست برش دهید. سپس، کلم‌های برش خورده را در یک کاسه بزرگ و جادار بریزید. البته می‌توانید از رنده درشت هم برای سرعت‌بخشیدن به روند خردشدن کلم استفاده کنید. سپس روی کلم‌های خرد شده، آن‌قدری آب بریزید که روی کلم‌ها را بپوشاند. این کار، به‌منظور ازبین‌رفتن نفخ کلم و تمیز‌شدن آن، انجام می‌شود. اجازه دهید نیم ساعت الی یک ساعت، کلم‌ها داخل آب بمانند

مرحله دوم

در مرحله دوم، ابتدا کلم‌ها را داخل آبکش ریخته و اجازه می‌دهیم تا آب آن مقداری خشک شود. سپس در ظرفی دیگر، هویج و خیارشور را به‌صورت رشته‌ای خردکرده و یا رنده می‌کنیم. پخته یا خام بودن هویج در طرز تهیه سالاد اندونزی، سلیقه‌ای است. در ادامه، نخود‌فرنگی پخته شده و ذرت را، به ظرف اضافه کرده و مخلوط می‌کنیم. ژامبون‌ها را نیز، به‌صورت مکعبی خردکرده و به این ترکیب، اضافه می‌کنیم.

مرحله سوم

در این مرحله، کشمش‌های سالاد اندونزی را به مدت یک ساعت، خیس می‌کنیم تا کمی نرم شوند. سپس، کلم‌های آب‌گرفته شده را به مخلوط هویج، خیارشور، نخودفرنگی و ژامبون، اضافه کرده و مخلوط می‌کنیم. در انتها نیز، کشمش‌ها را به ترکیب، می‌افزاییم.

مرحله چهارم

در این مرحله، باید سس سالاد را آماده کنیم. این کار به این صورت است که سس مایونز را به همراه ماست، در یک کاسه کوچک می‌ریزیم. سپس، کمی نمک و فلفل سیاه به آن اضافه می‌کنیم و مواد سس را با هم مخلوط می‌کنیم. به‌قدری مواد را با هم مخلوط می‌کنیم تا در نهایت، یک ترکیب یک‌دست داشته باشیم. در صورت تمایل می‌توانید، کمی آبلیمو و روغن زیتون نیز به سس اضافه کنید.

مرحله پنجم

وقتی سس آماده شد، آن را به مواد سالاد اضافه کنید و مواد را به‌آرامی مخلوط کنید تا از هم نپاشد. در پایان، سالاد را با خیارشور، زیتون یا گوجه گیلاسی به‌دلخواه تزیین کنید و در یخچال بگذارید. سالاد اندونزی را می‌توانید، پس از 2 ساعت استراحت، نوش جان کنید.

طرز تهیه سالاد اندونزی

طرز تهیه سالاد اندونزی قالبی

برای تهیه سالاد اندونزی قالبی، مواد سالاد را مانند قبل آماده کنید. به یاد داشته باشید که سس کمتری اضافه کنید تا سالاد کمی سفت‌تر و راحت‌تر در قالب شکل بگیرد.

 وقتی مواد آماده شد، قالب دلخواه را بردارید و داخل آن را با سلفون یا کیسه فریزر بپوشانید. سپس مواد سالاد را بااحتیاط داخل قالب بریزید و با پشت قاشق محکم فشار دهید و قالب را پر کنید. سپس حدود 3 ساعت در یخچال بگذارید تا سفت شود.

 بعدازاین مدت، قالب را از یخچال خارج کرده و در بشقاب مناسبی قرار دهید. سپس کیسه فریزر یا سلفون را از سالاد خارج کنید. سالاد اندونزی قالبی شما اکنون آماده است.

طرز تهیه سالاد اندونزی با قارچ

برای تهیه سالاد اندونزی با قارچ، مانند دستور قبلی، به کلم سفید، کلم قرمز، نخودفرنگی، ذرت، ژامبون، سس مایونز، آبلیمو، نمک و فلفل نیاز داریم. همچنین، حدود 100 گرم قارچ نیز، باید به مواد اضافه شود. شما می‌توانید، قارچ را بپزید و یا اینکه آن را به‌صورت پخته به سالاد اندونزی خود، اضافه کنید. این مورد، ارتباط مستقیمی با ذائقه شما دارد.

برای درست‌کردن این سالاد، ابتدا مواد را به‌اندازه‌های مناسب برش بزنید. سپس در ظرفی با سس مایونز، آبلیمو، نمک و فلفل مخلوط کنید. سپس قارچ‌های خام یا پخته شده را به ترکیب اضافه کنید. فقط دقت کنید که بعد از سرخ‌کردن قارچ‌ها، روغن آن را آبکش کرده، سپس به سالاد اضافه کنید.

طرز تهیه سالاد اندونزی

نکات کلیدی در طرز تهیه سالاد اندونزی مجلسی

طرز تهیه سالاد اندونزی، در عین سادگی، فوت و فن‌هایی دارد که رعایت آن‌ها سالاد اندونزی شما را متمایز می‌کند. در ادامه، به برخی از این نکات، اشاره می‌کنیم.

  • عده‌ای از افراد ترجیح می‌دهند از سالاد اندونزی رژیمی در برنامه غذایی خود، استفاده کنند. سالاد رژیمی اندونزیایی، تفاوت چندانی با دستور ذکر شده ندارد. اما پیشنهاد می‌شود در آن، از سس مایونز، کشمش و انواع مواد پرکالری، مانند ژامبون، استفاده نشود.
  • اگر می‌خواهید سس مایونز را از این سالاد حذف کنید، می‌توانید آن را با ماست ترش یا میوه‌ای جایگزین کنید.
  • برای تهیه سالاد مجلسی اندونزی، فقط باید در زیبایی و ارائه سالاد خود، مهارت بالایی داشته باشید. در مهمانی‌های خود، می‌توانید از سالاد اندونزی قالبی نیز، استفاده کنید.
  • کشمش را می‌توان با سس مایونز، سرکه، نمک، فلفل و ادویه مزه‌دار کرد و به مدت نیم ساعت، در یخچال گذاشت.
  • استفاده از گردو در طرز تهیه سالاد اندونزی، طرف‌داران بسیاری دارد. برای بهترشدن طعم گردو در این سالاد، می‌توان آن را به مخلوط سس مایونز اضافه کرد تا نرم و خوش‌طعم شود.
  • به‌جای استفاده از سس مایونز و لیموترش، می‌توانید از مواد جایگزین استفاده کنید. این مواد شامل: نصف فنجان خامه ترش، 2 قاشق چایخوری عسل و یک قاشق چایخوری سس خردل، به‌عنوان سس است.
  • در صورت تمایل می‌توانید کمی پنیر چدار رنده شده به مواد سالاد اضافه کنید.
  • برای تهیه سالاد اندونزیایی، می‌توانید گوشت مرغ یا گوشت قرمز را جایگزین ژامبون کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا