پیش غذا

انواع پیش‌ غذای ایرانی و فرنگی برای مهمانی

پیش‌غذاها بخشی اساسی از هر وعده غذایی بوده که علاوه‌بر افزایش طعم و لذت به غذا، تنوع ویژه‌ای به وعده‌های شما می‌دهند؛ اما توجه داشته باشید که برای سرو پیش‌غذا و غذای اصلی باید یک زمان‌بندی به‌خصوصی را انتخاب کنید و همچنین میزان و نوع پیش‌غذا باید به‌گونه‌ای باشد که نه مهمانان کاملا سیر شوند و نه گرسنه بمانند. در درواقع شما می‌توانید برای تهیه پیش‌غذا از انواع سوپ، سالاد، خوراکی‌های دریایی و نمکی و… کمک بگیرید. در حقیقت پیش غذاهای ساده؛ اما شیک و بسیار خوشمزه می‌توانند در مهمانی‌ها و دورهمی‌ها باعث حیرت و تحسین مهمانان‌تان شود. به یاد داشته باشید که تهیه پیش غذا، میز پذیرایی شما را خوش‌رنگ و لعاب‌تر می‌کند. بنابراین اگر شما نیز می‌خواهید پیش‌ از مهمانی به تهیه انواع پیش‌ غذای ایرانی و فرنگی اقدام کنید؛ اما نمی‌دانید که کدام پیش‌غذا مناسب‌تر است، در این مقاله از مجله آشپزی مامی کوکینگ با ما همراه باشید تا به معرفی برخی از انواع پیش‌ غذای ایرانی و فرنگی محبوب، پرطرفدار و درعین‌حال کم‌هزینه بپردازیم.

اردور بادمجان

یکی از محبوب‌ترین موارد در لیست پیش غذا برای مهمانی شام که به راحتی آماده می‌شود و طعم بسیار خوبی نیز دارد، اردور بادمجان است. شما می‌توانید اردور بادمجان را به سلیقه خود با گوشت یا بدون گوشت تهیه کنید. درحقیقت اردور بادمجان یکی از انواع پیش‌ غذای ایرانی و فرنگی بوده که با بادمجان و مایه گوشت تهیه شده و رنگ و زیبایی زیادی به سفره غذای شما خواهد بخشید. شما می‌توانید این پیش‌غذا را به‌صورت معمولی یا قالبی و به شکل دلخواه خود سرو کنید.

مواد لازم برای تهیه اردور بادمجان

  • بادمجان نگینی خرد شده 1/5 پیمانه
  • سینه مرغ آب‌پز 1 عدد
  • فلفل دلمه‌ای قرمز 1 عدد متوسط
  • سیر 2 حبه
  • گردوی نگینی خرد شده نصف پیمانه
  • پیاز 3 عدد
  • بادمجان سرخ‌شده برای تزئین 2 عدد
  • سس مایونز یک‌سوم پیمانه
  • ماست موسیر به میزان لازم
  • نمک و فلفل به میزان لازم

طرز تهیه اردور بادمجان

  1. به‌منظور تهیه این پیش غذای لاکچری ابتدا بادمجان‌ها را شسته، پوست بگیرید و آن‌ها را به‌صورت نگینی ریز خرد کنید. هویج‌ها را نیز به‌صورت جداگانه شسته و به شکل نگینی ریز خرد نمایید.
  2. در مرحله بعد از تهیه این پیش غذای ساده و ارزان، فلفل سبز را نیز بشویید و به‌صورت ریز خرد کنید. در ادامه 2 بادمجان را که برای تزئین قرار است سرخ شود را شسته و با پوست برش بزنید. سپس آن‌ها را در مقداری آب و نمک خیس بیندازید تا تلخی‌شان گرفته شود. پس‌ از گذشت نیم‌ساعت بادمجان‌ها را آبکش نموده و در یک تابه به‌همراه روغن سرخ کنید.
  3. به بادمجان‌های ریز خردشده مقداری نمک اضافه کنید و آن‌ها را حدود نیم‌ساعت کناری قرار دهید تا تلخی‌شان خارج شود. سپس آن‌ها را بشویید و درون آبکش قرار دهید تا آب اضافی بادمجان ها خارج گردد.
  4. یک ماهیتابه دیگر برداشته و با مقدار کمی روغن روی حرارت بگذارید. سپس بادمجان‌ها را درون آن تفت دهید و مرتب هم بزنید تا سرخ شوند. سپس بادمجان‌های سرخ‌شده را از تابه خارج کنید و مجدد مقداری روغن درون تابه بریزید. هویج‌ها را به آن اضافه کنید تا به‌خوبی سرخ شوند. در ادامه فلفل دلمه‌ای خرد شده را نیز به تابه اضافه نموده و پس‌ از تفت دادن، کناری قرار دهید.
  5. در مرحله بعد از طرز تهیه این پیش غذا از انواع پیش‌ غذای ایرانی و فرنگی، 2 پیاز را شسته و پوست بگیرید. سپس به‌صورت خلالی ریز خرد کنید. یک ماهیتابه دیگر برداشته و به‌همراه مقداری روغن روی حرارت گاز قرار دهید. پس‌ از داغ شدن روغن، پیازها را اضافه نموده و تفت دهید تا کاملا سرخ شوند.
  6. یک پیاز دیگر را بشویید و پوست بگیرید. سپس آن را به اندازه دلخواه خرد نموده و در یک قابلمه کوچک با مقداری روغن تفت دهید. سپس سینه مرغ و ادویه‌جات دلخواه را به آن اضافه کنید تا بوی بد مرغ گرفته شود. مقداری آب درون قابلمه بریزید تا سینه مرغ به‌آرامی بپزد. پس‌ از پخته شدن سینه مرغ، آن را از قابلمه خارج کنید و به‌صورت ریش ریش یا مکعب‌های کوچک درآورید.
  7. یک تابه دیگر بردارید و با مقداری روغن روی حرارت بگذارید تا داغ شود. سپس سینه مرغ را به تابه اضافه کنید و تفت دهید تا رنگ آن عوض شود. در ادامه سینه مرغ را از تابه بیرون آورید و کناری بگذارید.
  8. یک کاسه بزرگ برداشته و تمام مواد را درون آن بریزید و با یکدیگر مخلوط کنید تا مایع تقریبا چسبناکی حاصل گردد. سپس ماست موسیر و سس مایونز را به مواد اضافه کنید تا غلظت آن مشابه سالاد اولویه شود. درنهایت بادمجان‌های ورقه‌ای سرخ شده را در کف کاسه بچینید و از مایع اردور درون آن بریزید. اردور بادمجان را حدود یک ربع در یخچال قرار دهید تا ببندد. درنهایت پیش غذای ساده و سریع را درون یک ظرف مناسب برگردانید و سرو کنید.

بهترین سالاد برای لاغری کدومه؟ طرز تهیه انواع سالاد رژیمی برای لاغری و چربی سوزی

اردور بادمجان

پاستا با سس قارچ و فیله گوشت

پاستا با سس قارچ و گوشت شباهت بسیاری به بیف استراگانف دارد و یکی از انواع پیش‌ غذای ایرانی و فرنگی پرطرفدار محسوب می‌شود. شما می‌توانید برای تهیه این پاستا از انواع ماکارانی فرمی به شکل دلخواه خود بهره بگیرید. این پاستا یکی از انواع دسر و پیش غذا برای مهمانی یا تولد محسوب شده که به‌همراه سس قارچ طعم بی‌نظیر و به‌یادماندنی را برای مهمانان به‌همراه خواهد داشت.

مواد لازم برای تهیه پاستا با سس قارچ و فیله گوشت

  • فیله گوساله 500 گرم
  • قارچ 200 گرم
  • پیاز 1 عدد
  • پاستا فرمی 1 بسته
  • سیر 2 حبه
  • شیر 1 پیمانه
  • خامه صبحانه یک چهارم پیمانه
  • کره 30 گرم
  • آرد 2 قاشق غذاخوری
  • پودر سیر، آویشن و ادویه کاری به میزان لازم
  • نمک و فلفل سیاه به میزان لازم

طرز تهیه پاستا با سس قارچ و فیله گوشت

  1. در ابتدا برای تهیه این پاستا از انواع پیش‌ غذای ایرانی و فرنگی ابتدا پیازها را شسته و خلالی خرد کنید. سپس پیازهای خلالی خرد شده را در تابه حاوی روغن ریخته و تفت دهید تا سبک شوند. فیله گوساله را به‌اندازه دلخواه خود، به‌صورت نواری برش دهید و به پیاز اضافه کنید تا تغییر رنگ دهد. سپس مقداری فلفل سیاه و ادویه کاری به گوشت بیفزایید و کمی آب درون تابه بریزید تا گوشت پخته شود.
  2. در همین حین قارچ‌ها را شسته و اسلایس کنید. درادامه 1 قاشق غذاخوری آب‌لیمو روی قارچ‌ها بریزید تا سیاه نشوند. درون یک تابه‌ دیگر مقداری کره بریزید و حرارت را افزایش دهید تا داغ شود. سپس قارچ‌ها را به‌همراه سیر رنده شده به ماهیتابه اضافه کنید و تفت دهید تا عطر سیر خارج شود.
  3. در ادامه به تابه مقداری آب اضافه نموده و روغن و نمک را درون آن بریزید. زمانی‌که آب به جوش آمد، پاستاها را نیز به آن‌ها اضافه کنید تا نرم شوند. درنهایت زمانی‌که گوشت پخته و آب آن کاملا کشیده شد، قارچ را به آن اضافه کنید و سپس ماهیتابه را از روی حرارت بردارید.
  4. در یک تابه جداگانه برای تهیه سس پیش‌غذا، مقداری کره ریخته و سپس آرد را اضافه کنید و به‌خوبی تفت دهید تا بوی خامی آن به‌طور کامل از بین برود. در ادامه شیر ولرم را نیز به مخلوط تهیه شده اضافه کنید و درنهایت آویشن، پودر سیر و خامه را بیفزایید. سس را درون تابه حاوی گوشت و قارچ بریزید و زیر آن را روشن کنید تا سس کاملا به خورد مواد پاستا برود.
  5. پس‌ از گذشت مدتی ماهیتابه را از روی حرارت بردارید و کناری بگذارید. در همین حین پاستاهای نرم شده را آبکشی نموده و در ظرف سرو بکشید. سپس سس قارچ و گوشت را روی آن ریخته و به همراه پنیر پارمزان و مقداری جعفری تزئین و میل کنید.

در سفر شمال چی بخوریم؟ غذا برای مسافرت شمال

پاستا با سس قارچ و فیله گوشت

گوجه‌ فرنگی شکم پر

یکی از انواع پیش‌ غذای ایرانی و فرنگی که می‌توانید با گوجه‌فرنگی تهیه کنید، گوجه‌فرنگی شکم‌پر است. این پیش‌غذا به میز پذیرایی شما جلوه ویژه‌ای بخشیده و یک پیش‌غذای عالی و خوشمزه محسوب می‌شود. بنابراین اگر به‌دنبال جدیدترین پیش غذای مجلسی هستید که وقت زیادی از شما نگرفته و درعین‌حال شیک و خوشمزه باشد، گوجه‌فرنگی شکم‌پر بهترین انتخاب برایتان خواهد بود.

مواد لازم برای تهیه گوجه‌ فرنگی شکم پر

  • گوجه‌فرنگی 8 عدد
  • پیاز 1 عدد
  • تخم‌مرغ 1 عدد
  • گوشت چرخ‌کرده 400 گرم
  • رب گوجه‌فرنگی نصف قاشق غذاخوری
  • فلفل دلمه‌ای نصف 1 عدد
  • جعفری 3 قاشق غذاخوری
  • خمیر نان باگت به میزان لازم
  • پنیر پارمزان به میزان لازم
  • زردچوبه و گرام ماسالا به میزان لازم
  • نمک و فلفل سیاه به میزان لازم

طرز تهیه گوجه‌ فرنگی شکم پر

  1. به‌منظور تهیه گوجه‌فرنگی شکم پر ابتدا پیاز را به‌همراه فلفل دلمه‌ای به‌صورت نگینی ریز خرد کنید. سپس یک تابه مناسب روی حرارت قرار دهید و مقدار کمی روغن مایع به آن بیفزایید. حال پیازهای خردشده را درون تابه بریزید و به اندازه‌ای که سرخ و طلایی شوند، تفت دهید. در ادامه نمک زردچوبه، فلفل سیاه و گرم ماسالا را به تابه اضافه کنید و مجدد پیاز را تفت دهید تا بوی خامی ادویه‌جات گرفته شود.
  2. در مرحله بعد از تهیه پیش غذا برای مهمانی شام، فلفل دلمه‌ای خردشده را به‌همراه رب گوجه‌فرنگی درون تابه بریزید و تفت دهید تا سرخ شوند. پس‌ از سرخ شدن مواد، تابه را ازروی حرارت بردارید و کناری بگذارید.
  3. حال گوجه‌فرنگی‌ها را شسته و آن‌ها را از قسمت بالایی برش بزنید. درون گوجه‌فرنگی‌ها را با استفاده از یک قاشق کاملا خالی کنید و مقداری نمک درون آن‌ها بپاشید. سپس چند تکه خمیر نان باگت را درون گوجه‌فرنگی‌ها بگذارید تا آب اضافی گوجه‌فرنگی گرفته شود.
  4. در مرحله بعد از طرز تهیه این پیش غذا از انواع پیش‌ غذای ایرانی و فرنگی، گوشت چرخ‌کرده را به‌همراه ترکیب پیاز، فلفل دلمه‌ای و نان خیس خورده با آب گوجه‌فرنگی درون یک کاسه بریزید.
  5. حال جعفری‌ها را شسته و به‌صورت ریز خرد کنید. سپس آن‌ها را به‌همراه تخم‌مرغ درون کاسه بریزید و مواد را به‌خوبی با یکدیگر ورز دهید تا کاملا یکدست شوند.
  6. فر را روشن نموده و آن را روی دما 170 درجه سانتی‌گراد قرار دهید. سپس منتظر بمانید تا فر کمی گرم شود. در همین حین مواد گوشتی را به مدت 15 دقیقه درون یخچال قرار دهید تا مزه‌ها به خورد یکدیگر بروند. پس‌ از گذشت این مدت، گوجه‌فرنگی‌ها را با مواد گوشتی کاملا پر کنید.
  7. حال گوجه فرنگی‌ها را درون سینی فر بچینید و آن را در طبقه وسط قرار دهید. حدود 40 الی 45 دقیقه منتظر بمانید تا گوجه فرنگی‌های شکم‌پر درون فر باقی بمانند و پخته شوند. در 10 دقیقه پایانی پخت، مقداری پنیر پارمزان را روی گوشت‌ها بریزید و تکه برش خورده گوجه‌فرنگی را روی گوشت قرار دهید. درنهایت پس‌ از گذشت این مدت گوجه‌فرنگی‌ها را از فر خارج نموده و سرو کنید.

غذا برای تولد چی درست کنم؟ انواع غذا برای تولد

گوجه‌ فرنگی شکم پر

سخن پایانی

پیش‌ غذاها یکی از قسمت‌های لذیذ در هر وعده غذایی محسوب شده و درصورتی‌که با دقت زیاد آن‌ها را تهیه کنید، طعم و مزه دلپذیر پیش غذاها همیشه در یاد و خاطره مهمانان باقی خواهد ماند. در این مطلب به معرفی برخی از انواع پیش‌ غذای ایرانی و فرنگی پرداختیم. این پیش‌ غذاها برای مهمانی‌ها و مجالس کاملا مناسب بوده و می‌توانید آن‌ها را به‌راحتی و درمدت زمان کوتاه تهیه و سرو کنید. درنهایت اینکه پیشنهاد می‌کنیم با انتخاب و تهیه مناسب‌ترین پیش‌غذا برای دورهمی‌ها، سفره غذا خود را به یک تجربه عالی برای مهمانان تبدیل کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا