غذای بین المللپیش غذا

طرز تهیه حمص لبنانی (هوموس)

حمص یا هوموس از لذیذترین و دلپذیرترین خوراک‌های عربی است که اغلب با نام حمص لبنانی نامیده می‌شود. این طعام سبک و نیرودهنده در گروه عظیمی از کشور‌های جهان علی الخصوص عربی تهیه می‌شود. افراد یونانی هم این خوراک را به عنوان خود می‌شناسند. در واقع بر اساس شواهد و تحقیقات ارائه شده توسط پژوهشگران ریشه و قدمت این طعام به دوران مصر باستان برمی‌گردد. نحوه پخت حمص در هر منطقه و کشور ممکن است تغییراتی کوچک در ادویه‌های آن داشته باشد اما ترکیبات اساسی و اصلی آن، همان نخود پخته و پوره شده همراه با ارده کنجد است.در ادامه این مقاله از مجله آشپزی مامی کوکینگ طرز تهیه حمص لبنانی را خواهید دید.

مواد لازم

حمص در واقع نوعی پیش غذای خوشمزه و مقوی بوده که از تلفیق نخود، ارده، روغن زیتون، سیر، لیموترش و ادویه‌جات مهیا می‌شود؛ به همین دلیل به اسم نخود-ارده نیز مشهور است. مواد لازم جهت تهیه این غذای لذیذ به شرح زیر هستند:

  • نخود پخته شده 250 گرم
  • لیموترش 1 عدد بزرگ
  • ارده نصف پیمانه
  • سیر 1 حبه
  • روغن زیتون 2 قاشق غذاخوری
  • زیره سبز نصف قاشق چایخوری
  • نمک به میزان لازم
  • آب 2 تا 3 قاشق غذاخوری
  • پاپریکا و جعفری خرد شده برای زینت غذا
طرز تهیه حمص لبنانی

طرز تهیه حمص لبنانی

برای تهیه حمص لبنانی می‌بایست مراحل زیر را به دقت دنبال کنید:

مرحله اول: نخودها را لازم است از شب قبل در آب بخیسانید و چند مرتبه آب آن را  تعویض کنید. در ادامه باید اجازه دهید تا نخودها کاملاً مغزپخت شده و پوست آن را جدا نمایید. گرفتن پوست نخودها بستگی به تمایل و علاقه خودتان دارد و کاملاً اختیاری است اما برای اینکه حمص شما کاملا یکدست و یک شکل شود شایسته است پوست آن ها را جدا کنید. برای اینکه پوست نخودها به راحتی جدا شود در زمان پخت باید مقداری جوش شیرین به آب در حال جوش اضافه نمایید. پس از پخت کامل و سرد شدن نخود، پوسته آن به راحتی جدا می‌شود.

مرحله دوم: ارده و آب لیموترش تازه را در مخلوط کن ریخته و باهم مخلوط کنید. ارده و لیموترش باید کاملاً یکدست و مخلوط شوند تا بافت کرمی و صاف حاصل شود.

مرحله سوم: روغن زیتون، نمک، پودر زیره سبز و سیر ریز خرد شده را به بقیه مواد در مخلوط کن اضافه کرده و حدوداً نصف مقدار از نخود پخته و پوست کنده شده را نیز به آن اضافه کنید. نخود‌ها باید حداقل ۲ دقیقه با سایر مواد مخلوط شوند. سپس نیمی دیگر از نخود را اضافه کنید و اجازه دهید کاملاً با سایر ترکیبات مخلوط شوند تا حمص غلیظ و یک شکل شود.

مرحله چهارم: گاهی اوقات پیش می‌آید که حمص خیلی سفت و غلیظ می‌شود. در این زمان لازم است به آن یک یا دو قاشق غذاخوری آب افزوده و کمی مواد را با هم مخلوط کنید تا کاملاً یکنواخت و یکدست شود.

مرحله آخر: در این مرحله حمص لبنانی شما آماده است. می‌توانید آن را در ظرف دلخواه ریخته و با پشت قاشق وسط آن را مقداری گود کنید، بعد روغن زیتون، پابریکا و جعفری خرد شده را در آن بریزید و سرو کرده و نوش جان کنید.

طرز تهیه هوموس لبنانی خوشمزه

نکات مهم طرز تهیه حمص لبنانی

  • توصیه می‌شود برای تهیه این خوراک پوست نخود‌ها گرفته شود تا حمص بافت نرم‌تر و لطیف‌تری داشته باشد.
  • این امکان مهیا است که در صورت موجود، مخلوط کن دستی را نیز برای تهیه این غذا استفاده کرد؛ اما نکته کلیدی آن است که استفاده از غذاساز برای تهیه پوره نخود درخورتر است.
  • در صورت فراموشی و عدم خیساندن نخود‌ها از شب قبل، بهتر است یکبار نخود‌ها را نیمه پز کنید و بجوشانید، آب آن را خالی کرده و مجدد بپزید.
  • استعمال از سیر مخصوصاً نوع کبابی آن، چاشنی و عطری ویژه به این غذا می‌دهد. به شما پیشنهاد می‌شود که اگر نسبت به طعم تند و معطر سیر تمایل دارید، از سیر خام نیز استفاده کنید.
  • استفاده از کنسرو نخود به میل و سلیقه شما بستگی دارد. به نظر می‌رسد تهیه این غذا با نخود تازه مسلماً طعمی لذیذ و همین‌طور متفاوت دارد. در صورت استفاده از کنسرو لازم است آن را به مدت ۱۰ دقیقه جوشانده و سپس به خوراک اضافه کنید.
  • در شماری از کشور‌های عربی به حمص نعناع، فلفل قرمز یا حتی ماست هم افزوده می‌شود.
  • برای دست‌یابی به طعم و عطر قوی غذا از روغن زیتون استفاده کنید.
  • اگر ارده مناسبی برای تهیه این غذا یافت نشد، می‌توانید خودتان ارده را در منزل تهیه کنید. فقط لازم است اندکی کنجد کمی تفت داده شود و تغییر رنگ دهد. در نهایت با مقداری روغن مایع در مخلوط کن ریخته و تا زمانی که ترکیب کاملاً یکنواخت و خمیری شود مخلوط کنید.
طرز تهیه حمص لبنانی مجلسی

خواص حمص لبنانی

تحقیقات و مطالعه انجام شده در سال ۲۰۱۶ نشان می‌دهد افرادی که نخود یا حمص استفاده می‌کنند؛ فیبر، منیزیم، پتاسیم، آهن، چربی اشباع نشده و ویتامین‌های آنتی اکسیدان افزون‌تری نسبت به سایر افراد دریافت می‌نمایند. این امر به علت وجود این مواد مقوی و مغذی در حمص است. اما محققان به طور کامل و دقیق نمی‌توانند بیان کنند که آیا مصرف حمص باعث می‌شود که افراد با استعمال آن غذایی سالم میل کنند یا به بیانی دیگر افرادی که غذای سالم مصرف می‌کنند علاقه و رغبت بیشتری به خوردن حمص دارند.

همچنین مطالعه دیگری تأکید بر این موضوع دارد که قرار دادن حمص در برنامه و رژیم غذایی سبب میل یک خوراک مفید و سالم می‌شود. حمص در قیاس با انواع مختلف میان وعده‌های محبوب و دارای هوادار، بسیار مفیدتر است. از فواید مفید حمص می‌توان به این اشاره کرد که در کنترل و حفظ تعادل وزن تأثیر بسیاری داشته و برای داشتن رژیم غذایی معتدل و مناسب برای افراد قطعاً مفید و مؤثر خواهد بود. این موضوع باعث افزایش سلامت قلب شده و علاوه بر آن امکان ابتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش می‌دهد. حمص مقدار قند کمی دارد، مخصوصاً وقتی با سایر میان وعده‌های معمول استفاده و مقایسه شود.

سخن پایانی

در تعداد بیشماری از کشور‌های عربی حمص را اغلب به عنوان پیش غذا در کنار باباغنوش، سالاد تبوله و… با نان پیتای داغ سرو می‌کنند. حمص افزون بر اینکه دارای مقادیر زیادی مواد مغذی همچون کلسیم، نشاسته، فسفر و ویتامین‌های B۱، B۲ و A است برای افراد گیاهخوار نیز پیشنهاد ‌ایده‌آلی به حساب می‌آید. در روزگار کنونی حمص به یکی از پر طرفدار‌ترین غذا‌ها در سراسر دنیا مبدل شده است؛ حتی در کشور‌های آمریکای شمالی هم هوادارن مخصوص به خود را دارد.

مقالات بیشتری بخوانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا