آشپیش غذا

طرز تهیه آش ماست به روش 5 استان ایران

آش ماست یکی از انواع آش های سنتی و قدیمی ایرانی محسوب شده که در شهرهای مختلف با دستورها و مواد متفاوتی تهیه می‌شود. این آش شباهت زیادی به آش دوغ داشته و از آن می‌توان به‌عنوان پیش‌غذا یا وعده اصلی در ناهار و شام استفاده نمود. آش ماست انواع مختلفی داشته که ازجمله آن‌ها می‌توان به آش ماست ترکی، آش ماست شمالی، آش ماست کرمانشاهی، آش ماست تبریزی، آش ماست شیرازی و… اشاره نمود. در این مقاله از مجله مامی کوکینگ قصد داریم شما را با انواع طرز تهیه آش ماست در شهرهای مختلف ایران و فوت‌وفن پخت آن آشنا کنیم؛ در ادامه با ما همراه باشید.

طرز تهیه آش ماست به روش 5 استان ایران

  با بادمجان اینا رو می تونی درست کنی!

آش ماست ساده

اگر به آش‌های سنتی به ویژه آش ماست علاقه‌مند هستید؛ اما تابه‌حال برای پخت هیچ‌یک از آن‌ها اقدام نکرده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم در ابتدا از طرز تهیه آش ماست ساده بدون حبوبات یا با حبوبات دلخواه کار خود را آغاز کنید. آش ماست ساده روش بسیار آسانی برای پخت دارد و شما می‌توانید در مدت زمان کوتاهی این آش را آماده کنید.

مواد لازم برای تهیه آش ماست ساده

  • عدس 1 پیمانه
  • نخود نصف پیمانه
  • برنج نیم دانه نصف پیمانه
  • ماست 3 پیمانه
  • سبزی آش نیم کیلو (شامل جعفری، تره، اسفناج، گشنیز، شوید و نعنا)
  • پیاز داغ به میزان لازم
  • نمک و فلفل به میزان لازم

طرز تهیه آش ماست ساده

  1. در اولین مرحله از طرز تهیه آش ماست ساده ابتدا نخود و عدس را از شب قبل خیس کنید تا نفخ آن به‌طور کامل گرفته شود. سپس نخودها را در ظرف جداگانه نیم‌پز کرده، عدس را نیز حدود 5 دقیقه با مقداری آب بجوشانید و سپس آب آن را خالی کنید.
  2. نخود و عدس پخته شده را به‌همراه آب، آب مرغ یا آب قلم درون یک قابلمه با اندازه متوسط بریزید و درب آن را قرار دهید تا به نقطه جوش برسد. پس‌ از پختن عدس و نخود، برنج نیم دانه را درون قابلمه بیفزایید.
  3. سبزی آش را پاک کرده، شسته و ساطوری خرد کنید. سپس سبزی‌ها را به قابلمه حاوی آش ماست اضافه نمایید. پیازداغ، نمک و فلفل را درون قابلمه ای بریزید و درب قابلمه را قرار دهید تا آش به‌خوبی بپزد و جا بیفتد.
  4. پس‌ از اینکه تمام مواد موجود آش پخت، ماست را به آش اضافه کنید؛ اما توجه داشته باشید که در این مرحله آش ماست را باید به‌صورت مداوم هم بزنید تا ماست نبرد. پس‌ از اینکه ماست به‌خوبی در آش حل شد، آش ماست شما آماده خواهد بود.

طرز تهیه آش ماست به روش 5 استان ایران

آش دوغ رو  هم تست کن ! طرز تهیه آش دوغ :‌ آموزش پخت یک غذای سنتی، خوشمزه و اصیل ایرانی در منزل

آش ماست شیرازی

آش ماست شیرازی یکی از آش‌های خوشمزه و معروف شیراز بوده که معمولا مردم محلی این آش را بیشتر در مراسمات عروسی و جشن‌های خود تهیه می‌کنند. آش ماست شیرازی به‌دلیل موادی که در آن استفاده می‌شود، بسیار سالم، مقوی و انرژی‌زا خواهد بود و برای فصول گرم سال کاملا مناسب است.

مواد لازم برای تهیه آش ماست شیرازی

  • ماست ترش 1 کیلوگرم
  • برنج 500 گرم
  • گوشت گردن بدون استخوان 600 گرم
  • شوید و ترخون 500 گرم
  • پیاز 1 عدد
  • لپه نصف پیمانه
  • پیاز داغ 6 قاشق غذاخوری

طرز تهیه آش ماست شیرازی

  1. برای تهیه آش ماست شیرازی ابتدا لپه‌ها را پاک کرده و درون کاسه‌ای پر از آب بریزید. سپس حدود 5 ساعت صبر کنید تا لپه ها خیس بخورند. در همین حین 2 الی 3 مرتبه آب درون کاسه را عوض کنید تا نفخ لپه‌ها از بین برود. ماست را از روز قبل از یخچال خارج کنید، یک قاشق نمک درون آن بیفزایید و سپس مجددا درون یخچال قرار دهید.
  2. در مرحله بعد از طرز تهیه آش ماست شیرازی، گوشت را درون قابلمه‌ای بریزید و روی حرارت قرار دهید. پیاز را نیز پوست بگیرید، بشویید و از وسط نصف کنید. سپس آن را همراه با مقداری نمک و فلفل درون قابلمه حاوی گوشت بیفزایید و 7 الی 8 لیوان آب درون قابلمه بریزید. درب قابلمه را قرار دهید و صبر کنید تا گوشت با حرارت ملایم بپزد. توجه داشته باشید که در این مرحله نباید حرارت زیر قابلمه را زیاد کنید؛ چراکه آب گوشت بخار می‌شود.
  3. پس‌ از اینکه گوشت به‌طور کامل پخت، آب آن را درون کاسه‌ای بریزید و اجازه دهید تا گوشت کف قابلمه کاملا خشک شود. حرارت زیر قابلمه را خاموش کرده و صبر کنید تا دما گوشت به مرور کاهش یابد.
  4. لپه را نیز پس‌ از گذشت مدت زمان گفته‌شده درون آبکش بریزید و بشویید. سپس آن‌ها را درون قابلمه ریخته و آب گوشت را به لپه ها اضافه کنید. مقداری نمک و فلفل روی گوشت و لپه‌ها بپاشید و قابلمه را روی حرارت ملایم قرار دهید تا لپه‌ها کاملا پخته شوند.
  5. در مرحله بعدی شوید و ترخون را تمیز کرده، بشویید و درون آبکش قرار دهید تا آب اضافی آن‌ها کاملا خارج شود. سپس سبزی‌ها را روی تخته آشپزخانه یا با استفاده از خردکن ریز کنید و کناری قرار دهید.
  6. پس‌ از خرد کردن سبزی‌ها، به لپه‌ها سر بزنید و تست کنید که پخته‌اند یا خیر. اگر اطراف لپه‌ها پخته بود اما کمی گیر داشت، برنج را بشویید و به آن‌ها اضافه کنید. سپس اجازه دهید تا با حرارت آرام کاملا بپزند و له شوند. نمک را روی مواد بپاشید و سبزی‌های خردشده را نیز اضافه کنید. سپس منتظر بمانید تا حدود 30 دقیقه سبزی‌ها روی حرارت پخته شوند.
  7. ماست را از یخچال خارج کنید تا با دمای محیط سازگار شود. در این فاصله گوشت را با استفاده از گوشت‌کوب کاملا له کنید و پس‌ از پخت سبزی، گوشت‌های کوبیده شده را به مواد آش ماست اضافه نمایید.
  8. درادامه صبر کنید تا آش غلیظ‌تر شود؛ اما گاهی آن را هم بزنید تا ته نگیرد. پس‌ از گذشت 20 دقیقه آش غلیظ‌تر شده و باید زیر شعله را خاموش کنید؛ چراکه تمام مواد آش کاملا پخته‌اند.
  9. ماست را هم بزنید و درون قابلمه حاوی مواد آش بیفزایید؛ اما توجه داشته باشید که داغ بودن آش ممکن است باعث بریده شدن ماست شود. در انتهای طرز تهیه آش ماست، مواد آش را کاملا با ماست مخلوط کرده و در ظرف موردنظر خود بریزید. سپس آش ماست شیرازی را به‌ همراه پیاز داغ تزئین و میل کنید.

طرز تهیه آش ماست به روش 5 استان ایران

آش ماست مازندرانی

اگر به وجود گوشت درون آش ماست علاقه‌مند نیستید، یادگیری طرز تهیه آش ماست شمالی بهترین انتخاب برای شما خواهد بود. آش ماست مازندرانی یک غذا خوشمزه و مقوی بوده که بدون گوشت تهیه می‌شود. همچنین با توجه به اینکه در طرز تهیه آش ماست با رشته از هیچ‌گونه گوشتی استفاده نمی‌شود، شما به راحتی می‌توانید از آن به‌عنوان یک پیش‌غذا برای مهمانی و مجالس خود استفاده کنید.

مواد لازم برای تهیه آش ماست مازندرانی

  • ماست 1 کیلو
  • رشته 1 لیوان
  • سبزی آش 1 لیوان
  • لوبیا چیتی پخته یا نخود و لوبیا نصف لیوان
  • عدس پخته یک چهارم لیوان
  • برنج یک چهارم لیوان
  • کشک 3 قاشق غذاخوری
  • پیاز داغ، سیر داغ و نعنا داغ به میزان لازم

شام چی بخوریم؟ طرز تهیه سالاد سیب‌ زمینی و پیاز (کم هزینه و فوری)

طرز تهیه آش ماست مازندرانی

  1. ابتدا برنج را به‌همراه دو لیوان آب درون قابلمه اضافه کنید تا کاملا پخته و له شود. سپس سبزی‌ها را نیز به قابلمه بیفزایید و منتظر بمانید تا کاملا بپزند.
  2. در مرحله بعد ماست را با آب رقیق کرده و درون آش بریزید. حرارت زیر قابلمه را افزایش دهید و مواد درون آن را مرتبا هم بزنید تا به جوش بیاید؛ زیرا در غیر این صورت ماست سریعا می‌برد.
  3. در ادامه حرارت اجاق گاز را کاهش دهید و حبوبات، رشته، پیاز داغ، سیر داغ، نعنا داغ و کشک را درون قابلمه بیفزایید و هم بزنید. سپس صبر کنید تا آش ماست مازندرانی جا بیفتد.
  4. در انتهای پخت آش ماست مازندرانی، قابلمه را از روی حرارت بردارید و درون ظرف موردنظر خود بریزید. سپس آن را با پیاز داغ و نعنا داغ تزئین کنید.

طرز تهیه آش ماست

آش ماست تبریزی

طرز تهیه آش ماست تبریز تفاوت عمده‌ای با نحوه پخت این آش در دیگر شهرهای ایران دارد. آشی که در شهر تبریز به‌عنوان آش ماست تهیه می‌شود، تقریبا مشابه آش ماست کشور ترکیه است؛ اما در مواد اولیه کمی با یکدیگر متفاوت هستند.

مواد لازم برای تهیه آش ماست تبریزی

  • پیاز 2 عدد
  • سیب‌زمینی 1 عدد
  • برنج 1 استکان
  • عدس 1 لیوان
  • سبزی آش 1 کیلو (شامل تره، اسفناج، جعفری و گشنیز)
  • آب گوشت 4 لیوان
  • کوفته ریزه 10 الی 15 عدد
  • ماست به میزان لازم
  • نمک فلفل و زردچوبه به میزان لازم

طرز تهیه آش ماست تبریزی

  1. برای تهیه آش ماست تبریزی ابتدا برنج را از یک ساعت قبل به‌همراه مقداری آب و نمک خیس کرده و کناری قرار دهید. سپس عدس‌ها را شسته و حدود 5 دقیقه درون آب جوش بریزید تا خیس بخورند.
  2. در یک قابلمه با ابعاد نسبتا بزرگ مقداری روغن ریخته و یکی از پیازها را به‌صورت خلال شده همراه با مقداری زردچوبه در آن سرخ کنید تا طلایی و سبک شود. آب عدس را دور بریزید، عدس‌ها را به پیاز اضافه کنید و مقداری تفت دهید. دو لیوان آب گوشت به عدس اضافه نموده و حرارت زیر قابلمه را افزایش دهید تا آب گوشت بجوشد.
  3. در مرحله بعد درب قابلمه را قرار داده و حدود 1 ساعت صبر کنید تا عدس با حرارت ملایم نیم‌پز شود. در همین حین سیب‌زمینی‌ها را به‌صورت نگینی خرد کرده و در روغن سرخ کنید. کوفته‌های ریز را نیز تهیه کرده، کمی سرخ کنید و کناری قرار دهید.
  4. پس‌ از گذشت حدود 1 ساعت عدس‌ها نیم‌پز می‌شوند و در این زمان باید برنج را درون قابلمه بریزید و صبر کنید تا برنج کمی باز شود.
  5. پیاز باقی‌مانده را به‌صورت ریز رنده کرده و درون یک کاسه جداگانه به همراه نمک، زردچوبه، فلفل سیاه، سبزی و باقی‌مانده آب گوشت بریزید و مخلوط کنید. سپس ترکیب به‌دست‌آمده را درون قابلمه حاوی مواد آش بیفزایید. پس‌ از گذشت حدود 1 ساعت از اضافه کردن سبزی‌ها، سیب‌زمینی‌های سرخ‌شده را درون آش ریخته و چند دقیقه بعد کوفته ریزه‌ها را نیز درون آش بریزید.
  6. در ادامه بعد از گذشت 15 الی 20 دقیقه از ریختن کوفته ریزه‌ها، آش ماست تبریزی شما آماده خواهد بود؛ اما توجه داشته باشید که در این مرحله شما می‌توانید ماست را به دو روش سرو کنید. در روش اول باید 1 الی 2 لیوان از ماست را درون آش بریزید و کاملا مخلوط کنید. سپس آش ماست آماده سرو کردن خواهد بود. در دومین روش نیز شما می‌توانید ماست را بدون اضافه کردن به آش، در یک ظرف جداگانه کنار آش قرار دهید.

تو حاملگی چی بخوریم؟ لیست انواع غذا برای بارداری

طرز تهیه آش ماست به روش 5 استان ایران

روش تهیه سمبوسه: طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی اصل بازاری و نوستالژی

آش ماست کرمانشاهی

یکی از مهم‌ترین آش‌های شهر کرمانشاه به‌ویژه در فصل بهار، آش ماست است. مردم محلی کرمانشاه آش ماست را به شیوه مخصوص به خود درست می‌کنند که طعم بسیار لذیذ و دلپذیری دارد.

مواد لازم برای تهیه آش ماست کرمانشاهی

  • دوغ غلیظ محلی 5 لیتر
  • پیاز 2 عدد
  • برنج 1 فنجان
  • لپه نصف استکان
  • روغن 4 قاشق غذاخوری
  • زردچوبه نصف قاشق چای‌خوری
  • جعفری، گشنیز، تره و اسفناج هرکدام 250 گرم
  • نمک و ادویه به میزان لازم

طرز تهیه آش ماست کرمانشاهی

  1. در اولین مرحله از طرز تهیه آش ماست کرمانشاهی ابتدا سبزی آش که شامل جعفری، گشنیز، تره و اسفناج است را پاک کرده و پس‌ از شستن، آن‌ها را خرد کنید. سبزی‌های خردشده را درون قابلمه بریزید. سپس لپه‌ها را پاک کنید، بشویید و به قابلمه اضافه نمایید. سه لیوان آب درون قابلمه بریزید و آن را روی حرارت ملایم قرار دهید تا کاملا بپزد.
  2. پس‌ از پختن سبزی و لپه‌ها، قابلمه رو از روی حرارت بردارید. دوغ محلی را درون یک قابلمه با ابعاد بزرگ‌تر بریزید و روی حرارت قرار دهید. توجه داشته باشید که در این مرحله باید به‌صورت مداوم دوغ را هم بزنید تا جوش آمده و بریده نشود.
  3. یک فنجان برنج پاک‌شده که از قبل خیس خورده است را به دوغ درحال جوشیدن اضافه نمایید و مجددا دوغ را هم بزنید. سپس لپه و سبزی پخته شده را نیز به برنج در درحال جوشیدن بیفزایید. زیر حرارت قابلمه را کاهش دهید و صبر کنید تا مواد با شعله کم به‌آرامی پخته شوند و آش غلظت پیدا کند.
  4. زمانی‌که برنج پخته شد و آش قوام پیدا کرد، درون یک تابه پیازهای خردشده را در روغن سرخ کنید تا طلایی شوند. زردچوبه، نمک و ادویه را نیز به پیازهای درحال سرخ شدن بیفزایید.
  5. در آخرین مرحله از پخت آش ماست به شیوه کرمانشاهی، پیاز داغ آماده شده را درون آش ماست بریزید. سپس اجازه دهید که آش ماست کمی جا بیفتد و درنهایت آن را سرو کنید.

طرز تهیه آش ماست

آش ماست اردبیلی

آش ماست اردبیلی معمولا با سبزی‌های محلی پخته می‌شود و عطر و طعم بی‌نظیر آن اشتهای هر فردی را باز می‌کند. یکی از لذیذترین و دل‌چسب‌ترین آش‌های محلی اردبیل، آش ماست بوده و مردم اردبیل این آش را معمولا در زمستان می‌پزند.

مواد لازم برای تهیه آش ماست اردبیلی

  • ماست ترش 2 لیتر
  • گوشت چرخ کرده 300 گرم
  • سیر 1 بوته
  • برنج 1 پیمانه
  • نخود 1 پیمانه
  • سبزیجات محلی هر کدام 250 گرم (شامل پونه، نعنا، کاکوتی و سبزی آش)
  • ادویه‌جات به میزان لازم

طرز تهیه آش ماست اردبیلی

  1. در ابتدا برنج را بشویید و به همراه ماست درون یک ظرف بریزید و به‌خوبی هم بزنید تا کاملا با یکدیگر مخلوط شوند. توجه داشته باشید برنج و ماست را به‌گونه‌ای با یکدیگر ترکیب کنید که ماست گلوله گلوله نشود و نبرد. به ظرف حاوی ماست و برنج مقداری آب اضافه کرده و روی حرارت بالا قرار دهید. در این مرحله باید به‌صورت مداوم مواد درون قابلمه را هم بزنید تا ماست بجوشد.
  2. پس‌از به جوش آمدن ماست، به مدت 1 الی 2 دقیقه مجددا مواد درون قابلمه را هم بزنید. سپس حرارت را کاهش دهید و هم زدن آش ماست را متوقف نمایید.
  3. نخود پخته شده را درون قابلمه بریزید تا کنار دیگر مواد بجوشد. در همین حین گوشت چرخ‌کرده را به‌همراه پیاز رنده شده و مقداری نمک به‌صورت توپ‌های قلقلی به‌اندازه یک فندق درآورید و درون آش بریزید.
  4. پس ‌از اضافه نمودن گوشت‌ها درون آش، برای‌ اینکه توپک‌های گوشت خودشان را بگیرند، از هم زدن آش خودداری کنید. سپس سیرها را به آش اضافه کرده و زمانی‌که نرم شدند، سبزی آش را نیز بیفزایید.
  5. مدتی را صبر کنید تا مواد کاملا به قوام بیایند و آش کمی لعاب بیندازد. سبزی‌های محلی را نیز به‌صورت پودر یا خرد شده به آش بیفزایید و حدود 5 دقیقه صبر کنید تا آش با سبزی‌های محلی بجوشد.
  6. شعله گاز را خاموش کنید تا آش ماست به جوشیدن بیفتد. در این مرحله آش شما آماده سرو خواهد بود و می‌توانید آن را با نعنا، پونه، کاکوتی یا سیر و پیاز سرخ‌شده تزئین کنید.

چطور هندوانه قرمز و سفید رو تشخیص بدیم؟ تشخیص هندوانه قرمز و سفید به 11 روش طلایی و ساده

طرز تهیه آش ماست به روش 5 استان ایران

نکات کلیدی در تهیه آش ماست

  • در طرز تهیه آش ماست توصیه می‌کنیم از برنج‌های لعاب‌دار مانند برنج ایرانی استفاده کنید. همچنین برنج را پیش‌ از اضافه نمودن به آش حتما حدود 10 دقیقه خیس کنید.
  • اگر ماستی که از آن در طرز تهیه آش ماست استفاده می‌کنید بیش‌ از اندازه سفت است، آن را با مقداری آب رقیق کرده و سپس کم‌کم به آش اضافه کنید.
  • در پخت آش ماست هرچه ماست ترش‌تر باشد، آش خوشمزه‌تر می‌شود. بنابراین برای ترش‌تر شدن ماست می‌توانید یک یا دو روز ماست را خارج از یخچال نگهداری کنید.
  • پیش‌ از اضافه نمودن ماست، آن را حتما درون یک کاسه بریزید و به‌خوبی هم بزنید تا پس‌ از ریختن درون آش ماست نبرد.
  • در صورت تمایل می‌توانید برای‌ اینکه آش طعم بهتری داشته باشد، 1 پیمانه ماست را به‌همراه 2 قاشق غذاخوری کشک درون آش اضافه کنید.
  • در صورت تمایل می‌توانید مقدار سبزی آش ماست را به دلخواه خود کم‌تر یا بیشتر کنید؛ اما توجه داشته باشید که استفاده بیش‌ از اندازه از نعنا باعث تلخی آش ماست می‌شود.

جمع بندی

اگر به خوردن آش‌های سنتی و خوشمزه ایرانی علاقه‌مند هستید، توصیه می‌کنیم حتما آش ماست را امتحان کنید. آش ماست از جمله آش‌های بسیار خوشمزه و لذیذی بوده که در شهرهای مختلف ایران تهیه شده و شباهت زیادی به آش دوغ دارد. در این مطلب با انواع طرز تهیه آش ماست سرد و گرم در شهرهای مختلف آشنا شدید. البته مواد اولیه اصلی آن‌ها تقریبا مشابه یکدیگر بوده و فقط در برخی جزئیات و روش پخت با یکدیگر متفاوت هستند. این آش به‌دلیل برخورداری از ماست و برنج، سرشار از کلسیم بوده و برای سلامت بدن بسیار مفید است. بنابراین شما می‌توانید متناسب با سلیقه خود و با کمک طرز تهیه آش ماست، غذایی بی‌نظیر و خوش‌عطر و ‌طعم تهیه کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا