شیرینیکیک و شیرینی

طرز تهیه شیرینی نارگیلی لذیذ با فر

شیرینی نارگیلی یکی از خوشمزه‌ترین شیرینی‌ها در کشورهای مختلف جهان به شمار می‌رود. این شیرینی سنتی که در بعضی مناطق از آن به عنوان نان نارگیلی هم یاد می‌کنند بسیار شبیه شیرینی گردویی است. تفاوتی که این دو شیرینی با یکدیگر دارند از روی رنگ و بوی آنها و همچنین مواد تشکیل‌دهنده شیرینی نارگیلی و گردویی قابل مشاهده است. طرز تهیه شیرینی نارگیلی بسیار آسان است و شما می‌توانید آن را به راحتی درست کنید.

این شیرینی، طعم و عطر بی‌نظیری دارد که بافت نرم آن باعث شده تا در کنار بهترین شیرینی‌ها قرار بگیرد. شیرینی نارگیلی در مراسم‌های مختلفی همچون عید نوروز بسیار استفاده می‌شود. شما می‌توانید این شیرینی را با روشی که در اختیارتان می‌گذاریم درست کنید و از آن لذت ببرید. افراد زیادی در سن‌های مختلف این مدل شیرینی را دوست دارند و طرفدار آن هستند. همراه با مجله آشپزی مامی کوکینگ باشید تا در ادامه شما را با این روش پخت بیشتر آشنا کنیم.

پخت شیرینی نارگیلی با فر

برای تهیه این مدل شیرینی، باید به مواد تشکیل‌دهنده آن و نحوه آماده‌سازی آنها توجه داشته باشید.

مواد تشکیل دهنده این شیرینی

مواد تشکیل‌دهنده شیرینی نارگیلی شامل:

  • پودر نارگیل: 120 گرم
  • سفیده تخم مرغ: 125 گرم
  • شکر: 250 گرم
  • روغن مایع: 75 گرم
  • وانیل: یک چهارم قاشق چایخوری
  • آب لیمو ترش: نصف قاشق چایخوری
  • پودر پسته جهت تزیین: به مقدار لازم

طرز تهیه شیرینی نارگیلی

روش پخت شیرینی نارگیلی با فر

برای پخت این شیرینی با فر باید این مراحل را به درستی پشت‌سر بگذارید.

مرحله1) در یک ظرف مناسب، شکر و پودر نارگیل را با یکدیگر ترکیب کنید.

مرحله 2) به موادی که در مرحله قبل با هم ترکیب شده‌اند، نصف روغن مایع و نصف سفیده تخم مرغ را اضافه کنید.

مرحله 3) بعد از آنکه مواد را با هم مخلوط و ترکیب کردید باید از چرخ گوشت، آن را به اندازه دو بار رد کنید. در این مرحله می‌توانید از غذاساز به جای چرخ گوشت استفاده کنید ولی چرخ گوشت کارایی بهتری در این مرحله از طرز تهیه شیرینی نارگیلی خواهد داشت.

طرز تهیه شیرینی نارگیلی با فر

ادامه مراحل طرز تهیه شیرینی نارگیلی

مرحله4) سپس این موادی که از مرحله قبل به دست آورده‌اید را در تابه یا قابلمه بریزید و قابلمه را روی حرارت کم و به مدت زمان سه دقیقه گذاشته و مواد داخل آن را در این مدت زمان اعلام شده آنقدر هم بزنید تا سفیده تخم مرغ نیز نبندد.

نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید آن است که در این مرحله، می‌خواهیم شکر حل شود و سفیده تخم مرغ نیز با مواد شیرینی یکدست شود. مواد در قابلمه نباید خیلی داغ شوند یا به جوش آیند و فقط باید زبری شکر در مواد دیگر حس نشود.

مرحله 5) زیر قابلمه را خاموش کنید و بقیه سفیده تخم مرغ که باقی مانده است را به مواد مرحله قبل اضافه کنید.

مرحله 6) در این مرحله باید بقیه روغن مایع و وانیل را به مواد اضافه کرده و آنها را با یکدیگر مخلوط کنید.

مرحله 7) در این قسمت باید آبلیمو را به مواد اضافه کرده و آنها را با هم مخلوط کنید و سپس آنها را دوباره روی حرارت به مدت زمان پنج دقیقه قرار دهید و هم بزنید. این مواد باید داغ شوند ولی نجوشند. قبل از آنکه مواد بجوشند، زیر قابلمه را خاموش می‌کنیم و اجازه می‌دهیم موادمان به آرامی و با دمای محیط نیز خنک شود. سپس بعد از خنک شدن مواد، آن را در قیف می‌ریزیم.

مرحله 8) روی سینی فر که با کاغذ روغنی به خوبی پوشانده شده است، مواد شیرینی را با فاصله مناسب می‌ریزیم و با دستی که چرب شده است روی برجستگی شیرینی‌ها می‌زنیم تا صاف شوند.

دو مرحله پایانی در طرز تهیه شیرینی نارگیلی

مرحله 9) در این مرحله از طرز تهیه شیرینی نارگیلی، خلال یا پودر پسته را برای تزیین روی مواد شیرینی می‌ریزیم. سپس این سینی را در فری که از قبل گرم شده و دما آن 170 درجه است، به مدت 15 دقیقه قرار می‌دهیم.

مرحله 10) زمانی که شیرینی نارگیلی شما طلایی و روی آن نیز ترک ایجاد شد می‌توانید آن را از فر بیرون آورید و بگذارید تا با دمای محیط به آرامی خنک شود. بعد از آن می‌توانید شیرینی‌ها را از روی سینی برداشته و آنها را درون ظرفی که می‌خواهید بگذارید.

شیرینی نارگیلی نرم

نکات مهم برای پخت این شیرینی

نکات مهم پخت این شیرینی از چند بخش تشکیل شده است که در ادامه آنها را برای‌تان بیان می‌کنیم.

بخش اول نکات مهم هنگام پخت شیرینی

در زمان پخت شیرینی نارگیلی با این روش، باید به نکاتی توجه داشته باشید که این نکات شامل:

1) زمانی که شما مواد شیرینی را قبل از آنکه در فر بگذارید، روی حرارت قرار می‌دهید، به آن داغ زدن می‌گویند. مهم‌ترین بخش پخت این شیرینی، داغ زدن مواد است که باید مراقب باشید ته نگیرند و همچنین به جوش نیایند.

2) زمانی که شما مواد شیرینی را روی حرارت به میزان کافی قرار نمی‌دهید، مشکلاتی در تهیه این شیرینی به وجود خواهد آمد. در صورتی که دما زیر قابلمه، بسیار زیاد باشد و مواد بیش از اندازه گرم شوند، مواد شیرینی نارگیلی در فر به حالت پهن در می‌آیند و فرم پفکی خود را از دست می‌دهند و رنگ آن دیگر طلایی و براق نخواهد شد. در صورتی که دما در این مواد به آن اندازه‌ای که باید باشد نرسد، با اینکه رنگ شیرینی نارگیلی طلایی خواهد شد ولی درون آن خام باقی می‌ماند و با خنک شدن آن، شیرینی‌ها به سختی از سینی فر جدا می‌شوند.

بخش دوم نکات مهم طرز تهیه شیرینی نارگیلی

3) در طرز تهیه شیرینی نارگیلی، بعد از داغ زدن مواد باید اجازه دهید مواد شیرینی با دما محیط خنک شوند. این مواد را به هیچ عنوان نباید داخل یخچال قرار دهید.

 4) زمانی که می‌خواهید مواد را به کمک قیف روی سینی فر که با کاغذ روغنی پوشانده شده قرار دهید، اگر مشاهده کردید که مواد خیلی سفت شده است، باید نصف یک عدد سفیده تخم مرغ به آن اضافه کنید. اگر این مواد به حالت شل در قیف وجود داشت باید از آرد برنج به میزان یک قاشق غذاخوری به آن اضافه کنید.

5) برای آنکه از سوختن ته شیرینی نارگیلی جلوگیری کنید، بهتر است از لوازم قنادی‌فروشی‌ها یک سینی گالوانیزه یا آلومینیومی که برای پخت شیرینی مورد استفاده قرار می‌گیرند خریداری کنید و آن را جایگزین سینی خود فر کنید.

6) کاربردی که آبلیمو در پخت این شیرینی دارد، حفظ رنگ شیرینی است که توصیه می‌شود از آبلیموی تازه در پخت شیرینی نارگیلی نیز استفاده کنید.

7) نباید شکر موجود در این شیرینی را با شکر قهوه‌ای یا پودر قند جایگزین کنید. در صورت استفاده از این پودر، مواد شیرینی به هم می‌چسبند.

8) برای آنکه مواد شیرینی را در فر قرار دهید باید کاغذ روغنی روی سینی فر بگذارید که استفاده از این کاغذ باعث می‌شود شما دیگر نیازی به چرب کردن سینی فر نیز نداشته باشید.

9) اجازه دهید شیرینی نارگیلی خنک شود و سپس آن را از روی سینی فر جدا کنید و در ظرف مورد نظرتان قرار دهید.

10) قبل از استفاده از تخم مرغ‌ها، آنها را از یخچال بیرون آورید تا دمای آن به دمای محیط نزدیک شود.

شیرینی نارگیلی خانگی

بخش سوم نکات مهم طرز تهیه شیرینی نارگیلی

11) برای آنکه این شیرینی را به خوبی درست کنید باید از ترازو نیز استفاده کنید تا مواد به میزان مناسبی با هم ترکیب شوند.

12) در طرز تهیه شیرینی نارگیلی، پودر نارگیل که در این شیرینی مهم‌ترین ماده به حساب می‌آید باید از نوع تازه و چرب باشد. نوع نارگیل در خوشمزه‌تر شدن این شیرینی بسیار اثرگذار است.

شیرینی نارگیلی بازاری

نتیجه گیری

همان‌طور که دیدید یکی از خوشمزه‌ترین و پرطرفدارترین شیرینی‌ها، شیرینی نارگیل است. شما به راحتی می‌توانید این شیرینی را بپزید و در مراسم‌های مختلف مثل عید نوروز و جشن‌ها از آن استفاده کنید. شما با مواد تشکیل‌دهنده این شیرینی و طرز آن به خوبی آشنا شدید و می‌توانید برای خود و خانوادتان در هر زمانی که خواستید این شیرینی خوشمزه را درست و سرو کنید.

مقالات بیشتری بخوانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا