شیرینیکیک و شیرینی

طرز تهیه حلوا زنجبیل تبریزی خوشمزه و مجلسی

حلوای زنجبیل تبریز یکی از مدل‌های مختلف حلواهای ایرانی بوده که بسیار طعم خوب و محبوبی دارد. این حلوا با دیگر حلواهای آرد گندم بسیار متفاوت است. زنجبیل در شهرهای ترک و آذری زبان به عنوان یک شیرینی نامیده می‌شود که در کنار چای بسیار مورد مصرف قرار می‌گیرد. ماده اصلی برای طبخ این حوا را زنجبیل تشکیل می‌دهد. ماهیت این حلوای نرم و لطیف به شکلی خواهد بود که وقتی آن را در دهان می‌گذارید، باید آب شود. طرز تهیه حلوا زنجبیل تبریزی بسیار ساده و راحت است؛ اما برخی نکات مهم نیز لازم خواهد داشت. در این مقاله از مجله آشپزی مامی کوکینگ طرز تهیه حلوای زنجبیلی آورده شده و مقدار مواد آن برای 4 نفر افاقه می‌کند. می‌توان مقدار مواد اولیه را کم یا زیاد کرد.

طرز تهیه حلوا زنجبیلی تبریزی

مواد لازم برای ۴ نفر

مواد لازم حلوای زنجبیلی ساده:

  • آرد گندم ۱ پیمانه معادل ۱۲۵ گرم
  • پودر قند ۱ پیمانه معادل ۱۰۰ گرم
  • گردو یا بادام خرد شده ۱/۳ پیمانه معادل ۵۰ گرم
  • کره و روغن جامد جمعاً ۷۰ گرم
  • پودر هل ۱ قاشق چای‌خوری
  • پودر زنجبیل ۱ قاشق سوپ‌خوری

طرز تهیه

دستور تهیه حلوای زنجبیلی بدون آرد برنج:

مرحله اول: تفت آرد

برای تهیه حلوا زنجبیل باید آرد را تفت دهید. برای این کار ابتدا باید آرد گندم را دو مرتبه الک کنید. سپس آرد الک شده را درون یک قابلمه مناسب بریزید و روی حرارت ملایم بگذارید. آرد باید کمی تفت بخورد تا بوی خامی آن از بین برود. ولی این پروسه تفت دادن نباید زیاد طول بکشد و رنگ آرد نباید تغییر نماید. حدوداً 30 دقیقه که از تفت دادن آرد گذشت دوباره باید آرد الک گردد و مجدداً به قابلمه برگردانده شود.

نکته: پس این نکته را به‌خاطر داشته باشید که دو بار قبل از تفت دادن آرد باید الک شود و یکبار بعد از 30 دقیقه تفت دادن باید این مرحله تکرار گردد.  

مرحله دوم: افزودن روغن جامد و کره

کیفیت حلوا بسیار به کره و روغن آن بستگی دارد. برای داشتن یک حلوای لطیف و عالی باید از مخلوط روغن جامد و کره استفاده کرد تا به یک بافت نرم رسید. روغن جامد و کره را درون تابه‌ای بریزید تا آب شود. پس از آن‌که آرد به خوبی تفت خورد آن‌ها را مخلوط کرده و روغن جامد آب شده را به آرد تفت داده اضافه نمایید. آن‌قدر باید این دو مواد با یکدیگر تفت داده شوند که منسجم و رنگ آن طلایی گردد. در این مرحله به‌ اصطلاح می‌گویند که کره و روغن به خورد آرد می‌رود.

طرز تهیه حلوا زنجبیل

مرحله سوم: افزودن پودر قند و مغزیجات

در این مرحله ابتدا قابلمه را باید از روی حرارت بردارید تا خنک شود. پس از آن زنجبیل و هل را پودر کنید و به مخلوط آرد و روغن اضافه نمایید. در این‌جا باید مواد حلوا را مقداری هم بزنید تا مواد در هم قاطی شده و به خورد هم روند. پس از آن اجازه دهید تا مواد حلوا به ‌خوبی خنک گردند. تا زمانی‌که مواد به درجه محیط برسد پودر قند را الک نموده و به مواد خنک شده بیفزایید. باز هم در این مرحله باید تمام مواد به ‌خوبی هم زده تا حلوا به حالتی پودری در بیاید.

نکته: هنگام اضافه ‌کردن پودر قند حتماً حواستان به مابقی مواد حلوا بوده که مواد کاملاً خنک شده باشند.

نکته دوم نیز که باید به آن توجه کنید حالت حلوا در این مرحله است که به شکل پودر در می‌آید. در غیر این صورت یعنی در تهیه حلوا یک اشتباهی انجام داده‌اید.

مرحله چهارم: تهیه حلوا زنجبیلی

برای ریختن حلوا در ظرف سعی کنید که ظرف انتخابی شما مستطیل شکل باشد. کف ظرف حلوا را کاغذ روغنی پهن نموده و حلوا را داخل ظرف بریزید. در این قسمت به ‌خوبی با پشت قاشق روی مواد حلوا را فشار وارد نمایید تا روی حلوا صاف و یکدست شود. برای خوشمزه و زیباتر شدن حلوای زنجبیلی خود روی حلوا پودر گردو بریزید و اجازه دهید تا 30 دقیقه حلوا داخل فریزر بماند. در این 30 دقیقه حلوا کاملاً خنک شده و پس از آن می‌توانید با چاقو یا کاتر حلوا را برش بزنید. شما به سلیقه خودتان می‌توانید مدل‌های مختلفی حلوا را برش و شکل دهید، برای مثال لوزی شکل، لوزی یک ‌شکل بسیار زیبا برای این حلوا است.

مرحله پنجم: نحوه چیدن حلوا در ظرف

بعد از برش دادن حلوا به ‌آرامی کاغذ روغنی را از ظرف خارج نمایید؛ زیرا این مدل از حلوا بافتی شکننده و ترد دارد. حالا حلوای خوش‌مزه و خوش‌عطر و بوی شما آماده است و می‌توانید آن را در دیس‌های مختلف طبق سلیقه خودتان بچینید. اگر می‌خواهید کار شما به زیبایی باشد می‌توانید حلوا را درون قالب‌های سیلیکونی بریزید. مثل مدل قبل باید با پشت قاشق سطح روی حلوا را صاف کنید و حدوداً آن را یک ساعت درون فریزر قرار دهید. حالا با دقت بالا حلوا را از قالب خارج نموده و به هر شکلی که دوست دارید آن را تزیین نمایید.

طرز تهیه حلوای زنجبیل تبریزی بسیار آسان است؛ ولی به یک سری نکات در آن باید توجه شود. در قسمت پایین برخی نکات کلیدی در خصوص تهیه حلوا زنجبیل را آورده‌ایم. به اختیار و طبق ذائقه خودتان می‌توانید پس از افزودن پودر قند مواد حلوا را بچشید و بنا به سلیقة خود مقدار پودر قند درون مواد کم یا زیاد کنید.

حتماً باید هنگامی‌که پودر قند را به مواد حلوا اضافه می‌کنید دمای حلوا ولرم و رو به خنک باشد. در غیر این صورت پودر قند ذوب می‌شود و پس از آماده‌شدن حلوا زیر دندان احساس می‌گردد. با این دستور طرز تهیه تقریباً ۲۴ تا ۳۰ عدد حلوا زنجبیل تبریزی خواهید داشت. این حلوای بسیار خوشمزه در ظرف دربسته در یخچال حدوداً ۱ هفته قابل نگهداری است. به سلیقه خودتان از مغزهای مختلف مانند پسته، بادام، فندوق، گردو و … در تهیه این حلوا می‌توانید استفاده نمایید.

مقدار اضافه ‌کردن زنجبیل در این حلوا به سلیقه و ذائقه خودتان بستگی دارد و می‌توانید تا ۲ قاشق غذاخوری نیز به آن اضافه نمایید. برای پخت این حلوا به‌ هیچ‌ عنوان از روغن مایع استفاده نکنید. رنگ این حلوا در نهایت باید روشن بوده و نباید خیلی تیره شود. پس در هنگام تفت دادن آرد حواستان باشد که آرد را به حال خود نگذارید. آرد به‌ سرعت می‌سوزد و طعم بسیار بدی به حلوا می‌دهد.

طرز تهیه حلوا زنجبیلی ساده

کلام آخر

ایرانی‌ها در مواقع مختلفی مانند فوت افراد حلوا درست می‌کنند. حلواهای مختلفی نیز با دستور تهیه‌های متفاوتی وجود دارند. حلوا زنجبیل نیز یک حلوای تبریزی است و بیشتر مردمان ترک‌زبان آن را درست کرده و میل می‌نمایند. طرز تهیه این حلوا بسیار راحت بوده و پخت آن زمان زیادی نیاز نخواهد داشت. یکبار این حلوا را درست نموده و طعم بی‌نظیر آن را بچشید.

مقالات بیشتری بخوانید

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا