غذای محلیخورشغذای اصلی

طرز تهیه خورش کنگر خوشمزه و به روش سنتی

خورش کنگر یکی از غذا‌های خوشمزه و سنتی ایران است. مردم ایران این غذا را به‌عنوان یک خورشت فصلی می‌شناسند. خورش کنگر به دلیل عطروطعم بی‌نظیر خود، طرف‌داران زیادی دارد. کنگر خواص زیادی برای بدن دارد. طرف‌داران این خورش خوشمزه به دلیل اینکه از فواید آن برای قلب، اشتها، نیرو، تقویت دستگاه گوارش و هضم غذا آگاه هستند؛ این غذای خوشمزه را در برنامه غذایی خود قرار می‌دهند.ما در این مقاله از مجله آشپزی مامی کوکینگ قصد داریم طرز تهیه خورش کنگر خوشمزه و به روش سنتی را برای شما شرح دهیم. امیدوارم از مطالبی که خواهیم گفت برای مهمانان خود این خورش خوشمزه را تهیه کنید و از خوردن آن لذت ببرید.

خورش کنگر را اغلب با گوشت قرمز طبخ می‌کنند اما درصورتی‌که تمایل داشته باشید می‌توانید از گوشت مرغ و بوقلمون هم استفاده کنید. درصورتی‌که تمایل به غذاهای گیاهی و بدون گوشت داشته باشید می‌توانید این غذای خوشمزه را به‌صورت گیاهی طبخ کنید. لازم به ذکر است که کنگر در فصل بهار رشد می‌کند و اولین‌بار مردم کشو اتیوپی کنگر را کشت کردند. برای تهیه خورش کنگر خوشمزه و سنتی ابتدا باید تیغ‌های کنگر را به‌وسیله دستکش و چاقوی تیز جدا کنید و آن را به‌ صورت برگ‌ برگ کنید سپس کنگرها را بر اساس سلیقه خود خرد کنید. کنگر دارای پتاسیم و طبع گرم و خشک، چربی‌زدایی رگ‌ها، برای نارسایی کبد مفید و باعث رفع یبوست می‌شود.

 

مواد لازم

  • گوشت خورشتی 300 گرم
  • کنگر 300 گرم
  • سبزی 400 گرم
  • پیاز بزرگ 1 عدد
  • آبغوره یا لیمو عمانی به میزان دلخواه
  • نمک، فلفل، زردچوبه به میزان دلخواه
طرز تهیه خورش کنگر

طرز تهیه خورش کنگر

مرحله اول

در این مرحله ابتدا پیاز را به‌صورت نگینی خورد کنید. سپس داخل قابله کمی روغن بریزید تا داغ شود. پیاز‌های نگینی را داخل قابلمه بریزید و آن‌ها را تفت دهید تا خوب طلایی شوند.

مرحله دوم

در این مرحله گوشت خورشتی را می‌پزیم. ابتدا گوشت‌ها را به پیازهای نگینی اضافه کنید و فلفل و زردچوبه را به پیاز نگینی و گوشت اضافه کنید و خوب تفت دهید تا رنگ گوشت تغییر کند. سپس 4 لیوان آب جوش را به داخل قابلمه بریزید و اجازه دهید تا گوشت‌ها خوب بپزند.

مرحله سوم

در این مرحله داخل تابه روغن بریزید و سبزی را همراه روغن تفت دهید (سبزی قورمه)، بعد از اینکه کمی رنگ سبزی تغییر کرد؛ کنگر‌های قطعه‌قطعه‌شده را که از قبل تیغ آن را گرفته‌اید به آن اضافه کنید و همراه سبزی‌ها سرخ کنید. سپس بعد از سرخ شدن مواد داخل تابه، آن‌ها را به قابلمه اضافه کنید و لیموعمانی را در آن قرار دهید سپس حرارت را کم کنید تا خورشت آرام بپزد و به غلظت لازم برسد.

مرحله چهارم

در انتها  نمک و آبغوره را داخل غذا می‌ریزیم و پس از چند دقیقه که آبغوره و نمک به خورد غذا رفت؛ خورش کنگر خوشمزه شما آماده سرو است. این غذای سنتی را می‌توانید در کنار سالاد، ترشی، شور، سبزی، پیاز، ماست و گل محمدی، دوغ، نوشابه، دلستر و… میل کنید. افراد زیادی این غذا را در کنار چلوی ایرانی و سالاد شیرازی سرو می‌کنند.

نکات مهم در تهیه خورش کنگر سنتی

  • از پودر لیموعمانی هم می‌توانید استفاده کنید.
  • می‌توانید در فصل بهار کنگر را تهیه کنید و آن را برای بقیه سال فریز کنید.
  • نعنا و جعفری را به میزان مساوی خورد و ترکیب کنید.
  • درصورتی‌که تمایل داشته باشید می‌توانید از لپه و رب گوجه‌فرنگی برای طبخ این غذا استفاده کنید.
  • می‌توانید از تکه‌های سینه مرغ هم برای طبخ این غذا درست کنید.
  • در صورتی که در فصل بهار این غذای خوشمزه را طبخ می‌کنید می‌توانید از چند عدد آلوچه به‌عنوان چاشنی استفاده کنید.
طرز تهیه خورش کنگر

توصیه‌های اصولی در طبخ خورش کنگر

در تهیه کنگر این نکته را به‌خاطر داشته باشید که؛ ساقه‌های کنگر باید جوان و کلفتی آن باید به‌اندازه یک انگشت سبابه باشد. برای تمیزکردن کنگر باید از قیچی مناسب و دستکش استفاده کنید. افرادی که سابقه ابتلا به سنگ کیسه صفرا دارند باید با احتیاط کنگر را مصرف کنند زیرا کنگر موجب انقباض کیسه صفرا می‌شود. این موضوع می‌تواند باعث انسداد مجاری و پارگی کیسه صفرا شود.

برای طبخ خورشت کنگر این نکته را فراموش نکنید که سبزیجات را به‌جای اینکه سرخ کنید؛ فقط کمی تفت دهید زیرا اگر سبزیجات را زیاد سرخ کنید؛ ویتامین‌های این خورشت را کاهش می‌دهد و خورش کنگر را فاقد مواد مغذی می‌کند. اگر سبزی‌های خورشت را زیاد حرارت دهید ممکن است باعث تخریب اسیدفولیک و ویتامین‌های سبزی شوید. به یاد داشته باشید که خورش کنگر سنگین و دیرهضم است و بهتر است این غذا را در هنگام شب مصرف نکنید. می‌توانید به‌جای گوشت قرمز از گوشت سفید مثل گوشت مرغ استفاده کنید و وعده‌غذای سبکی را داشته باشید.

از مصرف زیاد نمک در تهیه این غذا جلوگیری کنید زیرا کنگر حاوی مقدار زیادی سدیم است؛ در عوض برای اینکه این غذا را مزه‌دار کنید می‌توانید از آبلیمو یا آبغوره استفاده کنید. آبلیمو حاوی مقدار زیادی پتاسیم است و قادر است تأثیر نامطلوب سدیم را کاهش دهد و می‌توانید آن را به‌جای نمک استفاده کنید.

برای نگهداری کنگر در فریزر، پس از آنکه  آن را پاک کردید؛ با آب و کمی نمک آن را بجوشانید و در این مرحله کنگرها را آبکش کنید و آب آن را کاملاً خالی کنید؛ سپس کمی صبر کنید. در آخر کنگرها را داخل کیسه فریزر بریزید با استفاده از این روش می‌توانید از تغییر رنگ و تغییر بافت کنگرها جلوگیری کنید و قادر خواهید بود از آن در خورش کنگر خوشمزه و سنتی خود استفاده کنید.

طرز تهیه خورش کنگر

برای اینکه طعم خورش کنگر سنتی خود را بهتر کنید می‌توانید در طبخ این غذا از برنج ایرانی استفاده کنید. برنج را از چند ساعت قبل خیس کنید. همچنین می‌توانید زعفران را دم کنید و به‌وسیله آن برنج را خوش طعم و خوش‌عطر کنید. اندازه قطعات گوشتی که از آن استفاده می‌کنید بنا به سلیقه خودتان است.

در آخر

ما در این مقاله طرز تهیه خورش کنگر خوشمزه به روش سنتی را برای شما شرح دادیم. همچنین نکاتی برای طرز تهیه این خورش را به شما آموزش دادیم. این غذا دارای فواید زیادی است و از قدیم طرف‌داران زیادی دارد. امیدواریم از مطالبی که در اختیار شما قرار دادیم برای تهیه این خورش سنتی و پرطرف‌دار استفاده کنید.

مقالات بیشتری بخوانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا