پلویی و چلوییغذای اصلی

طرز تهیه زرشک پلو با مرغ | مجلسی و رستورانی

زرشک‌پلو با مرغ یکی از غذاهای مجلسی و پرطرفدار در مجالس و مهمانی‌ها بوده که محبوبیت خاصی در میان ایرانیان دارد. این غذا یکی از انواع غذاهای خوشمزه و پرطرفدار ایرانی است و با دستورهای متنوعی تهیه می‌شود. زرشک‌پلو با مرغ یکی از غذاهای ساده اما پررمز و راز است که عطر و بوی برنج زعفرانی و مرغ آن تمام محیط را در بر می‌گیرد. اگر می‌خواهید طرز تهیه زرشک پلو با مرغ و فوت‌وفن تهیه آن را به‌طور کامل بدانید در این مقاله از مجله مامی کوکینگ ما را تا انتها همراهی کنید.

طرز تهیه زرشک پلو با مرغ | مجلسی و رستوران

مواد لازم برای پخت زرشک پلو با مرغ (4 نفر)

  • برنج ایرانی 4 پیمانه
  • سینه یا ران مرغ 4 تکه
  • رب گوجه‌فرنگی 2 قاشق غذاخوری
  • زرشک 1 پیمانه
  • پیاز 1 عدد
  • سیر 2 حبه
  • شکر 1 قاشق چای خوری
  • زعفران دم کرده 2 قاشق چای‌خوری
  • گلاب نصف قاشق چای‌خوری
  • آب‌لیمو 1 قاشق غذاخوری
  • نمک و فلفل سیاه به میزان لازم

این پلوی ترکمنی رو حتما امتحانش کن: طرز تهیه پلو چکدرمه با گوشت | غذای ترکمنی

مواد لازم برای پخت زرشک پلو با مرغ (4 نفر)

طرز تهیه زرشک پلو با مرغ

  1. در اولین مرحله از طرز تهیه زرشک پلو با مرغ ابتدا توصیه می‌کنیم 2 ساعت پیش‌ از شروع به آشپزی مقداری نمک، فلفل سیاه و زردچوبه را روی تکه‌های مرغ بپاشید تا مزه‌دار شود. سپس تکه‌های مرغ را درون یک ظرف دربسته در یخچال قرار دهید تا علاوه‌بر اینکه بوی زهم آن‌ها گرفته شود، طعم لذیذی نیز پیدا کند.
  2. برای تهیه زرشک پلو با مرغ مجلسی ابتدا سیر و پیاز را به‌صورت نگینی و ریز خرد کنید و به‌همراه مقداری روغن درون یک قابلمه بریزید. سپس سیر و پیاز را به‌خوبی تفت دهید تا شفاف و سبک شوند.
  3. در ادامه مراحل قبل مقداری زردچوبه به سیر و پیاز اضافه کنید تا یکدست شوند.
  4. قطعات مرغ را داخل قابلمه بچینید تا به‌طور کامل سرخ شوند.
  5. پس‌ از اینکه یک سمت تکه‌های مرغ سرخ شد آن‌ها را برگردانید تا سمت دیگر آن‌ها نیز سرخ شود.
  6. سپس رب گوجه‌فرنگی را به مرغ‌ها اضافه کنید و به‌خوبی تفت دهید تا رب گوجه‌فرنگی نیز کاملا سرخ شود. پس‌ از تفت دادن رب گوجه‌فرنگی مقداری نمک و فلفل سیاه به‌همراه 3 لیوان آب به قابلمه اضافه کنید.
  7. سپس درب قابلمه را بگذارید و اجازه دهید که مرغ‌ها با حرارت متوسط به‌خوبی بپزند. برای پخت کامل مرغ‌ها لازم است که 1 الی 1/5 صبر کنید.
  8. برای افزایش سرعت در تهیه زرشک پلو مجلسی توصیه می‌کنیم به سراغ آماده کردن زرشک پلو بروید.
  9. ابتدا زرشک‌ها را حدود 20 الی 30 دقیقه درون یک ظرف حاوی آب بخیسانید تا نرم شوند.
  10. سپس برنج را متناسب با نوع آن در آب ولرم و کمی نمک قرار دهید.
  11. یک قابلمه پر از آب روی حرارت زیاد قرار دهید تا آب به جوش آید. پس‌ از اینکه آب درون قابلمه به جوش آمد، یک قاشق غذاخوری نمک و یک قاشق غذاخوری روغن مایع را به آن اضافه کنید.
  12. در مرحله بعد برنج را به قابلمه حاوی آب جوش، روغن مایع و نمک اضافه کنید و آن را هم بزنید تا دانه‌های برنج به یکدیگر نچسبند. برای نرم شدن برنج ایرانی تنها لازم است 5 الی 10 دقیقه صبر کنید. درصورتی‌که اطراف برنج نرم و مغز آن سفت بود، برنج آماده آبکشی است.
  13. درنتیجه برنج را درون آبکش بریزید و با آب سرد بشویید .سپس قابلمه‌ای را روی حرارت گاز قرار دهید و مقداری روغن مایع به آن اضافه کنید.
  14. برای ته‌دیگ برنج می‌توانید به دلخواه خود از سیب‌زمینی ورقه شده یا نان لواش استفاده کنید. البته در طرز تهیه زرشک پلو با مرغ توصیه می‌کنیم به‌جای سیب‌زمینی، نان لواش را در کف قابلمه قرار دهید.
  15. سپس با یک کفگیر تمام برنج را به‌آرامی روی ترکیب بریزید. درب قابلمه را بگذارید و حرارت زیر آن را زیاد کنید تا درون قابلمه بخار ایجاد شود.
  16. سپس حرارت را کم کنید تا برنج به‌آرامی دم بکشد.
  17. در مرحله بعد زرشک را آبکشی کنید و به‌همراه شکر و کره درون یک تابه کوچک بریزید.
  18. یادگیری روش صحیح تفت دادن زرشک برای غذاهای مجلسی بسیار اهمیت دارد. نکته‌ای که باید بدانید این است که زرشک بسیار زود می‌سوزد و شما باید آن را با حرارت بسیار ملایم تفت دهید. پس‌ از آماده شدن زرشک آن را کناری قرار دهید.
  19. توجه داشته باشید که زرشک پلو با مرغ رستورانی ازجمله غذاهایی است که باید به‌صورت کم آب سرو شود. بنابراین فقط مقدار کمی از آب مرغ را برای قرار دادن در سفره نگه دارید.
  20. صبر کنید تا خورشت مرغ به روغن بیفتد و سپس آب‌لیمو، زعفران و گلاب را به خورشت اضافه کنید. منتظر باشید تا خورشت 15 دقیقه دیگر روی حرارت گاز باقی بماند. نکته مهم در طرز تهیه زرشک پلو تالار این است که گلاب باید به مقدار بسیار کمی استفاده شود؛ چراکه اضافه نمودن بیش‌ از اندازه گلاب طعم و عطر این غذا را خراب می‌کند.
  21. پس‌ از دم کشیدن برنج و جا افتادن خورشت مقدار کمی از برنج را به‌همراه زرشک و زعفران دم کشیده مخلوط کنید. مخلوط تهیه شده را برای تزیین روی برنج کنار بگذارید و پس‌ از کشیدن برنج آن را روی برنج تزیین نمایید.
  22. خورشت مرغ را نیز درون خورشت خوری بریزید و به‌همراه زرشک پلو سرو کنید.

واسه مهمونا ناهار چی بپزیم؟ طرز تهیه چرتمه پلو ؛ غذای لذیذ و مقوی سمنانی ها

طرز تهیه زرشک پلو با مرغ

نکات کلیدی برای تهیه زرشک پلو با مرغ

  • یکی از مهم‌ترین نکات برای خوشمزه‌تر شدن غذا، استفاده از سبزیجاتی همچون هویج و فلفل دلمه‌ای است. طرز تهیه زرشک پلو با مرغ و هویج بسیار آسان بوده و تنها باید هنگام تفت دادن سیر و پیاز، سبزیجات موردنظر خود را به غذا اضافه کنید. استفاده از این دسته سبزیجات در طرز تهیه زرشک پلو با مرغ با هویج و فلفل دلمه باعث می‌شود که غذا عطر و طعم بهتری بگیرد و بوی زهم مرغ نیز به‌طور کامل از بین خواهد رفت.
  • در طرز تهیه زرشک پلو ساده از کره به‌منظور تفت زرشک استفاده کنید. همچنین می‌توانید از روغن‌های سالم خوراکی همچون روغن کنجد یا روغن ذرت نیز نه به‌عنوان جایگزین کره، استفاده نمایید.
  • برای بهتر شدن طعم زرشک توصیه می‌کنیم مقدار کمی زعفران را هنگام تفت دادن به آن اضافه کنید.
  • بهتر است هنگام پاک کردن مرغ پوست آن را جدا نکنید؛ چراکه باعث خوشمزگی بیشتر غذا می‌شود.
  • اگر می‌خواهید زعفران رنگ بهتری داشته باشد، می‌توانید قبل‌ از آب شدن کامل کره در تابه، زعفران را با زرشک و شکر درون تابه بریزید و با شعله ملایم حرارت دهید. سپس نصف استکان آب به آن اضافه کنید و پس‌ از چند دقیقه از روی حرارت بردارید.
  • با توجه به اینکه آب مرغ باید غلیظ باشد، هنگام طبخ مرغ به میزان لازم آب اضافه نمایید.
  • اگر می‌خواهید غذا طعم ترشی به خود بگیرد هنگام پخت مقداری آلوچه ترش را به سس مرغ اضافه نمایید.
  • مهم‌ترین فوت و فن زرشک پلو با مرغ این است که از تفت دادن زرشک در حرارت بالا خودداری کنید؛ چراکه باعث خشک شدن زرشک شده و هنگام خوردن به دندان‌ها می‌چسبد.

با گردو و برنج یه ناهار خوشمزه بپز: طرز تهیه گردو پلو خوشمزه و مجلسی

نکات کلیدی برای تهیه زرشک پلو با مرغ

جمع بندی

در این مطلب به آموزش طرز تهیه زرشک پلو با مرغ به‌صورت مرحله مرحله و کامل پرداختیم. بهتر است بدانید که این غذا یکی از غذاهای مجلسی بوده که می‌توانید به‌همراه ماست، سالاد، زیتون و… سرو کنید تا طعم بی‌نظیری پیدا کند. اگر می‌خواهید در دورهمی‌های خانوادگی و مراسمات از مهمانان خود پذیرایی کنید، قطعا zereshk polo بهترین انتخاب برای شما خواهد بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا