غذای محلیغذای اصلی

طرز تهیه سیرابیج | غذای سنتی شمالی

رشت یکی از شهرهایی است که با سفر به آنجا می‌توانید غذاهای خوشمزه مختلفی را امتحان کنید. بهتر است به این نکته نیز اشاره کنیم که رشت به عنوان شهر خلاق خوراک‌شناسی در یونسکو ثبت شده است و بعضی از غذاهای این شهر هم ثبت ملی شده اند. به جهت اینکه دلیل این موضوع را بدانید، کافی است غذاهای شهر رشت را امتحان کنید. اگر از شما بپرسند که چند غذای شهر رشت را نام ببرید احتمالا به میرزا قاسمی و باقلاقاتق اشاره کنید؛ اما باید بگوییم که تنوع غذای رشت بسیار بالا است. سیرابیج یکی از غذاهای خوشمزه رشتی محسوب می‌شود که ممکن است نام آن را نشنیده باشید. ما در این مقاله از مجله آشپزی مامی کوکینگ به طور کامل طرز تهیه سیرابیج را بیان کرده ایم.

طرز تهیه سیرابیج

مواد لازم برای پخت سیرابیج

سیرابیج یکی از غذاهای اصیل رشت به شمار می‌آید که وعده غذایی سالم، کامل و بسیار خوشمزه ای به شمار می‌آید. شما برای آماده کردن این غذای محلی، به زحمت و هزینه کمی نیاز دارید و می‌توانید در مدت زمان سریعی آن را آماده کنید. زمانی که عطر خاص سیرابیج فضای منزل شما را پر کند، یاد حال و هوای شمال و شالیزار می‌افتید و دیگر پای ثابت برنامه غذایی شما می‌شود. برای طرز تهیه سیرابیج به مواد اولیه زیر نیاز دارید:

  • سه دسته برگ سیر تازه
  • سه عدد تخم مرغ
  • یک پیمانه برنج
  • نمک، فلفل سیاه، روغن مایع و زردچوبه به مقدار کافی

برای پوکی استخوان چی بخوریم؟ بهترین غذا برای پوکی استخوان

طرز تهیه سیرابیج

مراحل تهیه سیرابیج

طرز تهیه سیرابیج شامل مراحل زیر است:

  1. ابتدا برگ‌های سیر را به خوبی شسته و گل و لای آن‌ها را پاک کنید. سپس اجازه دهید تا خشک شده و آب اضافی از آنها خارج شود. در ادامه با استفاده چاقو برگ‌ها را ریز ریز کنید. نکته‌ای که باید اشاره کنیم این است برخی از گیلانی‌ها برای درست کردن این غذا از گیجاواش موجود در بازار استفاده می‌کردند که یکی از سبزی‌های محلی استان گیلان است.
  2. حالا یک تابه را بر روی حرارت ملایم قرار داده و مقداری روغن درون آن بریزید تا داغ شود. در ادامه برگ‌های سیر را در تابه بریزید و با حرارت ملایم در روغن سرخ کنید. به این نکته توجه کنید که برگ‌ها نباید خیلی سیاه یا قرمز شوند، به دلیل اینکه طعم برگ‌ها تغییر می‌کنند و تلخ می‌شوند. برگ سیر خرد شده را خوب تفت دهید و سپس کمی زردچوبه به آن اضافه کنید. در ادامه همچنان تفت دهید تا رنگ زردچوبه باز شود. سپس در ظرف را بسته و منتظر بمانید تا برگ سیر روی حرارت ملایم به خوبی بپزد.
  3. در این مرحله باید تخم مرغ‌ها را اضافه کنید. زمانی که تخم مرغ‌ها را بر روی سیر ریختید، زیاد هم نزنید تا بافت و قوام تخم مرغ از بین نرود و ظاهر سیرابیج تغییر نکند. سپس مقداری نمک و فلفل سیاه بریزید و تفت دهید تا عطر فلفل سیاه پخش شود. مدت زمان مشخصی صبر کنید تا تخم مرغ‌ها پخته شوند. زمانی که دیدید تخم مرغ سفید شده است، آن را هم زده و همه موارد را با هم مخلوط کنید تا یکدست شوند.
  4. در مرحله بعدی یک قابلمه را تا نصفه آب پر کرده و بر روی حرارت متوسط قرار دهید تا جوش بیاید. زمانی که آب شروع به جوشیدن کرد برنجی را که از شب قبل خیس کرده‌اید را در آن ریخته و کمی نمک و روغن به آن اضافه نمایید. در ادامه آن را هم بزنید. حدود ۶ تا ۷ دقیقه طول می‌کشد تا برنج بجوشد و سپس نرم شود. در ادامه برنج را آبکش کنید. برای ته دیگ در یک قابلمه مقداری روغن بریزید و مقداری سیب زمینی حلقه شده کف قابلمه بچینید و سپس برنج را بر روی سیب زمینی‌ها ریخته و پخش نمایید. حالا درب قابلمه را ببندید و با حرارت ملایم اجازه دهید تا برنج به مدت یک ساعت خوب دم بکشد.
  5. بعد از گذشت این زمان، قابلمه را از روی حرارت بردارید. سپس برنج را در یک ظرف مناسب ریخته و مقداری ته دیگ نیز در کنار ظرف سرو قرار دهید. سپس مقداری از سیرابیج را در ظرف جداگانه‌ای ریخته و به همراه یک کاسه ماست و کولی شور محلی میل نمایید. از طعم و عطر غذای خود لذت ببرید. نوش جان.

مهم‌ترین نکات طرز تهیه سیرابیج

  • این امکان وجود دارد که سیرابیج را تنهایی با نان یا به همراه پلو سرو کنید.
  • می‌توانید مطابق با سلیقه یا ذائقه خود، برگ‌های سیر را بیشتر سرخ کنید یا چند دقیقه‌ای در تابه بگذارید تا نرم شود.
  • شما می‌توانید سیرابیج را با کال کباب یا ماهی و اشپل نیز تهیه کنید.
  • برای تزئین سیرابیج می‌توانید از برگ نعناع یا نارنج استفاده کنید. استفاده از زیتون پرورده در کنار این غذا می‌تواند پیشنهاد خوبی باشد.

ناهار چی بخوریم؟ غذای بدون گوشت شمالی مناسب رژیم گیاهخواری

طرز تهیه سیرابیج

جمع‌بندی

طرز تهیه سیرابیج بسیار ساده بوده و نیاز به زحمت زیاد ندارد. برای تهیه این غذای خوشمزه رشتی به مواد اولیه زیادی نیاز نیست. سیرابیج یک غذای کامل و بسیار سالم است که طعم و بوی فوق العاده‌ای دارد. ما در این مقاله روش تهیه سیرابیج را بیان کردیم. امیدواریم مطالب فوق برای شما مفید بوده باشد. برای دسترسی به طرز تهیه سایر غذاها، پیشنهاد می‌کنیم سری به بخش مقالات آشپزی مامی کوکینگ بزنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا