کوکوغذای اصلی

طرز تهیه کوکو پیازچه مجلسی و خوشمزه

یکی از معطرترین و خوشمزه ترین کوکوها، کوکو پیازچه است. کوکو پیازچه یکی از انواع کوکوهای مجلسی ایرانی است که خیلی راحت و فوری آماده می‌‌شود.پیازچه یکی از سبزیجات خوش طعم و معطر است که خواص بسیاری برای بدن انسان دارد. این گیاه خواص درمانی بسیاری دارد. برگ‌‌های سبز پیازچه باعث رفع بیماری‌های روحی می‌‌شود. از خواص پیازچه می‌‌توان کاهش کلسترول، تنظیم فشار خون، پیشگیری از بیماری‌‌های عفونی، تقویت سیستم ایمنی بدن و … نام برد. در ادامه همراه ما در مجله آشپزی مامی کوکینگ باشید تا با طرز تهیه کوکو پیازچه آشنا شوید.

کوکو پیازچه

کوکو از انواع غذا یا پیش غذاهایی است که محدودیت سرو زمانی ندارد. کوکو به راحتی و در فرصت کم طبخ می‌‌شود و می‌‌توان آن را در وعده صبحانه، نهار یا شام میل کرد.

کوکو پیازچه یکی از غذاهای محبوب ایرانی است که در شهرهای مختلف به روش‌‌های متفاوتی طبخ می‌‌شود. استفاده از پیازچه کوهی در این غذا، علاوه بر مزه بهتر، عطر خوش‌‌تری را به همراه دارد. اگر نمی‌‌توانید پیازچه را به‌‌صورت خام میل کنید، به شما کوکوی پیازچه را پیشنهاد می‌‌کنیم. این کوکو علاوه بر سبک بودن، طبخ راحت و آسان، خواص بسیاری دارد. در ادامه، خواص ترکیب اصلی این غذای خوش عطر ایرانی را برای شما شرح می‌‌دهیم.

خواص پیازچه

پیازچه معمولاً برای خوش عطر کردن در غذاها استفاده می‌‌شود. این گیاه بسیار خوشمزه، علاوه بر خوش طعم کردن غذاها، فواید تغذیه‌‌ای بسیاری دارد که ممکن است با آن‌‌ها آشنا نباشید. این سبزی محبوب، در آسیای شرقی، بیشتر به‌‌صورت پخته یا سرخ شده مصرف می‌‌شود.

پیازچه به دلیل وجود ویتامین C فراوان، از چین و چروک شدن پوست پیشگیری می‌‌کند. پیازچه از اسهال جلوگیری می‌‌کند و باعث از بین رفتن عفونت‌‌های قارچی می‌‌شود. این گیاه معطر، مجرای تنفسی را تحریک و باعث دفع خلط می‌‌شود. همچنین پیازچه کلسترول و تری گلیسیرید را کاهش می‌دهد. از دیگر خواص پیازچه می‌‌توان پیشگیری از سرطان را ذکر کرد. بزرگ‌ترین خواص پیازچه را می‌‌توان تأثیر فوق‌العاده آن بر روی سلامت چشم و تقویت بینایی دانست. سلامت قلب، تقویت سیستم ایمنی بدن، بهبود قدرت استخوان، کاهش سطح قند خون، رفع التهاب و جلوگیری از چاقی از دیگر خواص این گیاه معطر است.

پیازچه

مواد لازم کوکو پیازچه

  • پیازچه                   400 گرم
  • تخم‌مرغ                 4 عدد
  • آرد سفید               2 قاشق غذاخوری
  • روغن                    به مقدار لازم
  • نمک                   به مقدار لازم
  • فلفل، زردچوبه       به مقدار لازم

مقادیر ذکر شده برای ک وعده غذایی 4 نفره است.

دستور پخت کوکو پیازچه

کوکو پیازچه فوری و آسان، قابل طبخ است. مراحل تهیه کوکو پیازچه را کامل در ادامه شرح می‌‌دهیم.

مرحله اول؛ آماده سازی پیازچه‌‌ها

پیازچه‌‌ها را کامل پاک می‌‌کنیم و بعد از شستشو، آن‌‌ها را آبکش می‌‌کنیم. پس از خشک شدن پیازچه‌‌ها را به ریزترین حالت ممکن خرد می‌‌کنیم.

مرحله دوم؛ آماده سازی تخم‌مرغ‌ها

تخم‌مرغ‌ها را درون کاسه‌‌ای می‌‌ریزیم و نمک و فلفل و زردچوبه را به آن اضافه می‌‌کنیم. با یک چنگال و یا همزن، این ترکیب را خوب مخلوط می‌‌کنیم.

مرحله سوم؛ افزودن آرد

در این مرحله آرد سفید را به ترکیبات درون کاسه می‌‌افزاییم. آرد سفید اضافه شده را با ترکیبات تخم‌مرغی خوب مخلوط می‌‌کنیم. دقت کنید تا ذره‌‌ای از آرد، گلوله نشود.

مرحله چهارم؛ افزودن پیازچه به ترکیبات مخلوط شده

در این مرحله پیازچه‌‌های خرد شده را به ترکیبات درون کاسه اضافه می‌‌کنیم و سپس خوب هم می‌‌زنیم. مواد مخلوط شده باید یکدست شوند.

مرحله پنجم؛ پخت کوکو پیازچه

درون تابه‌‌ای مناسب، مقداری روغن می‌‌ریزیم و آن را روی شعله گاز قرار می‌‌دهیم. کمی صبر کنید تا روغن داغ شود. حال به دو روش می‌‌توان ادامه پخت را انجام داد.

طرز تهیه کوکو پیازچه

در روش اول، مایه کوکو پیازچه را کامل درون تابه می‌‌ریزیم و روی آن را صاف می‌‌کنیم. درب تابه را روی آن قرار می‌‌دهیم و تا برشته شدن یک طرف کوکو صبر می‌‌کنیم. بعد از برشته شدن، یک طرف کوکو را برمی‌‌گردانیم تا طرف دیگر هم پخته شود. اگر برگرداندن کوکو برای شما سخت است، می‌‌توانید آن را درون تابه برش دهید و سپس هر برش را برگردانید. سپس درب تابه را قرار می‌‌دهیم و صبر می‌‌کنیم تا کوکو کامل پخته شود

کوکو پیازچه

در روش دوم، مایه کوکو را کامل درون تابه نمی‌‌ریزیم. مقداری از آن را درون تابه می‌‌ریزیم و آن را حالت می‌‌دهیم. می‌‌توان مقداری از مایه را بر رو کف دست، گرد کرده و بعد درون تابه ریخت. این کار را تا گنجایش کامل تابه ادامه می‌‌دهیم. بعد از سرخ شدن یک طرف، آن‌‌ها را بر می‌‌گردانیم تا طرف دیگر هم سرخ شود.

مرحله آخر؛ سرو کوکو پیازچه

درون ظرف زیبایی، برش‌‌های کوکو پیازچه را قرار دهید و با خیارشور و گوجه فرنگی و سس و… می‌‌توانید آن را تزیین کنید.

فوت و فن‌‌های طبخ کوکو پیازچه

  • پیازچه‌‌ها را اول بشویید و بعد خرد کنید تا شن، داخل ساقه‌‌های پیازچه نشود.
  • تخم‌مرغ‌ها را تا حد امکان خوب هم بزنید تا کف کند و به‌‌ خوبی روان شوند.
  • داخل مایه این کوکو هم مانند کوکو سبزی می‌‌توانید از زرشک و مغز گردو استفاده کنید.
  • آرد سوخاری را می‌‌توانید جایگزین آرد سفید کنید.
  • هنگام افزودن آرد به مواد، آن را کم کم  به مواد اضافه کنید و پیاپی هم بزنید.
  • برای زیباتر شدن و مجلسی شدن کوکو می‌‌توانید از قالب‌‌های متفاوت استفاده کنید.

در آخر

کوکو پیازچه غذایی محبوب و سرشار از خواص درمانی است. پیازچه باعث معطر شدن بیشتر غذا می‌‌شود. این کوکو، غذایی راحت و آسان است که در مدت زمان کم، پخت می‌‌شود. سرو این غذا محدودیت زمانی ندارد و در هر سه وعده غذایی مفید است. به دلیل ترکیبات سبزی و تخم‌‌مرغ، این کوکو سبک و برای صبحانه، یک وعده غذایی کامل است.

مقالات بیشتری بخوانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا