کوکوغذای اصلی

 طرز تهیه کوکو تره فرنگی خانگی و خوشمزه

تره فرنگی را به عنوان یک سبزی پر خاصیت در انواع غذاها مانند خورش، سوپ، کوکو و… به کار می‌برند. این گیاه در منطقه خاورمیانه و مدیترانه نوعی داروی طبیعی به حساب آمده و آن را به صورت خام و پخته استفاده می‌کنند. تره فرنگی خواص بسیاری مانند تقویت مو، درمان کم‌خونی، درمان بیماری‌های مزمن و… دارد. مردم گاهی تره فرنگی و پیازچه را با هم اشتباه می‌گیرند در حالی‌که پیازچه تندتر و تره فرنگی شیرین‌تر است. یکی از غذاهای محبوب در ایران کوکوی تره فرنگی بوده که دستور تهیه بسیار آسانی دارد.در ادامه همراه ما در مجله آشپزی مامی کوکینگ باشید تا با آموزش طرز تهیه کوکو تره فرنگی بیشتر آشنا شوید.

طرز تهیه کوکو تره فرنگی

کوکوی تره فرنگی چیست؟

این غذای خوشمزه را از تره فرنگی تازه درست می‌کنند که آن را به روش‌های مختلف بسته به سلیقه افراد طبخ می‌نمایند. غذاهای گیاهی که جزئی از غذاهای سالم و کم هزینه هستند، پخت راحت و سریعی نسبت به غذاهای دیگر دارند. تره دارای ویتامین‌های زیادی بوده که یکی از این ویتامین‌ها فولات (اسید فولیک) است. افراد باردار و شیرده با استفاده از این غذا مقداری از ویتامین‌های لازم را کسب خواهند کرد. تره فرنگی ممکن است در برخی از افراد باعث حساسیت، کم‌خوابی و نفخ شود. می‌توانید به عنوان مصلح مزاج گرم تره، از سبزی‌هایی مانند کاسنی و گشنیز استفاده نمایید.

مواد لازم برای تهیه کوکوی تره فرنگی

این مقدار مواد برای تهیه این غذا کافی است اما می‌توانید برای خوشمزه‌تر شدن کوکو از مواد دیگری که در ادامه ذکر می‌کنیم، استفاده نمایید.

  • تره فرنگی: نیم کیلو یا 4 ساقه
  • سیر: 4-5 حبه
  • تخم مرغ: 2 عدد
  • آرد: 4 قاشق
  • نمک، تخم گشنیز، فلفل، روغن، زردچوبه به میزانی که لازم است.

طرز تهیه کوکو تره فرنگی خوشمزه

در اولین مرحله تره فرنگی را شسته و اجازه دهید آب و رطوبت آن به کلی گرفته شود. به کمک دستگاه یا با دست تره فرنگی‌ها را خیلی ریز خرد می‌کنید. حبه سیرها را ریز رنده کرده و آماده بگذارید. در مرحله دوم تخم مرغ‌ها را باید با هم‌زن یا دست طوری مخلوط نمایید که از حالت لختگی در بیاید. مرحله سوم در تهیه کوکو، افزودن مقدار مشخصی آرد به مواد است. در این مرحله می‌توانید فلفل، نمک، تخم گشنیز و زردچوبه را به مواد اضافه کنید. مایع به دست آمده را به خوبی هم بزنید تا یک دست شود. مرحله چهارم اضافه ‌کردن تره فرنگی و مخلوط‌کردن آن با مایع خواهد بود.

در مرحله آخر مقدار مناسبی از روغن را داخل تابه مورد نظر بریزید و منتظر بمانید تا به خوبی گرم شود. حالا می‌توانید از مواد به‌دست ‌آمده داخل تابه ریخته و یک سمت کوکو که پخته شد آن را برگردانید. پس از این‌که هر دو روی کوکو سرخ شد آن‌ها را درون روغن‌گیر یا دستمال مخصوص بگذارید تا روغن اضافی آن جذب دستمال گردد. با این کار کالری غذا کمتر شده و بعد می‌توانید با نان تازه، گوجه فرنگی و ترشی میل نمایید.

کوکو تره مجلسی

طرز تهیه کوکو تره فرنگی با سیب زمینی

در مرحله اول سیب‌زمینی‌ها را شسته و پوست بگیرید و رنده کنید. مرحله دوم تره فرنگی‌ها را شسته، خشک کرده و سپس  به صورتی ریز خرد نمایید. درون ظرفی مواد لازم را به همراه سیب‌زمینی و تره مخلوط کنید. در مرحله بعدی تخم مرغ‌ها را هم بزنید تا هم از حالت لختگی بیرون بیاید هم به غذا بافت پفکی بدهد. در مرحله چهارم، پس از این‌که روغن به اندازه گرم شد از مایه کوکو داخل تابه بریزید و صاف کرده تا سحط تابه را بپوشاند. هنگامی‌که اطراف کوکو سرخ و طلایی شد زمان برگرداندن آن رسیده است.

طرز تهیه کوکو تره فرنگی با سیب زمینی در فر

مواد لازم برای پختن کوکو تره فرنگی در تابه یا فر فرقی ندارد و فقط نحوه پخت متفاوت است. می‌توانید برای کم کردن کالری غذا بعد از رنده کردن سیب‌زمینی، آب اضافه آن را بگیرید. ظرف یا تابه که می‌خواهید درون فر بگذارید را به مقدار لازم با روغن چرب کنید. فر را از قبل گرم کرده و مایع کوکو را داخل ظرف مورد نظر بریزید و سطحش را یکدست نمایید تا سطح ظرف را بپوشاند. برای این غذا حدود 30 دقیقه زمان برای پخت در حرارت 180 درجه سانتی‎‌گراد کافی است.

گاهی اوقات افراد برای این‌که این غذا طعم لذیذتری داشته باشد در کنار مواد لازم برای تهیه کوکو از گوشت مرغ نیز استفاده می‌‎نمایند. برای درست کردن کوکو به این روش حدوداً به 4 فیله مرغ احتیاج دارید. قبل از اقدام به آماده نمودن مواد اولیه، فر را در دمای 180 درجه سانتی‌گراد بگذارید تا به گرمای مناسب برسد. برای پخت گوشت مرغ در فر 15 دقیقه کافی است. پس از این‌که گوشت پخته شد هر فیله را به تکه‌های 3 یا 4 سانتی‌متری تقسیم و خرد کنید. مواد لازم را به همراه گوشت‌ها مخلوط کرده در ظرف بریزید و سطح آن را با قاشق یکدست نمایید. کوکو را 30 تا 40 دقیقه درون فر بگذارید تا آماده گردد.

طرز تهیه کوکو تره فرنگی

فوت و فن های تهیه یک کوکو تره فرنگی پفکی خوشمزه

شن‌هایی که تره فرنگی لای برگ‌های خود دارد باید به خوبی شسته شوند تا هنگام خوردن زیر دندان حس نشده و بهداشتی باشند. کسانی که تمایل دارند می‌توانند مواد دیگری مانند زرشک و گردو نیز اضافه کنند. هرچه بیشتر تخم مرغ را هم بزنید به کوکو حالت پفکی‌تری می‌دهد. این غذا روش‌های مختلفی برای پخت دارد، مثلاً بعضی افراد به طرز تهیه کوکوی تره فرنگی سیب‌زمینی و جعفری هم اضافه می‌نمایند. بعضی افراد از سیر خام در این غذا استقبال نکرده و به جای آن از پودر سیر کمک می‌گیرند.

کوکوی تره فرنگی یک غذای ساده اقتصادی است

بخشی از هزینه‌های هر خانه و خانواده مربوط به موادغذایی و خوراک آن‌ها خواهد بود. کوکوی تره فرنگی یک غذای گیاهی بوده که با ساده‌ترین مواد آماده شده و ارزان است. در پخت این غذا از گردو، زرشک، تخم گشنیز و… نیز استفاده می‌شود. اما بدون این مواد نیز می‌توانید کوکو را آماده کنید. در کنار این‌ها سیب‌زمینی از جمله موادی به شمار می‌رود که بعضی افراد به این کوکو اضافه نموده تا در کنار بافت نرمی که دارد مزه عالی به غذا ‌بدهد.

سخن آخر

این غذا با انواع گوناگونی که دارد متناسب با تمام سلیقه‌ها بوده و برای افراد وگان یا کودکان پیشنهاد خوبی خواهد بود. کوکوی تره فرنگی می‌تواند با اسفناج، پیازچه، گوشت مرغ، سیب‌زمینی و… ترکیب شود و غذای مقوی با ارزش غذایی بالا باشد. کوکوی تره فرنگی شباهت زیادی از نظر ظاهری و مزه به کوکو سبزی دارد. وجود تره در این غذا باعث شده تا محبوبیت زیادی کسب کند. آذری زبان‌ها بیشتر این غذا را درست کرده و معمولاً به آن پیاز نیز اضافه می‌نمایند. می‌توانید برای مجلسی‌تر ‌کردن این غذا از زرشک و گردو در هنگام طبخ استفاده کنید.

مقالات بیشتری بخوانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا