حلواکیک و شیرینی

طرز تهیه لوز زعفرانی بدون فر برای عید نوروز

شیرینی لوز، یکی از شیرینی‌های سنتی و محبوب ایرانی است که در مناطق مختلف ایران تهیه و مصرف می‌شود. این شیرینی به ویژه در شهرهای تبریز، یزد، قزوین و تفرش با تنوع اقلام و طعم‌های متفاوتی تهیه می‌شود.

انواع مختلف لوز

  • لوز بادام یا لوز زعفرانی: این نوع از شیرینی از ترکیب بادام، شکر، آب، پودر قند، گلاب و زعفران تهیه می‌شود. این ترکیب ایجاد کننده طعم و عطر خاصی است که در لوز زعفرانی تبریز به وجود می‌آید. این شیرینی به عنوان یک نماینده اصیل و خوشمزه از تبریز شناخته می‌شود و در مختلف مهمانی‌ها و مجالس به عنوان خوراکی اصلی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • لوز پسته: در شهر یزد، لوز پسته‌ای تهیه می‌شود که از پودر پسته، شکر، آب، گلاب و هل تشکیل شده است. طعم مقوی و خوشمزه پسته به این شیرینی ترکیبی از مواد اصلی خود را می‌بخشد و آن را به یک انتخاب مناسب برای هر مناسبت تبدیل کرده است.
  • لوز نارگیلی: در یزد نیز لوز نارگیلی تهیه می‌شود که از پودر نارگیل، شکر، آب، آبلیمو و خلال یا پودر پسته تشکیل شده است. این نسخه از شیرینی لوز با ترکیب ملایم و خوشمزه نارگیل و دیگر اقلام، تازگی و تنوع به طعم شیرینی می‌بخشد.

با ما باشید تا طرز تهیه لوز زعفرانی تبریز و طرز تهیه لوز زعفرانی یزدی را آموزش دهیم.

طرز تهیه لوز زعفرانی بدون فر برای عید نوروز

مواد لازم برای تهیه شیرینی لوز زعفرانی تبریز

  • شکر : 1 لیوان
  • آب: نصف لیوان
  • بادام درختی: 150 تا 200 گرم
  • پودر قند: 20 گرم
  • زعفران دم کرده: 1 قاشق غذاخوری سر خالی
  • پودر پسته: به میزان لازم

اگه به دنبال یک میان وعده سالم و راحت هستی، این رسپی رو از دست نده: طرز تهیه ذرت مکزیکی | میان وعده فوری و مقوی

طرز تهیه لوز زعفرانی بدون فر برای عید نوروز

طرز تهیه لوز زعفرانی تبریز

  1. در مرحله اول باید به مدت 24 ساعت بادام درختی را در آب خیس کنید تا بتوانید پوست آن را به راحتی جدا کنید. پس از جدا کردن پوست، باید یک روز دیگر به آن مهلت دهید تا رطوبت آن مجددا از بین برود.
  2. سپس بادام‌ها را آسیاب کنید و از الک ریز رد کنید. اگر این فرآیند برای شما طولانی است، می‌توانید از پودر بادام آماده استفاده نمایید.
  3. در این مرحله باید پودر قند را با پودر بادام مخلوط کنید. در یک قابلمه با اندازه متوسط آب و شکر را بریزید و بر روی حرارت قرار دهید و به آرامی هم بزنید تا به یک شهد نسبتا غلیظ برسید. این شهد باید همانند غلظت شد مربا باشد. سپس اجازه دهید، شهد از حرارت بیفتد و خنک شود. سپس به کمک همزن برقی این شهد را به مدت یک ربع بزنید، تا به یک مایع سفید و کش‌دار تبدیل شود.
  4. در مرحله بعد باید زعفران را به این ترکیب اضافه کنید و مجددا با همزن برقی، آن را مخلوط کنید. سپس پودر بادام و پودر قندی که با یکدیگر ترکیب کرده‌اید را به صورت مرحله‌ای به این ترکیب اضافه کنید و آن قدر مواد را هم بزنید تا به یک خمیر دست پیدا کنید.
  5. زمانی که خمیر به دست نچسبد، دیگر نیازی به هم زدن نیست و ترکیب شما آماده است تا آن را درون قالب بریزید.
  6. یک ظرف مستطیلی شکل انتخاب کنید و کف و دیواره‌های آن را با کاغذ روغنی بپوشانید. سپس خمیر به دست آمده را درون طرف بریزید و سطح آن را صاف کنید. سپس با پودر پسته، سطح آن را بپوشانید.
  7. به مدت 10 الی 12 ساعت اجازه دهید تا لوز تبریزی شما در یخچال بماند و سپس آن را خارج کرده و به صورت دل‌خواه برش بزنید. به صورت معمول آن را به صورت چهارگوش برش می‌زنند.

طرز تهیه لوز زعفرانی بدون فر برای عید نوروز

مواد لازم برای تهیه شیرینی لوز بادام یزدی

  • بادام پودر شده: 2 لیوان
  • پودر قند یا شکر: نصف لیوان
  • پودر هل: نصف قاشق چای‌خوری
  • گلاب: به مقدار لازم

این چیزکیک در کنار لوز یزدی، دو آیتم جذاب برای شب یلدا هستن: طرز تهیه چیز کیک با ژله خرده شیشه

طرز تهیه لوز یزدی با بادام

در صورتی که پودر بادام را به صورت آماده در دسترس ندارید، می‌توانید بادام درختی را درون آب جوش قرار دهید و سپس آن را درون آب سرد بریزید تا بتوانید آن را به سادگی پوست بکنید. سپس به مدت 24 ساعت اجازه دهید که رطوبت آن گرفته شود تا بتوانید آن را با آسیاب، پودر کنید. اگر عجله دارید، می‌توانید آن را به مدت 5 دقیقه در فر با دمای 180 درجه قرار دهید.

پودر بادام و پودر قند را یک بار با هم درون آسیاب یا غذاساز بریزید تا با یکدیگر به خوبی مخلوط شوند. سپس هل را به این ترکیب اضافه کنید و به خوبی هم بزنید. کمی گلاب به این پودر اضافه کنید و آن را با دست ورز دهید. سپس این کار را تا حدی انجام دهید که به یک خمیر نرم دست پیدا کنید. خمیر باید به صورتی باشد که به دست نچسبد.

درون یک سینی این خمیر را پهن کنید به طوری که ضخامت آن در حدود 3 سانتی‌متر باشد. سپس سطح کار را با وردنه کاملا صاف کنید. این خمیر را به صورت لوزی برش دهید و اجازه دهید تا به مدت 2 ساعت درون یخچال باقی بماند. سپس لوز یزدی را از یخچال خارج کرده و مجددا لوزی ها را با چاقو از هم جدا کنید و درون ظرف مناسب سرو کنید.

ناهار چی بپزم؟! طرز تهیه دیزی سنگی قهوه خانه ای | فوت و فن آبگوشت سنگی

طرز تهیه لوز زعفرانی بدون فر برای عید نوروز

جمع‌بندی از طرز تهیه لوز زعفرانی بدون فر برای عید نوروز

در این آموزش، طرز تهیه یکی از خوشمزه‌ترین شیرینی‌های ایرانی را بررسی کردیم. در صورتی که سوال و یا تجربه‌ای در خصوص تهیه لوز زعفرانی دارید، نظر خود را در همین صفحه با ما در میان بگذارید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا