کبابغذای اصلی

طرز تهیه کباب کوبیده رستورانی در خانه + فوت و فن

کباب کوبیده یکی از غذاهای سنتی و بسیار قدیمی ایرانی است که به‌عنوان یک غذای مجلسی نیز شناخته می‌شود. با توجه به اینکه این کباب از محبوبیت بسیار بالایی در میان ایرانیان برخوردار است، در بسیاری از مجالس و مهمانی‌ها از آن به عنوان غذای اصلی استفاده می‌کنند. اطلاع از مواد اولیه کوبیده و طرز تهیه آن به شکل حرفه‌ای یکی از مواردی است که باید به‌خوبی آن را پیش‌ از تهیه کباب یاد بگیرید. با اطلاع از فوت ‌و فن و نکات طلایی پخت کباب کوبیده به‌ راحتی می‌توانید این غذای ایرانی لذیذ را به سبک رستورانی طبخ کنید. در این مقاله از مجله مامی کوکینگ با طرز تهیه کباب کوبیده به‌صورت مرحله مرحله آشنا خواهید شد.

طرز تهیه کباب کوبیده رستورانی در خانه + فوت و فن

مواد لازم برای پخت کباب کوبیده رستورانی (4 نفر)

  • گوشت راسته گوسفندی 400 گرم
  • گوشت قلوه‌گاه گوساله 400 گرم
  • دنبه گوسفندی 100 گرم
  • پیاز آب گرفته 200 گرم
  • کره 50 گرم
  • زعفران دم کرده 4 قاشق غذاخوری
  • بیکینگ‌ پودر 1 قاشق چای‌خوری
  • نمک 1 قاشق چای‌خوری
  • فلفل سیاه به میزان لازم

قورمه سبزی رو اینجوری بپز و از طعم بی‎نظیرش لذت ببر: طرز تهیه قورمه سبزی جا افتاده به سبک رستورانی

مواد لازم برای پخت کباب کوبیده رستورانی (4 نفر)

طرز تهیه کباب کوبیده رستورانی در خانه

  1. در اولین مرحله از طرز تهیه کباب کوبیده با گوشت چرخ کرده ابتدا گوشت راسته گوسفندی و قلوه گاه گوساله را به‌همراه دنبه گوسفندی درون چرخ گوشت بریزید و دو بار چرخ کنید تا کاملا یکدست شوند. سپس گوشت چرخ کرده را درون کاسه‌ای مناسب قرار دهید.
  2. پیازها را نیز با رنده متوسط رنده کنید و با دستتان فشار وارد کنید تا آب آن‌ها بطور کامل گرفته شود. سپس آب پیاز را درون یک کاسه کوچک بریزید و کناری بگذارید. پیازهای آب گرفته را به مدت 15 دقیقه درون یخچال قرار دهید. قرار دادن پیاز در یخچال باعث از بین رفتن حالت اسیدی پیاز و شیرین شدن کباب‌ها می‌شود.
  3. پس‌ از گذشت 15 دقیقه، پیازها را از یخچال خارج کنید و به کاسه حاوی گوشت چرخ کرده اضافه نمایید. سپس مقداری بیکینگ‌ پودر را به‌همراه نمک، فلفل سیاه و زعفران دم کرده به گوشت اضافه کنید.
  4. شروع به مخلوط کردن مواد با دست و ورز دادن آن‌ها کنید تا گوشت به‌طور کامل منسجم شود و حالت چسبناک پیدا کند. توجه داشته باشید ورز دادن را باید تا زمانی ادامه دهید که وقتی مایه کباب را بلند می‌کنید تکه‌تکه نشود و گوشت به‌صورت کاملا یکدست بلند شود.
  5. سپس مایه را مجدد درون کاسه قرار دهید و یک سلفون روی آن بکشید. به مدت 2 ساعت ظرف حاوی مایه کباب را درون یخچال قرار دهید. مایه کباب کوبیده را بعد از استراحت از یخچال خارج کنید و حدود 5 دقیقه ورز دهید.
  6. آب پیاز را به‌همراه مقداری آب ولرم درون کاسه بریزید و در دسترس خود قرار دهید. دست خود را با مقداری آب پیاز خیس کنید، به اندازه یک پرتقال کوچک از گوشت بردارید و سیخ را در وسط مایه کوبیده قرار دهید. حال گوشت را روی سیخ و با استفاده از دستان خود پهن کنید.
  7. پس از سیخ کردن کوبیده، با انگشتان خود روی گوشت نقش بیندازید. با انجام این کار علاوه‌بر اینکه کباب کوبیده مغزپخت می‌شود، ظاهر زیبایی نیز به آن می‌دهد.
  8. سیخ‌های آماده شده را درون یک سینی بچینید. توجه داشته باشید سیخ‌ها را بعد از آماده کردن نباید مستقیم روی حرارت بگذارید؛ بلکه باید آن‌ها را حدود 15 الی 30 دقیقه درون یخچال یا فضای آشپزخانه استراحت دهید.
  9. منقل زغال را به شکل یکدست روشن کنید و سپس سیخ‌های کباب روی منقل بچینید. با استفاده از بادبزن کباب را کمی باد بزنید تا گوشت به سیخ بچسبد. توجه داشته باشید اگر حرارت ذغال کم باشد، گوشت به‌راحتی از سیخ جدا می‌شود؛ بنابراین آن را روی حرارت مناسب قرار دهید.
  10. بعد از اینکه گوشت به‌طور کامل جذب سیخ شد، سیخ ها را به‌آرامی برگردانید. به همین ترتیب به‌صورت منظم سیخ‌ها را هرچند لحظه یک‌بار بچرخانید تا به شکل یکدست کباب شوند.
  11. بعد از پخت کباب کوبیده‌ها، کره را روی بخار آب ذوب کنید و به‌همراه زعفران با استفاده از یک برس یا لیسک روی کباب‌ها بمالید. انجام این کار باعث زیبا و خوش‌مزه‌تر شدن کباب کوبیده‌ها می‌شود.

فوت کوزه‌گری پخت فسنجون رو از اینجا یاد بگیر: طرز تهیه فسنجان با مرغ و رب انار | فسنجون مجلسی

طرز تهیه کباب کوبیده رستورانی در خانه

نکات مهم پخت کباب کوبیده رستورانی در خانه

  • یکی از مهم‌ترین فنون آشپزی در طرز تهیه کباب کوبیده رستورانی این است که گوشت کباب نباید خیلی چرب یا خیلی خشک باشد. مخلوط گوشت گوسفندی و گوساله بهترین انتخاب برای طبخ این غذا محسوب می‌شود.
  • برای‌ اینکه کباب کوبیده نرم و لذیذی داشته باشید، در طرز تهیه کباب کوبیده خانگی ساده باید از مخلوط دو سوم گوشت گوسفند و یک‌ سوم گوشت گوساله استفاده کنید.
  • برای برخورداری از یک کباب کوبیده حرفه‌ای، گوشت را 2 الی 3 بار با استفاده از چرخ گوشت چرخ کنید؛ زیرا هرچه گوشت بیشتر چرخ شود کباب‌ها یک‌دست‌تر می‌شوند.
  • یکی از مهم‌ترین نکات در طرز تهیه کباب کوبیده بدون ریزش این است که پس‌ از مخلوط کردن تمام مایه کوبیده، آن را چند ساعت درون یخچال قرار دهید تا بیات شود و هنگام سیخ کشیدن نریزد.
  • حتما پس‌ از رنده کردن پیازها آب آن‌ها را بگیرید و هنگام سیخ کشیدن، برای مرطوب کردن دست‌های خود از آن استفاده کنید.
  • کلیه مواد لازم گفته شده متناسب با طرز تهیه کباب کوبیده برای 4 نفر است. اگر می‌خواهید از طرز تهیه کباب کوبیده برای 10 نفر مطلع شوید، لازم است مقدار مواد لازم برای کباب کوبیده را به میزان کافی افزایش دهید.
  • ازجمله مهم‌ترین نکات در طرز تهیه کباب کوبیده ارزان این است که پس‌ از به سیخ کشیدن کباب کوبیده باید به‌طور مرتب و آرام سیخ‌ها را پشت‌ورو کنید تا حرارت به‌طور مساوی تقسیم شده و گوشت کامل‌تر بپزد.
  • اگر مایه کوبیده را کمتر از وزن استاندارد روی سیخ قرار دهید، کباب شما به‌سرعت می‌سوزد و خشک می‌شود.
  • هرچه سیخ پهن‌تری برای پخت کباب کوبیده استفاده کنید، احتمال ریزش کباب کاهش پیدا می‌کند. البته توجه داشته باشید برای سیخ زدن کباب کوبیده باید مقدار مایه با ضخامت سیخ همخوانی داشته باشد.

ناهار چی بپزم؟! طرز تهیه ساطری پلو ، غذای محلی خراسان

پخت کباب کوبیده رستورانی در خانه

جمع بندی

در این مطلب به‌ طرز تهیه کباب کوبیده پرداختیم. کباب کوبیده ازجمله غذاهایی است که اگر بتوانید آن را در منزل طبخ کنید، از سلامت آن اطمینان خواهید داشت. بنابراین توصیه می‌کنیم با استفاده از مراحل گفته‌شده در مجله مامی کوکینگ آن را با استفاده از منقل تهیه کنید. همچنین شما می‌توانید از این غذا خوشمزه و لذیذ در انواع مجالس و میهمانی‌های خود نیز به کمک بگیرید.

سوالات متداول

  • چرا کباب کوبیده سفت میشه؟

یکی از مهم‌ترین دلایل سفت شدن کوبیده استفاده بیش‌ از اندازه از نمک است. نمک را در انتهای کار و به میزان لازم به مایه کباب کوبیده اضافه کنید.

  • چرا کباب کوبیده به سیخ نمیچسبه؟

استفاده از گوشت نامناسب و وجود آب پیاز در مایه کباب کوبیده باعث به سیخ نچسبیدن کباب کوبیده می‌شود.

  • چرا کباب کوبیده خشک میشه؟

استفاده از گوشت فاقد چربی در طرز تهیه کباب کوبیده باعث خشک شدن غذا می‌شود؛ بنابراین هنگام طبخ مقداری دنبه به آن اضافه کنید.

  • چیکار کنیم کباب کوبیده نرم بشه؟

برای نرم و لذیذ شدن کباب کوبیده حتما گوشت را 2 الی 3 مرتبه چرخ کنید و روی حرارت متوسط و ملایم قرار دهید.

  • چرا کباب کوبیده میریزه؟

استفاده از گوشت نامناسب یا ادویه‌های همچون زردچوبه باعث ریختن کباب کوبیده از سیخ می‌شود.

  • چرا کباب کوبیده ترک میخوره؟

مهم‌ترین دلیل ترک خوردن کباب کوبیده این است که چربی گوشت در تمام نقاط بطور کامل پخش نشده است. به‌ همین منظور گوشت را چندین‌بار چرخ و آن را به مدت حداقل 10 دقیقه ورز دهید.

  • چرا کباب کوبیده وا میره؟

دلیل اصلی وا رفتن کباب کوبیده استفاده از یک نوع گوشت، ورز ندادن مایه به میزان کافی و شستن بیش‌ از اندازه گوشت است.

  • چیکار کنیم کباب کوبیده آبدار شود؟

برای آبدار شدن کباب کوبیده به مایه آن مقداری زعفران آب شده غلیظ به‌همراه نمک و فلفل سیاه اضافه کنید و از ریختن زردچوبه، آرد سوخاری و نان خشک ریز شده درون آن خودداری نمایید.

  • چرا کباب کوبیده جمع میشود؟

یکی از مهم‌ترین دلایل جمع شدن کباب کوبیده استفاده از گوشت فاقد چربی است.

  • چیکار کنیم کباب کوبیده از سیخ نریزد؟

برای اینکه کباب کوبیده از سیخ نریزد آن را بعد از به سیخ کشیدن چنددقیقه‌ای درون یخچال یا فریزر قرار دهید تا به‌طور کامل سرد شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا