نان

طرز تهیه کروسان مغزدار و ساده با خمیر خانگی و خمیر هزارلا

طرز تهیه کروسان خانگی ساده و مغزدار با رسپی ایتالیایی به همراه تمام فوت و فن‌های آن در این بخش از مجله آشپزی مامی کوکینگ آموزش داده خواهد شد؛ پس‌ اگر شما هم خواهان پخت این نان خوشمزه و پرطرفدار در منزل هستید،‌ تا پایان این بخش همراه ما باشید و صفرتاصد طرز تهیه کروسان خانگی را بیاموزید.

طرز تهیه کروسان مغزدار و ساده با خمیر خانگی و خمیر هزارلا

طرز تهیه کروسان خانگی بدون خمیر آماده (مواد لازم برای ۶ نفر)

  • آب خنک: ۱۵۰ گرم
  • شکر: ۲۳ گرم
  • کره نرم شده: ۲۳ گرم
  • آرد: ۳۳۰ گرم
  • نمک: ۶ گرم
  • زرده تخم مرغ: ۱ عدد
  • آریستو کروسان یا کره: ۱/۴ وزن خمیر
  • خمیر مایه: ۴ گرم

فوت و فن تهیه آبغوره رو از اینجا یاد بگیر: طرز تهیه آبغوره خانگی بدون دستگاه و با دستگاه + نکات مهم

طرز تهیه کروسان مغزدار و ساده با خمیر خانگی و خمیر هزارلا

طرز تهیه کروسان خانگی ساده فرانسوی(مراحل پخت)

  1. در وهله اول تمام مواد مذکور را (به جز آریستو کروسان) با هم مخلوط کرده و حدود ۱۵ دقیقه به خوبی ورز دهید تا خمیر یکدست و لطیفی حاصل شود.
  2. سپس خمیر را داخل یک ظرف قرار دهید و روی آن سلفون بکشید تا به مدت ۱۵ دقیقه در محیط بیرون و پس از آن، حدود ۴۵ دقیقه داخل یخچال استراحت کند.
  3. کره آریستو را با به قطعات کوچک تقسیم کرده و لای کاغذ روغنی بگذارید. سپس به کمک وردنه آن را به شکل مستطیل درآورید و به یخچال منتقل کنید.
  4. در این مرحله (پس از یک ساعت)؛ خمیر را از یخچال درآورده و به شکل مستطیل باز کنید. سپس آریستو یا کره کروسان را بر روی نصفِ مساحت آن قرار داده و طرف دیگر خمیر را بر روی آن تا می‌کنیم؛ (به طوریکه کره مابین دو لایه خمیر قرار گیرد).
  5. حال نوبت آن رسیده تا خمیر را با وردنه پهن کنید و ضخامت آن را کاهش دهید؛ سپس دوباره تا بزنید و این کار را چند مرتبه تکرار نمایید.(نکته: اگر به جای کره آریستو از کره صبحانه استفاده می‌کنید، بعد از هر بار پهن کردن و تا زدن، آن را برای ۱۰ دقیقه به یخچال انتقال دهید تا کره خنک شود و از حالت ذوب شدگی در بیاید.)
  6. پس از انجام این کار برای ۶_۷ مرتبه،‌ خمیر را برای ۲۰ دقیقه داخل یخچال بگذارید تا خنک شود.
  7. در این مرحله باید سطح کار را کمی آرد پاشی کنید. سپس خمیر را از باز کردن و به شکل قطعات مثلثی برش دهید.
  8. از قاعده مثلت به سمت راس آن شروع به رول کردن بکنید. کروسان‌ها را داخل سینی فر وبر روی کاغذ روغنی بچینید و مجددا استراحت دهید تا حجم ان دوبرابر شود.
  9. داخل فر که از قبل داغ شده باشد، دما را بر روی ۲۰۰ درجه گذاشته و کروسان‌ها را داخل آن قرار می‌دهیم. سپس ۱۰ دقیقه بعد،‌ دمای آن را بر روی ۱۹۰ درجه کاهش داده و سبز می‌کنیم تا کروسان‌ها پف کرده و طلایی شوند.

این نون برای عصرانه یه گزینه بی‌رقیبه: طرز تهیه نان پرتزل آلمانی

طرز تهیه کروسان مغزدار و ساده با خمیر خانگی و خمیر هزارلا

طرز تهیه کروسان خانگی مغزدار بدون خمیر آماده

اگر می‌خواهید کروسان خانگی مغزدار بپزید، کافیست تمام مراحل مربوط به طرز تهیه کروسان خانگی ساده فرانسوی را طی نمایید و صرفا موقعی که قرار است خمیر‌های مثلثی را رول کنید، ابتدا با فاصله کمی از قاعده آن، مواد دلخواه (کشمش، گردو، شکلات، مارمالاد و…) را بر روی خمیر قرار داده و سپس رول کنید.

طرز تهیه کروسان

طرز تهیه کروسان خانگی با خمیر هزارلا

  1. اگر به جای تهیه خمیر خانگی برای پخت نان کروسان، تمایل به استفاده از خمیر هزارلا داشتید، تنها کافیست خمیر را از یخچال بیرون آورده و اجازه دهید تا به دمای محیط برسد.
  2. پس از اینکه خمیرها نرم‌تر شده و از حالت انجماد درآمدند، با وردنه مقداری آن‌ها را پهن کنید. سپس به شکل مثلث‌های کوچک‌تر برش بزنید و در صورت تمایل داخل آن کمی شکلات، کشمش یا هر چیزی که دوست داشتید قرار دهید و خمیر را رول کنید.
  3. حالا بر روی آن کره ذوب شده بمالید و در فر گرم شده با دمای ۱۹۰ درجه به مدت ۱۵_۲۰ دقیقه قرار دهید تا طلایی رنگ شود. نوش جان!

ناهار چی بپزم؟! طرز تهیه چرتمه پلو ؛ غذای لذیذ و مقوی سمنانی ها

طرز تهیه کروسان

فوت‌وفن پخت کروسان ساده با خمیر خانگی

  • حین پهن کردن کره، اگر کاغذ روغنی در اختیار نداشتید، می‌توانید از نایلون به جای آن استفاده کنید.
  • نان کروسان به عنوان یک میان وعده، عصرانه و حتی صبحانه می‌تواند رنگ و لعاب فوق‌العاده‌ای به سفره شما ببخشد.
  • در پروسه پخت کروسان بهتر است از وردنه سنگین استفاده کنید تا حین وردنه کشی، خمیر به‌طور یکنواخت پهن شود.
  • وزن کرده آریستو باید ۱/۴ خمیر باشد، به طور مثال اگر وزن خمیر بعد از اینکه آرد و آب را با هم مخلوط کردید، ۴۰۰ گرم آرد شد، پس به ۱۰۰ گرم آریستو کروسان نیاز خواهید داشت.
  • در فرایند پخت نان کروسان، خمیر و کره باید همواره خنک بوده و دمای پایینی داشته باشند.
  • پیش از اینکه کروسان‌ها را داخل فر بگذارید،‌ می‌توانید بر روی آن رومال شیر پرچرب یا زرده تخم مرغ بزنید تا پس از پخته شدن،‌ رنگ آن طلایی‌تر شود.
  • وقتی برای باز آخر به کروسان‌ها استراحت می‌دهید، دمای محیط باید خنک باشد تا لایه‌های کروسان‌ باز نشود یا کره بین لایه‌ها شل نشود.
  • حتما پیش از پخت کروسان، فرصت استراحت نهایی را به آن بدهید تا پف کند، در غیر این صورت نتیجه دلخواه حاصل نمی‌گردد.
  • در ضمن همیشه برای پخت کروسان از آرد نول باکیفیت استفاده کنید تا نتیجه نهایی رضایت بخش باشد.
  • تسلط بر‌ میزان فشاری که حین پهن کردن خمیر، از دست به وردنه وارد می‌شود؛ بسیار مهم است. پیشنهاد می‌کنیم که حتما فشار آن ملایم باشد تا لایه‌های خمیر به یکدیگر نچسبد یا پاره نشود. همچنین پس از برش زدن خمیرها به صورت مثلث، به قدری با وردنه به آن فشار وارد کنید که اندکی خمیر کشیده و پهن شود و نیازی به کاهش زیاد ضخامت آن نیست. البته نوع وردنه‌ای که بدین منظور استفاده می‌کنید هم مهم‌ بوده و باید استاندارد باشد.

طرز تهیه کروسان

جمع‌بندی

در این مطلب به آموزش طرز تهیه کروسان خانگی مغزدار و ساده با خمیر دست ساز و خمیر آماده هزارلا پرداختیم. امیدواریم شما عزیزان هم نهایت لذت را از مطالعه این رسپی برده و اطلاعات مفیدی در رابطه با نحوه پخت نان لذیذ کروسان به دست آورده باشید. لطفا شما هم تجربیات و پیشنهادات خود را پیرامون طرز تهیه این نان، با ما و سایر کاربران مامی کوکینگ در بخش کامنت‌ها به اشتراک بگذارید تا با هم در تعامل باشیم و این سری ما از معلومات شما عزیزان بهره‌مند شویم. از اینکه تا پایان همراه ما بودید، صمیمانه متشکریم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا