بستنیکیک و شیرینی

طرز تهیه بستنی سنتی زعفرانی خانگی و خوشمزه

بستنی سنتی یکی از دسرهای خوشمزه و پر‌طرفدار ایرانی است که از قدمت بالایی برخوردار است. یکی از شیوه‌های محبوب طرز تهیه بستنی سنتی متعلق به فردی به نام اکبر مشتی است که برای درباریان زمان قاجار بستنی سرو می‌کرد. در ادامه این مقاله از مجله آشپزی مامی کوکینگ دستور تهیه بستنی سنتی در خانه را به شما آموزش می‌دهیم.

مواد مورد نیاز بستنی سنتی برای 6 نفر

  • شکر: 2 پیمانه
  • خامه: 100 گرم
  • گلاب: 2/1 پیمانه
  • ثعلب: 2 قاشق چایی خوری
  • زعفران: 1 قاشق غذاخوری
  • شیر پرچرب: 4 پیمانه
  • هل یا اسانس هل: به دلخواه
  • خلال پسته: 2 قاشق غذا خوری

طرز تهیه بستنی سنتی زعفرانی

مرحله اول:

برای تهیه بستنی سنتی ابتدا یک سینی بلند و لبه دار بردارید و خامه را روی آن بریزید. خامه را با وسیله‌ای مثل کاردک بر روی کف سینی پخش کنید تا تبدیل به یک لایه نازک تقریباً 2 میلی‌متری تبدیل شود. سپس ظرف سینی را داخل فریزر قرار دهید تا خامه یخ بزند. برای این کار از مشما زیپ‌دار هم می‌توانید استفاده کنید و خامه را با ته چاقو یا قاشق در مشما پخش کنید.

اگر می‌خواهید خامه به راحتی یخ بزند، بهتر است از خامه کم چرب استفاده کنید. اما اگر تکه‌های یخی خامه را نمی‌پسندید از خامه پرچرب 35 درصد به بالا استفاده کنید.

طرز تهیه بستنی سنتی

مرحله دوم:

در ادامه برای این مدل از طرز تهیه بستنی سنتی ثعلب را به شکر اضافه می‌کنیم و با قاشق یا دست مواد را زیرورو می‌کنیم تا به خوبی ذرات ثعلب در شکر مخلوط شوند. شیر را درون یک قابلمه میریزیم و بر روی حرارت ملایم قرار می‌دهیم تا جوش بیاید، حالا مخلوط شکر و ثعلب را در چند مرحله به شیر اضافه می‌کنیم و مواد را هم می‌زنیم تا به خوبی در شیر حل شوند.

اضافه کردن یکباره مخلوط شکر و ثعلب به شیر باعث می‌شود که مواد به خوبی در شیر حل نشوند و به صورت گلوله‌ای درآیند. پس از حل شدن مواد در شیر زعفران و گلاب را به شیر اضافه می‌کنیم. دقت داشته باشید که رنگ مایع ما پس از اضافه کردن زعفران پر رنگ تر از بستنی زعفرانی در مرحله آخر است. پس اگر می‌خواهید بستنی زعفرانی شما خوش رنگ شود بیشتر از مقدار مورد نظر به مایع خود زعفران اضافه کنید. زمانی که مایع بستنی ما غلیظ شد آن را از روی حرارت بر می‌داریم.

طرز تهیه بستنی سنتی در خانه

مرحله سوم:

حالا قبل از اینکه مایع بستنی را درون فریزر قرار دهیم تا یخ بزند باید به آن کمی زمان بدهیم تا خنک شود. برای این کار در طرز تهیه بستنی سنتی خانگی از یک ظرف پر از یخ یا پودر یخ استفاده می‌کنیم. ابتدا مایع بستنی را درون یک ظرف استیل می‌ریزیم. ظرف استیل به خنک شدن زودتر مایع بستنی سنتی ما کمک می‌کند. ظرف بستنی را درون ظرف یخ قرار دهید و مایع بستنی را هم بزنید این کار علاوه بر این که باعث خنک شدن مایع بستنی می‌شود، باعث غلیظ‌‌تر و کش‌دارتر شدن بستنی زعفرانی در انتهای کار می‌شود.

حالا مایع بستنی سنتی خانگی را فریزر به مدت 30 دقیقه قرار می‌دهیم. سپس مایع را بیرون می‌آوریم و دوباره هم می‌زنیم تا بستنی کشدار شود. این کار را 7 الی 8 بار انجام می‌دهیم و در آخر خامه، خلال پسته و مغزهای دیگر مثل خلال بادام یا گردو و هل را به مواد اضافه می‌کنیم و مایع را خوب هم می‌زنیم تا به خوبی ترکیب شوند. سپس مایع را درون فریزر قرار دهید و این بار صبر کنید تا بستنی به صورت کامل خود را بگیرد. حالا ظرف بستنی را با خامه یخ زده‌، خلال پسته و گل سرخ تزیین کنید.

نکات مهم در طرز تهیه بستنی سنتی

  • استفاده بیش از حد از شکر باعث می‌شود که بستنی خود را نگیرد.
  • ثعلب باعث کش دار شدن بستنی می‌شود پس هر چقدر بیش‌تر از آن استفاده کنید بستنی شما کش‌دارتر می‌شود؛ اما دقت کنید که بیش از اندازه از ثعلب استفاده نکنید.
  • در هنگام خرید دقت کنید که ثعلب با کیفیت تهیه کنید؛ زیرا اگر ثعلب کیفیت خوبی نداشته باشد به جای اینکه بافت منسجم به بستنی دهد باعث یخ زدن آن می‌‌شود.
  • استفاده از شیر سنتی باعث می‌شود که بستنی سنتی شما طعم جذاب‌‌تری داشته باشد، حتما با جوشاندن شیر از سلامت آن مطمئن شوید.

طرز تهیه بستنی سنتی با ثعلب

امیدوارم که با این طرز تهیه بستنی سنتی خونگی بتوانید یک بستنی خوشمزه و دلچسب درست کنید و در کنار دوستان و خانواده از این دسر ایرانی لذت ببرید. نوش جان.

مقالات بیشتری بخوانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا