شیرینیکیک و شیرینی

طرز تهیه باقلوا با خمیر یوفکا به روش ترکیه ای

یکی از شیرینی‌های بسیار محبوب در کشورهای ایران و ترکیه باقلوا است. باقلوای ترکی اغلب با خمیر یوفکا و مواد میانی دلخواه همچون گردو، پسته و… تهیه می‌شود. یکی از مزایا تهیه باقلوا این است که می‌توانید مواد میانی را متناسب با ذائقه خود تغییر دهید. این شیرینی به‌دلیل وجود پسته، گردو و دیگر مغزها در ترکیب خود، ارزش غذایی بالایی دارد. شما می‌توانید با استفاده از موادی نظیر خمیر یوفکا، کره، گردو، پسته، شکر، آب، آبلیمو، عسل و… باقلوا را به شکل‌های مختلف همچون مربعی، لوله‌ای، لوزی و در طعم دلخواه خود تهیه کنید. در این مقاله از مجله مامی کوکینگ قصد داریم به طرز تهیه باقلوا با خمیر یوفکا بپردازیم. اگر شما نیز به تهیه این شیرینی محبوب و بی‌نظیر علاقه‌مند هستید، تا انتها با ما همراه باشید.

طرز تهیه باقلوا با خمیر یوفکا به روش ترکیه ای

مواد اولیه برای تهیه باقلوا با خمیر یوفکا

  • خمیر یوفکا 1 بسته
  • گردوی خرد شده 1 پیمانه
  • پسته خرد شده 1 پیمانه
  • شکر 1 پیمانه
  • کره آب شده 1 پیمانه
  • عسل نصف پیمانه
  • آب نصف پیمانه
  • آب لیمو 1 قاشق غذاخوری

میان وعده چی بخوریم؟! طرز تهیه ذرت مکزیکی | میان وعده فوری و مقوی

طرز تهیه باقلوا با خمیر یوفکا به روش ترکیه ای

طرز تهیه باقلوا با خمیر یوفکا

  1. در مرحله اول از طرز تهیه باقلوا استانبولی ابتدا فر را در دما 175 درجه سانتی‌گراد قرار دهید تا درون آن گرم شود.
  2. گردو و پسته خرد شده را به‌همراه شکر در یک کاسه بریزید و با یکدیگر مخلوط کنید. متناسب با سایز خمیر یک ظرف پیرکس انتخاب و با کره کف آن را به‌خوبی چرب کنید. درصورتی‌که ظرف موردنظر به شکل گرد بود، می‌توانید خمیر باقلوا را به‌صورت گرد برش بزنید.
  3. برای چیدن لایه‌های باقلوا در طرز تهیه باقلوا رولی، ابتدا 4 برگ خمیر یوفکا را درون قالب قرار دهید و هر برگ را با کره آب شده چرب کنید. سپس یک لایه از مخلوط گردو و پسته را روی خمیر یوفکا بریزید و 4 برگ دیگر از خمیر را نیز روی آن‌ها قرار دهید. همچنین توجه داشته باشید که در این مرحله نیز باید هر برگ را با کره آب شده چرب کنید.
  4. سپس یک لایه دیگر از گردو و پسته را روی خمیر یوفکا بریزید و به‌همین ترتیب ادامه دهید تا قالب پخت کاملا پر شود. سپس به شکل الماس یا مستطیل برش‌هایی یکسان را ایجاد کنید.
  5. ظرف حاوی باقلوا را به مدت 35 الی 40 دقیقه درون فری که از قبل گرم شده‌ است، قرار دهید تا زیر و روی آن کاملا طلایی شود.
  6. در حینی که باقلوا درحال پخت است، باید نسبت به تهیه شربت اقدام کنید. در طرز تهیه باقلوا با خمیر هزارلا به‌منظور تهیه شربت، آب، آبلیمو و عسل را درون یک قابلمه مخلوط کنید و آن را روی حرارت قرار دهید. سپس حرارت گاز را کم کنید تا به مدت 10 دقیقه شربت بجوشد. پس‌ از گذشت این مدت شربت را از روی حرارت برداشته و مدتی را صبر کنید تا خنک شود.
  7. پس‌ از آماده شدن باقلوا، آن را از فر خارج کنید و حدود 5 دقیقه صبر کنید تا خنک شود و حرارت اولیه آن کاهش یابد. سپس شربت سرد و ولرم شده را روی باقلواها بریزید و حدود 1 ساعت صبر کنید تا شربت جذب باقلوا شود.
  8. پس‌ از اینکه شربت جذب باقلوا شد، آن را در یخچال به مدت 3 الی 4 ساعت استراحت دهید تا به‌خوبی خود را بگیرد. پس‌ از استراحت باقلواها، آن‌ها را در ظرف دلخواه خود قرار دهید و سرو کنید.

این نوشیدنی لذید، یه گزینه عالی برای پذیرایی از مهمونه: طرز تهیه اسموتی انبه و موز به سبک کافی شاپی

طرز تهیه باقلوا با خمیر یوفکا به روش ترکیه ای

نکات پخت باقلوا با خمیر یوفکا

  • یکی از مهم‌ترین نکات در طرز تهیه باقلوا گردویی این است که برش آن را پیش‌ از رفتن به داخل فر انجام دهید؛ زیرا اگر بخواهید بعد از پخت باقلواها را برش بزنید، شکل آن‌ها به‌هم می‌ریزد.
  • درصورتی‌که به عطر و طعم هل و دارچین علاقه‌مند بودید، در مواد اولیه شیرینی با خمیر یوفکا به مقدار نصف قاشق چای‌خوری از هرکدام اضافه کنید.
  • برای‌ اینکه شربت به‌طور کامل جذب باقلوا شود، لازم است که شربت ولرم یا خنک و باقلوا نسبتا داغ باشد. بنابراین 5 دقیقه بعد از خارج کردن باقلواها از فر، شربت را روی آن‌ها بریزید.
  • پسته و گردوهای خرد شده مورد استفاده در طرز تهیه فینگر فود با خمیر یوفکا نباید پودر باشند. بنابراین آن‌ها را به‌اندازه‌‌ای ریز کنید که هنگام خوردن زیر دندان احساس شوند.
  • برای آب کردن کره، هرگز آن را به‌طور مستقیم بر روی حرارت قرار ندهید؛ بلکه آن را داخل یک ظرف مناسب بریزید و روی کتری بگذارید تا با بخار کتری ذوب شود.
  • شما می‌توانید در طرز تهیه باقلوا با خمیر یوفکا از انواع قالب‌های گرد، مربع، مستطیل و… استفاده کنید.
  • باقلوا یکی از شیرینی‌هایی است که می‌توانید آن را تا چند روز نگهداری کنید. البته توجه داشته باشید که نگهداری باقلوا در دمای اتاق باعث لطافت آن می‌شود؛ اما اگر می‌خواهید آن را برای مدت زمان بیشتری نگهداری کنید، توصیه می‌کنیم باقلواها را درون یخچال قرار دهید.
  • در طرز تهیه باقلوا رولی هرگز روغن مایع و جامد را جایگزین کره نکنید؛ چراکه استفاده از کره باعث خوش‌عطرتر و لطیف‌تر شدن باقلوه می‌شود.
  • برای خوش‌عطرتر شدن باقلوا، توصیه کنیم درون شهد آن مقداری گلاب استفاده کنید.
  • در تزئین باقلوا می‌توانید خلاقیت زیادی به خرج دهید. استفاده از گل محمدی و پودر انواع مغزها مانند بادام، پسته و گردو یا خلال مغزها جلوه‌ای زیبا به باقلواها می‌بخشد.

برای عید نوروز چی درست کنم؟! طرز تهیه لوز زعفرانی بدون فر برای عید نوروز

طرز تهیه باقلوا با خمیر یوفکا به روش ترکیه ای

جمع بندی

باقلوا یکی از خوشمزه‌ترین شیرینی‌های کشور ترکیه بوده که در سراسر دنیا محبوب است. این شیرینی با روش‌های پخت متفاوتی تهیه شده و طعم های متنوعی دارد. تهیه باقلوا با خمیر یوفکا کار دشواری نبوده؛ اما به‌دقت بالایی نیاز دارد و باید تمام نکات نکات و فوت‌وفن پخت این شیرینی را رعایت کنید. در این مقاله طرز تهیه باقلوا با خمیر یوفکا به‌طور کامل آموزش داده شد. شما می‌توانید این شیرینی را برای عصرانه و مهمانی های خود در منزل تهیه کنید و در کنار چای یا هر نوشیدنی دلخواه خود سرو نمایید.

سوالات متداول

  • چرا باقلوا خشک میشه؟

با توجه به اینکه برای تهیه باقلوا از خمیرهای بسیار نازکی مانند خمیر یوفکا استفاده می‌شود، همین نازک بودن دلیل اصلی خشک شدن باقلوا است؛ اما با رعایت برخی نکات می‌توانید از بروز چنین مشکلی جلوگیری کنید.

  • چرا باقلوا خمیر می شود؟

اگر زمانی‌که باقلواها داغ هستند شربت را به آن‌ها اضافه کنید، باقلوای شما خمیر می‌شود. همچنین اگر شربت داغ را روی باقلواها بریزید، احتمال خمیر شدن باقلواها افزایش می‌یابد.

  • چرا باقلوا سفت میشود؟

خمیر شیرینی باقلوا بسیار نازک است و همین امر سبب سفت شدن باقلوا می‌شود؛ اما شما می‌توانید با مرطوب نگه‌داشتن آن از سفت و خشک شدن باقلواها جلوگیری کنید.

  • چیکار کنیم باقلوا خشک نشه؟

دلیل اصلی خشک شدن باقلوا، نازک بودن خمیر آن است. درنتیجه برای جلوگیری از این امر باید یک پارچه مرطوب بر روی خمیرها قرار دهید یا روی آن‌ها را کاملا با سلفون بپوشانید. همچنین در زمان تهیه باقلوا، پس‌ از برداشتن هر ورق، روی بقیه ورق‌ها را با یک دستمال بپوشانید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا