نان

طرز تهیه نان بربری در فر و توستر

نان بربری، یکی از محبوب‌ترین نان‌های ایرانی است. این نان خوشمزه و مقوی، معمولاً برای صبحانه یا عصرانه سرو می‌شود. نان بربری را می‌توان در فر یا تنور تهیه کرد. در این مطلب از مجله آشپزی مامی کوکینگ می‌خواهیم به آموزش طرز تهیه نان بربری در فر بپردازیم و نکات مهمی را در مورد تهیه نان بربری خانگی با آرد گندم بیان کنیم. پیشنهاد می‌کنیم که تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

طرز تهیه نان بربری در فر و توستر

مواد لازم نان بربری در فر و توستر

  • آرد: ۵۰۰ گرم
  • خمیرمایه: ۱ قاشق غذاخوری
  • آب ولرم: ۱ لیوان
  • روغن‌مایع: نصف لیوان
  • شکر: ۱ قاشق غذاخوری
  • نمک: نصف قاشق چایخوری
  • کنجد: به مقدار لازم
  • سیاه‌دانه: به مقدار لازم

با این خمیر می‎تونی انواع نان‎های محلی و خانگی رو درست کنی: طرز تهیه خمیر مایه خانگی برای نان و خمیر پیتزا

طرز تهیه نان بربری در فر و توستر

طرز تهیه نان بربری

۱. ابتدا خمیر مایه را به همراه شکر در آب ولرم حل کنید و اجازه دهید تا به مدت ۱۰ دقیقه در دمای محیط بماند تا خمیرمایه عمل بیاید.

نکته: برای اینکه خمیرمایه به خوبی عمل بیاید، باید دمای آب ولرم بین ۳۵ تا ۴۰ درجه سانتیگراد باشد. اگر دمای آب بیشتر یا کمتر از این مقدار باشد، خمیرمایه عمل نخواهد آمد.

۲. در یک کاسه بزرگ آرد و نمک را مخلوط کنید.

۳. خمیر مایه عمل آمده را به کاسه حاوی آرد اضافه نموده و با دستان خود آن را به خوبی ترکیب کنید.

۴. سپس روغن مایع را نیز به مواد نان بربری بیفزایید و به ورز دادن خمیر ادامه دهید تا خمیر لطیف و یکدستی حاصل شود.

نکته: برای ورز دادن خمیر، می‌توانید از دست یا دستگاه همزن استفاده کنید. اگر از دست برای ورز دادن خمیر استفاده می‌کنید، باید به مدت حداقل ۱۰ دقیقه خمیر را ورز دهید تا خمیر شما لطیف و یکدست شود.

۵. در این مرحله از طرز تهیه نان بربری روغنی، باید خمیر را در یک کاسه چرب شده قرار دهید و روی آن را با سلفون بپوشانید.

۶. سپس خمیر را به مدت ۱ ساعت در یک جای گرم قرار دهید تا حجم آن دو برابر شود.

۷. پس از اینکه خمیر حجم گرفت، آن را روی سطح آرد پاشی شده به شکل مستطیل باز کنید.

۸. خمیر را به شکل دلخواه خود برش دهید.

نکته: برای برش‌دادن خمیر، می‌توانید از چاقو، وردنه، یا کاتر استفاده کنید.

۹.  حال سینی فر را چرب کرده و نان‌ها را در سینی فر قرار دهید. در این مرحله میتوانید روی نان های خود کمی رومال بزنید.

۱۰. سینی را درون فر از قبل گرم شده با دمای ۱۸۰ درجه سانتیگراد قرار دهید.

۱۱. نان‌ها را به مدت ۲۰-۲۵ دقیقه در فر بپزید تا طلایی‌رنگ شوند.

نکته: برای اینکه نان‌های بربری شما تردتر شوند، می‌توانید آنها را در فر با دمای ۲۰۰ درجه سانتیگراد به مدت ۵ دقیقه گریل کنید.

۱۲. بعد از گذشت این مدت، نان‌های بربری را از فر خارج کنید و اجازه دهید تا خنک شوند. حال نان بربری شما آماده سرو است. این نان را می‌توانید به‌عنوان صبحانه، عصرانه یا میان‌وعده میل کنید. این نان خوشمزه و مقوی، یک انتخاب عالی برای همراهی با انواع غذاها است.

این رسپی برای تهیه نان عصرانه عالیه: طرز تهیه نان کلانه کردستان

طرز تهیه نان بربری در فر و توستر

نکات و فوت‌وفن‌های طرز تهیه نان بربری کنجدی در فر

  • برای اینکه نان بربری شما خوش‌طعم‌تر شود، بهتر است از آرد سنگ گوردون استفاده کنید. آرد سنگ گوردون، آردی است که از آسیاب‌کردن سنگ‌های گندم تهیه می‌شود. این آرد، طعم و عطر بهتری نسبت به آردهای معمولی دارد.
  • اگر می‌خواهید نان بربری شما طعم بیشتری داشته باشد، می‌توانید به خمیر آن کنجد، سیاه‌دانه یا ادویه‌های دیگر اضافه کنید؛ این روش در طرز تهیه نان بربری بدون فر نیز صدق می‌کند.
  • یکی از بهترین روش‌ها در طرز تهیه نان بربری در فر و توستر این است که ابتدا توستر را با حرارت ۲۲۰ درجه سانتیگراد روشن کنید تا گرم شود. در ادامه یک‌کاسه حاوی آب جوش را داخل آن قرار دهید. پس از قراردادن نان‌ها در طبقه وسط توستر، یک فویل آلومینیومی جلوی المنت بالایی توستر قرار دهید تا روی نان شما خشک نشود. بعد از گذشت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه که نان بربری پخت و به‌خوبی پف کرد، باید فویل آلومینیومی را از جلوی المنت بالایی بردارید تا روی نان‌های شما هم طلایی شود.

طرز تهیه مایع روی نان بربری

نانوایی‌ها برای رومال یا مایع روی نان بربری، از مخلوط آرد و آب استفاده می‌کنند. در این روش باید ۴ قاشق سوپ‌خوری آب را همراه با نصف قاشق چایخوری آرد روی حرارت تفت دهید تا کمی غلیظ شود؛ بعد برای از آن برای رومال استفاده کنید.

روش دیگر استفاده از ۱ قاشق روغن‌مایع و ۱ عدد زرده تخم‌مرغ است. پیشنهاد می‌کنیم از تخم‌مرغ و روغن استفاده نمایید؛ زیرا این کار علاوه بر اینکه رنگ نان شما زیباتر و پررنگ‌تر می‌کند، منجر می‌شود که نان پس پخت کمی براق‌تر شود.

با این روش می‎تونی بدون فر تو خونه بربری بپزی: طرز تهیه نان بربری خانگی بدون فر و روش اجاق گازی

طرز تهیه نان بربری در فر و توستر

جمع‌بندی

در این مطلب به آموزش طرز تهیه نان بربری در فر پرداختیم و نکات مفیدی را در این زمینه بیان کردیم. علاوه بر اینها شما با مشاهده فیلم پخت نان بربری در نانوایی نیز می‌توانید اطلاعات مفیدی را در این زمینه کسب کنید. امیدواریم که از مطالعه مقاله فوق نهایت استفاده و لذت را برده باشید. از این که تا انتهای مقاله طرز تهیه نان بربری در فر و توستر همراهمان بودید، از شما سروران متشکریم.

سؤالات متداول

  1. علت خشک شدن نان بربری در توستر چیست؟

خشک شدن نان بربری در توستر می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. در اینجا چند دلیل احتمالی آورده شده است:

  • دمای توستر بیش از حد بالا باشد؛ در نظر بگیرید که دمای مناسب برای گرم کردن نان بربری در توستر، ۱۸۰ تا ۲۰۰ درجه سانتیگراد است. اگر دمای توستر بیش از حد بالا باشد، نان بربری خیلی سریع خشک می‌شود.
  • نان بربری به اندازه کافی در توستر قرار نگرفته باشد؛ نان بربری باید به اندازه کافی در توستر قرار بگیرد تا تمام سطح آن گرم شود. اگر نان بربری به اندازه کافی در توستر قرار نگرفته باشد، فقط قسمت‌های بیرونی آن گرم می‌شود و قسمت‌های داخلی آن خشک می‌ماند.
  • نان بربری بیش از حد در توستر گرم شود؛ چرا که نان بربری باید به مدت ۳ تا ۵ دقیقه در توستر گرم شود. اگر نان بربری بیش از حد در توستر گرم شود، خشک می‌شود
  1. بهترین آرد برای پخت نان بربری چیست؟

در آموزش طرز تهیه نان بربری بازاری باید بگوییم که بهترین آرد برای پخت نان بربری، آردی است که پروتئین بالایی داشته باشد. پروتئین موجود در آرد، باعث می‌شود که خمیر نان بربری، قدرت و کشسانی بیشتری داشته باشد و در نتیجه، نان بربری حجم بیشتری بگیرد و تردتر شود. برای مثال آرد سنگ گوردون از آسیاب‌کردن سنگ‌های گندم تهیه می‌شود و پروتئین بالایی دارد.

  1. چرا نان بربری خانگی خشک می شود؟

خشک شدن نان بربری خانگی، می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. استفاده از آرد ضعیف، عدم رعایت نسبت مواد اولیه، عدم ورز دادن کافی خمیر و پخت بیش از حد نان از مهم‌ترین علل خشک شدن نان بربری هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا