غذای محلیپلویی و چلوییغذای اصلی

طرز تهیه رب پلو | غذای شیراز محلی

رب پلو یکی از غذاهای سنتی شیراز به حساب می‌آید که طعم فوق العاده‌ای دارد و به روش‌های گوناگونی تهیه می‌شود. رب انار یک چاشنی ضروری برای تهیه این غذا است که طعم و رنگ خاصی را به آن منتقل می‌کند. ما در این مطلب قصد داریم طرز تهیه رب پلو را به صورت کامل برای شما بیان کنیم. پس تا انتها با مجله آشپزی مامی کوکینگ همراه باشید.

طرز تهیه رب پلو

مواد لازم برای پخت رب پلو

مواد مورد نیاز برای تهیه رب پلو برای ۴ نفر:

  • برنج: ۴ پیمانه
  • سینه مرغ: ۵۰۰ گرم
  • رب انار: ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری
  • مغز گردو: ۲۰۰ گرم
  • کشمش پلویی: ۱۰۰ گرم
  • پیاز: ۳ عدد متوسط
  • شکر: ۱ قاشق غذاخوری
  • چوب دارچین: ۱ تکه
  • نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و روغن: به مقدار لازم

بیشتر بخوانید: طرز تهیه محلبی | یک دسر جذاب و ارزان

طرز تهیه رب پلو

مراحل تهیه رب پلو

  1. ابتدا برنج را نسبت به نوع آن، به مدت ۳۰ دقیقه تا ۲ ساعت بخیسانید. در ادامه گوشت مرغ را به همراه یک تکه چوب دارچین، ۲ پیمانه آب، ۱ عدد پیاز و مقدار کمی زردچوبه داخل یک قابلمه مناسب بریزید.
  2. در مرحله بعدی از طرز تهیه رب پلو، قابلمه را بر روی حرارت متوسط قرار دهید تا گوشت مرغ کاملاً بپزد. حالا آن‌ها را ریش ریش خرد کنید و کنار بگذارید. سپس پیازهای باقی مانده را به صورت نگینی یا خلالی متوسط خرد کنید. حالا کمی روغن در یک تابه مناسب ریخته و پیازها را تفت دهید تا سبک شوند. در ادامه کمی ادویه اضافه کنید و تفت دادن را ادامه دهید تا پیازها با ادویه‌ها ترکیب شوند. در ادامه مغز گردوی خرد شده را به تابه بیفزایید.
  3. مغز گردو را تفت داده و سپس رب انار را به آن اضافه کنید و دوباره تفت دادن را ادامه دهید تا خوشرنگ شود. در ادامه کشمش پلویی را به همراه شکر اضافه کرده و کمی تفت دهید تا براق بشود.
  4. در این مرحله تابه را از روی حرارت بردارید. سپس یک قابلمه مناسب را انتخاب کرده و تا نیمه آن را از آب پر کنید. حالا آن را بر روی حرارت زیاد قرار دهید تا آب سریع‌تر به جوش بیاید. حالا یک قاشق غذاخوری نمک و یک قاشق غذاخوری روغن به آب جوش بیفزایید.
  5. در ادامه برنجی که از قبل خیسانده شده را به آب جوش اضافه نمایید. حدود ۵ تا ۱۰ دقیقه باید صبر کنید تا پخت اولیه برنج انجام بگیرد و نرم شود. بعد از گذشت این زمان و بعد از نرم شدن برنج ها، برنج را آبکش کنید.
  6. در این مرحله از طرز تهیه رب پلو، باید یک قابلمه را برای پخت انتخاب کنید. آن را بر روی حرارت قرار دهید و ۲ قاشق غذاخوری روغن مایع به آن اضافه کنید. حالا نوبت به آماده کردن ته دیگ رب پلو می‌رسد. شما می‌توانید برای ته دیگ از سیب زمینی یا نان لواش استفاده کنید. روی ته دیگ را با کمی برنج پر کرده و در ادامه کمی از مخلوط رب انار و مرغ ریش ریش شده را بر روی برنج بریزید. به همین ترتیب به صورت لایه‌ای مواد را بریزید تا قابلمه پر شود. در پایان به مقدار ۲ قاشق غذاخوری روغن بر روی برنج بریزید.
  7. درب قابلمه را بگذارید و حرارت را زیاد کنید تا بخار داخل قابلمه بچرخد. در ادامه شعله را کم کنید تا برنج به مدت یک ساعت با حرارت ملایم بپزد. بعد از گذشت این زمان، رب پلو را درون قابلمه ترکیب کنید. این کار باعث می‌شود زمانی که رب پلو خود را در دیس می‌کشید، ظاهر یکدستی داشته باشد. اگر می‌خواهید ظاهر برنج شما زیباتر باشد، پیشنهاد می‌کنیم از کمی برنج زعفرانی به همراه گوشت مرغ ریش ریش شده برای تزئین رب پلو استفاده کنید. از طعم و عطر رب پلو خود لذت ببرید. نوش جان.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه دسر برفی به 2 روش

طرز تهیه رب پلو

مهم‌ترین نکات طرز تهیه رب پلو

  • مواد اولیه این غذا بسیار شبیه به قنبرپلو شیرازی است؛ با این تفاوت که در این غذا از تکه‌های مرغ استفاده می‌شود.
  • پیشنهاد می‌کنیم برای تهیه این غذا، از رب انار تازه استفاده کنید.

جمع‌بندی

رب پلو بسیار خوشمزه و لذیذ بوده؛ به گونه‌ای که ترکیب طعم مرغ و رب انار، تجربه چشیدن مزه جدیدی را به شما می‌دهد. ما در این مطلب طرز تهیه رب پلو را به صورت مرحله مرحله برای شما بیان کردیم. امیدواریم مطالب فوق برای شما مفید بوده باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا