خورشغذای اصلی

طرز تهیه خورش آلو شوشتری

خورش آلو شوشتری از جمله غذاهای فوق‌العاده خوشمزه و محلی شوشتر به حساب می‌آید که با روش‌های متفاوتی می‌توان آن را درست کرد؛ این غذا طعم و مزه ملس و شیرینی دارد. برای آموزش طرز تهیه خورش آلو شوشتری ادامه این مطلب را دنبال کنید.

مواد لازم برای تهیه خورش آلو شوشتری

  • گوشت گوسفندی: ۳۰۰ گرم
  • آلو خورشتی شیرین: ۱۵ الی ۲۰ عدد
  • پیاز متوسط: ۲ عدد
  • خلال بادام: ⅓  لیوان بزرگ
  • شکر: ½ لیوان بزرگ
  • شیره تمبر هندی غلیظ: ½ لیوان بزرگ
  • زعفران دم‌کرده: ¼  لیوان بزرگ
  • گلاب: ۱ لیوان بزرگ
  • زردچوبه: ۱ قاشق مرباخوری
  • دارچین: ۱ قاشق مرباخوری
  • روغن‌مایع: به میزان لازم
  • آب: ۳  الی ۴ لیوان بزرگ

با این سالاد؛ سفره ات رو رنگین کن: طرز تهیه انواع سالاد اندونزی برای مهمانی و دورهمی

طرز تهیه خورش آلو شوشتری

مراحل تهیه خورش آلو شوشتری

در این بخش از مقاله طرز تهیه خورش آلو شوشتری، مراحل آماده‌سازی این خورش را بیان کرده‌ایم. پیشنهاد می‌کنیم که به‌دقت و به ترتیب مراحل زیر را انجام دهید.

  1. در نخستین مرحله از طرز تهیه خورش آلو شوشتری، باید ابتدا پیازها را به‌صورت نگینی خردکرده و در یک قابلمه مناسب مقدار مناسبی روغن‌مایع بریزید و قابلمه را بر روی حرارت ملایم گاز قرار دهید، بعد از داغ‌شدن روغن، پیازهای نگینی خرد شده را هم به قابلمه اضافه کرده و آنها را تفت دهید تا سبک و طلایی‌رنگ شوند.
  2. گوشت را مکعبی خرد و به پیازداغ اضافه کنید؛ سپس آنها را به‌خوبی تفت دهید تا رنگ گوشت‌ها عوض شود و تمامی قسمت‌های گوشت خورشت شما سرخ شود. بعد دارچین و زردچوبه را نیز به مواد خورشت اضافه کنید و تفت دهید.
  3. یک بسته تمبر هندی را به 4 قسمت تقسیم کرده و یک بخش از آن را با نصف لیوان آب گرم مخلوط کنید و به خوبی هم بزنید تا تمبرهندی کاملا در آب حل و رقیق شود. در ادامه طرز تهیه خورش آلو شوشتری، باید تمبر هندی رقیق شده را از توری رد کنید تا شیره کاملا صاف و یکدستی حاصل شود.
  4. پس از این‌که عطر ادویه‌های خورشت آزاد شد، نوبت اضافه‌کردن شیره تمبر هندی است، این شیره را به مواد درون قابلمه اضافه کرده و حدود ۲ دقیقه مواد را تفت دهید.
  5. سپس آب را هم به مواد اولیه خورش بیفزایید، حرارت گاز را زیاد کنید و اجازه دهید تا مایع مخلوط شروع به جوشیدن کند‌. پس از این که مواد چند جوش زد، حرارت را ملایم کنید و درب قابلمه را ببینید. حدود یک ساعت اجازه دهید تا همه مواد با هم بپزند و گوشت‌ها از خامی دربیایند.
  6. در این مرحله سپس آلوهایی را که از 2 ساعت قبل در آب خیس شده‌اند را به خورش اضافه کرده و هم بزنید. سپس مخلوط گلاب و خلال بادام را هم اضافه کنید و مواد را ترکیب کنید.
  7. درب قابلمه را بگذارید و اجازه دهید تا مواد یک ساعت دیگر روی حرارت ملایم بجوشد و گوشت، خلال بادام و آلوها کاملاً بپزند و خورشت شما جا بیفتد.
  8. بعد از آن که خورش آلو شوشتری شما پخته شد و روغن انداخت، شکر را نیز به مواد خورشت بیفزایید؛ سپس مقداری زعفران را دم کنید، بعد زعفران دم‌کرده را نیز به خورشت اضافه نمایید.
  9. تمامی مواد را با یکدیگر ترکیب کرده و درب قابلمه را بگذارید. اجازه دهید تا مواد حدود ۲۰ دقیقه دیگر هم با هم ریز بجوشند؛ در این مرحله باید رنگ و عطر زعفران با مواد ترکیب شده و  شکر نیز به‌صورت کامل در خورشت حل شود.
  10. پس از این که خورشت آلو شوشتری کاملاً جا افتاد، آن را از روی حرارت برداشته و در یک ظرف مناسب بکشید. سپس آن را به همراه چلو زعفرانی، سبزی‌خوردن، ترشی و سالاد سرو کنید. نوش جان

برای مدرسه چی بپزم؟ بهترین غذا برای جشنواره غذا در مدرسه

طرز تهیه خورش آلو شوشتری

نکاتی برای تهیه خورش آلو شوشتری

  • پیشنهاد می‌کنیم که خلال بادام را از شب قبل با گلاب بخیسانید.
  • پیش از ریختن زعفران و شکر ،گوشت خورش باید کاملاً پخته شده باشد.
  • اگر می‌خواهید خورشت شما خوب جا بیفتد و روغن بیندازد، در انتهای مراحل پخت یک تکه یخ به خورشتتان بیندازید.

با این رسپی ها می‌تونی یه عصرونه ساده و فوری تدارک ببینی: طرز تهیه آش ساده به 3 روش ساده و فوری برای مهمانی

طرز تهیه خورش آلو شوشتری

جمع‌بندی

خورش آلو شوشتری یکی از خورشت‌های خوشمزه ایرانی است که اصالت آن به شوشتر بازمی‌گردد. این خورشت با مزه ملس و عطر فوق‌العاده خود، به یکی از محبوب‌ترین خورش‌های ایرانی تبدیل شده است. همان گونه که مستحضرید در این مطلب به آموزش طرز تهیه خورش آلو شوشتری پرداختیم و فوت و فن‌هایی را برای بهترشدن کیفیت این خورشت مطرح کردیم. پیشنهاد می‌کنیم که این غذا را در منزلتان تهیه و به همراه اعضای خانواده خود نوش جان کنید. از این که تا انتهای مقاله آموزش طرز تهیه خورش آلو شوشتری همراه ما بودید، از شما عزیزان کمال تشکر و قدردانی را داریم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا