وجترینرژیم گیاه خواری

غذای بدون گوشت شمالی مناسب رژیم گیاهخواری

استان‌های شمالی تنوع غذایی بالایی داشته و دستور تهیه این غذاها به‌طور قابل توجهی دارای خلاقیت هستند. امروزه بسیاری از افراد به دلایل مختلف همچون رژیم گیاه‌خواری به‌دنبال غذاهای شمالی بدون گوشت هستند. درنتیجه در این مقاله از مجله مامی کوکینگ قصد داریم به آموزش طرز تهیه انواع غذای بدون گوشت شمالی بپردازیم. اگر شما نیز علاقه‌ای به مصرف گوشت ندارید یا طرفدار رژیم گیاهخواری هستید و به‌دنبال لیست غذاهای گیاهی شمالی می‌گردید، تا انتها این مقاله با ما همراه باشید.

کویی تره

کویی تره یکی از انواع غذاهای بدون گوشت و مرغ ایرانی بوده که با استفاده از گردوی ساییده شده، رب انار، کدو حلوایی و… تهیه می‌شود. این غذای شمالی را اغلب به‌همراه برنج سرو می‌کنند. کویی تره جزو غذاهای سریع پخت بوده و شما می‌توانید در مدت‌زمان کوتاه آن را تهیه کنید. همچنین استفاده از سبزی محلی در این غذا طعم آن را خاص و ناب کرده‌ است.

مواد لازم برای تهیه کویی تره

  • کدو حلوایی 1 کیلوگرم
  • مغز گردو 200 گرم
  • پیاز 500 گرم
  • سبزی محلی چوچاق 1 پیمانه
  • رب انار 2 قاشق غذاخوری
  • آب به میزان لازم
  • زردچوبه و گلپر به میزان لازم
  • نمک و فلفل سیاه به میزان لازم

طرز تهیه کویی تره

  1. به‌منظور تهیه این غذای ایرانی برای گیاهخواران ابتدا کدو حلوایی را شسته و پوست آن را جدا کنید. کدوی پوست کنده را به‌صورت مکعبی متوسط خرد نموده و در ادامه پوست پیازها را نیز جدا کنید. پس‌ از جدا کردن پوست پیاز، آن‌ها را بشویید و به‌صورت نگینی درشت خرد کنید.
  2. حال یک قابلمه را با اندازه مناسب را روی حرارت قرار داده و مقداری روغن درون آن بریزید. سپس بلافاصله پیاز را به قابلمه اضافه کنید و تفت دهید. کدو حلوایی خرد شده را نیز درون قابلمه ریخته و مخلوط نمایید.
  3. در مرحله بعد از طرز تهیه این غذای بدون گوشت شمالی سه لیوان آب درون قابلمه حاوی پیاز و کدو حلوایی بیفزایید. سپس درب قابلمه را ببندید و منتظر بمانید تا کدو حلوایی کاملا بپزد و آب آن کشیده شود. پوست گردو را جدا کنید و مغز آن را درون آسیاب بریزید تا کاملا پودر شود.
  4. گردوی آسیاب شده را درون یک قابلمه جداگانه بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید. در ادامه رب انار را نیز به گردوی آسیاب شده اضافه و هر دو را با یکدیگر مخلوط کنید. سپس نمک و زردچوبه را به مخلوط گردو اضافه نمایید و 2 لیوان آب درون قابلمه بریزید.
  5. سپس مواد درون قابلمه را به‌صورت مداوم هم بزنید تا گردو و رب انار درون آب حل شوند. درب قابلمه حاوی گردو و رب انار را ببندید و اجازه دهید که گردو کاملا بپزد و به‌اندازه کافی روغن بیندازد. در همین حین طی 3 مرحله، مقدار کمی آب سرد به مخلوط گردو اضافه کنید.
  6. در مرحله بعد و زمانی‌که کدو حلوایی کاملا پخته و آب آن کشیده شد، قابلمه را از روی حرارت بردارید. سپس مخلوط کدو حلوایی و پیاز را درون غذاساز بریزید و میکس کنید تا پوره شود. سبزی محلی چوچاق را نیز بشویید و درون آبکش قرار دهید تا آب اضافه آن خارج شود.
  7. حال سبزی چوچاق را روی تخته گوشت قرار دهید و به‌صورت ریز ساطوری خرد کنید. یک ماهیتابه مناسب روی حرارت ملایم قرار داده و سبزی خردشده را درون آن بریزید و تفت دهید. تا زمانی‌که آب سبزی کاملا کشیده شود، به تفت دادن ادامه دهید.
  8. سپس مقداری روغن مایع درون تابه بریزید تا سبزی‌ها سرخ شوند. در ادامه پس‌ از روغن انداختن گردو، سبزی چوچاق سرخ‌شده را نیز به مخلوط گردو اضافه کنید. حال مخلوط گردو را هم بزنید و به آن پیاز و پوره کدو حلوایی تهیه شده را بیفزایید.
  9. در ادامه مراحل تهیه این غذای برنجی بدون گوشت و مرغ شمالی درب قابلمه را ببندید و منتظر بمانید تا خورشت کویی تره به مدت 30 دقیقه روی حرارت بماند و جا بیفتد. سپس یک تکه آهن را روی حرارت بالا قرار دهید و منتظر بمانید تا کاملا داغ شود. در 10 دقیقه پایانی پخت کویی تره، آهن را درون خورشت قرار دهید و درب قابلمه را ببندید.
  10. درنهایت پس‌ از گذشت این مدت تکه آهن را از خورشت خارج کنید و نمک و فلفل را به‌همراه گلپر درون خورشت بریزید. درنهایت کویی تره را از روی حرارت برداشته و در ظرف موردنظر خود به‌همراه پلو نوش جان کنید.

بهترین غذای ایرانی گیاهی چیه؟ غذای ایرانی برای گیاهخواران | انواع غذای ایرانی بدون گوشت

کویی تره

کال کباب

یکی دیگر از انواع غذای نونی بدون گوشت شمالی که با بادمجان کبابی تهیه شده و انتخاب مناسبی برای گیاهخواران است، کال کباب محسوب می‌شود. در مواد اولیه کال کباب برخلاف نام آن، هیچ نشانی از گوشت وجود ندارد. درحقیقت کوبیده شدن سبزی معطر شمالی به‌همراه سیر، گردو و آب انار غذایی به‌نام کال کباب را برای شما به‌همراه خواهد داشت. کال کباب یکی از غذاهای بدون گوشت گیلانی بوده که طعم بی‌نظیر و به‌یادماندنی دارد.

مواد لازم برای تهیه کال کباب

  • بادمجان درشت 4 عدد
  • سیر نصف بوته
  • آب انار ترش نصف پیمانه
  • گردو 80 گرم
  • سبزی معطر 1 قاشق غذاخوری
  • نمک و فلفل سیاه به میزان لازم

طرز تهیه کال کباب

  1. به‌منظور تهیه این غذای بدون برنج شمالی ابتدا پوست گردو را جدا نموده و مغز آن را به دو قسمت تقسیم کنید. سپس گردوهای پوست گرفته را درون هاون قرار دهید و مغز آن‌ها را بکوبید تا کاملا خرد شوند. حال گردوی خردشده را در یک سمت هاون جمع کنید.
  2. سیر را نیز پس‌ از پوست گرفتن، درون هاون قرار داده و بکوبید تا حالت پوره پیدا کند. در ادامه گردو و سیر له‌شده را با یکدیگر مخلوط نموده و مجددا بکوبید.
  3. در مرحله بعد از تهیه این غذای بدون گوشت و مرغ شمالی برای تهیه بادمجان کبابی اقدام کنید. به‌همین منظور ابتدا بادمجان‌ها را بشویید و در همین حین ذغال‌ها را به‌صورت یکدست روشن کنید. روی بادمجان‌ها را با چاقو چند برش کوچک ایجاد نموده و سپس روی ذغال‌ها قرار دهید. اجازه دهید که بادمجان‌ها به‌طور کامل کبابی و نرم شوند.
  4. زمانی‌که بادمجان‌ها نرم شدند، آن‌ها را درون یک ظرف درب‌دار بگذارید و درب ظرف را قرار دهید. سپس اجازه دهید که بادمجان‌های کباب شده حدود 10 دقیقه درون ظرف باقی بمانند. توجه داشته باشید زمانی‌که بادمجان‌ها عرق کنند، پوست آن‌ها به‌راحتی جدا می‌شود.
  5. پس‌ از گذشت این مدت پوست بادمجان‌ها را جدا کرده و روی تخته آشپزخانه قرار دهید. سپس آن‌ها را به‌صورت ریز ساطوری خرد کرده و به مخلوط گردو و سیر خرد شده اضافه نمایید. حال سبزی معطر (نعنا و جعفری) را شسته و درون آبکش قرار دهید تا آب اضافی آن‌ها خارج شود.
  6. در ادامه سبزی‌ها را نیز روی تخته آشپزخانه قرار داده و به‌صورت ریز و ساطوری خرد کنید. حال سبزی‌های خردشده را به مخلوط بادمجان اضافه نمایید و درنهایت به ترکیب تهیه شده مقداری نمک و فلفل سیاه بیفزایید.
  7. در ادامه آب انار ترش را روی ترکیب ریخته و به‌خوبی مخلوط کنید تا مواد کاملا یکدست شوند. در آخرین مرحله از تهیه این غذای بدون گوشت شمالی، کال کباب را حدود 30 دقیقه درون یخچال قرار دهید تا مزه‌ها کاملا به خورد یکدیگر بروند. در ادامه یک ظرف مناسب را انتخاب نموده و کال کباب را در آن بریزید و به‌همراه نان تازه میل کنید.

اگه وجترین هستی، این رسپی‌ها رو از دست نده: معرفی بهترین رژیم غذایی گیاهخواری | بهترین غذاها برای گیاهخواران

کویی تره

آش ترش شمالی

آش ترش شمالی یکی از انواع آش های بسیار محبوب و خوشمزه محلی بوده که اصالت آن متعلق به استان مازندران است. همچنین همان‌طورکه از نام این آش پیدا است، طعم اصلی آن تا حدی ترش مزه محسوب می‌شود. اگرچه این آش یک غذای محلی شمالی است؛ اما امروزه در اکثر شهرها  آن را به روش‌های مختلفی تهیه و سرو می‌کنند.

مواد لازم برای تهیه آش ترش شمالی

  • عدس سبز 1 لیوان
  • لوبیا چیتی 1 لیوان
  • باقلا 1 لیوان
  • سیر 6 عدد
  • چغندر 2 عدد کوچک
  • سبزی آش 500 گرم
  • برنج نیم دانه نصف لیوان
  • رب انار ترش 1 قاشق غذاخوری
  • شکر نصف قاشق غذاخوری
  • روغن مایع به میزان لازم
  • نمک و فلفل سیاه به میزان لازم

طرز تهیه آش ترش شمالی

  1. ابتدا لوبیا چیتی و باقلاها را به‌صورت جداگانه درون کاسه‌ای ریخته و روی آن‌ها آب بریزید. توجه کنید سطح آب به‌گونه‌ای باید باشد که حبوبات را کاملا در بر بگیرد. سپس حدود 6 ساعت به آن‌ها زمان دهید تا خیس بخورند و طی این مدت 2 الی 3 بار آب هر کاسه را عوض کنید تا نفخ آن‌ها به‌طور کامل از بین برود. سبزی آش را نیز پاک نموده و بشویید.
  2. سپس سبزی‌های شسته را درون آبکش قرار دهید تا آب اضافی آن‌ها خارج شود. در ادامه سبزی‌ها را درون خردکن ریخته و روی تخته آشپزخانه آن‌ها را با چاقو خرد کنید. چغندرها را نیز بشویید و پوست آن‌ها را بگیرید. سپس آن‌ها را مجدد بشویید و حلقه حلقه کنید. در ادامه حلقه‌ها را به‌صورت دلخواه خرد نمایید.
  3. پس‌ از گذشت مدت زمان خیس خوردن حبوبات، آن‌ها را درون آبکش قرارداده و با آب شستشو دهید. سپس حبوبات را درون قابلمه ریخته و چغندرها را نیز به آن‌ها اضافه کنید. سپس به میزان نصف قابلمه آب به مواد اضافه کنید و درب آن را قرار دهید. در ابتدا حرارت گاز را زیاد کنید تا مواد به جوش بیاید. سپس حرارت را کاهش دهید تا حبوبات کاملا مغزپخت شوند.
  4. در ادامه مراحله تهیه این غذای بدون گوشت شمالی پس‌ از اینکه باقلا، لوبیا چیتی و چغندرها پخته شدند، برنج را نیز بشویید و به همراه کمی نمک به مواد پخته شده اضافه کنید. پس‌ از گذشت 15 دقیقه سبزی آش را نیز اضافه نموده و اجازه دهید که سبزی آش نیز به مدت 30 دقیقه بپزد؛ اما توجه داشته باشید که در این مدت نباید درب قابلمه را بگذارید. سیرها را پوست بگیرید، بشویید و به‌صورت خلالی خرد کنید.
  5. در یک ماهیتابه جداگانه مقداری روغن ریخته و روی حرارت کم قرار دهید تا به مرور داغ شود. سپس سیرهای خرد شده را درون تابه بریزید و مقداری تفت دهید تا طلایی شوند. درنهایت ماهیتابه را از روی حرارت بردارید و کناری قرار دهید.
  6. در مرحله بعد از تهیه این غذای بدون گوشت شمالی، طعم آش ترش را بچشید و درصورتی‌که سبزی آش به میزان کافی پخته شده بود و مواد کاملا جا افتاده بودند، نصف سیر داغ را به همراه رب انار، شکر، نمک و فلفل به آش بیفزایید. سپس آش را هم بزنید تا مواد کاملا با یکدیگر مخلوط شوند.
  7. پس‌ از گذشت 15 دقیقه شعله را خاموش کنید و منتظر بمانید تا آش از حرارت بیفتد. سپس آش ترش را درون کاسه‌ای ریخته و با باقی‌مانده سیر داغ روی آن را تزئین و نوش جان کنید.

اگه وجترین و ورزشکار هستی، از این رسپی ها غافل نشو: بهترین غذای گیاهی برای ورزشکاران | رژیم غذایی گیاهی برای ورزش

آش ترش شمالی

سخن پایانی

در این مطلب به معرفی انواع غذای بدون گوشت شمالی پرداختیم. حال اگر رژیم گیاه‌خواری را انتخاب نموده‌اید، به‌راحتی می‌توانید با غذاهای معرفی شده یک وعده غذای شمالی تهیه و در کنار خانواده و دوستان نوش جان کنید. هرکدام از غذاهای معرفی‌شده در دسته محبوب‌ترین غذاهای بدون گوشت شمالی قرار دارند و شما می‌توانید در مدت زمان نسبتا کوتاهی آن‌ها را تهیه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا