آشپیش غذا

طرز تهیه آش ساده به 3 روش ساده و فوری برای مهمانی

یکی از آش‌های محبوب و خوشمزه ایرانی، آش ساده رشته است که بهترین گزینه برای شب‌های سرد زمستانی محسوب می­شود. آش رشته ساده در مراسمات مذهبی نیز حضور بسیار پررنگی دارد و بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد. ما در این مقاله از مجله آشپزی مامی کوکینگ قصد داریم روش‌های مختلف پختن آش رشته ساده را برای شما بیان کنیم. پس تا انتها  با ما همراه باشید.

طرز تهیه آش رشته ساده

ما برای طرز تهیه آش رشته ساده به مواد اولیه زیر نیاز داریم:

  • نخود یک پیمانه
  • لوبیا چیتی یک پیمانه
  • عدس یک و نیم پیمانه
  • آرد ۲ قاشق غذاخوری
  • آب قلم یا گوشت ۴ الی ۵ لیوان
  • پیاز ۳ عدد با اندازه متوسط
  • سیر رنده شده ۶ تا ۷ حبه
  • زردچوبه و نعناع یک قاشق غذاخوری (هرکدام)
  • کشک و پیاز داغ و نعناع داغ به مقدار دلخواه
  • نمک و فلفل سیاه به مقدار کافی
  • غنچه گل محمدی به اندازه دلخواه
  • رشته آشی نصف بسته
  • سبزی آشی ۴ تا ۵ پیمانه

مراحل پخت آش رشته ساده

  1. اولین گام در طرز تهیه آش ساده این است حبوبات را بشویید و آن را یک شب قبل از پخت آش بخیسانید. همچنین لازم است در این زمان آب آن‌ها را چند بار عوض کنید تا نفخ آن‌ها از بین برود. بعد از این مرحله، نخود لوبیا را با هم بپزید و عدس را نیز همراه با آب پخته به آن‌ها اضافه نمایید.
  2. در این مرحله پیاز رنده شده یا خرد شده را به آن‌ها اضافه کنید و اجازه دهید تا به خوبی در روغن سرخ شوند. حالا زمان آن رسیده نمک، فلفل و زردچوبه را به آن‌ها اضافه کرده و تفت دهید. سپس نعناع را اضافه کرده، تفت دهید و بعد آرد را نیز اضافه نمایید و کمی آن را تفت دهید. در آخر کار سس تهیه شده را کنار بگذارید.
  3. در مرحله بعدی از طرز تهیه آش ساده، آب قلم یا گوشت را اضافه کرده و بعد از گذشت ۳۰ دقیقه سبزی را نیز به آن‌ها بیفزایید. سپس اجازه دهید تا سبزی بپزد. حالا سسی را که درست کردید را با کمی آش رقیق کرده و به آش اصلی اضافه نمایید. حالا زمان آن رسیده رشته را اضافه کنید و اجازه دهید کاملا بپزد. در ادامه سیر رنده شده را اضافه کنید و شعله را خاموش کنید؛ به دلیل اینکه حرارت دادن باعث تغییر مزه سیر می‌شود.
  4. در پایان، زمانی که آش از حرارت افتاد می‌توانید کشک را اضافه کنید. توجه کنید تا آش داغ است کشک را اضافه نکنید. اکنون می‌توانید آش خود را با استفاده از پیاز داغ و غنچه گل محمدی تزئین کنید. نوش جان.

برای گرفتن تلخی قیمه چیکار کنم؟ گرفتن تلخی خورشت قیمه و لیمو عمانی؛ فوری و ساده

طرز تهیه آش رشته ساده

طرز تهیه آش عدس و برنج

برای تهیه آش عدس و برنج شما به مواد اولیه زیر نیاز داریم:

  • برنج یک و نیم پیمانه
  • عدس یک پیمانه
  • نخود یک پیمانه
  • لوبیا سفید یک پیمانه
  • گوشت گوسفندی یا گوساله نیم کیلو
  • سبزی آشی ۲۵۰ گرم
  • پیاز ۳ عدد
  • زردچوبه ۲ قاشق مرباخوری
  • فلفل سیاه ۱ قاشق مرباخوری
  • روغن به مقدار کافی

مراحل پخت آش عدس و برنج

  1. ابتدا شما باید برنج را شسته و در قابلمه‌ای با مقداری آب حرارت دهید تا بپزد. نکته‌ای که شما در نظر بگیرید این است که بعد از اینکه آش شما پخته شد، دانه‌های برنج باید داخل آن کاملاً له شده باشند و نباید دیده شوند. به همین دلیل بهتر است به جای برنج سالم از برنج نیم دانه استفاده کنید. اگر به برنج نیم دانه دسترسی ندارید، می‌توانید برنج سالم را با گوشت کوب برقی یا دستی پوره کنید. پیشنهاد می‌کنیم برنج را از ۱۰ تا ۱۲ ساعت قبل بشویید و با نمک بخیسانید.
  2. معمولاً تره و ترخون به عنوان سبزی آشی استفاده می‌شود. شما حدود ۱۰۰ گرم ترخون تازه نیاز دارید اما اگر مایلید می‌توانید از ۵/۲ تا ۳ قاشق غذاخوری ترخون خشک استفاده کنید. مقدار تره نیز حدود۱۵۰ گرم باشد کافی است. سبزی‌ها را بشویید و بعد از اینکه آب آن‌ها گرفته شده، روی تخته خرد کنید. پیشنهاد می‌کنیم تره‌ها را زیاد خرد نکنید و هر یک حدود ۲ تا ۳ سانتی متر باشند.
  3. در مرحله بعدی از طرز تهیه آش ساده، برنج و حدود دو سوم سبزی‌ها را داخل قابلمه بریزید و با هم بپزید. یک سوم باقی مانده را پایان کار باید اضافه کنید تا آش ما عطر بهتری داشته باشد. چنانچه در طول پخت برنج آب آن کم شد یا دانه‌های برنج له نشده بودند، می‌توانید کمی آب به آن اضافه کنید.
  4. در این مرحله از طرز تهیه آش ساده ،نوبت به خرد کردن گوشت می‌رسد. اگر احساس کردید گوشت بوی زهم می‌دهد، کافی است تکه‌های آن را به همراه مقداری آب داخل یک قابلمه کوچک ریخته و روی حرارت قرار دهید. بعد از اینکه آب به جوش آمد، اجازه دهید گوشت‌ها با آب بجوشند و بعد از گذشت چند دقیقه آن‌ها را از صافی رد کنید. سپس یک عدد پیاز را به صورت نگینی خرد کرده و درون قابلمه با مقداری روغن تفت بدهید. بعد از اینکه پیاز تفت خورد، دو قاشق مرباخوری را به آن اضافه کنید و همچنان آن را تفت بدهید تا بوی خامی زردچوبه از بین برود.
  5. حالا زمان آن رسیده تکه‌های گوشت را به پیاز اضافه و سرخ کنید. یک قاشق غذاخوری فلفل سیاه را به همراه مقداری نمک به گوشت اضافه کنید و تفت بدهید. بعد از اینکه گوشت تفت خورد، مقداری روی آن آب ریخته و سپس زمان بدهید که بپزد. مقدار آب باید به صورتی باشد که گوشت‌ها داخل آن غوطه‌ور شوند.
  6. مرحله بعد شامل پختن حبوبات است. لوبیا سفید و نخود را بشویید و از شب قبل بخیسانید که حدود ۱۲ ساعت کافی است. شما باید آب کافی برای حبوبات در نظر بگیرید که اگر توسط حبوبات کشیده شد، مقداری از آب در ته ظرف باقی بماند. خیس خوردن عدس تا دو الی سه ساعت کافی است زیرا زودتر از سایر حبوبات می‌پزد و اگر بیش از حد در آب بماند له می‌شود. عدس را از صافی رد کنید و سپس داخل یک قابلمه بریزید. ۱۵ دقیقه برای پخت عدس زمان مناسبی است. اگر می‌خواهید مطمئن شوید که عدس شما پخته شده است یا نه، یکی از آن‌ها را لای انگشتان خود فشار دهید. اگر مشاهده کردید به راحتی له می‌شود، عدس شما پخته است.
  7. گوشت نیم پز شده را در همین فاصله را در کنار سایر حبوبات اضافه کنید. سپس نخود و لوبیا را به قابلمه گوشت اضافه کنید. اگر از همان ابتدا نخود و لوبیا را با گوشت بپزید، زیادی له می‌شوند. شما می‌توانید برای پختن گوشت و حبوبات از زودپز استفاده کنید. مقداری آب به زودپز اضافه کنید و در آن را ببندید تا ۱۵ دقیقه (بعد از اینکه صدای سوت را شنیدید) به خوبی بپزند.
  8. بعد از این زمان، گوشت‌ها را از حبوبات جدا کنید و داخل یک ظرف دیگر بریزید. حالا یک گوشت کوب را بردارید و آن‌ها را له کنید. له کردن گوشت موجب کشدارتر شدن بافت آش شما می‌شود. بعد از اینکه گوشت به خوبی له شد، آن را با سایر مواد به قابلمه اضافه کنید.
  9. در این مرحله باید آب گوشت و عدس را به همراه حبوبات پخته شده به قابلمه برنج اضافه کنید. عدس را که از صافی رد کردید را به همراه باقی مانده سبزی‌ها به قابلمه برنج اضافه و ترکیب کنید. سپس تمامی مواد را هم بزنید تا کم کم بخار شده و غلیظ شود. برای اینکه آش برنج عدس شما بهتر جا بیفتد، نیاز است حدود ۱ ساعت با در بسته روی حرارت ملایم قرار بگیرد. برای اینکه میزان نمک و فلفل متعادل شود، بهتر است در همین زمان آش را بچشید. به این نکته توجه کنید برای اینکه آش شما ته نگیرد، در زمان پخت آش هر ۱۰ دقیقه یکبار آن را هم بزنید.
  10. مرحله آخر از طرز تهیه آش ساده، شامل درست کردن پیاز داغ و سرو آش است. یک عدد پیاز بزرگ را بردارید و آن به صورت خلالی خرد کنید. اگر مایلید می‌توانید میزان پیاز داغ بیشتری برای آش خود در نظر بگیرید و به مقدار دلخواه خود را پیاز بیشتری اضافه کنید. بعد از خرد کردن پیاز، ماهیتابه‌ای بر روی حرارت قرار بدهید تا داغ شود. در ادامه روغن را اضافه کرده و بعد از داغ شدن آن، پیازها را داخل تابه بریزید. باید پیازها به صورت سرخ کنید تا رنگ طلایی به خود بگیرند و مواظب باشید نسوزند.
  11. زمانی که به اندازه کافی پیازها ترد و برشته شدند، می‌توانید پیاز‌ها را از صافی رد کنید تا روغن آن‌ها گرفته شود. این موضوع به ترد شدن بیشتر پیازها کمک می‌کند. حدود یک سوم پیازها را به قابلمه آش اضافه کنید و مابقی آن را برای تزئین بگذارید. زمانی که آش به غلظت خوبی رسید، در کاسه مدنظرتان آن را سرو کنید و با پیاز داغ و کمی فلفل سیاه تزئین نمایید. نوش جان.

اگه عاشق دسرهای ساده و کم هزینه هستی، از این رسپی غافل نشو: طرز تهیه دسر زعفرانی | 5 تا از بهترین دسرهای زعفرانی

طرز تهیه آش عدس و برنج

مواد لازم برای تهیه آش ماست ساده

روش‌های مختلفی برای تهیه آش ماست وجود دارد، مانند طرز تهیه آش ماست با بلغور که در نوع خود بسیار پرطرفدار است. ما در ادامه طرز تهیه آش و ماست ساده را برای شما بیان کرده ایم.

  • عدس ۱ پیمانه
  • نخود ۲/۱ پیمانه
  • برنج نیم دانه ۲/۱ پیمانه
  • سبزی آش ۵۰۰ گرم
  • ماست ۳ پیمانه
  • تخم مرغ ۱ عدد
  • نمک و فلفل و پیاز داغ به مقدار کافی

مراحل پخت آش ماست ساده

  1. برای طرز تهیه آش ساده ماست ابتدا نخود و عدس را از قبل خیس کرده و نخود را جدا نیم پز کنید. عدس را به همراه کمی آب به مقدار ۵ دقیقه بجوشانید و آب آن را خالی کنید. در ادامه عدس و نخود پخته شده را داخل قابلمه ریخته و آب یا آب مرغ و یا آب قلم را به مقدار مناسبی به آن‌ها اضافه کنید. در قابلمه را بگذارید تا آب جوش بیاید. بعد از اینکه نخود و عدس کامل پخت، زمان آن رسیده که برنج نیم دانه را به آن‌ها بیفزایید.
  2. در مرحله دوم از طرز تهیه آش ساده، سبزی آشی را خرد کرده و به قابلمه آش خود اضافه کنید. پیاز داغ را آماده کرده و به همراه فلفل ونمک به آش اضافه کنید. حالا در قابلمه را بگذارید تا آش کامل بپزد و جا بیفتد.
  3. پس از پختن تمام مواد آش، ماست را به همراه یک عدد تخم مرغ مخلوط کرده و کم کم به آش اضافه کنید. آن‌ها را مدام هم بزنید تا بریده نشود. به این نکته توجه کنید که ماست نباید بجوشد، همین که داغ شد یعنی آش شما آماده است. آش را در ظرف بکشید و با پیازداغ، نعنا داغ و سیر داغ تزئین کنید. نوش جان.

با این روش خیلی راحت میتونی به یاد قدیما؛ دم عید تو خونه سمنو بپزی: طرز تهیه سمنو به روش سنتی و بازاری در خانه

مواد لازم برای تهیه آش ماست ساده

جمع‌بندی

آش رشته، آش ماست و آش جو ساده از محبوب‌ترین انواع آش‌های زمستانی هستند که هر یک دارای عطر و طعم بی‌نظیری بوده و پخت آنها در ایران ریشه‌های فرهنگی مذهبی دارد. ما در این مقاله طرز تهیه آش ساده را بیان کردیم. امیدواریم مطالب فوق برای شما مفید بوده باشد. چنانچه می‌خواهید به طرز تهیه سایر غذاها دسترسی پیدا کنید، سری به بخش مقالات مامی کوکینگ بزنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا