نان

طرز تهیه خمیر ساده برای نان و پیتزا بدون خمیر مایه و استراحت

ممکن است برای شما هم پیش آمده باشد که بخواهید نان بپزید یا پیتزا مورد علاقه خود را آماده کنید اما خمیر مایه در دسترس خود نداشته باشید. ما قصد داریم در این مطلب از مجله آشپزی مامی کوکینگ، ۳ روش جایگزین خمیر مایه به شما معرفی می‌کنیم. همچنین در ادامه به طرز تهیه خمیر پیتزا بدون خمیر مایه و ماست اشاره خواهیم کرد. پس تا پایان با ما همراه باشید.

طرز تهیه خمیر ساده برای نان و پیتزا بدون خمیر مایه و استراحت

طرز تهیه خمیر بدون خمیر مایه و ماست

شما برای پختن نان بدون خمیر مایه می‌توانید از ترفندهای زیر استفاده کنید تا خمیر شما پف کند و آماده استفاده باشد.

خمیر ترش نانوایی

اولین ترفند طرز تهیه خمیر بدون خمیر مایه، استفاده از خمیر ترش نانوایی است. شما برای پختن نان بدون خمیر مایه می‌توانید از خمیر ترش نانوایی استفاده کنید. یک تیکه خمیر نانوایی مانند خمیر نان بربری یا نان سنگک را در یک ظرف قرار داده و روی آن را با نایلون بپوشانید. سپس آن را در جای گرمی قرار دهید و به مدت یک تا دو ساعت آن را نگهداری کنید تا پف کند، بوی ترشی به خود بگیرد و پر از حباب شود.

پس از گذراندن این مراحل شما می‌توانید خمیر ترش خود را که در حال حاضر پر از مخمر است را در کمی آب گرم حل کنید و آرد را با آن ترکیب کنید. دقت کنید که آب مورد استفاده شما در این مرحله باید کمی گرم باشد. خمیر را آماده کنید و روی آن را بپوشانید و آن را به مدت ۲ تا ۳ ساعت در یک جای گرم قرار بدهید تاور بیاید.

ممکن است خمیر ترشی که درست کرده‌اید بیش از مقدار مورد استفاده شما باشد، در نتیجه پیشنهاد می‌شود مقدار زیاد آن را داخل پلاستیک قرار دهید و در یخچال بگذارید. خمیر شما در یخچال به مدت ۱۰ تا ۱۵ روز قابل استفاده خواهد بود.

بدون فر کیک بپز: طرز تهیه کیک فنجانی در قابلمه | کاپ کیک بدون فر

طرز تهیه خمیر ساده برای نان و پیتزا بدون خمیر مایه و استراحت

جوش شیرین

جوش شیرین یک ماده بازی است که با ترکیب آن با یک اسید مانند سرکه و لیمو گاز کربن دی اکسید تولید می‌کند. این فرایند باعث می‌شود خمیر شما پف کند. همچنین به دلیل پی اچ جوش شیرین، بافت خمیر نرم می‌شود.

شایان ذکر است که جوش شیرین برای تهیه نان معمولی و انواع پیراشکی و کیک مناسب است و برای تهیه خمیر پیتزا و نان تست نباید از آن استفاده کنید. حال به سراغ طرز تهیه خمیر بدون خمیر مایه با استفاده از جوش شیرین می‌رویم.

شما برای ۱۲۰ گرم آرد، نصف قاشق جوش شیرین نیاز دارید؛ البته برای آردهای سبوس دار به این مقدار، باید میزان بیشتری جوش شیرین به کار ببرید (تقریباً نصف قاشق چای خوری).

بعد از اینکه مقدار جوش شیرین را مشخص کردید، باید به همان اندازه آبلیمو و سرکه استفاده کنید. مواد را با هم ترکیب کرده و با خمیر نان مخلوط کنید و خمیر را ورز بدهید.

اگر برای نان از جوش شیرین استفاده می‌‌کنید، نیازی به استراحت خمیر نیست و پس از ترکیب کردن با خمیر، باید فوراً برای پخت داخل قالب بریزید تا نتیجه کار خوب از آب دربیاید. نان‌هایی که با استفاده از جوش شیرین تهیه می‌شوند رنگ سفیدتری داشته و پفکی‌تر می‌شوند.

طرز تهیه خمیر ساده برای نان و پیتزا بدون خمیر مایه و استراحت

سفیده تخم مرغ

یکی از بهترین ترفندها استفاده از سفیده تخم مرغ است که همه ما در یخچال خود به آن دسترسی داریم. از سفیده تخم مرغ می‌توان برای پخت کلوچه یا پنکیک استفاده کرد زیرا هوا را به دام می‌اندازد و می‌توان به جای خمیر مایه به کار برد. پفی که سفیده در خمیر ایجاد می‌کند بسیار بیشتر از سایر روش‌های جایگزین طرز تهیه خمیر بدون خمیر مایه است.

شما باید به مدت ۵ دقیقه سفیده تخم مرغ را انقدر هم بزنید تا بی‌رنگ شود و با برعکس کردن ظرف نریزد. سفیده را در یک ظرف تمیز و خشک و با همزن در یک جهت هم بزنید.

مقداری شکر در حد یک قاشق غذاخوری را برای هر سفیده اضافه کنید تا به خوبی پف کند و تثبیت شود. زمانی که سفیده را با خمیر ترکیب کردید، کمی خمیر را ورز دهید. پس از اینکه آرد را خمیر کردید و ورز دادید به خمیر نهایی اضافه کنید. کمی خمیر را هم بزنید و سپس سریع آن را برای پخت در فر یا قابلمه قرار دهید.

با این رسپی، بدون فر هم کیک درست کن: طرز تهیه کیک یخچالی با بیسکوییت فوری و بدون فر

طرز تهیه خمیر پیتزا با بکینگ پودر بدون ماست

برای طرز تهیه خمیر بدون خمیر مایه را برای پیتزا ما به یکسری مواد لازم نیاز داریم:

  • روغن جامد ۶ قاشق غذاخوری
  • آرد ۲ لیوان و نیم
  • شیر ولرم ۱ لیوان
  • تخم مرغ ۱ عدد
  • یک هشتم قاشق مرباخوری (نوک قاشق)
  • بکنیگ پودر ۱ قاشق غذاخوری

ابتدا باید تخم مرغ‌ها را داخل یک کاسه مناسب بریزید، سپس با چنگال کمی هم بزنید تا بافت آن‌ها کامل باز شود. سپس روغن جامد و نمک را به کاسه اضافه کنید و هم بزنید تا یکدست شود.

در مرحله بعدی باید آرد را الک کنید و با بکینگ پودر مخلوط کنید. آرد مخصوص شیرینی پزی بهترین آرد برای پخت خمیر پیتزا است. در ادامه شیر ولرم را به کاسه حاوی تخم مرغ اضافه کنید و پس از آن را آرد را هم کم کم اضافه نمایید.

مواد را با دست به خوبی مخلوط کنید تا خمیری نرم و لطیف اضافه کنید و دیگر چسبنده نباشد. اگر خمیر همچنان چسبناک بود، کمی به آن آرد اضافه کنید تا دیگر نچسبد.

در همین حالت خمیر را تا ۵ دقیقه با دست ورز دهید. در مرحله بعدی خمیر را در یک قابلمه قرار داده و روی درب آن را با یک پارچه بپوشانید و به مدت یک ساعت در جای گرمی قرار دهید. پس از گذشت این زمان خمیر را به دو قسمت تقسیم کنید.

روی یک سطح صاف کمی آرد بریزید و دو بخش خمیر را به صورت جداگانه با وردنه صاف می‌کنیم و درون قالب‌های پیتزا قرار دهید. قالب‌ها را به مدت ۱۵ دقیقه در دمای ۱۸۰ درجه فر قرار دهید تا نیم پز شوند. پس از گذشت این زمان، خمیرهای پیتزا را از فر خارج کنید و متناسب با سلیقه خود مواد لازم را بر روی آن‌ها ریخته و مجدداً داخل فر بگذارید. اگر خمیر پیتزا شما زیادی آمد، می‌توانید آن را به همان شکل داخل کیسه فریزر گذاشته و در فریزر نگهداری کنید.

با این دستورالعمل، در عرض نیم ساعت خیارشور دست کن: طرز تهیه خیارشور فوری نیم ساعته با فرمول یک ویک

طرز تهیه خمیر ساده برای نان و پیتزا بدون خمیر مایه و استراحت

جمع‌بندی

ما در این مطلب تلاش کردیم ترفندهای تهیه خمیر بدون خمیر مایه و همچنین طرز تهیه خمیر نان و پیتزا بدون خمیر مایه و استراحت را به شما معرفی کنیم. امیدواریم مطالب فوق برای شما مفید بوده باشد. اگر نظر یا پیشنهادی در این زمینه دارید می‌توانید در بخش کامنت‌ها با ما و سایر کاربران مجله آشپزی مامی کوکینگ به اشتراک بگذارید. از اینکه تا پایان با ما همراه بودید متشکریم.

سوالات متداول

  • چرا خمیر نان به دست میچسبد؟

کم بودن میزان آرد باعث چسبندگی خمیر نان می‌شود.

  • چیکار کنیم خمیر نان به دست نچسبد؟

مقدار کافی آرد اضافه کنید.

  • چرا خمیر نان پف نمی‌کند؟

سرد بودن جای خمیر، استفاده نکردن از ظرف مناسب، استفاده بیش از حد از نمک و شکر در خمیر باعث می‌شود خمیر نان شما پف نکند.

  • چیکار کنیم خمیر نان پف کند؟

آرد بیشتری به خمیر اضافه کنید و در ورز دادن خمیر دقت لازم را به خرج دهید. شرایط محیطی را چک کنید و خمیر را در محیط گرمی قرار دهید. نوع آرد مورد استفاده را چک کنید؛ آرد سفید ارگانیک بدون افزودنی مناسب‌ترین آرد برای پخت نان است.

  • چرا خمیر نان سفت می‌شود؟

وجود گلوتن زیاد در خمیر نان وعدم استراحت اولیه خمیر نان، از دلایل اصلی سفت شدن خمیر نان هستند.

  • چرا خمیر نان ورنمی آید؟

ممکن است در اندازه گیری مواد اشتباه کرده باشد یا دمای مواد خیلی سرد یا خیلی گرم بوده باشد. همچنین این امکان وجود دارد که خمیر در مکان خیلی گرم یا سرد برای ورآمدن قرار گرفته است. میزان کم گلوتن یکی دیگر از دلایل‌ور نیامدن خمیر نان است.

  • چرا خمیر نان پاره می‌شود؟

تخمیر ناکافی خمیر و استفاده بیش از حد نمک در خمیر از دلایل اصلی این مشکل است.

  • چرا خمیر نان جمع می‌شود؟

مقدار ناکافی آرد دلیل اصلی این مشکل است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا