ترشی و شوریپیش غذا

طرز تهیه خیارشور فوری نیم ساعته با فرمول یک ویک

خیارشور از جمله چاشنی‌های محبوب ایرانیان به حساب می‌آید که در کنار اغلب غذاها و میان‌وعده‌ها می‌توان از آن استفاده کرد. افراد بسیار زیادی به دنبال یادگیری طرز تهیه خیارشور فوری هستند؛ ولی به علت عدم آگاهی کافی از بعضی ترفندها، نمی‌توانند خیارشور را به‌صورت خوشمزه و ترد درست کنند. در این مطلب از مجله آشپزی مامی کوکینگ به آموزش طرز تهیه خیارشور خانگی با ماندگاری بالا پرداخته‌ایم و نکات درست‌کردن این چاشنی خوشمزه را یادآوری کرده‌ایم.

طرز تهیه خیار شور فوری نیم ساعته با فرمول یک ویک

مواد لازم برای تهیه خیارشور فوری

  • خیار تازه:  به مقدار لازم
  • شوید و ترخون: ۲ الی ۳ ساقه
  • سرکه: نصف لیوان
  • آب جوشیده خنک: به مقدار لازم
  • سیر: ۳ حبه
  • نمک و فلفل: به مقدار لازم

چیکار کنیم رب گوجه فرنگی کپک نزنه: بهترین روش نگهداری رب گوجه‌ فرنگی بدون کپک زدن

طرز تهیه خیار شور فوری نیم ساعته با فرمول یک ویک

طرز تهیه خیارشور نیم ساعته

در این بخش از مطلب، طرز تهیه خیارشور درجه یک را به‌صورت مرحله‌به‌مرحله برایتان مطرح کرده‌ایم توصیه می‌کنیم که مراحل را به‌دقت و با ترتیب انجام دهید.

  • مرحله اول

در نخستین مرحله از طرز تهیه خیارشور در منزل، باید خیار را به‌خوبی شسته و با استفاده از چنگال چند جای آن را سوراخ کنید و در داخل شیشه‌های سس بزرگ بریزید. سپس سه حبه سیر را به همراه چند ساقه ترخون و شوید، در شیشه ریخته و بعد آب جوشیده خنک را با نصف لیوان سرکه و فلفل و نمک ترکیب کرده و بر روی خیارهای داخل شیشه بریزید و درب شیشه را محکم ببندید.

  • مرحله دوم

در ادامه طرز تهیه خیارشور فوری، یک قابلمه مناسب را برداشته، تا کمر قابلمه را پر از آب کنید و آن را روی حرارت قرار دهید تا به جوش بیاید. بعد از به جوش‌آمدن آب، شیشه را در وسط قابلمه حاوی آب جوش قرار دهید و اجازه دهید تا قابلمه به مدت ۱۵ دقیقه روی حرارت قرار بگیرد و بجوشد.

  • مرحله سوم

شیشه را از قابلمه خارج کرده و صبر کنید تا خنک شود؛ پس از این که شیشه کاملاً سرد شد، آن را به مدت ۲۴ ساعت درون یخچال بگذارید تا قابل ‌مصرف شود. به همین راحتی و خوشمزگی خیارشور شما آماده می‌شود و شما می‌توانید از آن به‌عنوان یک چاشنی بسیار خوشمزه استفاده کنید. نوش جان!

آبغوره رو اینجوری درست کن: طرز تهیه آبغوره خانگی بدون دستگاه و با دستگاه + نکات مهم

طرز تهیه خیار شور فوری نیم ساعته با فرمول یک ویک

نکات تهیه خیارشور فوری

  • برای تهیه خیارشور بهتر است خیارهای نازک و قلمی را تهیه کنید.
  • شیشه خیارشور را حتماً باید داخل یخچال نگهداری کنید. البته شما می‌توانید بعد از آماده‌شدن خیارشورها، آنها را از داخل شیشه در بیاورید و در داخل دبه‌های پلاستیکی بریزید تا جای کمتری را داخل یخچال اشغال کنند.
  • شما با استفاده از طرز تهیه خیارشور فوری یک روزه، وقتی که مهمان دارید و برای مثال می‌خواهید به مقدار زیادی الویه درست کنید، نیازی نیست که خیار شور بازاری بخرید.
  • این روش برای تهیه خیارشور فوری یک ساعته، به شما کمک می‌کند تا هم در هزینه‌ها و زمان خود صرفه‌جویی کرده و هم در کوتاه‌ترین زمان ممکن مقدار زیادی خیار شور را بدون مواد نگهدارنده تهیه کنید که مطمئن هستید از مواد سالمی درست شده‌اند.
  • ممکن است طرز تهیه خیارشور فوری بدون سرکه را جویا شوید، باید بگوییم که وجود سرکه سبب می‌شود تا خیارشور شما ترد تر و سالم‌تر بماند. ولی اگر تمایلی به استفاده از سرکه ندارید می‌توانید آن را حذف کنید.
  • هنگام قراردادن شیشه در آب جوش، باید حداقل دو سوم از ارتفاع شیشه را آب بپوشاند.
  • می‌توانید بسته به سلیقه خودتان چند ساقه کرفس خرد‌شده و چندتکه هویج نیز داخل شیشه خیارشور بیندازید.

با این ترشی‌ها از مهمونات پذیرایی کن: طرز تهیه ۷ مدل ترشی خانگی به روش بازاری | چرا ترشی کپک می‌زند؟

طرز تهیه خیار شور فوری نیم ساعته با فرمول یک ویک

جمع بندی

در این مطلب به‌صورت کامل و به بهترین نحو، طرز تهیه خیارشور فوری را به شما عزیزان آموزش دادیم. از این خیارشور می‌توانید به‌عنوان چاشنی در کنار سایر غذاها، انواع ساندویچ و اولویه استفاده کنید و از طعم بی‌نظیر آن لذت ببرید. امیدواریم که مطالعه مقاله طرز تهیه خیارشور فوری نیم ساعته با فرمول یک ویک برای شما عزیزان مفید واقع شده باشد. از این که تا آخر این مقاله همراه ما بودید، از شما تشکر می‌کنیم.

سؤالات متداول

  1. چرا خیارشور کپک میزند؟

برای جلوگیری از کپک‌زدن خیارشور باید بعد از باز شدن درب شیشه آن، آن را در یخچال نگهداری نمایید؛ همچنین از قراردادن قاشق کثیف در ظرف خیارشور حتماً خودداری کنید. ضمن این که در حین قراردادن خیارها در شیشه، از خشک‌بودن ظرف اطمینان حاصل کنید.

  1. چرا خیارشور له میشه؟

استفاده از آب تصفیه نشده اصلی‌ترین علت له‌شدن و شل‌شدن خیارشور است. در صورتی که شما از آب شیر که کلر دارد برای تهیه خیارشور استفاده نمایید خیارشورهای شما شل و له می‌شوند. به همین دلیل باید حتماً از  آب جوشیده خنک شده برای تهیه خیارشور استفاده کنید تا خیارها خوشمزه و ترد شوند.

  1. چرا خیارشور گازدار میشود؟

سفت نبستن در شیشه خیارشور و یا هواگیری‌نکردن آن  سبب می‌شود که خیارشور شما گازدار شود.

  1. چرا خیارشور پوک میشود؟

از جمله اصلی‌ترین عللی که موجب پوک شدن خیارشور می‌شود احتمالاً این است که خیارها را سوراخ نمی‌کنید. پیشنهاد می‌کنیم که برای جلوگیری از پوک شدن خیارشورها،  قبل از هر کاری با استفاده از یک چنگال خیارها را سوراخ کنید. این کار سبب می‌شود تا مواد به‌راحتی وارد خیارها شوند و از پوک شدن آنها هم جلوگیری شود.

  1. چرا خیارشور سفید میشه؟

مهم‌ترین علت سفید یا شیری‌رنگ شدن آب‌نمک بیشتر خیارشورها، نگهداری محصول در شرایط نامساعد محیطی است که نشان از رشد قارچ‌ها و کپک‌ها در آن می‌دهد. چنین خیارشوری فاسد بوده و توصیه می‌کنیم که هرگز آن را مصرف نکنید.

  1. چرا خیارشور نرم میشود؟

استفاده از آب شیر معمولی منجر به افزایش فعالیت‌های میکروبی در خیارشور می‌شود که در نهایت به نرم‌شدن خیارشور می‌انجامد؛ بنابراین هنگام تهیه خیار شور حتماً از آبجوش سرد شده استفاده کنید.

  1. چرا خیارشور خراب میشود؟

عوامل متعددی در خراب‌شدن خیارشور دخیل هستند. برای مثال نگهداری در محیط نامناسب و عدم استفاده کافی از آب شور.

حتماً به اندازه کافی از آب شور استفاده کنید و مطمئن شوید که همه خیارها تحت پوشش آب شور قرار گرفته‌اند. خیارهایی که در بیرون از آب شور هستند، فعالیت باکتری‌ها را در این بخش می‌افزایند و این امر موجب خرابی خیارشور و کپک‌زدن آن  خواهد شد.

  1. چرا خیارشور شل میشود؟

احتمالاً میزان سرکه کمی را در خیارشور استفاده کرده‌اید. در واقع هر چقدر میزان سرکه شما در خیارشور بیشتر شود، خیارشورها تردتر بوده و طعم بهتری خواهند داشت و بالطبع کاهش میزان سرکه منجر به شل شدن آن می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا