دانستنی ها

بهترین روش نگهداری رب گوجه‌ فرنگی بدون کپک زدن

حتما برای شما هم پیش‌آمده است که هنگام استفاده از رب گوجه‌فرنگی با یک لایه کپک روی آن مواجه شده‌اید. رب گوجه‌فرنگی یکی از چاشنی‌های بسیار مهم و پرطرفدار در انواع غذاها است که نمی‌توان نسبت‌ به نگهداری از آن بی‌تفاوت بود. این چاشنی شرایط خاص خود را برای نگهداری می‌طلبد و باید از نکات و روش‌های نگهداری رب گوجه‌ فرنگی به‌خوبی مطلع باشید.

نگهداری رب گوجه‌ فرنگی یکی از کارهای ساده‌ای است که گاهی اوقات به یک چالش مهم برای افراد تبدیل می‌شود. اگر می‌خواهید با بهترین روش‌های نگهداری رب گوجه‌ فرنگی آشنا شوید، در ادامه با مجله آشپزی مامی کوکینگ همراه باشید.

بهترین روش نگهداری رب گوجه فرنگی

بهترین مکان برای نگهداری رب گوجه‌ فرنگی کجا است؟

بهترین مکان برای نگهداری طولانی‌ مدت از رب گوجه‌فرنگی، یخچال است. اگر پس‌ از خرید رب‌های صنعتی آن را داخل ظرف اصلی خود نگه دارید، ممکن است رب با جداره داخلی واکنش شیمیایی نشان دهد. همچنین اگر رب را در دمای اتاق یا فضای گرم قرار دهید، واکنش شیمیایی رب گوجه‌فرنگی سرعت می‌یابد.

توجه داشته باشید ظرف‌های شیشه‌ای برای نگهداری رب گوجه‌ فرنگی باید دارای درب‌های محکم باشند تا از ورود اکسیژن به داخل رب جلوگیری شود. در غیر این صورت رب گوجه خشک و سیاه شده و کپک می‌زند. همچنین توصیه می‌کنیم رب گوجه‌فرنگی را در طبقات بالای یخچال قرار دهید تا سرما بیشتری به آن برسد.

فوت و فن پخت رب گوجه فرنگی خانگی رو از اینجا یاد بگیر: طرز تهیه رب گوجه فرنگی خانگی + 7 نکته طلایی

بهترین روش نگهداری رب گوجه فرنگی

کدام ظرف برای نگهداری رب گوجه‌ فرنگی بهتر است؟

استفاده از ظرف شیشه‌ای برای نگهداری از مواد غذایی بهترین گزینه است. استفاده از ظرف شیشه‌ای باعث تغییر در عطر و طعم مواد غذایی نشده و مواد غذایی را در معرض اکسیژن یا دیگر گازهای موجود قرار نمی‌دهد.

بنابراین امکان کپک زدن و خراب شدن رب درون ظروف شیشه‌ای تا حد زیادی کاهش می‌یابد. ظروف شیشه‌ای رب را برای مدت‌زمان طولانی‌تری حفظ می‌کنند و به گرما و سرما هوا مقاوم هستند. از دیگر نکات ظرف نگهداری رب گوجه‌ فرنگی و نحوه پر کردن آن می‌توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • ظرف نگهداری رب گوجه‌ فرنگی باید از نوع درب‌دار باشد و بعد از هر بار استفاده آن را محکم ببندید.
  • ظروفی که برای نگهداری رب گوجه‌ فرنگی استفاده می‌کنید را در سایزهای کوچک انتخاب نمایید.
  • نگهداری رب گوجه‌ فرنگی در بطری نوشابه یا بطری‌های آب‌معدنی نیز یکی از گزینه‌های بسیار مناسب محسوب می‌شوند؛ زیرا درب آن‌ها کاملا کیپ شده و هوا در آن نفوذ نمی‌کند.
  • ظرف موردنظر برای نگهداری رب گوجه‌ فرنگی را به‌خوبی بشویید تا هر نوع آلودگی از آن پاک شود. پس‌ از شستن ظروف نیز آن‌ها را کاملا خشک کنید تا هیچ‌گونه رطوبی باقی نماند.
  • رب را به‌صورت یک‌جا درون ظرف خالی نکنید و پس‌ از هر بار اضافه نمودن رب با قاشق، شیشه را تکان دهید تا هوای موجود در آن خارج شود.
  • پس‌ از پر کردن ظرف رب، آن را به مدت یک روز به‌صورت برعکس قرار دهید تا اکسیژن باقی‌مانده در ظرف به‌طور کامل خارج شود.
  • روی سطح رب گوجه‌فرنگی یک لایه نازک روغن جامد آب شده بریزید. همچنین می‌توانید از روغن مایع یا روغن زیتون نیز استفاده کنید.

بهترین روش نگهداری رب گوجه فرنگی

ترفندهای کاربردی برای نگهداری رب گوجه‌ فرنگی در طولانی‌ مدت

برای نگهداری رب گوجه‌ فرنگی ترفندها و روش‌های مختلفی وجود دارد که با استفاده از آن‌ها می‌توانید از فاسد شدن و کپک زدن رب جلوگیری کنید. در ادامه به مهم‌ترین این ترفندها اشاره خواهیم نمود.

رب را درون ظرف شیشه ‌ای بریزید

بهترین ظرف برای نگهداری رب گوجه‌ فرنگی، ظرف شیشه‌ای درب‌دار است. پس‌ از باز کردن قوطی کنسرو رب یا تهیه رب خانگی بلافاصله آن را به یک ظرف شیشه‌ای انتقال دهید؛ چراکه احتمال بروز واکنش شیمیایی بین رب و دیواره فلزی قوطی کنسرو وجود دارد.

یکی از بهترین روش‌ها برای جلوگیری از کپک زدن رب گوجه‌فرنگی، نگهداری رب در بطری است. بطری‌ها دهانه کوچک دارند و با استفاده از آن‌ها به‌راحتی می‌توانید رب گوجه‌فرنگی را برای مدت‌زمان زیادی نگه دارید.

این مربا برای صبحانه عالیه!

بهترین روش نگهداری رب گوجه فرنگی

رب را داخل فریزر قرار دهید

یکی از بهترین روش‌های طرز نگهداری رب گوجه‌ فرنگی که کپک نزند، قرار دادن این چاشنی در فریزر است. با استفاده از این روش به‌راحتی می‌توانید از رب گوجه خود تا چندین ماه استفاده نمایید.

برای قرار دادن رب گوجه درون فریزر آن را داخل کیسه‌های فریزر بریزید و پهن کنید. توجه داشته باشید که ضخامت لایه رب باید حدود 1 سانتی‌متر باشد.

با استفاده از طرز نگهداری رب خانگی خارج از یخچال و درون فریزر به‌راحتی می‌توانید در مواقع نیاز یک تکه از رب یخ‌زده را جدا کنید و مابقی را درون فریزر بازگردانید. برای فریز کردن رب گوجه‌فرنگی توصیه می‌کنیم به نکات زیر توجه کنید.

  • برای فریز کردن رب گوجه‌فرنگی می‌توانید از بطری‌های شیشه‌ای نیز استفاده کنید؛ اما حتما نوع با ضخامت آن‌ها را انتخاب نمایید.
  • به دلیل وجود فشار انجماد در فریزر، بطری را کاملا پر نکنید و قسمتی را برای فضای خالی آن جا بگذارید.
  • برای فریز کردن رب گوجه‌فرنگی می‌توانید از پاکت‌های پلاستیکی زیپ کیپ نیز استفاده نمایید. برای انجام این کار یک لایه رب را با قطر 1 الی 2 سانتی‌متر درون زیپ کیپ بریزید.
  • پیش‌ از استفاده از پاکت‌های پلاستیکی از سوراخ نبودن آن‌ها اطمینان کسب کنید تا آب رب گوجه نشت پیدا نکند.

بهترین روش نگهداری رب گوجه فرنگی

رب را درون ظرف ‌های کوچک بریزید

اگر رب خانگی را در حجم زیاد تهیه کرده‌اید یا مقدار زیادی رب خریده‌اید، بعد از باز کردن درب اصلی رب را در ظروف کوچک و دردار بریزید و در یخچال نگهداری کنید.

توصیه می‌کنیم از ظروفی استفاده کنید که از ورود هوا به شدت جلوگیری می‌کند. رب گوجه را به‌طور یک‌جا داخل ظرف نریزید و پس ‌از هر قاشقی که در ظرف ریختید، قاشق را چند بار در ظرف حرکت دهید تا حباب‌های موجود در آن که باعث کپک زدن رب می‌شوند، باقی نماند. بنابراین نگهداری از رب درون ظروف بزرگ توصیه نمی‌شود.

باتوجه به اینکه یکی از نشانه های خراب شدن رب گوجه ایجاد کپک‌های کوچک روی آن است، استفاده از ظروف بزرگ باعث فاسد شدن کل رب موجود در ظرف می‌شود.

یک لایه روغن بر روی رب بریزید

یکی از اصلی‌ترین دلایل ایجاد کپک بر سطح رب گوجه‌فرنگی، واکنش آن با اکسیژن است. بنابراین یکی از روش‌هایی که می‌توان از وقوع این مشکل جلوگیری نمود، ریختن یک لایه نازک روغن بر روی ظرف رب است. این کار باعث جلوگیری از ورود اکسیژن به ظرف رب می‌شود. هنگام استفاده از رب نیز لایه روغن را کنار بزنید و با استفاده از یک قاشق تمیز و خشک مقدار مورد نیاز از رب را بردارید.

آبغوره رو اینجوری نگه دار تا کپک نزنه: بهترین روش نگهداری آبغوره خانگی با ماندگاری بالا

بهترین روش نگهداری رب گوجه فرنگی

از قاشق تمیز و خشک برای برداشتن رب استفاده کنید

یکی از مهم‌ترین توصیه‌ها برای نگهداری رب گوجه‌ فرنگی این است که هنگام برداشتن رب از قاشق‌های تمیز و خشک استفاده کنید. وجود کثیفی و چربی باعث کپک زدن و خراب شدن رب می‌شود. قاشق چرب یا قاشقی که حاوی مایعات دیگر باشد به‌راحتی رب گوجه‌فرنگی را دچار کپک‌زدگی می‌کند.

جمع بندی

در این مطلب به بررسی بهترین مکان و ظرف نگهداری رب گوجه‌ فرنگی پرداختیم. همچنین با ترفندهای مهم طریقه نگهداری رب خانگی برای مدت طولانی آشنا شدید. استفاده و به‌کارگیری هریک از این ترفندها به شما کمک می‌کند تا این چاشنی خوش‌طعم و کاربردی را تا مدت زمان طولانی نگه دارید و در انواع غذاهای خود از آن استفاده کنید.

سوالات متداول

  • چگونه رب را نگهداری کنیم که کپک نزند؟

رب را در یخچال و در ظروف کوچک نگهداری کنید. همچنین از قرار دادن میوه‌ها و سبزیجات آلوده در یخچال خودداری نمایید؛ چراکه باعث ایجاد کپک در رب و دیگر مواد غذایی می‌شود.

  • آیا با گوجه کپک زده می توان رب درست کرد؟

پختن گوجه کپک زده به‌منظور تهیه رب برای سلامتی انسان بسیار خطرناک است. بنابراین بهتر است گوجه‌های کپک‌زده را دور بیندازید و از آن برای پخت رب یا غذا استفاده نکنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا