دانستنی ها

جایگزین شیر در کیک | بهترین پیشنهاد به جای شیر

کیک یکی از دسرهای محبوبی است که اغلب از شیر به‌عنوان یکی از مواد اولیه اصلی در تهیه آن استفاده می‌شود؛ اما بسیاری از افراد به دلایل مختلف همچون حساسیت غذایی یا تمایل به کاهش میزان چربی و کلسترول در رژیم غذایی، به‌دنبال جایگزین‌های مناسب برای شیر در تهیه کیک هستند. همچنین در بسیاری از مواقع ممکن است شیر کافی در منزل برای تهیه کیک وجود نداشته باشد یا بخواهید کیک خود را با ماده دیگری جز شیر آماده کنید. بنابراین در این مواقع جایگزین‌های متعددی وجود دارند که می‌توانید به‌جای شیر از آن‌ها استفاده کنید. انواع مختلف جایگزین‌های شیر در پخت کیک‌هایی مانند چیزکیک، کیک سیب و کیک شکلاتی استفاده می‌شوند. در این مقاله قصد داریم به معرفی مواد اولیه‌ای که می‍‌توانید از آن‌ها به جای شیر در پخت کیک بهره بگیرید، بپردازیم. برای آشنایی با انواع جایگزین شیر در کیک تا انتها با مجله مامی کوکینگ همراه باشید.

شیر خشک

در بسیاری از مواقع شما می‌توانید از شیر خشک به‌عنوان جایگزین شیر در کیک بهره بگیرید. استفاده از شیرخشک بجای شیر در کیک مواد مغذی کاملی را مانند شیر لبنی به شما می‌رساند. همچنین شما می‌توانید علاوه‌بر کیک، شیرخشک را به میلک شیک، اسموتی یا دیگر نوشیدنی‌های خوشمزه نیز اضافه کنید تا میزان پروتئین موجود در آن‌ها را افزایش دهید.

شما حتی می‌توانید از شیر خشک برای تهیه شکلات داغ خانگی که روی کیک ریخته می‌شود نیز استفاده کنید. بنابراین شیرخشک یک جایگزین مناسب برای شیر در انواع کیک و شیرینی‌ها است.

جایگزین شیر در کیک

خامه

خامه می‌تواند بافت خامه‌ای و لذیذی را به کیک ببخشد. البته توجه داشته باشید که استفاده از خامه به‌عنوان جایگزین شیر در کیک اسفنجی مناسب نیست. همچنین شما می‌توانید از خامه سفید به‌منظور آماده‌سازی روکش کیک و تزئین آن نیز استفاده نمایید. برای بهره‌مندی از خامه فرم گرفته باید خامه، وانیل و شکر را ترکیب کنید و ظرف حاوی خامه را درون فریزر قرار دهید تا یخ بزند.

پس‌ از یخ زدن خامه، آن را از فریزر بیرون آورید و مواد ترکیب‌شده را با قاشق یا چنگال برای پخش بخش‌های یخ‌زده هم بزنید. سپس با استفاده از همزن برقی بار دیگر خامه را هم بزنید تا شروع به شکل گرفتن کند. البته توجه داشته باشید که نباید خام را بیش‌ از اندازه هم بزنید؛ چراکه ممکن است تبدیل به کره شود. بنابراین خامه می‌تواند بهترین جایگزین شیر در کیک باشد؛ زیرا باعث افزایش عطر و طعم کیک خواهد شد.

ماست

یکی دیگر از موادی که می‌توانید آن را جایگزین شیر در کیک کنید، ماست است. استفاده از ماست بجای شیر در کیک نیز بسیار متداول و محبوب است؛ اما توجه داشته باشید که کیک شما درنهایت به‌اندازه کافی پوک نخواهد شد. به یاد داشته باشید که برای تهیه کیک با ماست، نیم‌ساعت پیش‌ از آماده‌سازی مایه کیک باید ماست را از یخچال خارج نمایید تا به دمای محیط برسد. همچنین توصیه می‌کنیم برای پخت کیک از ماست شیرین استفاده کنید.

در پخت کیک، یک ماست خامه‌ای غلیظ بهتر از یک ماسه شل و رقیق عمل می‌کند. برای افزودن مقدار چربی ماست می‌توانید از یک قالب کره استفاده کنید. درصورتی‌که می‌خواهید یک کیک شیرین تهیه کنید، باید کمی بیشتر از مقدار عادی شکر اضافه نمایید تا ترشی ماست جبران شود. توجه داشته باشید که مقدار ماست به جای شیر در کیک، یک فنجان ماست به‌ازای هر فنجان شیر خواهد بود.

این کیک برای عصرونه عالیه: طرز تهیه کیک ساده خانگی | مخصوص مهمانی و عصرانه

جایگزین شیر در کیک

آبمیوه

در برخی کیک‌ها می‌توانید از آب‌میوه به‌عنوان جایگزین ماست در کیک استفاده کنید. به‌طور مثال اگر قصد تهیه یک کیک میوه‌ای را داشتید، می‌توانید با استفاده از آب پرتقال بجای شیر در کیک، یک کیک میوه‌ای خوشمزه و خوش‌عطر تهیه کنید. همچنین استفاده از آب‌میوه در تهیه انواع کیک‌ها عطر و طعم تازه‌ای به آن‌ها می‌بخشد. لازم به ذکر است استفاده از آب‌میوه ممکن است طعم و بافت کیک را تغییر دهد. بنابراین حتما متناسب با نوع کیکی که می‌پزید، از مقدار مناسبی آب‌میوه استفاده کنید.

برای کیک‌های ساده توصیه می‌کنیم به ازای هر لیوان شیر، یک لیوان آب‌میوه استفاده کنید. درصورتی‌که داخل کیک به‌جای شیر، مقداری آب‌میوه بریزید، کیک شما ممکن است مقداری شیرین‌تر شود. البته توصیه می‌کنیم درون کیک‌های شکلاتی و قهوه از آب‌میوه استفاده نکنید؛ چراکه کیک طعم آب‌میوه می‌گیرد و طعم شکلات، طعم اصلی نخواهد بود.

آب

آب از مایعاتی محسوب می‌شود که همیشه در دسترس است. بنابراین هر زمان که تصمیم به پختن کیک گرفتید و شیر کافی در یخچال نداشتید، می‌توانید از آب استفاده کنید. با توجه به اینکه بیش‌ از 85 درصد حجم شیر را آب تشکیل می‌دهد، شما می‌توانید به‌آسانی آب را جایگزین شیر در کیک کنید. توصیه می‌کنیم به ازای هر فنجان شیر، 1 فنجان آب جوشیده به مایع کیک اضافه نمایید.

لازم به ذکر است برای استفاده از آب به‌جای شیر در کیک ابتدا آن را به‌خوبی بجوشانید و زمانی‌که مقداری ولرم شد، آن را به مایه کیک بیفزایید. تفاوت شیر یا آب در کیک، بیشتر در بافت کیک خود را نشان می‌دهد؛ چراکه استفاده از آب به‌عنوان جایگزین شیر در کیک ممکن است بافت کیک را مقداری سفت‌تر کند و طعم آن را تغییر دهد. البته این تغییرات در کیک بسیار جزئی و نامحسوس هستند.

توجه داشته باشید که کره به‌همراه آب طعم کیک را بهتر می‌کند و بخشی از چربی شیر را نیز جبران خواهد کرد. همچنین ممکن است گاهی اوقات برای پختن کیک شیر کافی نداشته باشید، در این شرایط شما به‌اندازه نصف لیوان شیر در لیوان بریزید و سپس نیمه دیگر لیوان را با آب پر کنید. درنهایت شیر و آب را با یکدیگر ترکیب کرده و به کیک خود اضافه نمایید. فراموش نکنید که نصف لیوان آب به‌راحتی می‌تواند کمبود شیر را جبران کرده و طعم خوبی به کیک شما ببخشد.

با این کیک لذیذ از مهمونات پذیرایی کن: طرز تهیه کیک هویج کافی شاپی با گردو و خامه

جایگزین شیر در کیک

جایگزین های غیرلبنی

انواع جایگزین‌های غیرلبنی ازنظر میزان نشاسته، پروتئین و چربی کاملا متفاوت هستند. بنابراین انتخابی مناسب برای جایگزین شیر در کیک محسوب می‌شوند. امروزه انواع بی‌شماری از شیرهای غیرلبنی در بازار وجود دارند که انتخاب هریک از آن‌ها به ذائقه شما بستگی دارد. شیر برنج، شیر سویا، شیر جو دوسر، شیر بادام و شیر نارگیل از شیرهای غیرلبنی هستند که در پخت انواع و اقسام کیک‌ها استفاده می‌شوند.

هریک از انواع شیرهای غیرلبنی برای افرادی که به هر دلیلی قصد استفاده از لبنیات را ندارند، اما می‌خواهند کیکی خوشمزه و بی‌نظیر درست کنند، بسیار مناسب خواهد بود. برخی دیگر از انواع شیرهای غیرلبنی مانند شاه‌دانه، کتان و نخودفرنگی نیز هستند که به‌عنوان جایگزین شیر در کیک محبوبیت کمتری دارند.

بهترین کیک بدون فر کدومه؟ کیک یخچالی با بیسکوییت فوری و بدون فر

جایگزین شیر در کیک

جمع بندی در رابطه با بهترین جایگزین شیر در کیک

انتخاب مناسب‌ترین جایگزین شیر در کیک، امری مهم در پخت انواع کیک‌های خانگی است؛ چراکه درنهایت در طعم، بافت و ظاهر کیک تاثیر بسیاری خواهد داشت. البته توجه داشته باشید موادی که برای پخت کیک استفاده می‌کنید باید مناسب با سلیقه و نیاز شما باشد. بنابراین گزینه مناسبی را پیدا کنید که هم به سلامت شما کمک کند و هم طعم دل‌چسبی را برای کیک شما به‌همراه داشته باشد.

اهمیت نقش شیر در کیک غیرقابل انکار است؛ اما شما می‌توانید با استفاده از انواع جایگزین‌های شیر، کیک‌های خوشمزه و باکیفیتی بپزید و از مصرف آن‌ها نهایت لذت را ببرید. درنهایت اگر به لبنیات حساسیت دارید، می‌توانید از جایگزین‌های غیرلبنی همچون شیربرنج، شیر جوی دوسر، شیر نارگیل و… استفاده کنید؛ اما به‌طورکلی انواع جایگزین‌های مختلف شیر، کیک خوشمزه و باکیفیتی را به شما می‌دهند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا