غذای اصلیپلویی و چلوییغذای محلی

طرز تهیه لوبیا پلو شیرازی ،غذایی خوشمزه و مقوی


لوبیا پلو در تهیه غذای مجالس و غذای شرکتی به عنوان یکی از غذا‌های پرطرفدار در سراسر کشور به شمار می‌رود. طرز تهیه لوبیا پلو شیرازی با ترکیباتی همچون لوبیا سبز، هویج، گوشت چرخ‌کرده، گوشت قیمه شده و درشت و گوشت مرغ تهیه می‌شود؛ که بیشتر مواقع به صورت آبکش تهیه می‌گردد. ادویه‌هایی که در این غذا مورد استفاده قرار می‌گیرند در طعم و عطر آن نقش بسیار مهمی دارند. این ادویه‌ها با توجه به ذائقه و سلیقه آشپز از انواع متفاوتی برخوردار هستند.در ادامه همراه با مجله آشپزی مامی کوکینگ باشید.

لوبیا پلو شیرازی

لوبیا پلو در ایران در انواع مختلفی آماده شده که لوبیا پلو شیرازی در این میان کمی متفاوت‌تر از سایرین بوده که در اکثر استان‌ها پخته می‌شود. لوبیا پلو شیرازی به وسیله لوبیا چشم بلبلی یا قرمز تهیه می‌گردد. ارزش غذایی این نوع از لوبیا پلو بسیار بالا است؛ و دلیل آن وجود لوبیا چشم بلبلی موجود در آن بوده که با ارزش‌ترین و کم کالری‌ترین نوع حبوبات محسوب می‌شود. لوبیا چشم بلبلی به کاهش کلسترول خون نیز کمک می‌کند. پروفایل لیپیدی، قند خون و پرفشاری خون به شمار آمده و از بروز مشکلات قلبی عروقی، گوارشی و کبدی پیشگیری خواهد کرد. برای پخت لوبیا پلو شیرازی می‌توانید از شوید خشک یا تازه استفاده نمایید. این پلو را به تنهایی یا همراه با گوشت می‌توان میل نمود.

طرز تهیه لوبیا پلو شیرازی

مواد لازم برای لوبیا پلو شیرازی          

  • ۷۵۰ گرم شوید تازه      
  • ۱ کیلوگرم برنج 
  • ۲ پیمانه لوبیا چشم بلبلی
  • پودر دارچین به مقدار دلخواه     
  • ۲ قاشق غذاخوری زعفران دم‌کرده
  • روغن کرمانشاهی و یا روغن حیوانی به مقدار دلخواه

نکات مهم در تهیه لوبیا پلو

‌می‌توانید برا‌ی پخت لوبیا پلو از شوید تازه استفاده کنید. در این شرایط به ۱۰۰ الی ۱۵۰ گرم سبزی تازه نیاز خواهید داشت. مقدار سبزی که در این غذا استفاده می‌شود با توجه به علایق و ذائقه خودتان است. لذا می‌توانید در صورت تمایل میزان آن را افزایش یا کاهش دهید. یکی از ادویه‌های مهم و طعم‌دهنده به این غذا زعفران دم‌کرده بوده؛ که برای تزیین این غذا نیز می‌توانید بر اساس سلیقه خود از زعفران استفاده کرده یا آن را حذف نمایید

پنج الی شش ساعت قبل از طبخ غذا، ابتدا برنج را کاملاً شست‌وشو دهید و سپس در مقداری آب و نمک خیس نمایید. به گونه‌ای که آب سطح برنج را بپوشاند. لوبیا چشم بلبلی را می‌توان قبل از مصرف خیس نموده تا نفخ آن از بین برود و سریع‌تر نیز بپزد. برای این منظور از ۱۰ ساعت قبل باید لوبیا را نیز شست‌وشو داده و در مقداری آب خیس کرده؛ و در طی این ۱۰ ساعت چندین مرتبه آب لوبیا را عوض نمایید.   
وقتی لوبیا پخت، آن را در آبکش قرار دهید و با آب سرد بشویید. آب لوبیا را دور ریخته و در قابلمه بریزید. حدوداً دو بند انگشت آب اضافه کنید تا روی سطح لوبیا را آب بگیرد و روی حرارت بگذارید تا بپزد. در صورتی‌که بعد از تبخیر شدن آب درون قابلمه، لوبیا هنوز نپخته بود، مقداری آب جوش به آن بیفزایید. چنانچه برای پخت لوبیا از زودپز استفاده نمایید، به زمان کمتری نیاز خواهید داشت.  
اگر در زمان خیس کردن برنج به آن نمک اضافه کرده‌اید، در زمان پخت به اضافه کردن نمک نیازی نخواهد بود.

تفاوت لوبیا پلو شیرازی با دیگر مناطق

در بعضی از مناطق به ‌جای استفاده از لوبیا چشم بلبلی از لوبیا قرمز استفاده می‌شود که طرز تهیه آن همانند مراحل بالا بوده و جایگزین کردن لوبیا چشم بلبلی با لوبیای قرمز تنها تفاوت آن است. می‌توانید برای خوش‌طعم کردن لوبیا پلو شیرازی از گوشت چرخ‌کرده، گوشت گوسفندی یا گوشت سینه مرغ استفاده کنید. نحوه پخت گوشت اهمیت بالایی دارد چرا که تأثیر فراوانی در طعم لوبیا پلو شیرازی خواهد گذاشت. بهتر است گوشت انتخاب شده را در ماهیتابه انداخته و زیر اجاق را کاملاً کم نمایید.         
یک عدد پیاز را به شکل دلخواه به قطعات ریز تا درشت برش‌زده و به گوشت اضافه کنید. پیاز کمک می‌کند تا گوشت نرم‌تر شده و خوش‌ طبخ شود. حال صبر کنید تا گوشت با آب داخل بافت خود، کمی نرم شده و آرام آرام تغییر رنگ یابد. گوشت را با روغن تفت داده و اجازه دهید تا با نمک، فلفل، پودر پاپریکا و مقدار کمی پودر گوجه فرنگی و زعفران به خوبی بپزد. برای خوش‌طعم کردن مواد می‌توانید مقداری پودر کیوی و پودر زیره سیاه نیز به مواد بیفزایید.

طرز تهیه لوبیا پلو شیرازی

مراحل تهیه لوبیا پلو شیرازی 

1. در یک قابلمه مقداری آب بریزید و روی شعله قرار دهید تا به جوش بیاید. میزان آب درون قابلمه باید اندازه‌ای باشد که هنگام اضافه کردن برنج، روی آن را کاملاً بگیرد.   
2. یک الی دو قاشق غذاخوری روغن را وقتی که آب به جوش آمد، به آن اضافه کنید.
3. حال وقتی که آب و روغن به جوش آمدند، آبی که برنج را در آن خیس نموده بودید، دور بریزید. اکنون برنج را به آب و روغن در حال جوش بیفزایید.    
3. منتظر بمانید تا خامی مغز برنج از بین رفته و آن را در همان آبکشی که حاوی لوبیا بوده بریزید و به آرامی اندکی بهم بزنید تا برنج و لوبیا مخلوط گردند.     
4. مقداری روغن کف قابلمه ریخته و برای ته دیگ برنج می‌توانید سیب‌زمینی ورقه شده یا مقداری نان قرار دهید. سپس مقداری برنج و لوبیا بریزید و مقداری شوید روی آن بپاشید، این مراحل را چند بار تکرار نمایید.        
5. روی قابلمه یک دم‌کنی قرار دهید و سپس درب آن را ببندید. حال باید قابلمه را روی حرارت ملایم قرار دهید و بعد از ۱۰ دقیقه از شعله پخش‌کن استفاده کنید.    
6. مقداری روغن را وقتی که برج به خوبی دم کشید، روی پلو بریزید و بعد از چند دقیقه که روغن آب شد، میل کنید.
7. برای میل کردن برنج، مقداری از آن را بردارید و زعفران دم‌کرده را به آن بیفزایید و برنج زعفرانی تهیه کنید. سپس مابقی برنج را در دیس ریخته و با برنج زعفرانی تزیین کنید.

طرز تهیه لوبیا پلو شیرازی

سخن پایانی

طعم لوبیا چشم بلبلی و شوید در کنار هم با برنج بسیار لذت‌بخش خواهد شد. شما با تهیه این مواد می‌توانید مزه‌ جدید و تازه را امتحان کنید. برای دلچسب‌تر شدن غذا می‌توانید آن را با سالاد شیرازی یا ترشی میل نمایید. در صورتی‌که این غذا را برای میهمانی انتخاب کرده‌اید می‌توانید گوشت را در طرز تهیه لوبیا پلو شیرازی مورد استفاده قرار دهید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا