کبابغذای اصلی

آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه کباب چنجه زغالی و با فر

از جمله اصیل‌ترین نوع کباب‌های ایرانی، کباب چنجه است. این غذا جزو محبوب‌ترین غذاها محسوب می‌شود و افرادی که به گوشت علاقه دارند جزو طرفداران کباب چنجه هستند. البته در زمان قدیم برای درست کردن چنجه فقط از گوشت گوسفندی استفاده می‌شد. اما در حال حاضر می‌توان جهت طبخ این غذا از گوشت گوساله نیز استفاده کرد. اگر تصمیم دارید این کباب را درست کنید اما با طرز تهیه کباب چنجه آشنایی ندارید مطالعه این مقاله از مجله آشپزی مامی کوکینگ برای شما مفید خواهد بود.

طرز تهیه کباب چنجه چگونه است؟

جهت تهیه کباب چنجه می‌توان از دو روش زغالی و یا در فر استفاده کرد. مواد لازم جهت تهیه کباب چنجه زغالی برای 5 نفر در جدول زیر آماده است. لازم به ذکراست که اگر تصمیم داشته باشید مقدار مواد را کم یا زیاد کنید با استفاده از ضرب و تقسیم مقدار اولیه مواد حساب خواهد شد.

طرز تهیه کباب چنجه زغالی

مواد لازم

  • فیله گوسفند                                 یک کیلو
  • بخش دنبه گوسفند                        200 گرم
  • ماست                                        200 گرم
  • پیاز                                            2 عدد
  • لیمو ترش                                    4 عدد
  • روغن زیتون                                 4 قاشق غذاخوری
  • گوجه فرنگی به همراه فلفل سبز        به تعداد دلخواه
  • نمک و فلفل سیاه                         به مقدار لازم

مراحل تهیه کباب چنجه زغالی

برای اینکه بخواهید کباب چنجه زغالی خوشمزه و لذیذی تهیه کنید لازم است که مراحل زیر را به طور کامل و پشت سر هم انجام دهید.

مرحله اول: آماده‌سازی گوشت کباب چنجه

در این مرحله پس از خرید فیله آن‌ها را باید روی تخته آشپزخانه قرار داد و با کارد تیز به شکل مکعب خرد کرد. سپس پیاز را پس از شستشو باید با رنده ریز رنده کرد. بعد لازم است پیازها را با دست فشرد تا آب آن کاملا خارج شود. در مرحله بعد لازم است آب پیاز را درون کاسه ریخت و 200 گرم ماست به همراه آب لیموترش را به محتوای کاسه اضافه کرد. ذکر این نکته ضروری است که برای ترد و لذیذ شدن کباب چنجه می‌توانید به گوشت کمی کیوی اضافه کنید. البته نباید کیوی از یک زمان بیشتر روی گوشت باقی بماند زیرا باعث ایجاد تغییر در بافت گوشت خواهد شد.

طرز تهیه کباب چنجه با فر

مرحله دوم: مخلوط کردن مواد چنجه

در این مرحله از طرز تهیه کباب چنجه باید پس از اضافه کردن نمک، فلفل سیاه و روغن زیتون به کاسه، فیله‌های خرد شده را نیز به داخل کاسه اضافه کرد. سپس کلیه مواد داخل کاسه را باید به خوبی با هم مخلوط کرد تا یکدست و یکنواخت شود.

مرحله سوم: استراحت مواد چنجه

بعد از اینکه گوشت چنجه با مواد طعم‌دهنده به خوبی مخلوط شد باید روی کاسه را با سلفون پوشاند و به مدت 2 تا 4 ساعت در درون یخچال قرار داد. با این کار گوشت طعم مواد داخل کاسه را به خود می‌گیرد و بافت تردی پیدا خواهد کرد.

مرحله چهارم: آماده‌سازی دنبه جهت تهیه چنجه زغالی

بعد از اینکه گوشت به خوبی طعم‌دار شد باید 200 گرم دنبه را روی تخته آشپزخانه قرار داد و با کمک چاقو به تکه‌های مربعی شکل باریک و نازک به صورت ریز خرد کرد. پس از انجام این کار باید کاسه حاوی گوشت طعم‌دار شده را از درون یخچال بیرون آورد و تکه‌های کوچک فیله را به شکل منظم سیخ گرفت.

مرحله پنجم: سیخ کردن دنبه

بعد از اینکه سیخ کردن فیله‌ها تمام شد باید بین هر گوشت یک تکه نازک دنبه نیز قرار داد. در زمان کباب شدن فیله‌ها، دنبه‌ها آب می‌شوند و طعم لذیذی به غذا خواهند داد. به علاوه استفاده از دنبه بین فیله‌ها مانع سوختن آن‌ها خواهد شد.

مرحله ششم: آماده کردن زغال منقل برای پختن کباب چنجه

پس از اینکه سیخ کردن کباب چنجه به همراه دنبه به پایان رسید لازم است که تمام سیخ‌ها را روی تخته آشپزخانه قرار داد و با بخش پشت کارد روی گوشت‌ها ضربه زد تا حالت تخت پیدا کند. در این مرحله از طرز تهیه کباب چنجه نوبت به آماده کردن زغال منقل می‌رسد. نکته اصلی و مهمی که در زمان آماده‌سازی زغال منقل باید به آن توجه کنید این است که باید تمامی زغال‌ها سرخ شده باشند. در صورتی که فقط نیمی از زغال‌ها سرخ شده باشند باعث می‌شود کباب‌ چنجه بوی دود به خود بگیرد و بر روی طعم کباب اثر منفی بگذارد. به علاوه زغال خام به دلیل مقدار فراوان دی اکسید کربنی که دارد برای سلامتی مضر خواهد بود.

مرحله هفتم: پختن کباب چنجه زغالی

بعد از اینکه زغال منقل به خوبی سرخ شد باید سیخ‌های آماده شده روی منقل چیده شود. زمانی که رنگ گوشت تغییر کرد باید سیخ‌ها را چرخاند و یا جابه‌جا کرد تا بخش دیگر کباب نیز به شکل یکنواخت کباب و به خوبی مغز پخت شود.

مرحله هشتم: سرو کباب چنجه زغالی

بعد از اینکه کباب چنجه به خوبی پخته شد می‌توانید تعدادی سیخ گوجه به همراه فلفل سبز را روی منقل بگذارید تا پس از پخت کامل با کباب چنجه زغالی سرو شود. شما می‌توانید کباب چنجه زغالی را به همراه پلو زعفرانی یا نان میل کنید.

طرز تهیه کباب چنجه مجلسی

طرز تهیه کباب چنجه با فر

اگر تصمیم دارید که کباب چنجه را داخل فر تهیه کنید در شروع کار باید درجه فر را روی 182 درجه سانتی‌گراد قرار دهید تا کاملا گرم شود. سپس فیله‌های طعم‌دار شده را با کمک سیخ چوبی یا فلزی کوتاه به سیخ بزنید. پس از اینکه کار سیخ کردن فیله‌ها به پایان رسید مقداری پیاز، فلفل سبز و گوجه فرنگی را خرد کرده و کف سینی فر بچینید. در مرحله بعد سیخ‌های کباب را بر روی سبزیجات قرار دهید و آن را به داخل فری که از قبل گرم کرده‌اید، منتقل کنید. حدود یک ساعت زمان لازم است تا کباب‌ها به خوبی پخته شوند.

در طرز تهیه کباب چنجه با فر می‌توانید به جای دنبه از ترکیب کره و زعفران جهت چرب کردن کباب‌ها استفاده کنید. برای انجام این کار باید مخلوط کره و زعفران را در چند مرحله با قلمو روی کباب‌ها بزنید. فایده این کار این است که کباب‌ها خشک نخواهند شد و بافتی نرم و لذیذ پیدا خواهند کرد.

طرز تهیه کباب چنجه در فر

جمع‌بندی

کباب چنجه یکی از غذاهای پرطرفدار ایرانی به شمار می‌آید. این کباب را می‌توانید به روش زغالی و یا با قرار دادن در داخل فر تهیه کنید. پیشنهاد می‌شود سیخ‌های کباب را در کنار گوجه فرنگی و فلفل پخته شده داخل ظرف بچینید و با پلو زعفرانی، سبزی خوردن و دوغ محلی نوش جان کنید.

مقالات بیشتری بخوانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا