غذای بین المللغذای اصلیکباب

طرز تهیه کازان کباب ، یک غذای ترکیه ای خوشمزه

کباب از نظر ارزش غذایی یک غذای مفید، با طرز تهیه آسان است که بیشتر مردم جهان از آن استقبال می‌نمایند. این غذا که عمدتاً از گوشت قرمز تهیه ‌شده می‌تواند به روش‌های گوناگون پخته و سرو شود. در اغلب مجالس، از پخت انواع کباب‌ها برای میزبانی از میهمانان بهره می‌گیرند. کازان کباب یک غذای اصیل ترکی است که رنگ و رویی جذاب و ظاهر خوش‌مزه دارد. طرز تهیه کازان کباب کار راحتی است. این نوع کباب احتیاجی به پخت روی زغال و شعله مستقیم ندارد و تنها در یک تابه بزرگ می‌توان آن را طبخ کرد.در ادامه همراه ما در مجله آشپزی مامی کوکینگ باشید.

طرز تهیه کازان کباب

مواد لازم برای تهیه کازان کباب و سس مخصوص آن

کازان کباب از دسته غذاها با پخت ساده به ‌حساب می‌آید و هر کسی می‎‌تواند آن را درست کند. این غذا مخصوص شهر ازمیر ترکیه است. این غذا توانسته در رستوران‌های ایران طرفداران بسیاری را به خود جذب کند. مواد لازم جهت پخت کازان کباب شامل:

  • گوشت چرخ‌کرده 250 گرم
  • بادمجان 3 عدد
  • سیر 2 حبه
  • جعفری ریز خردشده 2 قاشق غذاخوری
  • پیاز 2 عدد متوسط
  • فلفل سیاه، نمک، زردچوبه به میزان دلخواه

مواد لازم جهت تهیه سس کازان کباب:

  • گوجه‌فرنگی 3 عدد
  • رب گوجه 1 الی 2 قاشق‌ غذاخوری
  • سیر 2 حبه
  • فلفل سیاه، نمک، زردچوبه به میزان دلخواه
طرز تهیه کازان کباب ترکی

طرز پخت کازان کباب

برای پختن کازان کبابی خوشمزه و دلپذیر می‌بایست مراحل آن را دقیق و به ترتیب طی کنید. تنها یک دستور پخت منحصربه‌فرد می‌تواند وعده‌ای بی‌نظیر را به همراه داشته باشد. چنانچه قصد تهیه کازان کباب را دارید، مراحل زیر را به ترتیب پیش ببرید:

مرحله اول: ابتدا بادمجان‌ها را بشویید. سپس بادمجان‌های شسته‌ شده را ب ه‌صورت راه ‌راه پوست بگیرید. روی هر بادمجان با چاقو خط‌های موازی بکشید و سپس برش بزنید. دقت داشته باشید این برش‌ها به حدی باشد که قسمت‌های تقسیم ‌شده بادمجان از هم جدا نشوند. همچنین افراد می‌توانند به سلیقه خود بادمجان‌ها را به ‌صورت حلقه حلقه برش دهند. بادمجان‌ها را درون ظرف حاوی آب و نمک قرار دهید تا مزه تلخ آن‌ها گرفته شود. سپس آن‌ها را از ظرف محتوی مایع آب و نمک خارج کنید و مقداری صبر کرده تا خشک شوند. همچنین می‌توانید با یک پارچه تمیز آن‌ها را خشک نمایید.

مرحله دوم: بادمجان‌ها را درون ظرفی سرخ کرده و صبر کنید تا خوب پخته شود. پس از سرخ‌ شدن بادمجان‌ها صبر کنید تا خنک شوند. در این هنگام می‌توانید گوشت چرخ ‌کرده را آماده نمایید. سیر و پیازها باید ریز رنده کرده و سپس همراه با ادویه‌ها به جعفری ریز خرد شده اضافه کنید. ترکیب این مواد در طرز تهیه کازان کباب، رنگ و لعاب خاصی به آن می‌دهد. تمامی مواد لازم در تهیه کباب را به گوشت چرخ‌ کرده اضافه کنید و به مدت یک ربع الی 20 دقیقه در یخچال قرار دهید.

مرحله سوم: از گوشت چرخ‌ کرده که حالا با سایر مواد خوب ترکیب‌ شده است به اندازه کف دست یا اندازه یک شامی کوچک بر می‌دارید. گوشت را دایره‌ای کرده و روی کف دست صاف می‌کنید. هر تکه را در یکی از برش‌های بادمجان قرار می‌دهید. اگر بادمجان‌ها را حلقه ‌حلقه برش داده‌اید، هر تکه از مواد را در یک ظرف لا به ‌لای آن‌ها بگذارید. این روند را ادامه دهید تا تمام شیارهای بادمجان‌ها از مواد پر شود.

مرحله چهارم: در مرحله چهارم سس کازان کباب را آماده می‌کنید. پایه این سس بیشتر شامل گوجه‌فرنگی رنده ‌شده است. گوجه‌فرنگی‌ها را خوب شسته و خشک کنید. با قسمت ریز رنده تمام آن‌ها را رنده ‌کرده و داخل تابه بریزید. توجه داشته‌ باشید باید تابه را از ابتدا با هر روغنی که مطابق با سلیقه شما است چرب نمایید. گوجه‌فرنگی‌ها را تفت دهید تا کمی از آب آن‌ها گرفته شود. در این قسمت باید ادویه‌های مخصوص سس و سایر مواد شامل سیر و رب را اضافه نمایید. مواد داخل تابه را خوب هم بزنید تا از خامی آن‌ها گرفته شود.

دقت کنید در این هنگام شعله گاز ملایم باشد تا مواد داخل تابه نسوزد. بادمجان‌هایی که از قبل آماده کرده‌اید را درون تابه بچینید. در این قسمت آب داغ را روی مواد بریزید و در ظرف را بگذارید. شعله گاز را به مدت 10 دقیقه زیاد کنید تا گوشت و سایر مواد داخل تابه وا نروند. پس از این مدت شعله را روی حرارت ملایم قرار دهید. کازان کباب در مدت نیم ساعت الی 45 دقیقه آماده سرو است و این غذای محبوب را با نان یا در کنار پلو سرو می‌کنند.

طرز تهیه کازان کباب ترکی خوشمزه

نکات لازم جهت تهیه کازان کباب

برخی افراد مطابق با سلیقه خود سیب ‌زمینی و فلفل دلمه‌ای به طرز تهیه کازان کباب ترکی اضافه می‌کنند. برخی هم تمایل دارند تا این غذا را در فر آماده نمایند. در این صورت می‌توان سیب ‌زمینی‌ها را آب ‌پز کرده و به همراه گوشت چرخ‌ کرده و سایر مواد لا به ‌لای بادمجان‌ها چید. حین چیدن مواد در تابه، فلفل دلمه‌ای را روی مواد قرار دهید چرا که عطر بی‌نظیری به کازان کباب می‌دهد. زمان پخت این غذا در فر که از قبل با درجه حرارت 180 درجه داغ شده است، حدود نیم ساعت طول می‌کشد.

غذای ترکیه ای با بادمجان کبابی

جمع بندی

مردم ترکیه کازان کباب را به عنوان یک غذای مجلل و مجلسی در میهمانی‌های خود سرو می‌کنند. پخت این غذا روی شعله گاز یا فر امکان‌پذیر است. کشور ترکیه فرهنگی نزدیک به کشورمان ایران دارد. در همین راستا سلیقه غذایی ایرانیان با غذاهای ترکیه‌ای بسیار سازگار است. طرز تهیه کازان کباب شباهت زیادی به طرز تهیه کباب تابه‌ای ایرانی دارد. اما موردی که این دو غذا را از هم متمایز می‌کند سس کازان کباب است.

مقالات بیشتری بخوانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا