کوکوغذای اصلی

طرز تهیه کوکو زردک خوشمزه، شیرین و ملس

کوکو یا کباب زردک، یک غذای اصفهانی بسیار خوش طعم است. این غذا که از گیاه پرخاصیت زردک تهیه می‌شود، علاوه بر طعم بی‌نظیر، خواص فوق‌العاده‌ای نیز اعم از تقویت سیستم ایمنی، کمک به کاهش وزن و تامین آهن مورد نیاز بدن را ارائه می‌دهد. با  مجله آشپزی مامی کوکینگ همراه باشید تا آموزش گام‌به‌گام طرز تهیه کوکو زردک با ساده‌ترین مواد اولیه را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

طرز تهیه کوکو زردک: مواد اولیه مورد نیاز

برای تهیه کوکو زردک برای 4 الی 5 نفر، به مواد اولیه زیر نیاز دارید:

  • گوشت چرخ کرده: 250 گرم
  • زردک: 4 عدد
  • پیاز: یک عدد
  • آرد نخودچی: به میزان لازم
  • ادویه‌جات: نمک، زردچوبه، فلفل و دارچین به میزان لازم

از آنجایی که پخت این غذا با شهدی شیرین انجام می‌شود، برای تهیه آن نیز نیاز به مواد اولیه زیر دارید:

  • شکر: 4/1 پیمانه
  • آب: 4/1 پیمانه
  • زعفران: به میزان لازم

طرز تهیه کوکو زردک

مراحل پخت کوکو زردک

حال که دانستیم برای تهیه این غذای خوشمزه به چه مواد اولیه‌ای احتیاج داریم، در این بخش به سراغ مراحل پخت کوکو زردک می‌رویم.

طرز تهیه کوکو زردک خوشمزه

مرحله اول: پیش نیازها را آماده کنید

برای پخت این شامی خوشمزه اصفهانی، مهم است که در وهله اول به خوبی زردک‌ها را بشویید و پوستشان را جدا کنید. پس از انجام این کار، با رنده ریز آن‌ها را رنده کرده و در ظرفی جدا بریزید. حال بایستی به سراغ پیاز رفته و آن را پوست گرفته و رنده کنید. پیاز را نیز مانند زردک در ظرفی جداگانه ریخته و سپس به سراغ دم کردن زعفران برای تهیه شهد کوکو بروید.

زردک

مرحله دوم: مایه کوکو زردک را آماده کنید

آماده کردن مایه کوکو زردک، دقیقا شبیه به دیگر کوکوها است. کافی است گوشت چرخ کرده را به همراه زردک، نمک و فلفل، پیاز، زردچوبه و دارچین را در ظرفی بزرگ ریخته و سپس آن‌ها را با یکدیگر مخلوط کرده و ورز دهید. نکته حائز اهمیت این است که ورز دادن را حتما با دست انجام دهید تا تمام مواد با یکدیگر مخلوط شوند. می‌توانید از دستکش استفاده کنید تا هم این مرحله بهداشتی پیش برود و هم پوست دستتان آزرده نشود.

پس از آن که این مرحله از طرز تهیه کوکو زردک را پشت سر گذاشتید، آرد نخودچی را به مایه اضافه کنید. توجه داشته باشید که آرد نباید آنقدر زیاد باشد که مایه کوکو را سفت کند. پس از این که آرد را نیز با مواد ورز دادید، اگر احساس کردید که مایه هنوز آنطور که باید قوام ندارد، می‌توانید یک عدد تخم مرغ به آن اضافه کنید.

مرحله سوم طرز تهیه کوکو زردک: سرخ کردن

حال نیاز است که یک ماهی تابه بزرگ را روی شعله قرار داده و بگذارید که خوب گرم شود. سپس به آرامی روغن را به ماهی تابه اضافه کنید و پس از این که متوجه شدید روغن هم کاملا داغ شده است، مایه کوکو زردک خود را می‌توانید به دو شکل داخل ماهی تابه بریزید:

  • تمام مایه را داخل ماهی تابه ریخته و بگذارید که به شکلی یکدست سرخ شود.
  • گلوله‌هایی به‌اندازه یک گردو از مایه کوکو را برداشته و در دستان خود فرم دهید؛ سپس آن را داخل روغن بگذارید تا خوب سرخ شود.

هر دو روش به یک اندازه زمان پخت نیاز داشته و تفاوتی در این بین به چشم نمی‌خورد. تنها در نتیجه کار است که با انتخاب هر روش، کوکوها شکلی متفاوت به خود می‌گیرند.

طرز تهیه کوکو زردک مجلسی

مرحله چهارم: تهیه شهد

کوکو زردک شما به همراه یک شهد کامل و آماده سرو می‌شود. برای درست کردن شهد، یک ظرف بزرگ را از آب و شکر پر کرده و روی حرارت مستقیم، آن‌ها را با یکدیگر مخلوط کنید. حال زعفران را به مخلوط اضافه کنید و بگذارید که کامل با یکدیگر ترکیب شوند که یک شهد خوش طعم و غلیظ به دست آید.

مرحله پنجم: پخت کوکو به همراه شهد

در مرحله آخر طرز تهیه کوکو زردک، بایستی کوکو به همراه شهد به مدت 30 الی 40 دقیقه پخت داشته باشد. این زمان باعث شده تا شهد به‌خوبی با مایه کوکو ترکیب شده و یک طعم شیرین یکدست را در تمام کوکو ایجاد کند.

پس از  40 دقیقه، کوکو شما آماده شده و می‌توانید آن را با سبزیجات یا انواع سالادها، نوش‌جان کنید.

طرز تهیه کوکو زردک خوشمزه و مجلسی

کلام آخر

کوکو زردک، یکی از غذاهای خوش‌طعم اصفهانی است که زمان پخت سریعی دارد. با دنبال کردن مراحل پختی که در این مطلب در اختیار شما قرار دادیم، به‌راحتی می‌توانید این غذای خوشمزه را آماده کرده و از آن لذت ببرید.

مقالات بیشتری بخوانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا