کوکوغذای اصلی

طرز تهیه کوکوی ماش خوشمزه و مقوی

آیا از آن دسته افرادی هستید که به تغذیه خود بسیار اهمیت داده و از غذاهای سالم استفاده می‌کنید؟ اگر پاسختان به این سوال مثبت است، کوکو ماش گزینه بسیار مناسبی برای شما خواهد بود. کوکوها یکی از سالم‌ترین غذاهای ما ایرانی‌ها هستند که از مواد مغذی و ویتامین‌ها تشکیل می‌شوند. انواع مختلفی از کوکو وجود دارد که هر یک از آن‌ها ویژگی‌های خاص خود را دارند. یکی از لذیذترین انواع کوکو، کوکو ماش است. آشنایی با طرز تهیه کوکوی ماش سبب می‌شود که بتوانید آن را به بهترین شکل ممکن تهیه کنید. در ادامه همراه ما در مجله آشپزی مامی کوکینگ باشید.

کوکو ماش چیست؟

کوکو ماش یکی از لذیذترین و خوشمزه‌ترین غذاهای ایرانی است که بسیاری از افراد به آن علاقه دارند. تهیه این کوکو آسان بوده و زمان کمی برای پخت آن نیاز است. بنابراین اگر به دنبال غذایی هستید که طعم مطلوبی داشته باشد و وقت زیادی از شما نگیرد، کوکو ماش انتخاب بسیار مناسبی خواهد بود. این کوکو از جمله غذاهای گیاهی است که برای افراد گیاه‌خوار نیز گزینه‌ای مناسب محسوب می‌شود. وجود ماش در این کوکو سبب شده است که این غذا بسیار مقوی به نظر برسد. کوکو ماش به دلیل دارا بودن مقادیر بالا پروتئین، آهن و… می‌تواند جایگاه غذاهای گوشتی را برای افراد گیاه‌خوار پر کند.

طرز تهیه کوکوی ماش خوشمزه

مواد لازم برای تهیه کوکو ماش

  1. ماش: یک پیمانه
  2. سیر: 3حبه
  3. پیاز داغ: 3 قاشق غذاخوری
  4. سیب‌زمینی پخته: 2 عدد
  5. پودر زیره: 2/1 قاشق چای‌خوری
  6. پودر سوخاری: 3 قاشق غذاخوری
  7. گشنیز و جعفری: 2/1 لیوان
طرز تهیه کوکوی ماش

نکات مهم در مورد ماش

ماش یکی از حبوباتی است که در ابتدا در کشور هندوستان کشت شد. البته علاوه بر هندوستان، امروزه در بسیاری از کشورها مانند ایران نیز کشت می‌شود. این دانه ارزش غذایی بالایی دارد و منبع غنی از پروتئین است. به همین علت به افراد گیاه‌خوار بسیار توصیه می‌شود. برخی از انواع ماش ممکن است سفت باشند و به خوبی پخته نشوند. بنابراین اگر نمی‌توانید ماش با کیفیت را به خوبی تشخیص دهید، بهتر است یک پیمانه از آن را پخته و امتحان کنید. اگر دانه‌های ماش پس از پخت از سفت نبودند، می‌توانید از آن را در غذا استفاده نمایید.

نکات مهم در مورد پیاز داغ

پیاز به عنوان یک ماده غذایی پایه در غذاهای ایرانی دیده می‌شود. پیاز داغ عطر و طعم بسیار خوبی به غذا می‌بخشد و از مهم‌ترین ارکان یک غذای خوشمزه است. پیاز داغ باید کاملاً خشک بوده و به صورت نازک برش داده شود. پیازداغ باید به خوبی روی روغن شناور باشد. بنابراین باید حجم مناسبی از آن درون روغن ریخته شود.

 پس از سرخ شدن، آن‌ها را روی یک توری قرار داده تا روغن اضافی آن‌ها گرفته شود. توجه داشته باشید که پس از سرخ کردن پیازهای جدید، آن‌ها را روی پیاز داغ‌های قبلی نریزید. این کار موجب می‌شود که پیاز به صورت خمیری شکل دیده شود.

نکات مهم در تهیه کوکو ماش

در هنگام تهیه این کوکو نیز مانند سایر غذاها باید به نکات ظریفی توجه کنید تا غذایی خوشمزه و بدون عیب داشته باشید. یکی از مهم‌ترین نکاتی که در تهیه این کوکو باید به آن توجه کنید، رنده کردن سیب‌زمینی پس از خنک شدن آن است. اگر سیب زمینی را به صورت داغ رنده کنید، در هنگام ترکیب کردن آن با سایر مواد به دست شما می‌چسبد. از دیگر موارد مهمی که در طرز تهیه کوکو ماش باید به آن توجه شود، این است که مایه کوکو را هنگامی که خنک شده است، به سایر مواد کوکو اضافه کنید.

 اگر ماش را به صورت داغ به این مواد اضافه کنید، موجب از هم گسستگی کوکو خواهد شد. همچنین اگر به سیر علاقه‌ای ندارید، می‌توانید از کمی پودر سیر برای عطر دهی به کوکو استفاده کنید. امکان استفاده از پیارچه به جای پیاز در کوکو وجود دارد.

طرز تهیه کوکوی ماش مجلسی

سخن پایانی

اگر قصد دارید غذایی خوشمزه و مقوی برای خود و اعضای خانواده تهیه کنید، کوکو ماش را به شما پیشنهاد می‌کنیم. این کوکو سرشار از ویتامین و مواد مغذی برای کودکان و بزرگسالان است و می‌تواند پروتئین لازم برای این افراد را تامین کند. اگر فرصت کمی برای پخت غذا دارید، می‌توانید کوکو ماش را در برنامه خود قرار دهید. البته طرز تهیه کوکوی ماش بسیار مهم است و همانند سایر غذاها دارای فوت‌وفن هایی است که باید آن‌ها را رعایت کنید.

مقالات بیشتری بخوانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا