غذای محلیغذای اصلیغذای بین الملل

طرز تهیه مانتی غذای سنتی ترکیه

آیا تا به حال به کشور ترکیه سفر کرده‌اید؟ از رسم و رسومات مردم ترکیه آگاهی دارید؟ آیا تاکنون از غذاهای معروف و خوشمزه این کشور کهن میل کرده‌اید؟ مانتی یکی از غذاهای سنتی کشور ترکیه بوده که در بین گردشگران و مردم بومی این کشور طرفداران بسیار زیادی دارد. این غذای خوشمزه یکی از غذاهایی است که به ذائقه‌ی مردم ایران نیز نزدیک است.در ادامه همراه با مجله آشپزی مامی کوکینگ باید تا با طرز تهیه مانتی آشنا شوید.

طرز تهیه مانتی غذای سنتی ترکیه

مانتی غذای سنتی ترکیه

مانتی یک نوع غذای سنتی در کشور ترکیه بوده که طرفداران بسیار زیادی دارد. این غذای لذیذ به صورت لقمه‌ای بوده و ظاهر بسیار جذابی دارد. اما شاید از خودتان سوال کنید که این غذای خوشمزه چگونه پخته می‌شود؟ مانتی یک نوع غذای سنتی ست که برای کشور ترکیه بوده و نوعی غذای لقمه به حساب می‌آید. این لقمه را می‌توان از موادی مانند مرغ یا گوشت پر کرد. همچنین می‌توانید علاوه‌بر مرغ و گوشت از انواع سبزیجات محلی نیز استفاده کرده و از طعم بی‌نظیر آن لذت ببرید. اگر شما به کشور ترکیه سفر کرده‌اید بی شک مزه آن را در خیابان‌های پر جنب‌جوش یا در بهترین رستوران‌های ترکیه‌ای چشیده‌اید.

اما اگر دوست داشتید مزه این غذای لذیذ را برای اولین بار یا برای چندمین بار حس کنید نگران نباشید! این غذای سنتی یکی از راحت‌ترین و لذیذترین غذاهای موجود در کشور ترکیه به حساب می‌آید. شما می‌توانید به راحتی و در منزل خود اقدام به تهیه و پختن این غذا کنید و از مزه لذیذ آن نهایت لذت را ببرید.

مانتی ترکیه به علت تهیه و پخت بسیار آسان یکی از مناسب‌ترین غذاها برای مهمانی‌ها و دورهمی‌های شما می‌تواند باشد. این غذا در زمان کمی پخته می‌شود و اگر شما مایل باشید با کمی حوصله به خرج دادن بدون شک می‌توانید ظاهر این غذا را نیز مانند طعم آن زیبا کنید.

طرز تهیه مانتی ترکیه

مواد لازم برای تهیه مانتی غذای سنتی ترکیه

مانتی، غذای سنتی ترکیه یکی از غذاهای بسیار راحت و در عین حال خوشمزه‌ای است که هر خانم ایرانی می‌تواند در آشپزخانه‌ منزل خود و به شکلی بسیار آسان آن را تهیه کند. در هنگامی که شما در تدارک یک مهمانی و دورهمی در خانه خود هستید و می‌خواهید یکی از بهترین غذاها و در عین حال متفاوت‌ترین غذا را برای پذیرایی از مهمانان خود تهیه کنید، مانتی مناسب‌ترین گزینه است.

اما مواد لازم برای تهیه این مواد چیست؟ این غذای ترکیه‌ای از مهم‌ترین مواد و غلات ساخته و تهیه می‌شود. در ساختار آن انواع ویتامین‌ها و همچنین پروتئین نیز وجود دارد. در ادامه مواد غذایی لازم و میزان هر کدام از آن‌ها برای تهیه مانتی آمده است. توجه داشته باشید میزان موادی که در ادامه گفته شده، جهت تهیه غذا به تعداد ۴ نفر است:

  • آرد سفید قنادی: 3 لیوان
  • آب: تقریبا یک لیوان
  • نمک: به مقدار لازم
  • تخم مرغ: یک عدد
  • گوش چرخ کرده: 200 گرم
  • پیاز رنده شده: 1 عدد
  • فلفل و ادویه ( ادویه مخصوص برای گوشت، پودر سیر و کمی جعفری خشک شده )
  • کشک: چهار قاشق غذاخوری
  • ماست یونانی: چهار قاشق غذاخوری
  • سیر: سه حبه به صورت رنده شده
  • روغن زیتون: یک چهارم لیوان
  • رب گوجه: دو قاشق غذاخوری
  • فلفل پول بیبر: یکی قاشق غذاخوری
  • نعنای خشک
  • پودر سماق
مواد لازم برای تهیه مانتی ترکیه

طرز تهیه مانتی

ابتدا شما باید خمیر این غذای خوشمزه را تهیه کنید. برای تهیه خمیر آن در ابتدا آرد را داخل کاسه‌ای ریخته و وسط آن را گود و در آن تخم مرغ‌ها را بشکنید. سپس به آن مقدار تقریبا یک قاشق غذاخوری نمک طعام اضافه کرده و ورز دهید و سپس به آن آب اضافه کنید. آب را تا زمانی که خمیر نرم و لطیف نشده اضافه کرده و هم بزنید. سپس روی خمیر تولید شده را بپوشانید و به مدت نیم ساعت کنار گذاشته تا استراحت کند.

برای تهیه مواد داخل مانتی ابتدا گوشت چرخ کرده را با نمک، ادویه جات (جعفری و ریحان خشک شده) و پیاز رنده شده هم زده و کنار بزارید. خمیر بعد از نیم ساعت استراحت را به دو قسمت تقسیم کرده سپس با وردنه به عمق سه میل صاف کنید. نکته مهم در این قسمت این است که حتما برای تهیه این خمیر زیر و روی خمیر آرد پاشی کنید تا به وسیله‌های مورد نظر یا همان وردنه و سطح کاری خود نچسبد. سپس خمیر را به صورت مربع درآورده و مواد گوشتی را به اندازه کم بین خمیر قرار دهید.

بعد تمام شدن مانتی‌ها، آن‌ها را داخل یک قابلمه که حاوی آب بجوش است ریخته و بگذارید به مدت ۲۵ دقیقه بجوشد و کاملا پخته شود. در این زمان به سراغ تهیه سس روی مانتی رفته و آن را تهیه کنید. برای تهیه سس مانتی کشک، ماست و سیر رنده شده را همراه هم مخلوط کرده و کنار بگذارید. سپس روغن زیتون را با فلفل پول بیبر و رب گوجه فرنگی تفت دهید. در آخر شما می‌توانید برای تزئین این غذای خوشمزه سس را روی مانتی ریخته و از طعم آن لذت ببرید. نوش جان!

طرز تهیه مانتی ساده

روش دوم برای تهیه مانتی

همان طور که پیش­تر اشاره شد مانتی یکی از غذاهای سنتی در کشور ترکیه‌ بوده که طرفداران بسیار زیادی را در بین مردم جهان از جمله ایران دارد. در بالا ما روشی را برای تهیه این غذای خوشمزه ارائه دادیم. اما روشی راحت‌تر، آسان‌تر و سریع‌تر نیز وجود خواهد داشت. در این روش شما نیاز نیست مانتی را پر کنید. فقط کافی است مانتی‌های آماده شده را مانند ماکارونی یا پاستا داخل آب جوش همراه با نمک ریخته و بعد از ۱۰ تا ۱۲ دقیقه از روی شعله بردارید و کنار بگذارید و روی آن سس مخصوص خود که شامل سس گوشت، سس ماست یا هر سس دیگر است، بریزید.

طرز تهیه مانتی

سخن پایانی

کشور ترکیه به دلیل زندگی مردم اقوام مختلف دارای غذاهای متنوع و البته خوشمزه‌ بسیاری است. این غذاها با توجه به ویژگی‌های مختلف و خاص خود تهیه می‌شوند که هر کدام دارای مزه‌های فوق‌العاده‌ای هستند. یکی از این غذاهای لذیذ مانتی بوده که دستور پخت بسیار راحتی دارد. این غذای خوشمزه یکی از غذاهای سنتی و مخصوص کشور ترکیه‌ بوده که مردم ایران می‌توانند بدون هیچ مشکلی آن را تهیه و از مزه بی‌نظیر آن لذت ببرند.

مقالات بیشتری بخوانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا