غذای اصلی

لیست غذا برای تازه عروس – لیست غذای پر و پیمان برای تازه عروس ها

یکی از دغدغه‌های مهمی که ممکن است تازه عروس‌ها در روزهای آغازین ازدواج خود داشته باشند، تهیه غذاهایی متنوع و درعین‌حال خوشمزه است. همچنین ممکن است این سوال برایشان پیش آید که چی درست کنم تکراری نباشه؟ اگر شما نیز ازجمله تازه عروس‌هایی هستید که تجربه آشپزی در دوران مجردی را نداشته‌اید و به‌دنبال لیست غذا برای تازه عروس می‌گردید، در این مقاله از مجله مامی کوکینگ با ما همراه باشید؛ چراکه در این مطلب قصد داریم به معرفی طرز تهیه چند نمونه غذا ساده و متنوع در لیست غذا برای تازه عروس بپردازیم.

آلبالو پلو با مرغ

یکی از انواع غذاهای پلویی ایرانی که به‌دلیل استفاده از آلبالو در آن، به‌عنوان یک غذا فصلی شناخته می‌شود، آلبالو پلو است. اصالت این غذا مربوط به شهر شیراز بوده؛ اما امروزه در سراسر کشور بسیار محبوب و پرطرفدار شده‌ است. اگر شما نیز به‌دنبال تهیه بهترین غذا برای ناهار یا شام هستید که علاوه‌بر طعم لذیذ و بی‌نظیر از خواص متعددی نیز برخوردار باشد، آلبالو پلو با مرغ بهترین گزینه برایتان خواهد بود.

مواد لازم برای تهیه آلبالو پلو

  • آلبالو 300 گرم
  • ران مرغ 400 گرم
  • برنج 3 پیمانه
  • کره 50 گرم
  • پیاز 3 عدد متوسط
  • شکر 4 قاشق غذاخوری
  • زعفران دم کرده 5 قاشق غذاخوری
  • خلال پسته به میزان لازم
  • زردچوبه به میزان لازم
  • نمک و فلفل سیاه به میزان لازم

طرز تهیه آلبالو پلو با مرغ

  1. برای تهیه این پلو خوشمزه و لذیذ در لیست غذا برای تازه عروس ابتدا برنج را بشویید و درون یک کاسه حاوی آب سرد بریزید. سپس 1 قاشق مرباخوری نمک به کاسه بیفزایید و منتظر بمانید تا برنج حدود 1 الی 2 ساعت خیس بخورد.
  2. حال پیازها را به‌صورت خلالی نازک خرد کرده و یک تابه مناسب روی حرارت قرار دهید. مقداری روغن مایع به تابه بیفزایید و بلافاصله پیازهای خلالی شده را درون تابه بریزید و تفت دهید. زمانی‌که پیازها سبک و شیشه‌ای شدند، مقداری فلفل سیاه و زردچوبه به تابه اضافه کنید و مجدد پیازها را تفت دهید تا سرخ شوند.
  3. در ادامه ران‌های مرغ را درون تابه چیده و به‌همراه پیاز سرخ کنید. در مرحله بعد از طرز تهیه آلبالو پلو با مرغ برای‌ اینکه ران‌های مرغ خوش‌طعم و خوش‌رنگ شوند، 2 قاشق غذاخوری زعفران دم کرده را به‌همراه مقداری نمک به تابه اضافه کنید.
  4. زمانی‌که ران‌های مرغ کاملا سرخ و طلایی شدند، به مقدار کافی آب به مرغ اضافه نمایید. سپس درب قابلمه را بسته و اجازه دهید که ران‌های مرغ کاملا پخته و آب اضافی درون تابه نیز کشیده شود.
  5. در همین حین هسته‌های آلبالو را جدا سازید و همراه شکر درون یک قابلمه مناسب بریزید. سپس آن را به مدت 15 دقیقه روی حرارت ملایم قرار دهید تا شهد آلبالو غلیظ شود. توجه داشته باشید که در این مرحله کف روی شهد را باید با قاشق جدا نموده و دور بریزید. سپس زمانی‌که شهد آلبالو غلظت پیدا کرد، قابلمه را از روی حرارت بردارید.
  6. در این مرحله از طرز تهیه آلبالو پلو با مرغ در لیست غذای هفتگی یک قابلمه دیگر را تا نیمه پر از آب کنید و روی حرارت قرار دهید تا آب به جوش بیاید. پس‌ از به جوش آمدن آب، برنج را آبکشی نموده و به‌همراه 1 قاشق چای‌خوری نمک به قابلمه اضافه کنید. حال منتظر بمانید تا برنج به مدت 8 الی 12 دقیقه درون آب جوش باقی بماند تا پخت اولیه آن انجام گیرد؛ اما زمانی‌که اطراف دانه‌های برنج نرم و مغز آن کمی سفت بود، قابلمه را از روی حرارت بردارید.
  7. در مرحله بعد برنج را درون آبکش ریخته و آبکشی نمایید. مقداری روغن مایع درون قابلمه ریخته و ته‌دیگ دلخواه خود را درون آن قرار دهید. حال کمی از برنج را درون یک کاسه با اندازه مناسب بریزید. زعفران باقی‌مانده را درون کاسه اضافه کرده و با برنج مخلوط کنید.
  8. در ادامه مقداری از برنج ساده را درون قابلمه بریزید. آلبالوها را از شهد آن جدا نموده و کمی از آن‌ها را روی برنج بیفزایید. در ادامه 1 قاشق غذاخوری از برنج زعفرانی را به‌صورت پخش روی آلبالوها ریخته و مجدد روی مواد را با برنج ساده بپوشانید. به‌همین ترتیب ادامه مواد را بریزید و درنهایت لایه آخر را با شهد آلبالو به اتمام برسانید.
  9. سپس کره را به‌صورت تکه‌های مکعبی شکل خرد کرده و روی برنج قرار دهید. درب قابلمه را با دمکنی پوشانده و روی قابلمه بگذارید. روی حرارت ملایم گاز شعله پخش‌کن قرار داده و قابلمه را روی آن بگذارید. سپس حدود 40 دقیقه اجازه دهید تا آلبالو پلو دم بکشد. پس‌ از گذشت این مدت قابلمه را از روی حرارت بردارید و پلو را به‌طور کامل مخلوط کنید تا به‌صورت یکنواخت سه‌رنگ شوند. در آخرین مرحله از تهیه این غذا، آلبالو پلو را در ظرف موردنظر خود بریزید و ران‌های مرغ پخته شده را روی آن قرار دهید. همچنین برای تزئین این غذا می‌توانید از مقداری خلال پسته به‌صورت پخش روی پلو نیز کمک بگیرید.

برای خانواده شوهر چی بپزم؟ لیست انواع غذای مادر شوهر پسند برای تازه عروس ها

آلبالو پلو با مرغ

کباب تابه ای

یکی دیگر از بهترین گزینه‌ها در لیست غذا برای تازه عروس، کباب تابه‌ای است. این غذا نوعی کباب خانگی محبوب و بسیار پر طرفدار ایرانی بوده که شما می‌توانید علاوه‌بر استفاده از آن برای شام یا ناهار، به‌عنوان یک غذای مجلسی نیز استفاده کنید. همچنین شما می‌توانید کباب تابه‌ای را به‌صورت آبدار یا بدون آب و به‌صورت سرخ‌شده تهیه نمایید.

مواد لازم برای تهیه کباب تابه ای

  • گوشت چرخ‌کرده 500 گرم
  • سیب‌زمینی 2 عدد متوسط
  • پیاز 2 عدد بزرگ
  • گوجه‌فرنگی 4 عدد متوسط
  • رب گوجه‌فرنگی 2 قاشق غذاخوری
  • آبلیمو 1 قاشق غذاخوری
  • زعفران دم کرده 1 قاشق غذاخوری
  • روغن و زردچوبه به میزان لازم
  • نمک و فلفل سیاه به میزان لازم

طرز تهیه کباب تابه ای

  1. به‌منظور تهیه کباب تابه‌ای از لیست غذا برای تازه عروس ابتدا پیازها را پوست گرفته و بشویید. سپس آن‌ها را با دندانه متوسط رنده به‌صورت درشت رنده کنید و پیازهای رنده شده را در یک کاسه بزرگ بریزید.
  2. گوشت چرخ‌کرده را به کاسه‌ی حاوی پیازها اضافه نموده و مقداری فلفل سیاه، زردچوبه و نمک به مخلوط گوشت و پیاز بیفزایید. حال مواد را به‌خوبی با یکدیگر مخلوط کنید تا کاملا یکدست شوند. توجه داشته باشید که در این مرحله باید چند دقیقه مواد را ورز دهید تا منسجم شوند. همچنین درصورتی‌که فرصت کافی داشتید، مایه کباب را به مدت 1 ساعت در یخچال قرار دهید تا درنهایت کباب هرچه بهتر و خوشمزه‌تری داشته باشید.
  3. پس‌ از خارج کردن مایه کباب از یخچال، یک تابه مناسب را روی حرارت قرار داده و با مقدار کمی روغن آن را چرب کنید. مایه کباب را کف تابه بریزید و آن را صاف کنید، به‌گونه‌ای که قطر کباب در تمام قسمت‌های تابه کاملا برابر باشد.
  4. پس‌ از اینکه کباب خودش را گرفت آن را به‌صورت دلخواه برش بزنید. سپس کباب را برگردانید تا سمت دیگر آن نیز پخته شود. در مرحله بعد باید برای تهیه سس کباب آماده شوید. به‌همین منظور رب گوجه‌فرنگی را در یک تابه جداگانه خوب تفت دهید تا کاملا سرخ شود. البته توجه داشته باشید که رب گوجه‌فرنگی نباید بیش‌ از اندازه سرخ شود؛ چراکه باعث بدمزه و تلخ شدن سس کباب می‌شود. پس‌ از اینکه سس گوجه را به‌خوبی تفت دادید، نصف فنجان آب را به‌همراه مقداری آبلیمو، فلفل سیاه و زعفران دم کرده به آن بیفزایید و مواد را با یکدیگر مخلوط کنید تا سس یکدستی حاصل شود.
  5. بعد از سرخ شدن دو طرف کباب، سس را به تابه حاوی کباب تابه‌ای بیفزایید و درب ماهیتابه را قرار دهید تا سس به خورد کباب برود. در همین حین گوجه‌فرنگی‌ها را از وسط نصف کرده و کنار تابه بچینید تا بپزند.
  6. همچنین در ادامه سیب‌زمینی‌ها را پوست بگیرید و به‌صورت خلالی خرد کنید. سپس سیب‌زمینی‌های خلالی شده را در روغن سرخ نموده و پس‌ از آماده شدن کباب آن‌ها را کنار گوجه‌فرنگی و کباب‌ها بچینید.

ناهار چی بپزم؟ طرز تهیه کتلت گوشت و سیب زمینی سنتی به روش مادربزرگ ها

کباب تابه ای

خورشت آلو اسفناج

خورشت آلو اسفناج یکی از انواع خورشت‌های اصیل ایرانی بوده که می‌توان آن را در برنامه غذایی سالم برای یک هفته به عنوان یکی از مناسب‌ترین گزینه ها قرار داد. این خورشت بسیار مفید و سالم بوده و می‌توان آن را به‌صورت ترش یا ملس تهیه نمود. خورشت آلو اسفناج را می‌توانید با گوشت گاو، گوسفند یا بوقلمون تهیه کنید. همچنین درصورتی‌که گیاه‌خوار هستید، می‌توانید این خورشت را به‌صورت بدون گوشت نیز آماده‌ سازید.

مواد لازم برای تهیه خورشت آلو اسفناج

  • اسفناج 800 گرم
  • گوشت گوسفندی 400 گرم
  • پیاز 2 عدد
  • آلو بخارا 12 عدد
  • آب نارنج به میزان لازم
  • دارچین و روغن به میزان لازم
  • نمک و فلفل سیاه به میزان لازم

طرز تهیه خورشت آلو اسفناج

  1. به‌منظور تهیه این خورشت از لیست غذا برای تازه عروس ابتدا پوست پیاز را جدا کرده و پس‌ از شستن، آن را به‌صورت نگینی ریز خرد کنید. سپس یک قابلمه مناسب روی حرارت قرار داده و به آن مقداری روغن اضافه کنید. پیازها را درون قابلمه بریزید و به‌خوبی تفت دهید تا سبک و شیشه‌ای شوند.
  2. گوشت گوسفندی را نیز پس‌ از خرد کردن به قابلمه اضافه کنید و حداقل به مدت 15 دقیقه تفت دهید تا رنگ گوشت تغییر یابد. سپس فلفل، زردچوبه و دارچین را به گوشت اضافه نمایید و به تفت دادن ادامه دهید تا عطر و طعم ادویه‌ها آزاد شود.
  3. در ادامه 4 لیوان آب درون قابلمه بریزید و منتظر بمانید تا گوشت به مدت 2 الی 3 ساعت به‌طور کامل پخته شود. در همین حین اسفناج‌ها را بشویید و درون آبکش قرار دهید تا آب اضافی آن‌ها خارج شود. سپس اسفناج را به‌صورت ریز خرد کنید.
  4. یک تابه مناسب روی حرارت قرار دهید و اسفناج را به تابه اضافه کنید. اسفناج را به‌اندازه‌ای تفت دهید که آب میان بافتی‌اش به‌طور کامل تبخیر شود. سپس مقداری روغن به تابه اضافه کنید و تا زمانی‌که اسفناج‌ها کاملا سرخ شوند، به تفت دادن ادامه دهید.
  5. در مرحله بعد از طرز تهیه این خورشت از لیست غذا برای تازه عروس اسفناج‌ها را از تابه خارج کرده و کناری بگذارید. ماهیتابه را با دستمال حوله‌ای تمیز کنید و مقداری روغن به آن بیفزایید. در ادامه آلو بخاراها را درون ماهیتابه بریزید و به‌خوبی تفت دهید تا مقداری سرخ شوند. در حقیقت تفت دادن آلو بخارا باعث می‌شود که آلوها درون خورشت له نشوند.
  6. پس ‌از پخته شدن کامل گوشت، اسفناج سرخ‌شده را به همراه مقداری نمک به قابلمه حاوی گوشت اضافه کرده و مواد را به‌خوبی با یکدیگر مخلوط نمایید. سپس درب قابلمه را ببندید تا خورشت به مدت 1 ساعت دیگر بپزد.
  7. در 10 دقیقه پایانی پخت خورشت آلو اسفناج، آلو بخاراها را به همراه آب نارنج به خورشت اضافه کنید. سپس درب قابلمه را قرار داده تا خورشت به‌طور کامل جا بیفتد. با توجه به اینکه خورشت آلو اسفناج باید به‌صورت کم‌آب سرو شود، مدتی را منتظر بمانید تا آب اضافی درون قابلمه کشیده شود و خورشت به‌طور کامل به روغن بیفتد. درنهایت خورشت را در ظرف موردنظر خود بریزید و به همراه پلو زعفرانی سرو کنید.

برای سرماخوردگی چی بخوریم؟ طرز تهیه سوپ برای سرماخوردگی و گلودرد

خورشت آلو اسفناج

سخن پایانی

در این مقاله به معرفی برخی از مناسب‌ترین غذاها در لیست غذا برای تازه عروس پرداختیم. غذاهای معرفی شده از جمله غذاهای محبوب، خوشمزه و خوش‌رنگ و لعابی بوده که می‌توانند به روزهای آغازین زندگی مشترک زیبایی بیشتری ببخشند. بنابراین اگر به‌دنبال لیست غذاهای ایرانی ساده برای نهار یا شام می‌گردید و می‌خواهید یک غذا جدید و درعین‌حال متنوع تهیه کنید، توصیه می‌کنیم از غذاهای معرفی‌شده در این مقاله غافل نشوید. لیست غذا برای تازه عروس و به‌طورکلی افرادی که به تازگی وارد زندگی مشترک شده‌اند، بسیار کاربردی بوده و می‌تواند آن‌ها را دغدغه همیشگی‌شان نجات دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا