کتلتغذای اصلی

طرز تهیه کتلت گوشت و سیب زمینی سنتی به روش مادربزرگ ها

کتلت گوشت و سیب‌زمینی قطعا یکی از بهترین و محبوب‌ترین غذاهایی است که از گذشته تا به امروز نوش جان کرده‌اید. این غذا با انواع مواد اولیه همچون سبزیجات، گوشت، مرغ و ماهی طبخ می‌شود. مواد تشکیل‌دهنده اصلی کتلت شامل تخم‌مرغ، سیب‌زمینی، پیاز و… است که با سایر مواد به شکل ‌های مختلفی ترکیب و پخته می‌شود. شما نیز می‌توانید با پخت کتلت گوشت و سیب‌زمینی، این غذای لذیذ و خوش‌طعم را به‌همراه برنج یا نان سرو و نوش جان کنید. در این مطلب از مجله مامی کوکینگ قصد داریم به طرز تهیه کتلت گوشت و سیب‌ زمینی بپردازیم؛ پس تا پایانِ این بخش از مجله آشپزی مامی کوکینگ ما را همراهی کنید.

طرز تهیه کتلت قدیمی گوشت و سیب زمینی به روش مادربزرگ ها

مواد لازم برای تهیه کتلت گوشت و سیب‌ زمینی (4 نفر)

  • سیب‌زمینی 3 عدد
  • گوشت چرخ کرده 300 گرم
  • تخم‌مرغ 2 عدد
  • پیاز 1 عدد
  • زردچوبه نصف قاشق چای‌خوری
  • روغن به میزان لازم
  • نمک و فلفل به میزان لازم
  • گوجه‌فرنگی، خیارشور و زیتون به میزان لازم

مواد لازم برای تهیه کتلت گوشت و سیب‌ زمینی (4 نفر)

طرز تهیه کتلت گوشت با سیب‌ زمینی خام

  1. در اولین مرحله از طرز تهیه کتلت سیب زمینی قدیمی پیازها را پوست بکنید و پس‌ از شستشو آن‌ها را رنده کنید. سپس سیب‌زمینی‌ها را نیز بشویید و به‌صورت مجزا آن‌ها را رنده نمایید. آب پیازها را به‌طور کامل بگیرید و با سیب‌زمینی‌ها مخلوط کنید. توجه داشته باشید اگر پیاز آب داشته باشد کتلت شما منسجم نخواهد بود. برای انجام این کار پیشنهاد می‌کنیم پیازهای رنده شده را درون یک آبکش یا صافی قرار دهید و با پشت قاشق فشار آورید تا آب اضافی از آن‌ها خارج شود.
  2. در مرحله بعد گوشت چرخ‌کرده و تخم‌مرغ را به مواد اضافه نموده و تمام آن‌ها را با دستان خود ورز دهید. سپس نمک، فلفل و زردچوبه را نیز به مایه کتلت اضافه نمایید و آن‌ها را به‌خوبی با دستان خود ورز دهید تا به‌طور کامل با یکدیگر مخلوط شوند. سپس مایه کتلت را حدود نیم‌ ساعت درون یخچال قرار دهید تا استراحت کند. توجه داشته باشید کیفیت ورز دادن شما در انسجام نهایی کتلت ها بسیار موثر خواهد بود. بنابراین تا زمانی‌که بافتی یکنواخت در مایه کتلت ایجاد شود، ورز دادن را ادامه دهید.
  3. ماهیتابه مورد نظر خود را روی شعله متوسط گاز قرار دهید و پس‌ از گرم شدن روغن سرخ کردنی به آن اضافه نمایید. صبر کنید که روغن به اندازه کافی داغ شود تا کتلت‌ها به ماهیتابه نچسبند. پس‌ از داغ شدن روغن، مایه کتلت را بردارید و با دستان خود به شکل بیضی یا دایره‌ای شکل دهید. سپس آن‌ها را درون ماهیتابه بیندازید تا به‌طور کامل سرخ شوند.
  4. بعد از اینکه یک طرف کتلت ها سرخ شد آن‌ها را برگردانید تا طرف دیگر نیز به‌طور کامل سرخ شود. توجه داشته باشید حرارت گاز باید ملایم باشد تا کتلت‌ها به‌آرامی مغزپخت شوند. همچنین کتلت‌ها را نازک بگیرید تا وسط آن‌ها خام نماند. فراموش نکنید تا هنگامی‌که یک طرف کتلت ها سرخ نشده‌اند، آن‌ها را درون تابه جابجا نکنید؛ چراکه باعث از بین رفتن انسجام آن‌ها می‌شود. برای بررسی این مورد می‌توانید به لبه‌های بیرونی کتلت توجه کنید؛ زیرا زمانی‌که به‌خوبی سرخ شوند، اطراف آن از سطح تابه فاصله گرفته و برشته می‌شود. در این زمان به‌راحتی می‌توانید کتلت را بچرخانید. پس‌ از سرخ و طلایی شدن دو طرف کتلت، آن‌ها را برای گرفتن روغن اضافی روی دستمال مخصوص قرار دهید. سپس در ظرف مناسب چیده و با گوجه‌فرنگی، جعفری تازه، خیارشور، ترشی و زیتون تزیین نمایید.

برای عصرونه این املت خوشمزه رو بپز:

طرز تهیه کتلت گوشت با سیب‌ زمینی خام

طرز تهیه کتلت گوشت و سیب‌ زمینی پخته شده

  1. در طرز تهیه کتلت گوشت و سیب زمینی پخته شده به همان میزان مواد اولیه گفته شده نیاز خواهید داشت و تنها روش پخت تغییر می‌کند. در طرز تهیه کتلت رستورانی سیب‌زمینی‌ها را همراه با نمک داخل مایکروفر بپزید تا آبدار نشود. البته شما می‌توانید آن‌ها را به شکل آب‌پز نیز درآورید. پس‌ از پخت سیب‌زمینی‌ها منتظر بمانید که دمای آن‌ها پایین آمده و خنک شوند. سپس آن‌ها را رنده کنید و همراه با گوشت، تخم‌مرغ و دیگر ادویه‌ها با یکدیگر مخلوط نمایید. همچنین می‌توانید از ادویه کاری یا زعفران نیز به‌عنوان طعم دهنده استفاده کنید و بار دیگر آن‌ها را ورز دهید.
  2. اگر مایه کتلت کم‌نمک بود، به آن کمی نمک اضافه کنید. مقداری روغن درون ماهیتابه مورد نظر بریزید و صبر کنید تا داغ شود. پس‌ از داغ شدن روغن، مقداری از مایه کتلت را بردارید و سپس در آرد سوخاری بغلتانید.
  3. کتلت‌ها را درون ماهیتابه قرار داده تا دو سمت آن طلایی و سرخ شوند. پس‌ از اتمام سرخ شدن کتلت‌ها آن را روی یک دستمال قرار دهید تا روغن اضافی از آن خارج شود.
  4. پس‌از انجام این کار می‌توانید کتلت را در ظرف موردنظر قرار داده و با گوجه حلقه شده، خیارشور و نان سرو کنید.

ناهار چی بپزم؟! طرز تهیه چلو ماهیچه رستورانی به روش پسران کریم

طرز تهیه کتلت گوشت و سیب‌ زمینی پخته شده

نکات پخت کتلت گوشت و سیب زمینی

  • برای شل نشدن مایه کتلت و ترد شدن بیشتر آن می‌توانید 1 قاشق آرد سوخاری به طرز تهیه کتلت خانگی اضافه کنید.
  • پیشنهاد می‌کنیم میزان چربی گوشت مورد استفاده کم باشد؛ چراکه ممکن است هنگام سرخ کردن شکل خود را از دست دهند و کوچک‌تر شوند.
  • یکی از مهم‌ترین دلایلی که باعث وا رفتن کتلت می‌شود، آب پیاز است. بنابراین همان‌طور که در طرز تهیه کتلت ساده گفته شد پیاز را به‌صورت مجزا رنده کنید و آب آن را بگیرید.
  • کتلت ها را خیلی سریع پشت‌ و رو نکنید؛ بلکه اجازه دهید یک طرف آن‌ها کاملا سرخ و طلایی شود و سپس آن‌ها را برعکس کنید.
  • یکی از مهم‌ترین نکات در طرز تهیه کتلت شامی این است که برای یکدست شدن سطح کتلت، پس‌ از شکل دادن با دست قسمت‌هایی که جای انگشت روی آن‌ها باقی‌مانده را با پشت قاشق صاف کنید.
  • توجه داشته باشید هنگام پخت کتلت حرارت زیر گاز را کم کنید؛ در غیر این صورت کتلت‌ها مغز پخت نشده و می‌سوزند.
  • برای‌ اینکه کتلت عطر خوشایندی به خود بگیرد، می‌توانید از مقداری پودر سیر استفاده کنید.
  • برای خوش‌طعم و خوش عطر شدن کتلت‌ها، در پایان پخت مقداری زعفران آب کرده به آن اضافه نمایید.
  • به منظور حفظ سلامتی پس از سرخ شدن کتلت‌ها، آن‌ها را روی یک دستمال قرار دهید تا روغن آن‌ها خارج شود.
  • متناسب با ذائقه خود می‌توانید 1 الی 2 حبه سیر به مخلوط مایه کتلت اضافه کنید تا عطر و طعم لذت‌بخشی پیدا کند.
  • برای ایجاد طعم بهتر می‌توانید از مقداری سبزی معطر و خشک همچون ترخون و مرزه در مایه کتلت استفاده نمایید.

قیمه رو اینجوری بپز؛ خوشمزه ‎تره!

نکات پخت کتلت گوشت و سیب زمینی

جمع بندی

در این مقاله از مجله مامی کوکینگ به‌ طرز تهیه کتلت گوشت و سیب‌ زمینی پرداختیم. کتلت گوشت یکی از غذاهایی است که شما می‌توانید علاوه‌بر برنج، به‌همراه نان نیز میل کنید. این غذا در مدت زمان نسبتا کوتاهی حاضر شده و برای زمان‌هایی که فرصت زیادی برای تهیه غذا ندارید، بهترین انتخاب خواهد بود.

سوالات متداول

  • علت وا رفتن کتلت چیست؟

یکی از مهم‌ترین علت‌هایی که باعث وا رفتن کتلت می‌شود، کم بودن مقدار تخم‌مرغ به‌ویژه سفیده آن است. از دیگر دلایل وا رفتن کتلت می‌توان به مقدار آب پیاز آن اشاره کرد. برای جلوگیری از وا رفتن کتلت می‌توانید مقداری آرد نخودچی یا سوخاری به آن اضافه کنید.

  • چرا کتلت سیب زمینی وا میره؟

استفاده بیش‌ از اندازه از پیاز یکی از علل اصلی وا رفتن کتلت سیب‌زمینی محسوب می‌شود. بنابراین توصیه می‌کنیم در طرز تهیه کتلت تهرانی از پیاز کمتری استفاده و آن را با رنده درشت خرد کنید.

  • راز ترد شدن کتلت چیست؟

مهم‌ترین راز ترد شدن کتلت، گرفتن آب سیب‌زمینی است. درنتیجه در طرز تهیه کتلت پفکی بهتر است از آرد نخودچی استفاده کنید تا کتلت پف بیشتری کند و تردتر شود.

  • راز خوشمزگی کتلت چیست؟

راز خوشمزگی کتلت این است که اگر پیش از سرخ کردن مواد در روغن، کمی زردچوبه به آن اضافه کنید کتلت بسیار خوش‌طعم‌تر و خوشرنگ‌تر می‌شود.

  • چرا کتلت به ماهیتابه میچسبه؟

مهم‌ترین علل چسبندگی کتلت به ماهیتابه، داغ نشدن روغن، مناسب نبودن ماهیتابه، آب داشتن مواد کتلت و کم بودن میزان تخم‌مرغ و آرد محسوب می‌شود.

  • علت چسبیدن کتلت به ماهیتابه چیه؟

اگر ضخامت مواد بیش‌ از اندازه کم باشد و روغن استفاده‌ شده برای پخت کتلت داغ نباشد، کتلت‌ها به ماهیتابه سریعا می‌چسبند و از هم وا می‌روند. بنابراین در طبخ کتلت به ضخامت آن توجه کنید.

  • وا رفتن کتلت به چه دلیل اتفاق میفته؟

ازجمله اصلی‌ترین دلایل وا رفتن کتلت می‌توان به وجود بیش‌ از اندازه آب پیاز در مایع کتلت اشاره کرد. بنابراین آب پیاز را هنگام اضافه کردن مواد به‌طور کامل با استفاده از صافی بگیرید و پیاز را با رنده درشت خرد نمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا