خورشغذای اصلی

طرز تهیه خورش قیمه با سیب زمینی | رستورانی و مجلسی

خورشت قیمه یکی از اصیل‌ترین و محبوب‌ترین خورشت‌های ایرانی بوده که به عنوان یک غذا سنتی در مهمانی‌ها و مجالس مورد استفاده قرار می‌گیرد. این خورشت به روش‌های متفاوت و با مواد غذایی متنوعی طبخ می‌شود. همچنین خورشت قیمه به عنوان یکی از بهترین غذاها برای ایام مذهبی و مناسبت‌های خاص شناخته می‌شود. ازجمله پرطرفدارترین انواع خورشت قیمه می‌توان به خورشت قیمه سیب‌زمینی، خورشت قیمه بادمجان و خورشت قیمه مخلوط اشاره نمود. این غذا به‌صورت سنتی با گوشت قرمز، سفید یا حتی بدون گوشت تهیه می‌شود و شما می‌توانید با پخت آن از میل کردن در کنار خانواده و دوستان لذت ببرید. در این مقاله از مجله مامی کوکینگ قصد آموزش طرز تهیه خورش قیمه سیب زمینی را داریم؛ با مجله آشپزی مامی کوکینگ همراه باشید.

طرز تهیه خورش قیمه با سیب زمینی | رستورانی و مجلسی

مواد لازم برای پخت خورشت قیمه سیب‌ زمینی (چهار نفر)

  • گوشت خورشتی 300 گرم
  • لپه 150 گرم
  • پیاز 2 عدد متوسط
  • سیب‌زمینی 2 عدد متوسط
  • رب گوجه‌فرنگی 2 قاشق غذاخوری
  • زعفران دم کرده 1 قاشق غذاخوری
  • لیموعمانی 4 عدد
  • نمک و فلفل سیاه به میزان لازم
  • زردچوبه و روغن به میزان لازم

ناهار چی بپزیم؟! طرز تهیه خورش نازخاتون گیلانی

مواد لازم برای پخت خورشت قیمه سیب‌ زمینی (چهار نفر)

طرز تهیه خورشت قیمه سیب‌ زمینی

  1. پیش‌ از شروع آموزش طرز تهیه خورشت قیمه مجلسی بهتر است لپه‌ها را از 2 ساعت قبل‌ به همراه آب درون یک کاسه بخیسانید. هر نیم‌ساعت یک‌بار آب آن‌ها را عوض کنید تا علاوه‌بر اینکه نفخ لپه‌ها برطرف شود، با سرعت بیشتری بپزند.
  2. در مرحله بعد پیازها را به‌صورت ریز خرد کنید. سپس یک قابلمه روی حرارت قرار دهید و مقداری روغن درون آن بریزید.
  3. پس‌ از داغ شدن روغن، پیازهای خردشده را به آن اضافه کنید و تا زمانی‌که پیاز کمی نرم شود، آرد را تفت دهید.
  4. مقداری زردچوبه به پیاز اضافه کنید و دوباره تفت دهید تا کاملا یک‌دست شوند.
  5. گوشت گوسفندی یا گوساله را به‌خوبی بشویید و به‌صورت قیمه‌ای خرد کنید. مهم‌ترین نکته در طرز تهیه خورش قیمه سیب زمینی توجه به اندازه گوشت‌ها است. برای خرد کردن آن‌ها توجه کنید که حتما گوشت‌ها به اندازه‌ای متوسط باشند؛ چراکه اگر گوشت ریز باشد و در ظاهر خورشت تاثیر منفی می‌گذارد، اگر درشت باشد نیز باعث دیرتر پختن آن می‌شود.
  6. سپس گوشت‌ها را به درون قابلمه اضافه کنید و سپس کمی تفت دهید تا رنگ گوشت تغییر پیدا کند و سرخ شود. سرخ شدن گوشت در این مرحله باعث خوشمزه‌تر شدن خورشت می‌شود. البته توجه کنید که گوشت را بیش‌ از اندازه تفت ندهید؛ چراکه باعث سفت و دیرپز شدن آن می‌شود.
  7. پس‌ از سرخ شدن گوشت رب گوجه‌فرنگی را به قابلمه اضافه کنید و آن را به‌خوبی تفت دهید. توجه کنید که رب گوجه به‌طور کامل سرخ شود و رنگ آن تیره شود؛ زیرا علاوه‌بر اینکه طعم خورشت را بهتر می‌کند، باعث خوش‌رنگ‌تر شدن رنگ خورشت نیز می‌شود. البته مراقب باشید که رب گوجه‌فرنگی نسوزد؛ چراکه باعث بدطعم شدن خورشت می‌شود.
  8. پس‌ از تفت دادن رب گوجه‌فرنگی، لپه‌ها را آبکشی و سپس به قابلمه اضافه کنید. برای این‌که خامی لپه گرفته شود آن را چند دقیقه تف دهید.
  9. در مرحله بعد چهار لیوان آب به قابلمه اضافه کنید و حرارت گاز را افزایش دهید تا آب با سرعت بیشتری به جوش آید. پس‌ از جوشیدن آب درون قابلمه، حرارت گاز را ملایم کنید تا گوشت و لپه حدود 1/5الی 2 ساعت بپزند.
  10. لیموعمانی‌ها را از وسط نصف کنید و تخمه‌های داخل آن را خارج کنید. اگر تخمه‌های درون لیموعمانی را خارج نکنید، خورشت تلخ می‌شود. پس‌ از پخت کامل گوشت و لپه، لیموعمانی‌ها را به خورشت اضافه کنید.
  11. سپس به میزان لازم نمک و فلفل سیاه را به‌همراه زعفران دم کرده درون خورشت بریزید.
  12. یکی از مهم‌ترین موارد در طرز تهیه خورش قیمه سیب زمینی این است که اگر می‌خواهید خورشت شما طعم خورشت‌های نذری را به خود بگیرد، باید یک قاشق چای‌خوری دارچین به آن اضافه نمایید. توجه کنید که اگر دارچین را از ابتدای پخت خورشت به آن اضافه کنید، باعث تیره‌تر شدن رنگ خورشت می‌شود. بنابراین بهتر است آن را در مراحل پایانی خورشت به آن اضافه یا از چوب دارچین استفاده نمایید.
  13. پس‌ از اضافه نمودن نمک، فلفل، دارچین و زعفران حرارت زیر خورش را کم کنید تا با حرارت ملایم جا بیفتد.
  14. در این مرحله باید سیب‌زمینی‌ها را بشویید و سپس پوست بگیرید. به این منظور سیب‌زمینی‌ها را به‌صورت خلالی و نازک خرد نمایید و آن‌ها را با آب سرد بشویید تا نشاسته اضافی از روی آن‌ها تمیز شود. همچنین می‌توانید سیب‌زمینی‌ها را به مدت 15 دقیقه درون آب سرد قرار دهید تا نشاسته آن‌ها به‌طور کامل از بین برود. نشاسته روی سیب‌زمینی باعث بدطعم شدن غذا و چسبیدن آن‌ها هنگام سرخ کردن به یکدیگر می‌شود. پس‌ از آبکشی کردن سیب‌زمینی‌ها با آب سرد، آن‌ها را با یک دستمال تمیز خشک کنید.
  15. یک تابه روی حرارت قرار دهید و مقداری روغن سرخ کردنی درون آن بریزید. پس‌ از داغ شدن روغن به اندازه کافی، سیب‌زمینی‌ها را درون آن سرخ کنید و کنار بگذارید. برای بهتر شدن طعم سیب‌زمینی‌ها می‌توانید هنگام سرخ شدن کمی زردچوبه به آن‌ها اضافه کنید.
  16. با توجه به اینکه خورشت قیمه باید کمی آب داشته باشد، اجازه ندهید خورشت خیلی سفت شود. بعد از اینکه خورشت به غلظت مناسب رسید، آن را از روی حرارت بردارید. پس‌ از کشیدن خورشت آن را با سیب‌زمینی سرخ شده تزیین کنید و به‌همراه برنج سرو نمایید.

این خورش خوشمزه رو از دست نده: طرز تهیه خورش ماست اصفهانی

طرز تهیه خورشت قیمه سیب‌ زمینی

نکات طرز تهیه خورش قیمه سیب زمینی

  • توجه داشته باشید که مواد لازم و طرز تهیه خورش قیمه برای 4 نفر در نظر گرفته شده‌ است و اگر می‌خواهید به‌ طرز تهیه قیمه مجلسی برای 5 نفر یا حتی بیشتر دست یابید، باید مواد اولیه این غذا را به میزان لازم افزایش دهید.
  • در طرز تهیه خورشت قیمه سیب زمینی جا افتاده می‌توانید علاوه‌بر گوشت خورشتی، یک قلم گوسفند نیز اضافه کنید تا غذا شما خوش‌طعم‌تر شود.
  • اگر می‌خواهید در مدت‌زمان کوتاهی خورشت روغن بیندازد 2 قالب یخ کوچک به آن اضافه و هم بزنید.
  • اضافه نمودن گلاب و هل طعم و عطر بی‌نظیری به خورشت قیمه خواهد بخشید.
  • در طرز تهیه خورشت قیمه سیب زمینی می‌توانید به‌جای گوشت قرمز از گوشت مرغ نیز کمک بگیرید.
  • برای جلوگیری از له شدن لپه آن را با گوشت تفت دهید.
  • برای غلیظ‌تر شدن غذا اجازه دهید که خورشت روی حرارت ملایم آرام‌آرام بپزد؛ اما شما می‌توانید هنگام پخت چند تکه گوجه‌فرنگی هم به آن اضافه کنید.
  • استفاده از مواد اولیه تازه و باکیفیت در کنار داشتن طرز تهیه قیمه ساده باعث می‌شود که خورشت عطر و طعم بی‌نظیری داشته باشد.
  • شما می‌توانید برای داشتن غذایی خوشمزه به طرز تهیه خورش قیمه مجلسی با طعمی عالی و بینظیر، دارچین نیز اضافه کنید. البته توجه داشته باشید که نباید آن را زود اضافه کنید؛ زیرا باعث تیره‌تر شدن رنگ خورشت می‌شود.

یکی از بهترین خورش‌های ایران: طرز تهیه خورش کنگر خوشمزه و به روش سنتی

نکات طرز تهیه خورش قیمه سیب زمینی

جمع بندی

یکی از خوشمزه‌ترین غذاهایی که در ایام محرم و دیگر مناسبت‌های مذهبی تهیه می‌شود، خورشت قیمه است. در این مقاله به ‌طرز تهیه خورش قیمه سیب ‌زمینی به‌صورت مرحله به مرحله پرداختیم؛ اما باید بدانید که خورشت قیمه یکی از غذاهای سنتی است که به روش‌های متنوعی در مناطق مختلف کشور طبخ می‌شود. اگر می‌خواهید قیمه‌ای مجلسی و منحصربه‌فرد برای مهمانی‌های خود تهیه کنید باید هنگام پخت این خورشت به نکات گفته‌ شده توجه کنید و طبق مراحل پیش بروید تا عطر و طعم خورشت چند برابر شود. خورشت قیمه، غذایی محبوب و عامه‌پسند است که تنها با رعایت برخی موارد در تهیه آن، می‌توانید بهترین پذیرایی ممکن از مهمانان خود را داشته باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا