غذای محلیپلویی و چلوییغذای اصلی

طرز تهیه خرما پلو ، غذای مقوی و خوشمزه اهوازی

یکی از غذاهای اصیل و مقوی اهوازی‌ها، خرما پلو است. این غذا بیشتر در سفره‌های مهمانی، افطار و سحری به چشم می‌آید. به دلیل ترکیبات مقوی که دارد، برای وعده سحری بسیار مناسب است.در ادامه این مقاله از مجله آشپزی مامی کوکینگ، قصد داریم به طرز تهیه خرما پلو، غذای مقوی و خوشمزه اهوازی بپردازیم.

خرما پلو اهوازی

خرما پلو یکی از غذاهای اصیل اهوازی است که به دلیل ترکیباتی که دارد، یک غذای مقوی و مفید به حساب می‌آید. این غذا را بسیاری از اهوازی‌ها در مجالس و مهمانی‌هایشان درست می‌کنند. همچنین، حضور خرما پلو در ماه مبارک رمضان و سفره سحری و افطار به چشم می‌خورد.

این غذای اهوازی را با طرز تهیه‌های متفاوتی آماده می‌کنند. برخی با مرغ و برخی نیز با گوشت چرخ کرده آن را طبخ می‌کنند. در نهایت نیز همراه با خلال پسته، خلال بادام، زرشک، کشمش پلویی و زعفران آن را تزئین می‌کنند. در ادامه این مقاله، انواع طرز تهیه خرما پلو، غذای مقوی و خوشمزه اهوازی را آموزش می‌دهیم.

مواد لازم برای تهیه خرما پلو

  • خرما 200 گرم
  • برنج 4 الی 5 پیمانه
  • مرغ 500 گرم
  • روغن به مقدار لازم
  • کره به مقدار لازم
  • نمک، فلفل و دیگر ادویه‌های دلخواه به مقدار لازم
  • زعفران دم کرده به مقدار لازم
  • زرشک، کشمش پلویی، خلال پسته و خلال بادام برای تزئین

دقت کنید؛ این اندازه‌ها برای 4 الی 5 نفر مناسب است.

طرز تهیه خرما پلو، غذای مقوی و خوشمزه اهوازی

برای آماده سازی خرما پلو، طبق مراحل زیر پیش بروید تا در نهایت، یک خرما پلو خوشمزه و مقوی آماده کنید.

مرحله اول

این مرحله، مرحله آماده سازی خرماها است. ابتدا خرماها را از وسط دونیم کرده و هسته آنها را جدا کنید. دقت کنید، برای طبخ خرما پلو معمولاً رطب همراه با پوست به کار می‌رود. حالا خرماهای بدون هسته را در کره داغ شده، سرخ کنید تا پوست آن براق شود.

طرز تهیه خرما پلو
خرما پلو به همراه عدس یا رشته

مرحله دوم

برنجی را از چند ساعت قبل آماده کردید، باید آب کش کنید. آماده سازی برنج، بسته به نوع برنج متفاوت است. ولی در کل باید برنج را پاک کرده و چند بار بشویید. به آن نمک بزنید و اجازه دهید تا چند ساعت استراحت کند. حالا در یک قابله آب بگذارید تا به جوش بیاید. برنج را با آب در حال جوش ترکیب کنید. وقتی برنج کمی نیم پز شد، آن را آبکش کنید. پیشنهاد می‌شود که در این مرحله ته دیگ سیب زمینی برای خرما پلو بگذارید.

مرحله سوم

سینه‌های مرغ را پاک کرده و به قطعات هم اندازه برش دهید. در یک تابه، کمی روغن را داغ کرده و بلافاصله سینه‌های مرغ تکه شده را سرخ کنید. این کار را با حرارت متوسط انجام دهید تا مرغ‌ها به خوبی مغز پخت شوند. در این حین، آنها را با کمی ادویه مثل نمک، فلفل، زردچوبه، زعفران، پودر سیر و پاپریکا طعم دار کنید. سپس، درب تابه را بگذارید و اجازه دهید، مرغ همراه با آب خودش مغز پخت شود.

مرحله چهارم

در مرحله آخر، برنج را داخل دیس بکشید و روی آن را با خرماها و مرغ تزئین کنید. برای تزئین برنج می‌توانید از زرشک، کشمش، خلال بادام و پسته نیز استفاده کنید.

نکات مهم در تهیه خرما پلو اهوازی

از آن جایی که خرما پلو یک غذای محلی و اصیل ایرانی است، نکات و فوت و فن‌ها آماده سازی بسیاری دارد.

  • علاوه بر ادویه‌های اشاره شده، دیگر ادویه‌های دلخواه مانند دارچین و زیره نیز در خرما پلو به کار می‌رود.
  • به جای آب، می‌توانید برنج را داخل شیر استراحت دهید. سپس آن را با کره، شیر و گلاب بپزید. البته این روش برای آماده سازی برنج با ذائقه هر فردی سازگار نیست.
  • همان‌طور که گفته در طرز تهیه خرما پلو، غذای مقوی و خوشمزه اهوازی از ران مرغ یا گوشت چرخ کرده هم استفاده می‌شود.
  • با توجه به نوع ذائقتان می‌توانید داخل خرماها را با گردو هم پر کنید.
  • برنج خرما پلو را می‌توان به دلخواه همراه با رشته یا عدس هم آماده کرد.
  • در هنگام طبخ مرغ، می‌توانید آن را با کمی پیاز خلالی ترکیب کنید.
  • خرما استفاده شده در خرما پلو باید درشت و سفت باشد. اگر علاقه دارید، می‌توانید از خرما زرد هم استفاده کنید.
طرز تهیه خرما پلو
خرما پلوی اهوازی با ته دیگ سیب زمینی

روش‌های دیگر برای تهیه خرما پلو

همان‌طور که در بالاتر اشاره کردیم، روش‌های متفاوتی در طرز تهیه خرما پلو، غذای مقوی و خوشمزه اهوازی وجود دارد. در ادامه، تمامی این روش‌ها را توضیح می‌دهیم.

خرما پلو با شیر

برای تهیه این نوع خرما پلو، باید برنج را به همراه شیر، کره، گلاب و زعفران بپزید. معمولاً برنج این نوع خرما پلو را به طور کته آماده می‌کنند. بقیه مراحل مانند خرما پلویی که در بالا آموزش دادیم، انجام می‌شود. البته در این طرز تهیه، معمولاً خرما پلو را بدون مرغ یا گوشت میل می‌کنند.

خرما پلو با گوشت چرخ کرده

500 گوشت چرخ کرده را همراه با یک پیاز رنده شده و ادویه‌های دلخواه، ورز دهید تا آماده شود. گوشت‌ها را قل‌قلی یا به شکل خرما فرم دهید. آنها را داخل روغن یا کره داغ شده سرخ کرده و اجازه دهید به خوبی مغز پخت شوند. در نهایت، می‌توانید گوشت‌ها را داخل خرما بگذارید و برنج را با آنها تزئین کنید.

خرما پلو با ران مرغ

ران مرغ را همراه با کمی آب، ادویه‌های دلخواه و پیاز خلالی آب پز کنید. دقت کنید، مرغ خیلی زود می‌پزد، به همین دلیل، مدت زمان کوتاهی آنها را آب‌پز کنید. سپس، مرغ را آبکش کرده و به همراه پیازهایش، داخل روغن داغ سرخ کنید.

البته می‌توانید به جای سرخ کردن ران مرغ، کمی رب به آب مرغ اضافه کنید. در نهایت مرغ را همراه با سس آن سرو کنید. در آماده سازی سینه مرغ نیز امکان استفاده از این روش‌ها وجود دارد.

طرز تهیه خرما پلو اهوازی
طرز تهیه خرما پلو، غذای مقوی و خوشمزه اهوازی

خرما پلو با عدس یا رشته

طرز تهیه این نوع خرما مانند طرز تهیه عدس پلو و رشته پلو است. کافی است در هنگام آماده سازی برنج، عدس یا رشته را با آن ترکیب کرده و اجازه دهید تا بپزد. دقت کنید، اگر از عدس استفاده می‌کنید، باید عدس را از شب قبل بخیسانید. اگر از رشته استفاده می‌کنید، نباید اجازه دهید رشته‌ها زیادی از حد با برنج بجوشد.

در آخر

طرز تهیه خرما پلو، غذای مقوی و خوشمزه اهوازی خیلی سخت و زمان بر نیست. تنها با دانستن برخی نکات مهم، می‌توان آن را آماده کرد. همچنین، طرز تهیه خرما پلو امکان تغییر با توجه به نوع ذائقه هر کسی را دارد

مقالات بیشتری بخوانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا