شیرینیکیک و شیرینی

طرز تهیه نان پنجره‌ ای به روش ساده + تصویر مراحل

شیرینی پنجره‌ای یکی از شیرینی‌هایی است که از کشورهای دوری همچون نروژ، سوئد و… به کشور ما وارد شده و طرفداران زیادی پیدا کرده‌ است. این شیرینی در ایران برای مراسم‌ها و اعیاد مختلف پخته و سرو می‌شود. نان پنجره‌ ای در قالب‌های آهنی و روغن داغ سرخ می‌شود. بنابراین بدون نیاز به فر و تنها روی گاز می‌توانید این شیرینی دل‌چسب و خوشمزه را درست کنید. در ادامه با مجله آشپزی مامی کوکینگ همراه باشید تا با طرز تهیه نان پنجره‌ ای و نکات پخت آشنا شوید.

طرز تهیه نان پنجره‌ ای

مواد لازم تهیه نان پنجره‌ ای برای 5 نفر

  • آرد سفید 55 گرم
  • آرد برنج 25 گرم
  • تخم‌مرغ 4 عدد
  • نشاسته ذرت 55 گرم
  • وانیل 1/2 قاشق چای خوری
  • گلاب 25 گرم
  • پودر قند به مقدار نیاز
  • پودر هل به مقدار نیاز

چطور شیرینی کشمشی بپزیم؟! طرز تهیه شیرینی کشمشی ترد و خوش مزه در خانه، با فر و بدون فر

مواد لازم تهیه نان پنجره‌ ای برای 5 نفر

مراحل تهیه نان پنجره ای

  1. برای تهیه نان پنجره‌ ای ابتدا باید گلاب و نشاسته ذرت را با یکدیگر مخلوط کنید و تا هنگامی‌ که شکل خمیری پیدا کند آن را هم بزنید. برای انجام این کار می‌توانید از همزن دستی یا برقی به منظور یک دست شدن و مخلوط کامل گلاب و نشاسته ذرت استفاده نمایید.
  2. در ادامه تخم‌مرغ‌ها را کاملا هم بزنید تا یکدست شوند و سپس با اضافه نمودن آرد سفید به تخم‌مرغ آن‌ها را کاملا با یکدیگر مخلوط نمایید.
  3. به مخلوط تهیه شده آرد برنج بیفزایید و برای اینکه کاملا با یکدیگر مخلوط شوند تا چند دقیقه آن را هم بزنید.
  4. درنهایت نشاسته‌ای که در مرحله اول تبدیل به خمیر کرده‌اید را به ترکیب تهیه شده بیفزایید و برای یکدست شدن مایع، آن را به‌خوبی با استفاده از خمیر زن برقی یا به‌صورت دستی هم بزنید.
  5. مایع شیرینی پنجره‌ای را از داخل صافی رد کنید تا مطمئن شوید که گلوله‌های آرد داخل آن باقی نمانده باشند.
  6. درنهایت مایع آماده شده نان پنجره‌ ای را درون یخچال قرار دهید و یک ساعت به آن زمان استراحت دهید. پیشنهاد می‌شود روی ظرف مورد نظر یک سلفون یا درب قرار دهید.
  7. پس‌ از طی شدن زمان استراحت، وانیل را بیفزایید و خوب ترکیب کنید. برای تهیه نان پنجره‌ ای رنگی می‌توانید به ترکیب تهیه‌شده کمی زعفران دم شده یا پودر کاکائو اضافه نمایید.
  8. پس‌ از تهیه مایع شیرینی پنجره‌ای، برای سرخ کردن آن، به یک ظرف نچسب نیاز خواهید داشت. در یک قابلمه نچسب به اندازه مورد نیاز روغن بریزید، به‌طوری‌که شیرینی‌ها در آن کاملا غوطه‌ور شوند.
  9. قالب نان پنجره‌ای را داخل روغن قرار دهید تا کمی داغ شود و سپس قالب را تا نیمه درون مایع شیرینی فرو کنید.
  10. قالب حاوی مایع شیرینی را وارد روغن کنید و سپس قالب را درون آن به‌طور مداوم تکان دهید تا شیرینی کاملا از آن جدا شود.
  11. برای‌ اینکه هر دو طرف شیرینی کاملا سرخ شود، آن را به هر دو طرف برگردانید. سپس روی دستمال قرار دهید تا روغن اضافه از آن خارج شود. پیش‌ از سرو نان پنجره‌ ای مخلوط پودر قند و پودر هل را روی شیرینی‌ها بریزید.

تو خونه شیرینی نخودچی درست کن!

مراحل تهیه نان پنجره ای

نکات مهم پخت شیرینی پنجره ای

پیش ‌از پخت نان پنجره‌ ای بهتر است فوت‌وفن‌های آن را به‌طور کامل بلد باشید تا شیرینی خوش‌مزه، خوش‌طعم و زیبا تهیه نمایید. در ادامه برخی از نکات مهم پخت شیرینی پنجره‌ای را بررسی کرده‌ایم تا بهترین نتیجه را دریافت کنید.

  • برای‌ اینکه بتوانید از این شیرینی تا دو هفته استفاده کنید بهتر است روی آن را با سلفون بپوشانید و خارج از یخچال نگهداری کنید.
  • برای پخت نان پنجره‌ای می‌توانید از شیر به‌جای گلاب استفاده نمایید. توصیه می‌شود برای اینکه رنگ شیرینی شما زیباتر شود و عطر دل‌چسب‌تری داشته باشد، از زعفران دم کرده کمک بگیرید.
  • از قالب‌های مختلف تهیه نان پنجره‌ ای برای پخت این شیرینی‌ها استفاده کنید. البته هنگام پخت آن باید سرعت عمل بالایی داشته باشید تا بهترین نتیجه را دریافت کنید.
  • برای سرخ کردن شیرینی‌ها باید از داغ شدن قالب‌ها اطمینان کسب کنید. همچنین هنگام قرار دادن مایع درون قالب مطمئن باشید که مایع از بالای قالب بیرون نزند، در غیر این صورت مواد هنگام قرارگیری در روغن از قالب جدا نخواهند شد.
  • گاهی اوقات نان پنجره‌‌ای‌ها از قالب جدا نمی‌شوند برای جلوگیری از این موضوع باید هنگام قرارگیری مایع درون روغن فورا آن را تکان دهید تا نان داخل روغن بیفتد.
  • اگر مایع شیرینی بیش ‌از اندازه سفت بود می‌توانید از نصف استکان شیر سرد استفاده کنید و اگر مواد بیش ‌از حد شل بود توصیه می‌کنیم از یک قاشق غذاخوری آرد سفید کمک بگیرید.

این شیرینی خونگی رو از دست نده: طرز تهیه شیرینی نارگیلی لذیذ با فر

نکات مهم پخت شیرینی پنجره ای

جمع بندی

یکی از شیرینی‌های بسیار خاص و خوشمزه برای دورهمی و جشن‌های مختلف نان پنجره‌ ای است که به‌ راحتی می‌توانید آن را در منزل تهیه کنید. در این مطلب با طرز تهیه نان پنجره‌ ای و نحوه صحیح انجام آن آشنا شدید. درنهایت برای اینکه یک شیرینی پنجره‌ای به روش قنادی داشته باشید، تنها لازم است نکات گفته‌ شده را با دقت مطالعه و اجرا نمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا