کبابغذای اصلی

طرز تهیه شامی بابلی در 14 قدم، غذای محبوب گیاه خوران و دوست داران گوشت قرمز

شامی بابلی یکی از خوشمزه‌‌ترین و خوش عطرترین غذاهای شهرهای شمالی مازندران محسوب می‌شود. این غذای فوق العاده و بسیار خوشمزه همانطور که از نامش مشخص است، اصالتاً متعلق به شهرستان بابل استان مازندران است. با این حال، این غذای بسیار لذیذ و خوشمزه به دلیل طعم و عطر عالی و محشری که دارد، در تمام شهرهای مازندران و اکثر استان‌ها و شهرهای ایران، به عنوان یک غذای بسیار لذیذ شناخته شده است. توجه کنید که در طرز تهیه شامی بابلی نیز مانند اکثر غذاهای لذیذ استان‌های شمالی کشور، از موادی مانند: انواع سبزیجات محلی، نخود، پیاز و گوشت چرخ کرده استفاده می‌شود.

نکته حائز اهمیت در مورد این شامی بسیار خوشمزه این است که می‌توان آن را با دستورهای بسیار متنوعی پخت و تهیه کرد. در برخی از دستورهای غذایی از لپه به تنهایی و در برخی دیگر از ترکیب نخود و لپه استفاده شده است ولی بهتر است بدانید که در شهر بابل برای تهیه این شامی بسیار خوشمزه تنها از نخود استفاده می‌شود. در ادامه همراه با مجله آشپزی مامی کوکینگ باشید.

مواد لازم برای تهیه شامی بابلی

شامی بابلی به عنوان یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای بومی استان مازندران حاصل ترکیب سبزی‌های تازه، گوشت و انواع ادویه‌ها است و به عنوان یکی از پر طرفدارترین غذاها در استان مازندران شناخته می‌شود. همچنین در ماه مبارک رمضان، تقریباً یکی از غذاهای دائمی سفره افطار و یک غذای کامل محسوب می‌شود. همانطور که گفتیم برای تهیه شامی بابلی دستور پخت‌های متنوعی وجود دارد. نکته بسیار مهم در دستور تهیه شامی بابلی نوع، مقدار و مهم‌تر از همه تازگی سبزیجات استفاده شده است. ما در این مقاله به معرفی دستور پختی که در استان مازندران استفاده می‌شود، می‌پردازیم.

  • گوشت گوساله بدون چربی          400 گرم
  • سبزی شامی بابلی                     400 گرم
  • سیب زمینی متوسط                   2 عدد
  • پیاز                                         1 عدد
  • نخود                                       یک پیمانه
  • تخم مرغ                                 3 تا 4 عدد
  • نمک، فلفل، زردچوبه                   به مقدار لازم

طرز تهیه شامی بابلی

دستور پخت مخصوص شامی بابلی

نکته‌ی مهم در طرز تهیه شامی بابلی، این است که این غذا بدون گوشت نیز بسیار خوشمزه بوده و برای افرادی که رژیم گیاه خواری را رعایت می‌کنند، نیز مناسب است و در نتیجه خوردن آن لذت بخش خواهد بود. با این حال شامی بابلی مورد پسند دوست‌داران گوشت قرمز و کباب‌ نیز است. ما در اینجا به معرفی و بیان مراحل تهیه شامی بابلی در 14 قدم می‌پردازیم.

بهترین شامی بابلی

قدم اول: تهیه و آماده سازی سبزیجات

اولین قدم در تهیه شامی بابلی تهیه سبزیجات مورد استفاده در شامی بابلی است. برای تهیه و آماده سازی سبزیجات شامی بابلی، سبزیجات را باید به خوبی و در اندازه‌های بسیار کوچک خورد کنید. معمولاً افراد به منظور حفظ بهتر عطر سبزیجات، آن‌ها را با چاقو خورد می‌کنند، با این حال شما می‌توانید برای خورد کردن سبزیجات از دستگاه خوردکن نیز استفاده کنید.

قدم دوم: آماده سازی نخودها

برای تهیه و پخت یک شامی بابلی بسیار خوشمزه لازم است در ابتدا به منظور رفع نفخ حبوبات نخودها را به مدت یک شب درون یک کاسه آب قرار دهید. همچنین برای اینکه نفخ حبوبات به طور کامل گرفته شود، حتماً باید چند باری آب درون کاسه را عوض کنید.

قدم سوم: پخت حبوبات

پس از اینکه نفخ نخود را گرفتید، باید آن‌ها را به همراه 3 الی 4 پیمانه آب درون یک قابلمه مناسب ریخته و روی حرارت متوسط قرار دهید تا حبوبات به خوبی پخته شده و کاملاً نرم شوند. نکته بسیار مهم این است که اجازه دهید آب درون قابلمه کشیده شود.

قدم چهارم: پخت سیب زمینی

در این مرحله از طرز تهیه شامی بابلی باید سیب زمینی را به همراه 1 پیمانه آب داخل یک قابلمه ریخته و روی حرارت قرار می دهیم تا آبپز شود. سپس نخود و سیب زمینی پخته شده و پوست کنده شده را داخل دستگاه میکسر ریخته و میکس کنید تا به این ترتیب مخلوط شما کاملاً یکدست شود.

قدم پنجم: برش خلالی پیازها

در قدم پنجم و ادامه فرآیند تهیه شامی بابلی، پیاز را شسته، پوست کرده و رنده کنید. در ادامه و بعد از گرفتن آب پیاز، پیازهای رنده شده را به کاسه اضافه کنید.

قدم ششم: پخت گوشت

در این مرحله گوشت‌های قطعه قطعه شده را با یک عدد پیاز همراه با چند پیمانه آب و اندکی ادویه در یک قابلمه ریخته و بر روی شعله قرار دهید. پس از پخت گوشت لازم است که تنها گوشت را، بدون پیازهای درون قابلمه، چرخ کنید.

قدم هفتم: مخلوط کردن مواد با هم

در هفتمین قدم باید تمام موادی که در 6 قدم قبلی آماده کردید را با هم مخلوط کنید. سپس در ادامه تخم مرغ را نیز به آن‌ها اضافه کنید و به خوبی مواد را با هم مخلوط کنید.

قدم هشتم: اضافه کردن تخم مرغ دوم

پس از مخلوط کردن مواد با یکدیگر باید یک مایه شامی کاملا چسبناک و منسجم داشته باشید، اگر مایه شامی شما سفت بود، حالت چسبناکی نداشت و شکل پذیری آن سخت بود، لازم است در این مرحله یک تخم مرغ دیگر را به مایه شامی اضافه کنید و با مواد را به خوبی با یکدیگر ترکیب کنید تا مایه شامی به طور مناسبی چسبناک و شکل پذیر شود.

قدم نهم: اضافه کردن آرد سوخاری

توجه کنید اگر پس از اضافه کردن تخم مرغ دوم مایه شامی اندکی شل شد، در این مرحله می‌توانید به مخلوط خود کمی آرد سوخاری اضافه کنید تا تعادل برقرار شده و مایه شما به قوام مناسبی برسد. در ادامه مراحل طرز تهیه شامی بابلی، کاسه را با سلفون بپوشانید و اجازه بدهید به مدت 30 دقیقه الی یک ساعت در یخچال استراحت کند.

قدم دهم: آماده سازی ماهی تابه و روغن

پس از گذشت 30 دقیقه الی 1 ساعت و بعد از اینکه مایه شامی را از یخچال خارج کرده و در دمای محیط قرار دادید، یک تابه مناسب روی حرارت قرار داده و به مقدار کافی روغن مایع به تابه اضافه کنید. اجازه دهید با گذشت دو الی سه دقیقه روغن به خوبی داغ شود.

قدم یازدهم: شکل و فرم دادن شامی‌ها

در یازدهمین قدم لازم است به اندازه یک نارنگی کوچک از مایه شامی بر‌داشته و آن را با دست به صورت گرد یا بیضی شکل دهید. در ادامه آن را کمی تخت کنید و در صورت تمایل می‌توانید با انگشت یا پشت قاشق وسط شامی مانند دونات یک سوراخ ایجاد کنید. از آنجایی که مایه شامی دارای قوام مناسبی است و در صورتی که قصد تزیین آن را دارید، می‌توانید از انواع قالب‌ها برای شکل دادن شامی‌ها نیز استفاده کنید.

قدم دوازدهم: سرخ کردن شامی‌ها

دقت کنید بهتر است که شامی‌ها را به آرامی در ماهی تابه حاوی روغن داغ قرار دهید تا سرخ شود. پس از گذشت 3 الی 4 دقیقه شامی‌ها را بررسی کنید و در صورتی که یک طرف آن‌ سرخ شده بود، آن‌ را به آرامی بر گردانید تا سمت دیگر آن نیز سرخ شود.

قدم سیزدهم: گرفتن روغن اضافی شامی‌ها

پس از اینکه تمام شامی‌ها را سرخ کردید، در این مرحله از طرز تهیه شامی بابلی، لازم است به منظور گرفتن روغن اضافی آن‌ها را به مدت 3 الی 4 دقیقه روی دستمال ضخیم قرار دهید. در ادامه پس از اینکه روغن شامی‌ها به خوبی گرفته شد، شامی‌ها را در ظرف مناسب بچینید.

قدم چهاردهم: نوش جان کنید

حالا که غذای لذیذ و بسیار خشمزه شما آماده شده است، بهتر است شامی بابلی را در کنار نان سنگک یا بربری گرم، گوجه و خیار شور و به همراه سبزیجات تازه نوش جان کنید.

طرز تهیه شامی بابلی با گوشت چرخ کرده

 

4 فوت کوزه گری برای تهیه شامی بابلی

شامی یکی از غذاهای تقریباً پر کاربرد است که در اکثر مناطق و شهرهای مختلف ایران با روش‌ها، مواد و دستور پخت‌های مختلف تهیه می‌شود و دارای اسامی و البته مزه‌ها و عطرهای متنوع و مختلفی نیز هستند. ما در اینجا 4 فوت کوزه گری برای پخت و تهیه شامی بابلی را بیان می‌کنیم.

  1. سبزیجات محلی شامی بابلی شامل: 8 دسته جعفری، 8 دسته تره، 5 دسته گشنیز، 3 دسته اناریجه، 3 دسته پونه، 2 دسته سرسم، 3 دسته شنبلیله، 1 دسته نعنا و 3 دسته برگ سیر است، لازم است این سبزیجات را به خوبی خورد کنید.
  2. شامی بابلی را می‌توان بدون گوشت نیز تهیه کنید.
  3. توجه کنید که باید از گوشت بدون چربی استفاده کنید.
  4. یکی از مهم‌ترین فوت‌های کوزه گری در دستور تهیه شامی بابلی حرارت شعله در هنگام سرخ کردن شامی‌ها است. توجه کنید که باید شعله دارای حرارت متوسط باشد تا شامی‌ها به خوبی مغز پخت شوند.

طرز تهیه شامی بابلی با سیب زمینی

کلام آخر

شامی بابلی یکی از خوش‌عطر و خوش طعم‌ترین انواع شامی‌ها است که از مهم‌ترین نکات در تهیه و پخت آن رعایت تناسب در استفاده از سبزیجات مختلف است. تفاوتی ندارد که شما گیاه خوار باشید یا از علاقه مندان به گوشت قرمز، زیرا این شامی همرا با گوشت و البته بدون گوشت نیز بسیار خوشمزه و دل چسب است. ما در این مقاله سعی کردیم دستور طرز تهیه شامی بابلی که در استان مازندران به خصوص بابل رایج و مرسوم است، را به شما معرفی کنیم. در صورتی که شما نیز تجربه‌ای در مورد تهیه شامی بابلی دارید، لطفاً با ما و مخاطبانمان به اشتراک بگذارید.

مقالات بیشتری بخوانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا