شیرینیکیک و شیرینی

طرز تهیه زولبیا و بامیه خانگی به روش بازاری

زولبیا و بامیه از جمله شیرینی‌های بسیار پرطرف‌دار و معروف ایرانی هستند که به‌عنوان شیرینی مناسبتی در ماه مبارک رمضان برای سحری و افطار مورد استفاده قرار می‌گیرند. به دلیل خوشمزه بودن این دو نوع شیرینی، بسیاری از افراد دوست دارند طرز تهیه زولبیا و بامیه را آموخته و در منزل خود آنها را تهیه کنند. به همین دلیل، در این مطلب از مجله آشپزی مامی کوکینگ قصد داریم طرز تهیه زولبیا بامیه خانگی آسان را به شما عزیزان آموزش دهیم.

طرز تهیه زولبیا و بامیه

مواد لازم برای شربت زولبیا و بامیه

شکر: ۲ لیوان

آب: ۱٫۵ لیوان

گلاب: یک‌چهارم لیوان

آبلیمو: نصف قاشق چای خوری

زعفران دم کرده: ۱ قاشق غذا خوری

روش تهیه شربت زولبیا و بامیه

برای تهیه شربت زولبیا و بامیه، ابتدا آب را در یک قابلمه کوچک ریخته و آن را بر روی حرارت قرار دهید. سپس شکر را هم به آب اضافه نموده و مرتب هم بزنید تا شکر به‌خوبی در آب حل شود. در ادامه زعفران دم‌کرده، آبلیمو و گلاب را نیز به قابلمه اضافه نمایید.

کمی صبر کنید تا مواد کاملاً به خورد هم بروند و شربت کمی غلیظ شود و قوام بگیرد. پس از آن که شربت غلیظ شد، آن را از روی حرارت برداشته و کنار بگذارید تا کمی خنک شود و بعد شربت را در یخچال قرار دهید.

با این کیک از مهمونات پذیرایی کن: طرز تهیه کیک خیس شکلاتی به سبک کافی شاپی

روش تهیه شربت زولبیا و بامیه

مواد لازم برای تهیه بامیه

آرد سه صفر یا آرد نول: 1 لیوان سرخالی

تخم مرغ: ۲ عدد

آب: ۱ لیوان

کره نرم: ۲۰ گرم

وانیل:  ۱ قاشق مرباخوری

عسل یا شربت بار:  ۱ قاشق غذاخوری

از این شیرینی دلچسب غافل نشو: طرز تهیه نان پنجره‌ ای به روش ساده + تصویر مراحل

بامیه خانگی

طرز تهیه بامیه خانگی آسان

در ادامه مقاله طرز تهیه زولبیا و بامیه خانگی، در این بخش از مطلب، مراحل آماده کردن بامیه را به ترتیب برایتان آورده‌ایم.

  • مرحله اول، جوشاندن مواد

برای تهیه بامیه، باید ابتدا آب را در قابلمه‌ای مناسب ریخته و شربت یا عسل را به همراه کره، به آن اضافه کنید و قابلمه را بر روی حرارت بگذارید. هنگامی آب در کناره‌های قابلمه شروع به زدن جوش‌های ریز کند، باید آرد را اضافه کنید.

  • مرحله دوم، داغ زدن خمیر بامیه

در این مرحله باید آرد را باید به یکباره به درون قابلمه اضافه نمایید و مواد را با استفاده از قاشق چوبی، خوب هم بزنید تا مانند خمیر جمع شود. در نظر داشته باشید که این مرحله مهم‌ترین مرحله تهیه بامیه است. سعی کنید که به مدت ۸ دقیقه خمیر بامیه را به‌خوبی باز و بسته کنید. توجه نمایید که در این حین حتماً حرارت  گاز کاملاً کم باشد.

  • مرحله سوم، افزودن تخم مرغ

بعد از داغ زدن خمیر، آن را به یک ظرف تمیز انتقال دهید و صبر کنید تا خمیر بامیه به‌خوبی خنک شود. سپس تخم‌مرغ‌ها را یکی‌یکی بشکنید و به مواد اضافه کنید. با افزودن هر تخم‌مرغ، مواد را  ۱ دقیقه هم بزنید تا به‌صورت کامل جذب مواد شود. در آخر نیز وانیل را اضافه نمایید و به‌خوبی مخلوط کنید. در این مرحله از طرز تهیه بامیه زولبیا، باید خمیر چسبنده شده و به‌آسانی ماسوره بخورد.

  • مرحله چهارم، آماده‌سازی روغن بامیه

در ادامه باید در ظرف کوچک گودی روغن فراوانی ریخته و بر روی حرارت کم بگذارید تا روغن به‌مرورزمان داغ شود. در صورتی که می‌خواهید هم بامیه و هم زولبیا درست کنید، توصیه می‌کنیم که حتماً اول زولبیاها را سرخ کنید؛ زیرا بامیه در ترکیبات خود تخم‌مرغ دارد و امکان دارد که روغن کف کند.

  • مرحله پنجم، سرخ کردن بامیه

خمیر آماده شده را در داخل قیف ریخته و بعد قیچی تمیزی را درون روغن فروکنید تا هنگام بریدن بامیه‌ها، به آن‌ها نچسبد. در ادامه قیف را بالای ظرف روغن داغ بگیرید و قیف را کمی فشار داده و به اندازه دلخواه خود بامیه‌ها را قیچی کنید. توجه داشته باشید که نباید بامیه‌ها بر روی هم قرار بگیرند.

حال اجازه دهید تا بامیه‌ها با حرارت کم، سرخ و مغزپخت شوند. سپس شربت سرد را از یخچال بیرون ‌آورده و بامیه‌های سرخ شده را به مدت ۲ دقیقه درون شربت قرار دهید تا شربت به‌خوبی جذب بامیه‌ها شود. بعد از دو دقیقه آنها را شربت را خارج کرده و در توری بگذارید و در نهایت نیز بامیه‌ها را در ظرف موردنظر خود  بچینید و نوش جان کنید.

بامیه خانگی

فوت‌وفن‌های طرز پخت بامیه

  • در صورتی که خمیر بامیه چسبندگی کافی را نداشت می‌توانید ۱ تخم مرغ دیگر را هم به صورت جداگانه داخل کاسه هم بزنید و نصف آن را به مواد بامیه اضافه کنید.
  • شربت بار باید کاملاً سرد و خنک باشد.
  • بامیه‌ها را پس از خنک شن در داخل ظرف دربسته و داخل یخچال نگهداری کنید.
  • اگر فوت و فن شربت بار بامیه را طبق روش این مطلب رعایت کرده باشید، بامیه شما ترد می‌شود.
  • وانیل را حتماً اضافه نمایید؛ در غیر این صورت بامیه‌های شما بوی تخم‌مرغ می‌دهند.

فوت‌وفن‌های طرز پخت بامیه

مواد لازم برای تهیه زولبیا

آرد سفید قنادی: ۱ لیوان سرپر معادل ۱۲۰ گرم

ماست: ۲ قاشق غذاخوری

نشاسته ذرت: ۲ قاشق غذاخوری

خمیرمایه فوری: ۱ قاشق‌چای‌خوری

روغن‌مایع: ۲ قاشق غذاخوری

شکر: ۱ قاشق‌چای‌خوری

آب ولرم: سه‌ چهارم  پیمانه

زعفران ساییده: یک‌ چهارم قاشق‌چای‌خوری

طرز تهیه زولبیا خانگی آسان

طرز تهیه زولبیا خانگی آسان مرحله به مرحله

در این بخش از مطلب طرز تهیه زولبیا و بامیه نیز به آموزش طرز تهیه زولبیا بازاری پرداخته‌ایم و مراحل پخت آن را به ترتیب برایتان آورده‌ایم.

  • مرحله اول، عمل‌آوری خمیرمایه

به‌منظور تهیه شیرینی زولبیا، باید ابتدا خمیرمایه فوری را به همراه آب و شکر در داخل یک لیوان بریزید  و آن را هم بزنید. سپس در ظرف را گذاشته و اجازه دهید تا خمیرمایه فعال شود. حتماً توجه داشته باشید که دمای آب مناسب بوده و خمیرمایه هم تازه باشد.

  • مرحله دوم، استراحت خمیر

سپس آرد، زعفران ساییده شده و نشاسته ذرت را باهم مخلوط کرده، بعد ماست و خمیرمایه عمل‌آمده را نیز به مواد اضافه کنید و روی ظرف را بپوشانید. در ادامه باید خمیر زولبیا را حدود  ۸ ساعت در یخچال قرار دهید تا خمیر استراحت کند و ترش شود.

  • مرحله سوم، تهیه زولبیا

بعد از گذشت زمان استراحت خمیر زولبیا، آن را از یخچال خارج کرده و به آن روغن اضافه کنید و اگر مایه زولبیا بیش از حد سفت بود، می‌توانید قاشق قاشق آب روی آن بریزید تا مایه روانی به دست بیاید.

حال مایه زولبیا را داخل یک قیف با سر ماسوره ریز ساده بریزید. (در صورتی که قیف مخصوص نداشتید می‌توانید مواد را داخل قوطی سس بریزید) تابه مناسبی را بر روی حرارت قرار داده و اگر رینگ فلزی دایره‌ای‌شکل دارید، آن‌ها را داخل تابه خود قرار دهید و بعد با استفاده از ماسوره، مواد را تا یک‌سوم رینگ‌ها بریزید.

  • مرحله چهارم، سرخ‌کردن زولبیا

در ادامه مقاله طرز تهیه زولبیا درجه یک باید بگوییم که سرخ‌کردن زولبیاها کاملاً سلیقه‌ای بوده و هنگامی که زولبیاها سرخ شدند آنها را از روغن بیرون بیاورید و به مدت ۱ دقیقه در توری فلزی قرار دهید تا روغن اضافه آنها خارج شود.  سپس زولبیاها را در شربت قرار دهید تا حدود ۵ دقیقه در شربت خنک بمانند و طعم‌دار شوند. پس از این مرحله، زولبیاها را از شربت بیرون آورده و مجدداً آنها را در توری قرار بدهید تا شربت اضافه‌شان خارج شود. پس از آماده‌شدن تمامی زولبیاها، آنها در ظرف بچینید و روی آنها سلفون بکشید و در یخچال قرار دهید تا پس از خنک‌شدن نوش جان کنید.

فوت‌وفن‌های دستور تهیه زولبیا

  • هرچقدر که مایه زولبیا سفت‌تر باشد، ضخامت زولبیای شما نیز بیشتر خواهد بود و به هر میزان که این مایه روان‌تر باشد، زولبیای نازک‌تری خواهید داشت؛ بنابراین در ریختن آب دقت کنید.
  • حتی‌الامکان از ماست پر چرب استفاده نمایید؛ همچنین بهتر است ماست را پیش از استفاده در دمای محیط قرار دهید تا ترش شود. این کار منجر می‌شود تا شما زولبیا ترد تری داشته باشید.
  • استراحت کافی مایه، به ترد شدن زولبیاهای شما کمک می‌کند.
  • در صورت تمایل می‌توانید کمی سیاه‌دانه به مایه زولبیا اضافه کنید.

این موچی خوشمزه رو حتما یه بار امتحان کن و از طعم خوشمزه ای که داره، لذت ببر:

فوت‌وفن‌های دستور تهیه زولبیا

جمع بندی

همان گونه که متوجه شدید، در مقاله طرز تهیه زولبیا و بامیه خانگی به روش بازاری، طرز تهیه زولبیا بامیه ماه رمضان به همراه شربت آن را برایتان آموزش دادیم و فوت‌وفن‌های تهیه آنها را نیز یادآور شدیم. امیدواریم از مطالعه مقاله طرز تهیه زولبیا و بامیه لذت و استفاده کافی را برده باشید. از اینکه تا انتهای مطلب همراه ما بودید، از شما تشکر می‌کنیم.

سؤالات متداول

  • چرا زولبیا خشک و شکننده است؟

علت شکننده و خشک‌شدن زولبیا، داغی بیش از حد روغن است.

  • چرا زولبیا پهن میشه؟

اگر روغن سرد باشد، زولبیا پهن می‌شود و به شکل لوله‌ای در نمی‌آید.

  • چرا زولبیا بامیه نرم میشه؟

نداشتن قوام کافی شربت بار زولبیا، سبب نرم‌شدن آن می‌شود.

  • چرا زولبیا سفت میشه؟

عدم رعایت نسبت مواد به کار رفته در تهیه زولبیا ممکن است منجر به سفت‌شدن زولبیا شود؛ همچنین استفاده از روغن‌نباتی به‌جای روغن‌مایع نیز سبب ممکن است زولبیا را سفت کند.

  • چرا زولبیا پف نمیکنه؟

عوامل گوناگونی در پف نکردن زولبیا دخیل هستند که عبارت‌اند از:

سرخ کردن زولبیا با روغن جامد، زیادی شعله گاز، داغ‌نشدن روغن زولبیا.

  • چرا زولبیا لوله ای نمیشه؟

دمای روغن یکی از عوامل مهم در تهیه زولبیا به‌صورت لوله‌ای است. علاوه بر دما، آرد نیز بر لوله‌ای شدن زولبیا تأثیر می‌گذارد. اگر آرد به‌خوبی مخلوط نشود و در مرحله وَرز دادن، بافت خمیری نداشته باشد، شیرینی شکل حلقه‌ای یا قطره‌ای به خود می‌گیرد.

  • چرا زولبیا میچسبه؟

در صورتی که شما زولبیای خود را طبق مراحل اشاره شده در مقاله فوق درباره طرز تهیه زولبیا با آرد گندم انجام دهید؛ زولبیاهای شما به یکدیگر نخواهند چسبید.

  • چرا زولبیا شکرک میزند؟

اگر آب و شکر با حرارت کم بجوشند، منجر به شکرک‌زدن شهد زولبیا می‌شود.

  • چیکار کنیم زولبیا ترد بشه؟

از تازه بودن خمیرمایه به کار رفته در زولبیا مطمئن باشید؛ زیرا خمیرمایه باعث می‌شود که زولبیا ترد شود.

  • چیکار کنیم زولبیا نرم نشود؟

استفاده از آب زیاد سبب می‌شود که زولبیاهای شما به‌صورت نرم و روان باشند. برای جلوگیری از نرم‌شدن زولبیاها نسبت صحیح مواد به‌کاررفته را رعایت کنید.

  • چیکار کنیم زولبیا پف کنه؟

توصیه می‌کنیم که برای سرخ کردن زولبیاها از روغن‌مایع استفاده نمایید؛ چرا که استفاده از روغن جامد منجر به سفت‌شدن زولبیا می‌شود. همچنین مواد لازم برای تهیه زولبیا را به‌درستی اندازه‌گیری کنید و هنگام سرخ‌کردن زولبیاها شعله گاز را باید کم کنید.

  • اگر زولبیا پف نکرد چیکار کنیم؟

به اندازه نوک قاشق به مواد زولبیا بکینگ پودر اضافه نمایید و بقیه را سرخ کنید.

  • آیا زولبیا بامیه نفاخ است؟

نخیر. اما توصیه می‌کنیم که بیش از حد مجاز از این دو شیرینی استفاده نکنید.

  • چرا بامیه نرم میشه؟

در حین سرخ کردن بامیه باید دقت کنید که بین بامیه‌ها فاصله باشد؛ زیرا عامل نرم‌شدن آنها بخار بامیه‌ها است.

  • چرا بامیه سفت می شود؟

برای جلوگیری از سفت‌شدن بامیه، میزان مواد به‌کاررفته را به‌دقت اندازه‌گیری کنید و برای سرخ‌کردن آن هم از روغن جامد استفاده نکنید.

  • چرا بامیه ها خشک میشود؟

سرخ‌کردن بامیه‌ها در روغن جامد ممکن است عامل خشک شدن بامیه‌ها باشد.

  • چرا بامیه ترک میخوره؟

اگر تخم‌مرغ به‌خوبی با سایر مواد بامیه مخلوط نشده باشد، منجر به ترک‌برداشتن خمیر در هنگام سرخ‌شدن می‌شود.

  • چرا بامیه شکرک میزند؟

در صورتی که آب و شکر با حرارت کم بجوشند، ممکن است شهد بامیه شکرک بزند.

  • چرا بامیه سفت میشه؟

استفاده از روغن نباتی و عدم رعایت تناسب مواد و ترتیب مراحل ممکن است منجر به سفت‌شدن بامیه شود.

  • چرا بامیه هام نرم میشن؟

دقت کنید که در هنگام سرخ کردن، بامیه‌های زیادی را در داخل روغن نیندازید؛ زیرا باید بین آنها فاصله باشد تا بخار آنها سایر بامیه‌ها را نرم نکند.

  • چرا بامیه ترد نمیشه؟

برای ترد شدن بامیه بهتر است از ماست ترش استفاده نمایید و حتماً آنها را با روغن‌مایع سرخ کنید.

  • چرا بامیه هام نرم میشه؟

سرخ‌کردن بامیه‌های زیاد در یک ظرف کوچک سبب نرم‌شدن بامیه‌ها می‌شود. حتماً از یک تابه مناسب استفاده کنید.

  • چیکار کنیم بامیه ترد بشه؟

برای ترد شدن بامیه نباید تعداد بامیه‌هایی که داخل روغن می‌اندازید زیاد باشد؛ همچنین بامیه‌ها را به‌خوبی سرخ کنید تا رنگ آنها کاملاً قهوه‌ای باشد. بعد از سرخ کردن بامیه نیز، چند ساعت روی آن را نپوشانید تا نرم نشوند.

  • چیکار کنیم روغن بامیه کف نکنه؟

برای جلوگیری از کف کردن روغن در حین سرخ‌کردن بامیه، باید حرارت روغن را کم کنید.

  • چیکار کنیم بامیه نرم نشه؟

سرخ‌کردن تعداد زیادی بامیه در یک ظرف نامناسب سبب می‌شود که بامیه‌های شما نرم شوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا