رژیم غذایی در بیماری هاسلامت غذایی

برای دیسک کمر چی بخوریم؟ | بهترین غذا برای دیسک کمر

دیسک کمر یکی از دردهای شایع امروز اغلب افراد بوده که درد ستون فقرات و بسیاری از مشکلات جسمانی دیگر را به‌همراه خواهد داشت. این بیماری به‌طور قابل‌توجهی حرکات بدن را تحت تاثیر قرارداده و در آن‌ها اختلال ایجاد می‌کند. بسیاری از افرادی که مبتلا به دردهای شدید دیسک کمر هستند، به‌دنبال یک راهکار درمانی برای کاهش دردهای ناشی از این بیماری می‌گردند و همیشه می‌پرسند که درد دیسک کمر چقدر طول میکشد؟ جالب است بدانید که استفاده از مواد غذایی مقوی بدن را برای انجام مبارزه با این بیماری یاری نموده و روند بازسازی آسیب‌ها را سرعت می‌بخشد. حال ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که برای دیسک کمر چی بخوریم؟ به‌همین منظور در این مقاله از مجله مامی کوکینگ قصد داریم به معرفی انواع غذاها که برای دیسک کمر مفید هستند بپردازیم و به سوال شایع برای دیسک کمر چی بخوریم؟ پاسخ دهیم.

شوید پلو با میگو

شوید پلو با میگو

میگو منبع خوب پروتئین و یک ماده غذایی سرشار از مواد مغذی است. شما نیز می‌توانید برای بهره‌مندی از خواص بالا میگو از آن در پلوها و انواع غذاهای گیاهی خود استفاده کنید. شوید پلو با میگو یکی از انواع غذاهای خوشمزه با میگو بوده که یک ترکیب فوق‌العاده متفاوت را ایجاد می‌کند. اگر شما نیز می‌خواهید بدانید که برای دیسک کمر چی بخوریم؟ توصیه ما به شما شوید پلو با میگو به‌عنوان یکی از مقوی‌ترین غذاها است.

مواد مورد نیاز برای تهیه شوید پلو با میگو

  • میگو پوست کنده 300 گرم
  • برنج ایرانی 2 پیمانه
  • پیاز 1 عدد
  • سیر 2 حبه
  • شوید خرد شده 3 قاشق غذاخوری
  • زعفران دم‌کرده 2 قاشق غذاخوری
  • نمک و فلفل سیاه به میزان لازم

طرز تهیه شوید پلو با میگو

  1. اگر بعد از دریافت پاسخ سوال برای دیسک کمر چی بخوریم؟ تصمیم به تهیه یک غذا خوشمزه با میگو را گرفتید، لازم است که ابتدا میگوها را پوست بگیرید و پس‌ از خارج کردن روده سیاه، آن‌ها را بشویید.
  2. درادامه شویدها را نیز شسته و روی تخته برش به‌اندازه دلخواهتان خرد کنید. سیر و پیاز را نیز پس‌ از پوست گرفتن و شستن، روی تخته برش به‌صورت نگینی خرد نمایید. در ادامه زعفران را بسابید و روی آن دو تکه یخ قرار دهید تا به‌خوبی رنگ باز کند.
  3. در مرحله بعد از تهیه شوید پلو با میگو، برنج را بشویید و به مدت چند ساعت با آب و نمک خیس کنید. سپس یک تابه مناسب روی حرارت قرار دهید و مقداری روغن به آن بیفزایید. پیازهای خردشده را درون روغن بریزید و تفت دهید تا سبک و نرم شوند. پس‌ از تفت پیازها، سیر خرد شده و مقداری زردچوبه را نیز به ماهیتابه بیفزایید.
  4. در ادامه بعد از تغییر رنگ پیاز و سیر، میگوها را درون ماهیتابه بریزید و به همراه دیگر مواد آن‌ها را تفت دهید. توجه داشته باشید که در این مرحله باید دو طرف میگوها به‌خوبی تفت داده شود.
  5. زعفران دم کرده را به‌همراه نمک و فلفل سیاه به تابه بیفزایید و تا زمانی‌که میگو رنگ بگیرد، به تفت دادن ادامه دهید. در ادامه شعله گاز را خاموش کنید و ماهیتابه حاوی میگو را کناری بگذارید.
  6. حال باید برای پخت برنج اقدامات لازم را انجام دهید. به‌همین منظور قابلمه را پر از آب نموده و روی حرارت قرار دهید. پس‌ از به جوش آمدن آب، برنج از قبل خیس شده را درون آب جوش بریزید و زمانی‌که برنج نیم‌پز شد، آن را آبکش کنید.
  7. سپس درون قابلمه موردنظر مقداری روغن بریزید و ته‌دیگ دلخواه خود را کف قابلمه قرار دهید. یک کفگیر برنج درون قابلمه ریخته و یک قاشق شوید روی برنج بیفزایید. سپس از مواد میگو که تهیه کرده بودید، مقداری روی برنج بریزید و کمی مخلوط کنید. این کار را تا پایان یافتن مواد انجام دهید.
  8. درنهایت نیز روی برنج مقداری زعفران دم‌کرده بریزید. به‌گونه‌ای که تمام نقاط برنج به زعفران آغشته شود. سپس یک‌سوم پیمانه آب جوش دور تا دور قابلمه بریزید تا برنج دم بکشد. درب قابلمه را قرار داده و صبر کنید تا برنج در مدت حدود 45 دقیقه پخته و آماده سرو شود.

بیشتر بخوانید: برای اسهال چی بخوریم؟ | بهترین غذا برای درمان اسهال

آبگوشت سنتی

آبگوشت سنتی

یکی از غذاهای مناسب برای درمان دیسک کمر که باعث ترمیم ساختار تشکیل‌دهنده دیسک می‌شود، آبگوشت است. آبگوشت یک غذا سنتی و پرطرفدار بین ایرانیان بوده که با دستورهای متنوعی در سرتاسر ایران تهیه می‌شود. این غذا میزان پروتئین بالایی داشته و به بهبود هرچه سریع‌تر و بازسازی جسمی شما کمک خواهد کرد.

مواد مورد نیاز برای تهیه آبگوشت سنتی

  • گوشت آبگوشتی 500 گرم
  • نخود نصف لیوان
  • لوبیا سفید نصف لیوان
  • پیاز 2 عدد متوسط
  • سیب‌زمینی 2 عدد متوسط
  • گوجه‌فرنگی 2 عدد
  • رب گوجه‌فرنگی 2 قاشق غذاخوری
  • زردچوبه به میزان لازم
  • نمک و فلفل سیاه به میزان لازم

طرز تهیه آبگوشت سنتی

  1. اگر شما نیز همیشه برایتان سوال بوده که برای دیسک کمر چی بخوریم؟ و تصمیم به تهیه یک آبگوشت خوشمزه را گرفته‌اید، پیش‌ از هر کاری توصیه می‌کنیم از شب قبل نخود و لوبیا سفید را به‌صورت جداگانه در آب خیس بیندازید و طی این مدت چند بار آب آن‌ها را تعویض کنید تا نفخ حبوبات به‌طور کامل گرفته شود.
  2. در ادامه برای شروع تهیه آبگوشت مقدار کمی روغن درون قابلمه موردنظر بریزید و گوشت آبگوشتی را بیفزایید. سپس گوشت را تفت دهید تا رنگ آن تغییر یابد. نخود و لوبیا را پس‌ از آبکشی کردن درون قابلمه اضافه کنید و حدود 1 دقیقه به همراه گوشت تفت دهید.
  3. سپس پوست یکی از پیازها و گوجه‌فرنگی را بگیرید و درون قابلمه بریزید. 8 لیوان آب جوش درون قابلمه اضافه نموده و حرارت گاز را کم کنید تا آب گوشت با حرارت بسیار ملایم کم‌کم بپزد. پس‌ از اضافه نمودن آب جوش، آبگوشت 2 الی 2 ساعت و نیم بعد به‌خوبی جا می‌افتد.
  4. پس‌ از گذشت این مدت سیب‌زمینی‌ها را شسته و به قابلمه اضافه کنید. در همین حین چربی موجود در قابلمه را خارج نموده و به‌همراه پیاز و باقی‌مانده بکوبید تا کاملا له شود. سپس ترکیب حاصل‌شده را مجدد به قابلمه اضافه کنید.
  5. بعد از اینکه گوشت به‌طور کامل پخت، رب گوجه‌فرنگی را در یک تابه کوچک تفت دهید تا طعم خامی آن گرفته شود. سپس رب را به‌همراه نمک و فلفل سیاه درون قابلمه حاوی آب گوشت بریزید. در ادامه اجازه دهید که آبگوشت به مدت 30 دقیقه دیگر بپزد و جا بیفتد. سپس آن را از روی حرارت بردارید و به شیوه دلخواه خود سرو کنید.

بیشتر بخوانید: برای پریود شدن چی بخوریم؟

سوپ پای مرغ

سوپ پای مرغ

یکی از غذاهای بین‌المللی که در سراسر دنیا به‌عنوان یک غذا مقوی و مفید برای درمان دیسک کمر و بسیاری دیگر از مشکلات جسمانی شناخته می‌شود، سوپ پای مرغ است. سوپ پای مرغ یک تقویت‌کننده مغذی بوده که اغلب افراد آن را با هدف تقویت استخوان‌ها و غضروف‌ها آماده می‌سازند. بنابراین اگر برایتان سوال پیش‌آمده که برای دیسک کمر چی بخوریم؟ سوپ پای مرغ بهترین انتخاب برایتان خواهد بود. همچنین شما می‌توانید این سوپ را به سلیقه خود با مواد اولیه دلخواه‌تان ترکیب نموده و نوش جان کنید.

مواد مورد نیاز برای تهیه سوپ پای مرغ

  • پای مرغ 12 عدد
  • جو 200 گرم
  • ماش 100 گرم
  • جعفری 100 گرم
  • سیر سبز 100 گرم
  • پیاز 1 عدد بزرگ
  • شلغم 1 عدد
  • آبلیمو ترش 1 قاشق غذاخوری
  • زرشک نصف قاشق غذاخوری
  • رب گوجه‌فرنگی 1 قاشق غذاخوری
  • ادویه مرغ، زیره و زردچوبه به میزان لازم
  • نمک به میزان لازم

طرز تهیه سوپ پای مرغ

  1. حال که به پاسخ سوال برای دیسک کمر چی بخوریم؟ رسیدید و قصد تهیه سوپ پای مرغ را دارید، در مرحله ابتدایی این غذا ابتدا باید درون یک قابلمه مناسب حاوی آب، جو را بریزید و روی حرارت قرار دهید تا جو پخته شود و لعاب لازم را پیدا کند.
  2. در ادامه ماش را نیز بشویید تا گرد و غبار آن به‌طور کامل از بین برود. سپس در یک قابلمه جداگانه مقداری آب ریخته و ماش را به آن بیفزایید. سپس قابلمه حاوی ماش را نیز روی حرارت ملایم قرار دهید تا به‌صورت جداگانه پخته شود.
  3. پوست پیازها را گرفته و به‌صورت نگینی خرد کنید. در یک قابلمه دیگر مقداری روغن مایع اضافه نموده و بلافاصله پیازها را درون آن بریزید و تفت دهید. زمانی‌که پیاز نرم و شیشه‌ای شد، پای مرغ را به همراه ادویه مرغ، زیره و زردچوبه به پیاز بیفزایید و تفت دهید تا پاهای مرغ به‌طور کامل سرخ شوند. سپس به میزان لازم آب به قابلمه اضافه کنید تا پای مرغ بپزد.
  4. در مرحله بعد از تهیه این سوپ پای مرغ، شلغم و سیر را به‌خوبی بشویید و به‌صورت ریز خرد کنید. پس‌ از گذشت 2 ساعت ماش را درون آبکش بریزید تا آب اضافی آن خارج شود. در ادامه ماش را به‌همراه جو به پای مرغ بیفزایید.
  5. حال جعفری را شسته و درون آبکش قرار دهید تا آب اضافه آن خارج شود. سپس جعفری‌ها را روی تخته گوشت به‌صورت ریز خرد کنید و به مواد دیگر سوپ بیفزایید. سیر را نیز به‌همراه شلغم به سوپ پای مرغ اضافه و تمام مواد را با یکدیگر مخلوط نمایید تا یکدست شوند.
  6. در یک تابه جداگانه مقداری روغن مایع بریزید و تابه را روی حرارت قرار دهید. سپس رب گوجه‌فرنگی را به تابه اضافه کنید و تا زمانی‌که بوی خامی رب گرفته شود، به تفت دادن آن ادامه دهید. رب تفت داده‌شده را به سوپ بیفزایید و مخلوط نمایید.
  7. در ادامه اجازه دهید که سوپ پای مرغ به‌خوبی بجوشد و جا بیفتد. در 5 دقیقه پایانی پخت سوپ، زرشک را به‌همراه نمک و آب‌لیمو ترش تازه به سوپ بیفزایید و مواد را با یکدیگر مخلوط کنید. پس‌ از گذشت این زمان سوپ را در ظرف موردنظر خود بکشید و به‌همراه نان تازه سرو کنید.

سخن پایانی

شروع یک رژیم غذایی سالم و جدید برای درمان و بهبود دیسک کمر اگرچه چالش‌برانگیز است؛ اما می‌تواند به بهبود وضعیت جسمانی شما کمک کند. در این مطلب سعی کردیم شما را با برخی از غذاهای مناسب برای دیسک کمر آشنا کنیم و به سؤال دائمی برای دیسک کمر چی بخوریم؟ پاسخ دادیم. شما می‌توانید علاوه‌بر غذاهای گفته‌شده در مقاله از کله‌پاچه، گوشت بوقلمون، مرغ بدون پوست، حبوبات، لوبیا و اسفناج نیز برای بهبود دیسک کمر بهره بگیرید. همچنین توصیه می‌کنیم تا حد ممکن از مصرف غذاهای سرخ‌شده و فست‌فود بپرهیزید و قدم به قدم جهت بهبود عادات غذایی خود گام بردارید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا