رژیم غذایی در بیماری ها

برای اسهال چی بخوریم؟ | بهترین غذا برای درمان اسهال

اسهال نوعی اختلال در دستگاه گوارش بوده که می‌تواند در اثر انواع میکروب‌ها و انگل‌ها یا حساسیت‌های غذایی رخ دهد؛ اما به‌طورکلی اسهال شدن به‌طور کاملا مستقیم به خورد و خوراک و تغذیه افراد بستگی دارد. بنابراین فراموش نکنید آنچه که می‌خورید بر سلامت گوارش شما تاثیر بسزایی دارد و خوردن برخی غذاهای نامناسب در دوره اسهال می‌توانند طول مدت آن را طولانی‌تر کنند. حال اگر برای شما نیز سوال است که برای اسهال چی بخوریم؟ تا انتها با مجله آشپزی مامی کوکینگ همراه باشید تا به معرفی برخی از غذاها و خوراکی‌های مفید در زمان اسهال بپردازیم.

سوپ بلغور جو

یکی از غذاهای سفت کننده مدفوع که بسیاری از پزشکان آن را برای درمان اسهال آبکی توصیه می‌کنند، سوپ بلغور جو است. این سوپ از جمله سوپ‌های خوشمزه و خوش‌طعمی بوده که در تهیه آن علاوه‌بر بلغور جو از مرغ پوست‌کنده نیز استفاده می‌شود. جالب است بدانید که ترکیب این دو ماده غذایی اصلی‌ترین معجزه درمان اسهال کودکان و بزرگسالان است. بنابراین اگر می‌خواهید بدانید که برای اسهال چی بخوریم؟ پیشنهاد ما به شما سوپ بلغور جو به همراه مرغ پوست کنده است.

مواد لازم برای تهیه سوپ بلغور جو

  • بلغور جو پاک‌شده 2 پیمانه
  • سینه مرغ پوست‌کنده 1 عدد
  • پیاز 1 عدد
  • هویج 2 عدد
  • رب 1 قاشق غذاخوری
  • جعفری خرد شده 2 قاشق غذاخوری
  • آبلیموی تازه به میزان لازم
  • پودر آویشن و زردچوبه به میزان لازم
  • نمک و فلفل سیاه به میزان لازم

طرز تهیه سوپ بلغور جو

  1. برای تهیه این سوپ خوشمزه و سالم ابتدا بلغور جو را از چند ساعت قبل خیس بیندازید تا آماده پخت شود. پس‌ از گذشت این مدت بلغور جو را در یک قابلمه به‌همراه مقداری آب و نمک بریزید و قابلمه را روی حرارت زیاد با درب باز قرار دهید تا آب بجوشد.
  2. بعد از اینکه آب به نقطه جوش رسید، حرارت زیر قابلمه را کم کنید و سینه مرغ را به آن بیفزایید. در این مرحله درب قابلمه را به‌صورت نیمه‌باز قرار دهید و حدود 2 ساعت صبر کنید تا مرغ و بلغور جو به همراه یکدیگر و با حرارت ملایم بپزند؛ اما توجه داشته باشید که در این مرحله باید مرتب مواد درون قابلمه را با کفگیر چوبی هم بزنید تا ته نگیرد.
  3. در همین حین پیاز و هویج را به‌صورت ریز رنده کنید و جعفری را نیز پس‌ از شستن خرد نمایید. پس ‌از پختن بلغور جو و مرغ، سینه مرغ را از قابلمه خارج کنید و به همراه چنگال یا با کمک دست آن را ریش‌ریش نمایید.
  4. مجددا مرغ ریش ریش شده را به‌همراه پیاز و هویج رنده شده به قابلمه بازگردانید. درادامه مقداری رب نیز درون قابلمه بریزید تا سوپ‌تان خوش‌رنگ و خوشمزه‌تر شود. در ادامه فلفل سیاه، زردچوبه، آویشن، نمک و ادویه‌های دلخواه خود را به سوپ اضافه کنید و مدتی را منتظر بمانید تا مواد نیم‌پز شوند.
  5. پس‌ از نیم‌پز شدن مواد، جعفری‌ها را نیز بیفزایید و منتظر بمانید تا بپزد. سپس در 10 دقیقه پایانی پخت سوپ بلغور جو، مقداری آبلیمو ترش نیز اضافه کنید تا سوپ‌تان خوش‌طعم‌تر شود.
  6. پس‌ از اینکه سوپ بلغور جو به‌خوبی پخت و جا افتاد، حرارت زیر قابلمه را خاموش کنید و آن را در ظرف موردنظر خود بکشید. درنهایت سوپ را با جعفری و تکه‌های لیموترش نوش جان کنید.

بیشتر بخوانید:

سوپ بلغور جو

ماهیچه بوقلمون

یکی از مواد غذایی که برای درمان اسهال بسیار عالی عمل می‌کند، گوشت بوقلمون است. بنابراین اگر برای شما نیز سوال است که برای اسهال بزرگسالان چی خوبه؟ پیشنهاد ما به شما مصرف گوشت بوقلمون به‌عنوان یک غذا خوشمزه و سالم است. ماهیچه بوقلمون یکی از انواع غذاهای خوشمزه‌ای بوده که می‌تواند در درمان اسهال بسیار موثر عمل کند. بنابراین توصیه می‌کنیم در کنار مصرف قویترین داروی گیاهی برای اسهال از غذاهای موثر برای درمان اسهال غافل نشوید.

مواد لازم برای تهیه ماهیچه بوقلمون

  • ران بوقلمون پوست‌کنده 2 عدد کامل
  • پیاز 3 عدد درشت
  • سیر 2 حبه
  • برگ بو 1 عدد
  • زعفران دم کرده نصف فنجان
  • زردچوبه و روغن به میزان لازم
  • نمک و فلفل سیاه به میزان لازم

طرز تهیه ماهیچه بوقلمون

  1. اگر پس‌ از دریافت پاسخ سوال برای اسهال چی بخوریم؟ تصمیم به تهیه این غذا خوشمزه را گرفتید، ابتدا باید 2 عدد از پیازها را به‌صورت خلالی درشت خرد نمایید و به‌همراه روغن درون یک قابلمه مناسب تفت دهید تا نرم و سبک شوند.
  2. در ادامه مقداری زردچوبه به آن بیفزایید و مجددا 1 دقیقه دیگر تفت دهید. سپس ماهیچه‌های بوقلمون را روی پیاز سرخ‌شده قرار دهید و پیاز باقی‌مانده را به‌صورت خلالی درشت روی ماهیچه‌ها خرد کنید.
  3. در مرحله بعد سیرها را نیز رنده نموده و به همراه برگ بو و دارچین درون قابلمه بریزید. درب قابلمه را به‌طور کامل ببندید و بدون اضافه کردن آب، اجازه دهید که ماهیچه‌های بوقلمون با حرارت ملایم پخته شوند. توجه داشته باشید که هرچند دقیقه یک‌بار مواد درون قابلمه را بدون باز کردن درب آن و تنها با استفاده از دسته‌های قابلمه تکان دهید.
  4. بعد از گذشت حدود 1 ساعت و نیم، درب قابلمه را بردارید و زعفران دم کرده را به‌همراه نمک، فلفل سیاه و ادویه های دلخواه خود به آن بیفزایید. مجددا درب درب قابلمه را ببندید و اجازه دهید که ماهیچه‌ها با حرارت بسیار ملایم بپزند.
  5. سپس هر 30 دقیقه یک‌بار قابلمه را کمی تکان دهید تا مواد درون آن جابه‌جا شوند. درنهایت پس ‌از گذشت حدود 3 ساعت شما می‌توانید ماهیچه بوقلمون را به‌همراه برنج ساده یا باقالی پلو سرو کنید.

بیشتر بخوانید:

ماهیچه بوقلمون

ماهی قزل آلا

ماهی قزل‌آلا یکی دیگر از مواد غذایی مناسب برای اسهال بوده که شما می‌توانید هنگام بروز این اختلال گوارشی آن را در برنامه غذایی خود قرار دهید. بنابراین اگر می‌خواهید بدانید که برای اسهال چی بخوریم درمان خانگی؟ ما پیشنهاد می‌کنیم ماهی قزل‌آلا را به شکلی سالم و بدون روغن طبخ و سپس میل کنید. طبخ ماهی قزل‌آلا در فر یکی از روش‌های سالم تهیه این نوع ماهی بوده که ضمن حفظ و تضمین سلامت سبب می‌شود طعم و مزه واقعی این نوع ماهی را بچشید. با توجه به اینکه در این نوع روش پخت از هیچ روغنی استفاده نمی‌شود، برای درمان اسهال بسیار مناسب بوده و شما شاهد نتیجه مثبت آن خواهید بود.

مواد لازم برای تهیه ماهی قزل آلا

  • ماهی قزل‌آلا 2 عدد
  • پیاز 2 عدد
  • فلفل دلمه‌ای 2 عدد
  • زعفران آب شده به میزان لازم
  • لیمو و آبلیمو به میزان لازم
  • نمک و فلفل به میزان لازم

طرز تهیه ماهی قزل آلا

  1. برای تهیه یک ماهی قزل‌آلا خوشمزه و سریع در فر، ابتدا باید ماهی را تمیز نموده و شکم آن را باز نمایید. سپس مواد اضافی را از شکم ماهی خارج نموده و برای مزه‌دار کردن آن اقدام کنید. به‌همین منظور ابتدا پوست ماهی و گوشت را به ادویه‌هایی مانند نمک و فلفل آغشته نموده و به آن آبلیمو تازه و زعفران دم‌کرده بیفزایید.
  2. حال ماهی طعم‌دار شده با ادویه‌جات، زعفران دم‌کرده و آبلیمو را حدود 2 ساعت در یخچال قرار دهید تا تمام این مواد به خورد گوشت ماهی بروند.
  3. در همین حین پیاز و فلفل دلمه‌ای را بشویید و حلقه حلقه کنید. سپس کف یک ظرف پیرکس یا سینی فر را چرب کنید و پیاز و فلفل دلمه‌ای حلقه حلقه شده را کف آن قرار دهید. به‌گونه‌ای که تمام سطح ظرف با پیاز و فلفل دلمه‌ای پوشانده شود. لیموترش را نیز حلقه حلقه نموده و روی آن‌ها قرار دهید.
  4. در مرحله بعد از تهیه ماهی قزل‌آلا، ماهی طعم‌دار شده را از یخچال بیرون آورید و روی پیاز، فلفل دلمه‌ای و لیموهای حلقه شده قرار دهید. سپس روی سینی فر یا ظرف پیرکس را با فویل آلومینیوم بپوشانید.
  5. در ادامه روی فویل چند سوراخ ایجاد کنید و ظرف موردنظر را درون فر با دما 180 درجه سانتی‌گراد قرار دهید. توجه داشته باشید که در این مرحله ماهی‌ها هنگام پخت مقداری آب در ظرف ایجاد می‌کنند. شما باید اجازه دهید که ماهی‌ها با آب خود بپزند و مغزپخت شوند.
  6. در مرحله بعد پس‌ از اینکه آب ماهی‌ها تبخیر شد و به‌خوبی پخته شدند، فویل را از روی ظرف بردارید و گریل را روشن کنید تا سطح روی ماهی برشته و طلایی شود. درنهایت ماهی قزل‌آلا پخته‌شده در فر را با مخلفات دلخواه خود نوش جان کنید.

بیشتر بخوانید:

ماهی قزل آلا

سخن پایانی

در اغلب موارد شما می‌توانید با روش‌های خانگی و مصرف برخی مواد غذایی به‌راحتی اسهال را درمان کنید. مایعات زیاد و غذاهایی با چسبندگی بالا باعث می‌شوند که این اختلال گوارشی هرچه سریع‌تر پایان یابد و علائم شما رو به بهبودی برود. حال اگر با این سوال مواجه شدید که برای اسهال چی بخوریم؟ می‌توانید از غذاهای معرفی‌شده در این مقاله نهایت استفاده را ببرید؛ اما گاهی اوقات شدت اسهال به اندازه‌ای است که با درمان‌های خانگی هیچ بهبودی مشاهده نمی‌شود. در چنین مواقعی ممکن است حتما می‌پرسید که برای اسهال چه قرصی بخوریم؟ پیشنهاد ما به شما مراجعه به پزشک و مصرف داروهای تجویزی است. همچنین در کنار مصرف داروهای شیمیایی توصیه می‌کنیم از هریک از غذاهای مناسب برای درمان اسهال نیز غافل نشوید.

سوالات متداول

1- برای سفت شدن شکم و درمان اسهال کدام دسته مواد غذایی مفید هستند؟

برنج، موز، سیب و نان ازجمله مواد غذایی مناسب برای سفت شدن شکم و بهبود اسهال هستند.

2- کدام میوه‌ها برای اسهال مناسب هستند؟

موز و پوره سیب در کاهش شدت اسهال بسیار موثر هستند. همچنین توصیه می‌کنیم در چنین مواقعی از مصرف مرکبات و میوه‌هایی مانند آناناس، انجیر، گیلاس و انگور خودداری کنید.

3- در صورت ابتلا به این اختلال گوارشی برای اسهال چی بخوریم؟

غذاهای ملایم و کم فیبر همچون برنج سفید، ماهی قزل‌آلا، گوشت مرغ یا بوقلمون پوست‌کنده و سیب‌زمینی می‌توانند به درمان سریع‌تر علائم اسهال کمک کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا